پیام مازند

آخرين مطالب

یک اقتصاددان مطرح کرد

تولید رانت از طریق اقتصاد غیرشفاف/ایرانی ها به انباشت های ظالمانه سرمایه آلرژی دارند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - یک اقتصاد دان با اشاره به این که در اقتصاد غیرشفاف رانت تولید می شود، گفت: ایرانی ها به انباشت های ظالمانه سرمایه آلرژی دارند؛ انباشت سرمایه که با نوآوری و تولید همراه باشد،مورد حمایت ملت است.
  نخستین همایش کارگروه جوانان اتاق فکر توسعه مازندران با محوریت چالش های امروز اقتصاد ایران با اساتید و اقتصاد دانان برجسته کشور برگزار شد.
فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با بیان این نکته که در اقتصاد غیرشفاف رانت تولید می شود، اظهارکرد: آن هایی که به هر دلیل و توجیهی واقعیت ها را پنهان، دستکاری و خلاف گویی می کنند در واقع به بحران و استمرار فزاینده آن کمک کرده اند و این مقوله باید در سطح ملی با حسن نیت گفته شود و همه باید با اقتصاد شفاف به شرایط بلوغ برسیم.
وی افزود: تا زمانی که درک روشنی از صورت مساله اقتصاد کشور نداشته باشیم، برای حل آن باید تیر در تاریکی بیندازیم؛ ایران در این زمینه مشکل دارد و رکن بزرگ بحران‌ها، نابرابری های ناموجه است.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که پنهان کاری رانتی به منافع کوتاه مدت عده ای جواب می دهد، اما ضرر اصلی آن به مردم و جامعه می رسد، تصریح کرد: امروز وضعیت فاجعه باری در داده های خود داریم؛ باید تصویری صحیح و شفاف از وضع موجود ارائه کنیم.
* بازار کار کلیدی برای بقا و بالندگی هر کشور است
وی با اشاره به این که محور بعدی پس از شفاف سازی داده ها، تحلیل آن است، یادآورشد: در وضعیت کنونی اقتصادی ایران ، دولت نباید فرصت های شغلی موجود را از دست بدهد؛اگر زورش نرسید به فکر ایجاد اشتغال جدید باشد.
مومنی با بیان این که برای اشتغال 17 کارکرد در نظر گرفته اند که سه مورد اقتصادی و 14 مورد دیگر به وجوه سیاسی ، امنیتی و اجتماعی و فرهنگی بر می گردد، خاطرنشان کرد: بازار کار کلیدی برای بقا و بالندگی هر کشور است و نباید به حاشیه رانده شود.
*عایدی از فعالیت های غیرمولد در ایران بیشتر از کارهای مولد است
این استاد دانشگاه با بیان این که در دوره دولت قبلی اعلام شد که در یک سال بیش از 2 میلیون شغل ایجاد شد، اما بررسی ها نشان می دهد از سرشماری 85 تا سال 90 ، کل اندازه جمعیت اضافه شده به شاغلین کشور کمتر از 100 هزار نفر بود، تصریح کرد:در سرشماری سال 65 داده های آماری نشان می دهد، شمار کل افراد دارای مدرک آموزش عالی 180 هزار نفر بوده و این تعداد در سرشماری سال 95 به 13 میلیون نفر رسیده است که به معنی بی سابقه بودن ظرفیت های دانایی موجود به لحاط تاریخی در اقتصاد ایران است ، اما مشکل آن جا است که ظرفیت دانایی شرط لازم بوده، اما کافی نیست .
وی شرط کفایت ظرفیت دانایی را درآمد خانواده ها از فعالیت های مولد دانست و گفت : عایدی مردم باید بیشتر از عایدی از فعالیت های غیر مولد باشد، در حالی که اکنون در ایران وضعیت درآمدی معکوس است؛ به این معنا که آنانی که به رانت و بازار واسطه ای و دلالی وصل هستند ، نسبت به تولید کنندگان عایدی بیشتری دارند.
مومنی با تاکید بر این نکته که باید جسارت رو به رو شدن با واقعیت ها و شفاف سازی اقتصادی امروز را در جامعه ترویج کرد، یادآور شد:پس از 40 سال انقلاب ، هنوز مسائل بنیادی توسعه نیافتگی ایران تکان نخورده است .
* در ادبیات سیاسی - اقتصادی رانتی، مولدها مقهور غیر مولدها می شوند
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که در ادبیات سیاسی - اقتصادی رانتی، مولدها مقهور غیر مولدها می شوند و در این حالت، اوضاع بدتر شده و موجب می شود آنانی که تجارت پول دارند، بیشترین برخورداری را داشته باشند، تجارت پول همان رباخواری است .
وی با تاکید بر این که در مقام تحلیل مولفه راهبردی این تولید کنندگان هستند که باید آقایی کنند، گفت : مطالعات نشان می دهد از هر واحد ارزش افزوده بخش کشاورزی 11 تا 13 درصد نصیب کشاورز می شود و بقیه ارزش افزوده سهم دیگرانی است که هیچ نقشی در تولید ندارند .
*نظام پاداش دهی باید تغییر کند
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که بررسی ها نشان می دهد، بیش از 50 درصدی عایدی کشاورزان نصیب سه گروه ربا خواران ، سلف خرها و دلالان می شود، تصریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید نظام پاداش دهی را تغییر بدهیم .
مومنی با بایان این که بررسی های اقتصادی نشان می دهد که در سال های 72 تا 92 سطح عمومی قیمت ها 37 برابر شده است، افزود: در حالی که عایدی و سود آوری سرمایه گذاری روی زمین 107 برابر شده است و این تکان دهنده است.
وی افزود : متاسفانه همواره در 40 سال اخیر عایدی یک شیفت کار شرفتمندانه در بنگاه تولیدی بسیار کمتر از درآمد کسی بوده که پول خود را را در بانک ها سپرده گذاری کرد.
*آقایی پول و غیرمولدها در ایران چند برابر کشورهای سرمایه داری است
این استاد دانشگاه با یادآور این که بررسی ها نشان می دهد در کشورهای همسایه، یک فرد برای رسیدن به درآمد حداقل دستمزد استاندارد تعیین شده باید 75 تا 225 هزار دلار در بانک سپرده گذاری کند، گفت: در کشور ما یک نفر با 20 هزار دلار سپرده گذاری به درآمد سالانه بر اساس حداقل دستمزد می رسد؛در ایران آقایی پول و غیرمولدها چند برابر کشورهای سرمایه داری است.
وی با اشاره به این که باید مشوق سرمایه گذاری تولیدی در کشورباشیم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اقتصادی ایران را در 60 ساله گذشته به ویژه در یک دهه اخیر مربوط به حوزه امنیت حقوق مالکیت است..
*تشویق مفت خورها و تنبیه تولیدکنندگان در الگوی اقتصادی کشور جولان می دهد
مومنی با بیان این که در نظام آموزشی و پژوهشی ما هیچ کدام از گرایش های ملی، حرفی در این زمینه نمی زنند، گفت: خانواده ها با هزینه بالا برای تحصیل فرزندانشان در واقع فرصت اشتغال را فراهم می کنند، اما به دلیل مشکلات اساسی در سرمایه گذاری این فرصت از بین می رود؛ شرایط کفایت عایدی خانوارها از فعالیت های غیر مولدها باید بیشتر باشد.
این اقتصاددان افزود : همچنان مفت خورها در کشور مورد تشویق قرار می گیرند و تولید کنندگان تنبیه می شوند، باید این شاخص ها تغییرکند.
مومنی به رکن دیگر مشکلات اساسی ایران تحت عنوان "نابرابری های ناموجه" اشاره کرد و یادآور شد: به همان اندازه که در بررسی های کارشناسی اشتغال نسبت به مولد و تولید کنندگان سهل انگاری شده ، در تخصیص منابع و تصمیم گیری ها هم مورد کم توجهی قرار گرفته اند، آن هایی که به رانت وصل هستد اوضاع بهتری نسبت به آنهایی که به تولید وصل می‌شوند دارند و این مسئله نیازمند بررسی است.
* اشتغال یک متغیر سیستمی است
وی با اشاره به اینکه اشتغال یک متغیر سیستمی است، افزود : بزرگترین دروغی که به ملت ایران نسبت می دهند این است که ایرانی ها نسبت به انباشت سرمایه آلرژی دارند ، در حالی که ایرانی ها به انباشت های ظالمانه سرمایه آلرژی دارند؛ انباشت سرمایه که با نوآوری و تولید همراه باشد،مورد حمایت ملت ایران است.
این استاد دانشگاه با بیان این که هر نوع ناهنجاری در بازار کار برآیند سیستم های ناکارآمد در همه درصد های حیات جمعی است،خاطرنشان کرد: ما با بحران تقاضای موثر روبرو هستیم، یعنی بنگاه‌های تولیدی بر اساس نصف ظرفیت موجود خود، دست به تولید می‌زنند و از این میزان تولید شده ، لیست شروع دستشان می ماند زیرا خانواده ها توان خرید ندارند که همان نابرابری ناموجه است .
*برای حرکت به سمت تولید باید نابرابری‌های ناموجه مرتفع شود
وی با بیان این که برای حرکت به سمت تولید باید نابرابری‌های ناموجه مرتفع شود، یادآور شد: مدیران را باید به واسطه دانشگاهیان آموزش داد، زیرا اشتغال مولد با ذخیره اقتصاد دانایی محقق می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/45091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد