پیام مازند

آخرين مطالب

ارزمون شکارچیان درگذشت مقالات

ارزمون شکارچیان درگذشت

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - " ارزمون شکارجیان " خواننده و موسیقیدان سنتی و شناخته شده مازندران صبح امروز دوشنبه پس از تحمل 15 سال بیماری دار فانی را ودا گفت.
  رمضان شکارچیان معروف به ارزمون ، بیش از یک دهه با سکته های مکرر مغزی و نارسایی قلبی و بیماری کبد و کلیوی دست و پنجه نرم کرد .
این نوازنده برجسته دوتار و خواننده مطرح قوم گودار در 15 سال اخیر انواع بیماری های جسمی را تحمل کرد و هنگام درگذشت 59 سال سن داشت .
ارزمون سال 1338 در روستای " طبقده " از توابع شهرستان میاندرود متولد شد و از همان کودکی همراه عمویش مرحوم " نظام شکارچیان " به مجالس و محافل پاگذاشت و کم کم خواننده و نوازنده ای چیره دست شد.
وی از سن 12 سالگی به رادیو گرگان معرفی و در سن کم به خواننده ای حرفه ای تبدیل شد.
علاوه بر این ، ارزمون دوتارنوازی بود که نسبش به لوریان هند می رسید و چهره اش نیز گواهی روشن بر این موضع بود. قرن ها پیش اجداد او به مازندران مهاجرت کردند و در جغرافیای امروزی شرق استان سکنا گزیدند و شغل موسیقایی خود را نسل اندر نسل به یکدیگر منتقل کردند.
ارزمون که از نسل اقوام گدار ها یا گودرهاست چندین قرن پاسداران موسیقی مازندران در شرق این استان هستند. همچنین بر اساس روایتی در شاهنامه فردوسی ، لوریان هند به درخواست بهرام گور از هند به ایران آمدند تا شادی های مردم را افزون کنند.
از آثار فاخر ارزمون می توان به " عشقعلی یاغی " ، " ذبیح پهلوون "، " شیرین جان " و " می بنی" نام برد که بسیاری از مردم استان با آن خاطره دارند.
نوع دوتار ارزمون از دوتار خراسانی کمی کوچکتر بود و علاوه بر آن سبک نواختن او صدایی متفاوت را به گوش می رساند.
" ارزمون " که در گویش مازندرانی به معنای گیاهی شبیه جارو است که نام های دیگرش ارزبون و ازفون است و از شرق تا غرب استان با آهنگ و نگارشی متفاوتی نوشته می شود.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

این جاده‌ها به مقصد نمی‌رسند

طرح مازندران پاک در کش‌وقوس برداشت‌های اداری

چرا برخی از کودکان لکنت زبان می گیرند؟

غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی؟!

خانه به دوشی بیماران ام اس/ سالانه 40 بیمار در آمل افزوده می شود

جای خالی تدبیر و مسئولیت در گردشگری های نوپدید مازندران

میراث خواران ، چابکتر از میراث داران

مشکل سوخت کشاورزی در بهشهر ؛ از کندی ثبت سامانه تا چاههای غیرمجاز

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری

تور زیرزمینی در اعماق معدن/از دنیای رنگارنگ جنگل‌ تا جهان معادن

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید!

مهارت در گوش دادن؛ راهکاری موثر برای برقراری ارتباطات با دیگران

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن!

فشار خون ، قاتل خاموش اما قابل کنترل

نشان یونسکو بر پیشانی هنرهای سنتی/ گلیمچه جهانی زیر پای دلالان

سرریز فاضلاب ها و مساله شنا در دریای خزر

کتب درسی و محیط زیستی که نیست

حال ناخوش واحدهای تولیدی در سوادکوه/ کارگرانی که بیکار شدند

دوران نوجوانی دختران چگونه می گذرد؟

توقف قطار گردشگری مازندران در ایستگاه مخالفت‌ها

هویت مازندران در محاصره حفر چاه های غیر مجاز/ گنجی در کار نیست

اعتیاد و عوامل موثر در آن

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

آزادی به شرط گلریزان/ نیازمندانی که یاری خیران را می طلبند

گنحینه هایی غریب در سپهر گردشگری مازندران

زنان در پی اثبات خود در دنیای مردانه؟!

دامداری صنعتی مهمان ناخوانده روستای توبن!

قطع سالانه 50 هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا وعده های سرخرمن؟!

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

خزر؛ فاضلاب شده است؟!

سر چشمه احساس ناامنی اجتماعی زنان در جامعه کجاست؟

نقش حجاب در امنیت و آرامش روانی

دام هایی که می گویند هست اما نیست!

زخمِ نگرش های غلط بر پیکر بیماران خاص

بازگشت خاموش برندهای تقلبی خارجی به مازندران

کارگران مشغول کار نیستند/ زخم «خصولتی» بر اندام نساجی و خزر خز

همیشه پای یک انسان در میان است

«ورف چال»؛ تجربه 600 ساله مدیریت روستایی

بلوغ شورا، شاید وقتی دیگر

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری

سیل، سیل است چه فرقی می‌کند...

پرواز دوباره زنبورداری ییلاقی در مازندران از خاکستر سیل

جادوی رنگ ها در « مرداب هسل»

مزرعه ای هزاررنگ در اتاق چندمتری/ جشنواره صیفی جات در تنکابن

سدهای مازندران نمی شکند/ سرریز شدن سدها و پایان خشکی تالاب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت