پیام مازند

آخرين مطالب

«مروارید سیاه» رسما به خانه دعوت شد/ خاویار نشانه ای برای دوستی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- چندی پیش بود که سران 5 کشور ساحلی دریای خزر در پایان اجلاس خزر، به نشانه دوستی و همبستگی، تعدادی بچه ماهی خاویار را به صورت نمادین در دریا رها کردند و خاویار اینک نمادی برای دوستی و صلح در خزر شده است.

خزر با همه جاذبه ها و ذخایرش، از گردشگری کران تا کران گرفته تا اقتصاد دریایی همواره برای حاشیه نشیان آنان پرجاذبه بوده و می طلبد تا با رونق تبادلات دوستی بین ساکنان خزری تقویت شود.

خاویار از برندهای مهم دریای خزر به شمار می رود زیرا دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری دنیا، 90 درصد خاویار جهان را تامین می کند ولی استحصال خاویار در حال حاضر محدود و یا متوقف شده تا بازسازی ذخایر این گونه ارزشمند انجام شود و دوباره خاویار خزری برند جهانی شود.

پنج گونه ماهی خاویار شامل تاس ماهی ایرانی یا «قره برون»، تاس ماهی روسی یا«چالباش»، فیل ماهی یا «بلوگا»، اوزون برون یا «سوروگا» و«شیپ» یا تاس ماهی شکم برهنه در دریای خزر زیست می کنند.

114 گونه، 63 زیرگونه و 14 نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان در دریای خزر زیست و زادآوری می کنند که پنج گونه مهم ماهیان خاویاری نظیر فیل ‌ماهی یا «بلوگا»، « قره ‌برون» یا «تاسماهی چالباش» ، چالباش یا  «تاسماهی روس »، دراکول یا « ازون ‌برون» در آبهای دریای خزر از جمله مازندران از اهمیت و شهرت جهانی برخوردار است.

وحدت و اتفاق نظر نمایندگان کشورهای حاشیه خزر

نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر متشکل از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در سی و هفتمین نشست خود تحت عنوان «کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر» ممنوعیت صید ماهیان خاویاری را تا پایان سال 2018 (دی‌ماه 1397) تمدید کردند؛ برنامه‌ای که شاید با تکثیر، ارتقاء و بازآفرینی نسل این ماهیان بتواند از انقراض آن جلوگیری کند و این اتفاق را می توان نمونه ای دوستی بین ملت های حاشیه ذکر کرد تا نسل مروارید سیاه خزری حفظ شود.

با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریا مدیریت شیلات کشور بر آن شد تا با پرورش این نوع ماهی در مزارع آبی بازار پرسود خاویار ایران را همچنان پابرجا نگه دارد و در رقابت با کشورهایی همچون چین که سهم بزرگی از این بازار را در اختیار گرفته‌اند؛ دوباره برند مطرح خاویار ایران را زنده کند و به‌روزهای پرشکوه خود برگرداند. به همین خاطر مازندران با دارا بودن 338 کیلومتر و طولانی‌ترین سواحل دریایی خزر فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است؛ به‌طوری‌که رتبه نخست پرورش ماهیان خاویاری را در کشور به خود اختصاص داده و بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در خاورمیانه را دارد.

محمد محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به وجود 18مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مازندران، میزان ظرفیت تولید این 18مزرعه در طول سال را دو هزار و 500تن گوشت و 32تن خاویار  بیان می کند و با اعلام اینکه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری منطقه چپکرود مازندران بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری ،خاورمیانه است،اظهار کرد: ظرفیت این مرکز سالانه بیش از دو هزار تن گوشت خاویار و 30تن خاویار است.

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در سال گذشته را در سطح استان مازندران یک هزار و 500تن گوشت و یک هزار و 800کیلوگرم خاویار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال این مقدار به بیش از دو هزار تن گوشت و دو هزار و 500کیلوگرم خاویار افزایش یابد.

محمدزاده با بیان اینکه خاویار ایران از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است،گفت: سالانه خاویار کشور ما به بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر می شود و در مقایسه با تولید کشورهای دیگر از بازار جهانی خوبی برخوردار است.

 

وی اضافه کرد: این محصول یک محصول استراتژیک و ارزآور  محسوب می شود به طوری که هر یک کیلوگرم خاویار  معادل 20 تا 25بشکه نفت است و تولید ماهیان خاویاری می تواند نقش بسیار مهمی در ارزآوری ،اشتغال زایی و توسعه استان داشته باشد.

ثبت جهانی خاویار خزری

هرچند صادرات خاویار دریایی ایران ممنوع است اما خاویار پرورشی ایران به کشورهای اروپایی و خاورمیانه صادر می‌شود به‌طوری‌که به گفته مسئولان دامپزشکی مازندران 150 کیلوگرم خاویار با دریافت مجوز به کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و امارات متحده عربی صادرشده است.

خاویار میراث مشترک و بهانه و نمادی برای صلح و دوستی در خزر است و تلاش برای ثبت جهانی نام خاویار را دوباره طنین انداز خواهد کرد و به گفته محمد محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، محصولی که به ثبت جهانی می‌رسد می‌تواند با نام ایران در دنیا صادر شود، کشورهایی مانند چین، بلغارستان و فرانسه قصد دارند خاویار خود را به نام ایران بفروشند که با ثبت جهانی جلوی این کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت صادراتی محصول، افزایش ارزش‌افزوده و بالا رفتن درآمد سرانه دست‌اندرکاران تولید محصول هم از دیگر مزایای ثبت جهانی یک محصول است..

خاویار خزر رو به انقراض است و حال خوشی ندارد و اقدام سران پنج کشور ساحلی خزر در رهاسازی نمادین بچه ماهیان خاویاری، بار دیگر مروارید سیاه را به صحنه بین الملل کشاند و احیای دوباره این ذخایر نادر و ارزشمند عزم بین المللی حاشیه نشینان دریای دوستی را می طلبد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع