پیام مازند

آخرين مطالب

پلاستیک؛ هیولایی که سلامتی را می بلعد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند- با نگاهی به پیرامونمان با حجم زیادی از كیسه های پلاستیكی مواجه می شویم كه نه تنها ظاهری نازیبا به طبیعت داده است، بلكه به دلیل تجزیه ناپذیر بودن محیط زیست را رو به نابودی می كشاند.

در حال حاضر بسیاری از زباله‌هایی که چهره طبیعت دور و اطرافمان را آلوده‌ کرده‌اند، پلاستیک‌هایی هستند که برای حمل نیازهای روزانه‌ای که می‌خریم، از فروشندگان دریافت می‌کنیم و البته سرنوشت همه آن‌ها زباله شدن است؛ زباله‌هایی که شاید نشود به کل حذفشان کرد؛ اما می‌شود از حجمشان کاست.

زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی جهان امروز را به وجود آورده‌ است. این ساخته دست بشر، به علت قابلیت‌های فراوانی به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که به مدد بهره‌مندی از نعمت خدادادی نفت، سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌کند، تا جایی که ایران یکی از عمده تولید کنندگان مواد پلاستیکی به شمار رفته و به دنبال آن سهم چشمگیری در تولید این نوع زباله در جهان دارد.

میزان پلاستیک های تولید شده در کشورمان، سالانه بیش از 177 هزار تن تخمین زده می شود که این رقم چیزی حدود 500 تن در هر روز خواهد بود؛ کوهی از پلاستیک که تقریبا به همین میزان (با توجه به اینکه چرخه عمر پلاستیک کوتاه است) روزانه به زباله تبدیل شده ، اما به دلیل تجزیه ناپذیر بودن اغلب اجزا آن و همچنین سهم اندک کشورمان در بازیافت، ما را با حقیقت تلخی مواجه خواهد کرد که از فرط روزمرگی قادر به دیدنش نیستیم.

حال چه باید كرد؟ این سوالی است كه ذهن بسیاری از ما را درگیر خود كرده است.

*دگرگونی ارزش ها و پر رنگ شدن پلاستیک در زندگی مردم

مرضیه گرجی یكی از اساتید دانشگاه و  کارشناس مردم شناسی با بیان اینكه امروزه بحث استفاده یا عدم استفاده از پلاستیک در سطح جهانی به شكل های مختلفی مطرح می شود، اظهار كرد: در این ‌باره تعداد زیادی كمپین در خصوص عدم استفاده از پلاستیک و یا وسایل پلاستیكی تشكیل می شود و حتی در برخی كشورها ممنوعیت هایی را در این خصوص وضع كردند.

وی افزود: اما اگر موضوع تفاوت استفاده از پلاستیک و سبدها را مطرح كنیم از نگاه جامعه شناسی و مردم شناسی می توان گفت این موضوع به ریشه های سنت ، آداب و رسوم قدیمی كه در كشور بوده است برمی گردد.

گرجی با اشاره به این که جامعه ما تا چند دهه قبل فرهنگ استفاده از پلاستیک و نایلون های فریزری در آن وجود نداشته است و مردان و زنان برای خرید نان و یا میوه از پارچه های رنگی طرحدار، گلدار با تورهایی كه حاشیه آنها دوخته شده بود استفاده می كردند،یادآورشد: مردم در گذشته سبدهایی از بافت حصیر و یا سبدهای پلاستیكی به صورت مكرر استفاده می كردند، هرچند در حال حاضر این فرهنگ به صورت كامل از بین نرفته است زیرا هنوز هستند كسانی كه برای خرید نان از پارچه استفاده می كنند .

استادیار مردم شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد چالوس با اشاره به این كه مشكلات زیست محیطی كه پلاستیک تولید و یا ضررهایی كه از نظر بهداشتی به اغذیه وارد می كند جای بحث زیادی دارد، تصریح كرد: شاید یكی از دلایلی كه استفاده از سبد و پارچه فراموش شده،دگوگونی در ارزشها و فرهنگ‌هایی كه در جوامع صورت گرفته از جمله مد می توان نام برد به طور مثال یک جوان 16 ساله به جای استفاده از زنیبل ترجیح می دهد از پلاستیک استفاده كند .

 

گرجی ادامه داد: بنابراین امروز باید همه با هم این موضوع را فرهنگ سازی كنیم و بر این باور برسانیم كه هم از لحاظ زیست محیطی و هم فرهنگ رسانی بهتر است از سنت قدیمی خودمان حمایت كنیم تا هم به ترویج استفاده از كالای صنایع دستی خودمان بپردازیم و هم از دیدگاه مردم شناسی به سنت زیبایمان كه مملو از سلامتی و بهداشت است مورد توجه قرار گیرد.

*پلاستیک بلای جان انسان ها

فریده فیروزی كارشناس ارشد آلودگی محیط زیست درباره مضرات استفاده از كیسه های پلاستیكی گفت: كیسه های پلاستیكی در كشور ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و سالانه به طور متوسط چند تن پلاستیک مصرف می شود.

وی با بیان این که متاسفانه این كیسه ها به خاطر اینكه مدت ماندگاری آنها زیاد است و تجزیه ناپذیرهستند از 400 تا هزار سال طول می كشد تا بازیافت یا تجزیه شوند و به علت دیر تجزیه شدن باعث آلودگی محیط زیست می شوند،خاطرنشان کرد:نخستین  آلودگی  پلاستیک ها این است که به دلیل اینكه سبک هستند سریعا جابجا شده و  وارد رودخانه ها و كانال های آب می شوند.

كارشناس ارشد آلودگی محیط زیست  یادآور شد: این پلاستیک ها در نتیجه باعث گرفتگی آبراهه می شوند و به علت اینكه برخی از این كانال ها راكد هستند باعث زاد و ولد بیش از حد حشرات می شوند و ساكن بودن آبها سبب شده که كیسه های پلاستیكی بوی خاصی می گیرند و موجب افزایش حشرات می شوند.

فیروزی با اشاره به اینكه گاهی اوقات كیسه های پلاستیكی وارد محیط زیست آب دریا می شوند  و وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی می شوند تاكید كرد:  این جانوران همانند فوک، دلفین، وال و یا حتی پرندگان دریایی به اشتباه این پلاستیک ها را می خورند و به خاطر خفگی باعث می شود هزاران جانور دریایی و حتی پرندگان از بین بروند.

وی اضافه كرد: این كیسه ها وقتی بلعیده شد حتی بعد از مرگ جانور كه بدن آنها  تجزیه می شود تجزیه نمی شوند و مجدد وارد چرخه طبیعت و محیط زیست می شوند و بعد از آن نیز مجدد وارد بافت یک موجود دیگر می شوند.

كارشناس ارشد آلودگی محیط زیست با بیان اینكه گاوها هم مقدار زیادی از كیسه های پلاستیكی را می بلعند، افزود: ما انسانها از گوشت و سایر فرآورده های حیوانات استفاده می كنیم و اینكه چه میزان آلودگی وارد بدن انسان می شود جای بحث فراوان دارد.

فیروزی  با بیان اینكه مواد خام این كیسه ها نفت و گاز و پلیمرها شیمیایی است كه وارد زنجیره غذایی شده و از همان نیز استفاده می شود،عنوان كرد: دفن كیسه ها نیز عوارض خاص خود را دارد و به دلیل تجزیه پذیری طولانی تشكیل شیرایه را می دهند كه بعد از مدتی به آبهای زیرزمینی نفوذ می كند و باعث آلودگی شده و از سوی دیگر چون مواد این شیرابه ها شیمیایی است خود بخود  حاوی مواد خطرناكی  بوده كه برای محیط زیست مضر است.

وی  با بیان این که برای تولید این پلاستیک ها مواد نفتی زیادی استفاده می شود و در صورتی كه تولید آن كاهش یابد به طور قطع مواد نفتی نیز ذخیره خواهد شد، تصریح کرد:برای تولید كیسه های پلاستیكی سالانه هزار كیلوگرم كربن در هوا منتشر می شود كه منجر به گاز گلخانه ای شده و امروزه یكی از دلایل گرم شدن كره زمین همین گازهای گلخانه ای است كه در فرایند تولید كیسه های پلاستیكی ایجاد می شود.

 

*كیسه های زباله منظره  طبیعی را زشت می كند

فیروزی افزود: سبدهای پلاستیكی كه در گذشته مادران ما استفاده می كردند یكبار مصرف نبود و در طول سال خانواده ها استفاده می كردند ، فرهنگ قدیم بسیار خوب و جالب توجه بود و حتی كیسه های پلاستیكی را نیز بعد از استفاده مورد شستشو قرار می دادند و مجدد استفاده می كردند اما الان این گونه نیست و به علت ارزان بودن بعد از مصرف كیسه را  دور می اندازند .

وی تصریح كرد: در برخی كشورها مانند آلمان قیمت كیسه های پلاستیكی را افزایش داده اند تا جذابیت آن برای مردم كاهش یابد.

كارشناس ارشد محیط زیست به مضرات استفاده از مواد داغ در كیسه های پلاستیكی و ظروف یكبار مصرف اشاره كرد و یادآور شد: كیسه های پلاستیكی و ظروف یكبار مصرف وقتی مواد داغ یعنی بیش از 65 درجه در ان قرار گیرد موجب آزاد شدن مواد شیمیایی در آن می شود .

فیروزی افزود: در این كیسه ها از مواد پلی استایلن استفاده می كنند كه سرطان زا است و وقتی در محیط داغ مانند نان داغ ، آش و حلیم داغ  قرار می گیرند موادی كه از آن ساخته شده اند را از خود پس می دهند و در نتیجه در مواد غذایی حل می شود و بعد هم  وارد بدن می شود و منجر به سرطان های مختلف از جمله 70 نوع سرطان می شود.

وی با تاكید بر  استفاده نانوایی از كیسه های پارچه ای برای مشتریان ابراز كرد: این موضوع باید فرهنگ سازی شود  تا همه مردم با توجه به مضرات كیسه های پلاستیک از كیسه های پارچه ای استفاده كنند،  همچنین دولت باید از كارخانه هایی كه كیسه های تجزیه پذیر تولید می‌كنند حمایت كند زیرا برای مردم گران تمام می شود.

كارشناس ارشد محیط زیست  با بیان اینكه در برخی كشورهای اروپایی مانند سوئیس حتی برای زباله هم استفاده از كیسه های پلاستیكی ممنوع شده است، افزود: در زمینه عدم استفاده از كیسه های پلاستیكی نیازمند فرهنگ سازی در بین تک تک مردم است .

فیروزی با تاكید بر شعار "نه  به كیسه های پلاستیكی" گفت: باید كیسه های پارچه ای و یا سبدهای تجزیه پذیر جای خود را در زندگی ما باز كنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند