پیام مازند

آخرين مطالب

اندر خم یک وحدت اقتصادي

اندر خم یک وحدت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - روزنامه حرف مازندران در شماره روز یکشنبه خود مواضع مسئولان این استان در باره تعیین یک نقطه به عنوان منطقه آزاد را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گیری کرده است که به خاطر اختلافات موجود، مازندران از داشتن منطقه آزاد محروم شده است.
روزنامه حرف نوشت: منطقه آزاد تجاری در مازندران، کلیدواژه ای آشنا در اخبار روز استان مازندران است، در حالی که استان های بسیاری سال ها است از منطقه آزاد تجاری بهره گرفته اند ، استان مازندران در یکی دو سال اخیر دریافته است که توانایی دارا بودن چنین منطقه ای را دارد.
بندرگاههای مازندران اگر چه به یکی از مواصلاتی ترین و مهمترین دریاهای کشور متصل هستند، اما رونق چندانی ندارند. این بندرگاهها نه به مثابه نمونه های شمالی آن مانند بندرترکمن یا انزلی نه پایگاه تجارت های دستی و مرزی اند و نه منطقه آزاد و تجاری.
بندر نوشهر، بندر فریدونکنار؛ بابلسر که فاقد بندرگاه است و بندر امیرآباد هر یک می توانست به یک پایگاه مهم تجاری تبدیل شوند طی چندین دهه که توسعه صنعتی مازندران مطرح بود، از یادها رفته بودند. در بحبوحه ای که نام منطقه آزاد و یا تجاری مطرح شد، به یک باره به یاد منطقه آزاد افتادند و حالا امروز همه داعیه منطقه آزاد شدن را دارند.
بندر نوشهری که سال ها فراموش شده بود و حتی مسئولان استان نمی توانند راه دسترسی آن را تامین کنند؛ بندری که بنا گفته مسئولان وقت ( که البته دیگر اجازه این سخن را نداده اند) راکد شده بود. بندر فریدونکنار که با مشقت به بخش خصوصی واگذار شد که در مقاطعی حتی نمی تواند حقوق کارگران خود را پرداخت کند یا بابلسری که تنها میراثش از مازندرانی بودن، زباله گردشگران و ترافیک حضور پرتعداد مسافران است و حتی از امیرآبادی که بیشتر پایگاه وارداتی است تا صادراتی همه امروز به دنبال مصوبه ای هستند که تنها دلیلش چشم و هم چشمی است.
نگوییم دلیلش رو کم کنی است که ناپسند است ، اما حق بنویسیم بیشتر مسئولانی که به دنبال منطقه آزاد هستند، آن را برگ برنده ای برای روزهای آتی سیاسی خود می دانند و نگوییم انتخابات اما صحبت ها و گفته ها نشان می دهد که تنها کلمه ای که در میان مسئولان مازندرانی به چشم نمی خورد، وحدت کلمه است. چه درباره منطقه آزاد چه در باره هر مساله دیگری منطقه محوری و بخش نگری اولویت دارد بر مازندران یکپارچه.
مدیر بندر امیرآباد در پاسخ به سئوال خبرنگاری در نشست خبری روز خبرنگار درباره تفاوت منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و اینکه تکلیف منطقه آزاد امیرآباد چه می شود، بیان کرد: تفاوت عمده این دو خرده فروشی کالا ، روادید برای اتباع خارجی و معافیت های مالیاتی است که در منطقه ویژه هفت سال و برای منطقه آزاد 2 سال معافیت در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اکنون نگران منطقه آزاد نیستیم و به نوعی می توان گفت در حال حاضر نیز منطقه آزاد هستیم و در سطح کلان فعالیت داریم، البته امیدواریم که هر چه زودتر این موضوع با کمک مسئولان به نتایج مثبتی دست بیابد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه اقتصاد و بازار ارز را بدون کارشناسی نمی توان راهبری کرد زیرا در این صورت مردم باید تبعات آن را بپردازند، ادامه داد: بازار ثانویه برای صادرات و واردات نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی، ایجاد منطقه آزاد را مشکل دیرینه مازندران برشمرد و گفت: منطقه آزاد یک ظرفیت مهم اقتصادی به شمار می رود و برای تحقق آن نیازمند همدلی هستیم.
مهاجر تاکید کرد: باید تدبیر مناسبی برای تحقق منطقه آزاد صورت گیرد تا به سهم خودمان در این بخش برسیم و باید همدلی لازم صورت گیرد و کارشناسی شده و منطقی باید مسئله منطقه آزاد را پیگیری کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه منافع شهرستانی را در ایجاد منطقه آزاد نباید لحاظ کنیم، تصریح کرد: بندر امیرآباد شرایط لازم برای ایجاد منطقه آزاد را دارا است و تحقق این هدف همه مدیران و نمایندگان باید در کنار یکدیگر قرار گیرتد.
علی محمد شاعری هم در مراسم تجلیل از خبرنگاران شرق استان که در شهرستان گلوگاه برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار باشد منطقه آزاد به مازندران بدهند، منطقه آزاد بهشهر در اولویت است.
وی با اعلام این که افق و برنامه 10 ساله برای شرق استان مازندران ترسیم شد، تصریح کرد: باید به این آرمان تا سال 1404دسترسی پیدا کنیم.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تاخیر به وجود آمده برای معرفی منطقه آزاد در استان، گفت: دو نفر در استان مزاحم و اجازه ندادند که امیرآباد به عنوان
منطقه آزاد معرفی شود و حتی در رسانه این موضوع را مطرح کردند.
نماینده ولی فقیه در مازندران از تفرقه بین نمایندگان استان بر سر منطقه آزاد گله کرد و گفت: این امر سهمیه منطقه آزاد را از مازندران سلب کرد.
آیت الله نورالله طبرسی در خطبه های نماز جمعه ساری به وجود هفت منطقه آزاد در کشور و پیشنهاد ایجاد هشت منطقه دیگر در کشور اشاره کرد و گفت: تفرقه برای سر ایجاد منطقه آزاد، سهمیه را از مازندران سلب کرده است.
وی خواستار وحدت و اتفاق نظر برسر تعیین منطقه ای برای آزاد در استان شد و از مسئولان امر خواست تا وقت را بی جهت تلف نکنند.
1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت