پیام مازند

آخرين مطالب

7 سال انتظار برای اجرای طرح هادی در شهر هچیرود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- توسعه زیر ساخت های "هچیرود " یکی از شهرهای غربی شهرستان چالوس در 7 سال گذشته به دلیل نداشتن طرح هادی، دچار مشکل شده است.
طرح هادی شهری عبارت از طرحی است که در آن جهت گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمین‌های شهری برای عملکردهای مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارایه راه‌حل‌های کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی که دارای طرح جامع نمی‌باشند، تهیه می‌شود.
طرح هادی شهری بر اساس قوانین برای شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت اجرایی می شود.
منطقه هچیرود با بیش از 10 هزار نفر جمعیت ثابت از سال 1390 با تلفیقی از 13 روستا به شهر تبدیل شد اما با گذشت سال ها به علت نداشتن طرح هادی شهری و فراهم نبودن زیرساخت ها، ساکنان آن نمی دانند درشهر زندگی می کنند یا در روستا؟
منطقه هچیرود به علت برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند دریا ، جنگل ، مجموعه گردشگری ، رفاهی و تفریحی نمک آبرود، تعداد زیادی هتل و دیگر مزیت ها در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.
آمارهای رسمی نشان می دهد که در نوروز امسال منطقه هچیرود و مجموعه نمک آبرود با پذیرش دستکم 2 میلیون نفر اقامت در شب رتبه نخست را در میان دیگر شهرهای مازندران کسب کرد .
با این وجود جمعی از مردم هچیرود، شهر شدن این منطقه را اقدامی کاملا غیرکارشناسانه و شتابزده از سوی مسئولان وقت می دانند و دراین باره می گویند وقتی منطقه ای شهر می شود باید به تبع آن امکانات و زیرساخت های شهری نیز همراه آن باشد.
رضا کلهر از منطقه "چاه خانی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دلمان خوش است در شهر زندگی می کنیم ولی هیچ نوع امکانات تفریحی، رفاهی، خدماتی و بهداشتی که در شان یک شهروند باشد در این منطقه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: هم اکنون شهروندان این منطقه از آب سالم بهداشتی بهره مند نیستند و ضمن اینکه امکانات دیگر جامعه شهری را در اختیار ندارند.
این شهروند گفت: تبدیل شدن روستاهای این منطقه به شهر سبب شده تا اغلب اهالی این منطقه که زمانی در حوزه کشاورزی و دامداری مشغول بودند، این حرفه را نیز از دست بدهند و بیکار شدند.
علی رضایی دیگر شهروند هچیرودی از منطقه "هچیرود محله " گفت:‌ با گذشت حدود 7 سال از شهر شدن این منطقه ، بسیاری از شهروندان برای دریافت خدمات اداری ناگزیرند مسیر حدود 10 کیلومتری تا چالوس را طی کنند و به این شهر بروند.
وی افزود: نکته دیگر آنکه دولت نیز باید از شهرداری هایی که سابقه تاسیس آن ها مدت زمان زیادی نگذشته حمایت کند تا این نهادهای عمومی غیردولتی بتوانند با ایجاد درآمد پایدار خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهند.
اعضای شورای اسلامی شهر هچیرود نیز عمده مشکلات پیش پای توسعه زیرساخت های این شهر گردشگرپذیر را نداشتن طرح هادی شهری مطرح کردند.
امیر رودگرنژاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر هچیرود به خبرنگار ایرنا گفت:‌ از سال 1390 ، هچیرود به شهر ارتقا یافت و شهروندان این منطقه همراه با چنین تحولی انتظار داشتند به آسانی به امکانات خدماتی، رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، امنیتی و انتظامی دسترسی داشته باشند ولی نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه اکنون حسرت دورانی که روستایی بودند می خورند.
وی افزود: پی گیری های فراوانی برای تحقق این خواسته در سطح شهرستان و استان انجام گرفت ولی این پی گیری ها تاکنون بی نتیجه ماند و در پاسخ به خواسته ها اعلام می کنند که توسعه بافت شهری بر مبنای شاخص جمعیتی آن است.
این عضو شورای اسلامی گفت: براساس طرح ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 ، جمعیت ثابت هچیرود 12 هزار نفر و بافت شهری آن نیز حدود 600 هکتار است و برابر قانون سرانه زمین برای هر نفر حدود 230 مترمربع است.
رودگرنژاد افزود: درحالی که طبق اسناد موجود جمعیت غیربومی که در بیشتر ماههای سال در این منطقه سکونت دارند و شهرداری بدون دریافت عوارض به این خانوارها خدمات ارائه می دهد بیش از سه الی چهار برابر جمعیت بومی است.
وی اظهار داشت: نکته مهم تر انکه در منطقه شهری "محمدحسین آباد " هچیرود حدود 120 خانوار سکونت دارند درحالی که طبق اسناد موجود نزدیک به 700 ویلا ساخته شده است.
رودگرنژاد قلمرو جغرافیایی منطقه هچیرود را حدود هزار و 800 هکتار اعلام کرد و گفت که با توجه به آنکه وسعت هچیرود بیش از شهر چالوس است ولی هم اکنون برای توسعه با محدودیت زیرساختی مواجه است ضمن آنکه بخش عمده ای از زمین های خارج از بافت نیز از سال ها پیش توسط افراد غیربومی متمول خریداری شده است.
این عضو شورای اسلامی گفت : براساس بررسی های انجام گرفته، سابقه طرح هادی 13 روستایی که هم اکنون به منطقه شهری تبدیل شده اند، به حدود 18 سال پیش برمی گردد.
رودگرنژاد خواستار همکاری مسئولان جهادکشاورزی و استانداری مازندران برای رفع موانع موافقت اجرای طرح هادی در این شهر گردشگرپذیرغرب مازندران شد.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر هچیرود نیز گفت:‌ سرمایه گذاران زیادی به دفتر شورا یا شهرداری مراجعه و اقبال خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از خود نشان می دهند ولی به علت کمبود زمین و محدودیت زیرساخت نمی توان خدماتی در این بخش به آن ها ارائه داد.
مهدی طالبی بااشاره به پائین آمدن درآمد شهرداری از محل دریافت عوارض و پروانه ساخت وساز گفت:‌ با تصویب طرح هادی شهری بخش عمده ای از نگرانی ناشی از محدودیت های زیرساختی به منظور اجرای طرح های گردشگری ، خدماتی ، امنیتی ، انتظامی ، فرهنگی و بهداشتی در این شهرحل خواهد شد.
احمد بیگلریان دیگر عضو شورای شهر هچیرود هم به خبرنگار ایرنا گفت: اگر روستایی به شهر تبدیل می شود باید مورد حمایت قرار گیرد ضمن آنکه شهرداری این منطقه نیز درآمد پایدار ندارد تا بتواند شهر را به خوبی مدیریت کند.
وی افزود:‌ نکته دیگر آنکه نظام برنامه ریزی کشور نیز باید عادلانه و مردم محور باشد ضمن آنکه باید برای شهرهای تازه تاسیس اعتبارات قابل توجهی مدنظر قرار گیرد تا شهروندان حس زندگی کردن در شهر را لمس کنند.
این عضو شورا با اشاره به فرآیند اجرای طرح ملی آزاد راه تهران - شمال گفت:‌ اجرای کامل این طرح اگرچه مزیت های فراوانی دارد ولی برای شهرهایی مثل هچیرود که هنوز زیرساخت های آن به علت وجود موانع و مشکلات آماده نیست ، چنین اتفاقی یک تهدید است.
بیگلریان افزود :‌اکنون درشرائطی که آزاد راه مورد بهره برداری قرار نگرفته، شهروندان این شهر در ترافیک بغرنج ساعت ها باید معطل شوند حال چه بسا آن زمانی که این طرح ملی به طور کامل اجرایی شود.
وی فرسودگی شبکه های آبرسانی، کمبود اعتبار، امکانات و تجهیزات جمع آوری، حمل ودفن زباله را از دیگر مشکلات این شهر معرفی کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر هچیرود نیز گفت : بررسی ها نشان داده که درهر منطقه ای از این شهر ، حدود 200 واحد مسکونی خارج از بافت ساخته شده است و چنین وضعیتی یک آسیب و تهدید برای شهر است.
نظرعلی فقیه در گفت و گو با خبرنگار افزود: البته بخشی ازاین ساخت و سازها مربوط به دوره های گذشته بوده و مشکلات خود ساخته ای که توسعه زیرساخت های شهری را با بن بست مواجه کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر هچیرود بودجه امسال شهرداری را حدود 175 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:‌ اقدامات خوبی هم دراین دوره از شورا و مدیریت شهری انجام گرفته و آن اینکه خریداری یک قطعه زمین برای ساخت ساختمان شهرداری، پیاده رو سازی ، آسفالت سطح گسترده ای از معابر اصلی و فرعی و اجرای رینگ شهری انجام شده است.
کارشناس مسئول دفتر فنی استانداری مازندران در این باره به ایرنا گفت که برای ساماندهی و پیشگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز در هچیرود، امسال تصویب طرح هادی شهری در این منطقه دردستور کار قرار گرفته است.
حسین علیپور افزود: فرآیند تصویب این طرح هم اکنون در کمیته فنی، کمیسیون طرح هادی استان، کارگروه زیربنایی شهرسازی استان مورد موافقت قرارگرفته است.
وی اظهار داشت: البته جهاد کشاورزی خواستار تعیین تکلیف زمین های کشاورزی موجود در داخل محدوده منطقه هچیرود است و نسبت به تصویب طرح هادی شهری واکنش نشان داده است.
کارشناس مسئول دفتر فنی استانداری مازندران با اشاره به عملیاتی شدن طرح ملی آزاد راه تهران - شمال در آینده نزدیک گفت که چه بخواهیم و چه نخواهیم بزودی این آزاد راه به بهره برداری می رسد و اگر همزمان با فرآیند اجرای این طرح ملی زیرساخت های آن در شهرهای چالوس و هچیرود فراهم نشود به یقین این آزاد راه یک تهدید برای مردم غرب مازندران به شمار می آید.
علیپور ابراز امیدواری کرد که با تعیین هرچه زودتر محدوده منطقه هچیرود و همکاری جهادکشاورزی بتوان امسال طرح هادی شهری در این منطقه تصویب و اجرایی شود تا بتوان در پی چنین اتفاقی علاوه بر توسعه زیرساخت ها در بخش های مختلف همچنین از ساخت و سازهای غیرمجاز نیز دراین منطقه جلوگیری کرد.
پی گیریها و تماس های متعدد خبرنگار ایرنا با مدیر جهادکشاورزی منطقه هچیرود برای دریافت اطلاعات بیشتر نتیجه نداد.
/7078 /1602/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/48582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل