پیام مازند

آخرين مطالب

یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

دادن یارانه ارزی به شرکت ها؛ شوک جدید به اقتصاد بیمار کشور اقتصادي

دادن یارانه ارزی به شرکت ها؛ شوک جدید به اقتصاد بیمار کشور
  بزرگنمايي:

پیام مازند - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تصمیم دولت برای دادن یارانه ارزی به شرکت ها یک امر اشتباه و شوک جدیدی به اقتصاد بیمار کشور است.
مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا مازندران، بزرگ ترین مشکل در زمینه سیاست های اقتصادی دولت را بانک مرکزی دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه مدیر بانک مرکزی توسط رئیس جمهور انتصاب پیدا می‎کند، باید سیاست های مطابق با میل دولت را اجرا کند و در نتیجه استقلال واقعی خود را از دست خواهد داد.
وی رویکرد فعلی بانک مرکزی را عامل از کار افتادگی و اشتباه اقتصاد ایران اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی به عنوان یک درگاه اصلی اقتصاد کشور تحت الحمایه دولت است، بنابراین سیاست های تکلیف شده دولت را پیاده سازی می کند.
بشارتده با تصریح اینکه بانک مرکزی باید از حوزه نظارتی دولت خارج شود تاکید کرد: این نهاد باید حوزه سرپرستی خودش را تقویت کند تا بتواند سیاست های خود را تعیین و مشخص کرده و بر اساس استقلال حاکم تصمیمات تضمینی بگیرد.
کاهش سود بانکی و افزایش نقدینگی در بازار
محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد در بخش دیگری از گفت وگو به کاهش سود بانکی اشاره کرد و ضمن یادآوری مبحث افزایش نقدینگی در بازار یادآور شد: یکی از مهم ترین اتفاقات چند وقت اخیر که سبب افزایش قیمت ها و تورم شده بحث نقدینگی در بازار است که باید به سمت مبادی اصولی هدایت شود.
این کارشناس اقتصادی در مورد دلیل دولت از پائین آوردن نرخ سود بانکی گفت: این تصمیم اشتباه برای کاهش نرخ بهره وام و تسهیلات بانکی گرفته شد که در نتیجه پیامد خروج نقدینگی از بانک ها را به دنبال داشت.
بشارتده جمع آوری نقدینگی در بازار را حول دو محور تشریح و اظهار کرد: نقدینگی یا توسط انتشار اوراق قرضه مهار می شود مانند طرح های عمرانی متنوع سد سازی و راه ‎ سازی و غیره و یا اینکه توسط بالابردن سود بانکی می توان نقدینگی بازار را جمع آوری کرد.
وی پائین بودن سود بانکی را سبب هجوم مردم و نقدینگی به سمت بازارهای موازی اعلام و خاطرنشان کرد: مردم با خارج کردن پول و سرمایه های خود از بانک ها آن را به سمت بازارهای موازی انتقال داده و بازارهای دلالی، بورس بازی و خرید و فروش های غیر معمول متاثر از این اتفاق است.
افزایش سود بانکی سبب جمع آوری نقدینگی بازار
استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری تنها چاره موجود را افزایش سود بانکی دانست و اعلام کرد: این امر سبب بازگرداندن پول به چرخه بانکی شده و مردم نیز با دریافت و اعتماد به سود نسبی بانکها از وارد شدن به بازارهای موازی و پر ریسک خودداری خواهند کرد.
بشارتده با اعلام اینکه هرچه نقدینگی در بازار کاهش یابد، سبب بهبود وضعیت اقتصاد خواهد شد گفت: به دلیل خروج پول از بانک ها و افزایش نقدینگی در بستر بازار، بانک توانایی پرداخت وام به بخش های تولید و صنایع را نداشته و لذا سبب کاهش کالا در بازار خواهد شد.
وی در ادامه افزود: کاهش کالا در کنار افزایش تقاضا و نبود عرضه راه را برای واردات باز می‌کند چون باید برای تعدیل نسبت عرضه و تقاضا مبادی دیگری برای تامین کالا وجود داشته باشد.
کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح اینکه افزایش واردات سبب کاهش ارزش پول ملی می شود خاطرنشان کرد: در نتیجه باید نقدینگی موجود در بازار هدایت شده و در بانک ها تجمیع شود تا هم مردم یک سود نسبی مطمئن داشته باشند و هم قدرت بانک در پرداخت وام های متنوع افزایش یابد.
بشارتده هدایت نقدینگی به سمت بانک را گامی برای کمک به تولید خواند و افزود: از این مجرا می توان علاوه بر تجمیع نقدینگی، دادن سود مناسب و برگشت اعتماد مردم نسبت به افزایش اندک سرمایه آنها در یک معامله مطمئن، با پرداخت وام های کم بهره به کمک تولید و صنعت شتافت تا از این معبر تولید نیز به یک پشتوانه مالی امیدوار باشد.
بازار بورس مطمئن به شرط ثبات اقتصادی
این مؤلف و کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا نقدینگی موجود در بازار به سمت بورس حرکت نکرد و آیا بورس بازار مطمئنی است، تصریح کرد: بورس بازار مطمئن و مناسبی است به شرطی که اقتصاد حاکم دولتی نبوده و اقتصاد آزاد و باز وجود داشته باشد.
بشارتده در ادامه تصریح کرد: تمام تئوری های اقتصادی زمانی به اجرا رسیده و موفق خواهند بود که اقتصاد حاکم، باز بوده یعنی دولت کمترین دخالت را در این رابطه داشته باشد.
وی دخالت دولت در عرصه اقتصادی را فساد آمیز توصیف کرد و افزود: چون اقتصاد ما شبه دولتی است موجبات وجود انواع و اقسام رانت بوجود می آید.
این پژوهشگر و محقق حوزه اقتصاد در مقایسه بازار بورس ایران با سایر کشورهای پیشرفته خاطرنشان کرد: از آنجاکه مباحث اقتصادی در کشورهای توسعه یافته حل شده، پایه های اقتصاد آنان آزاد بوده و بخش دولتی کمتر در اقتصاد دخیل است لذا بازار بورس شرایط اصولی و نوسانات عقلانی را دنبال می کند.
بشارتده دلیل عدم تمایل مردم به سمت بورس را ناشی از کمبود آگاهی نسبت به آن دانست و تاکید کرد: باید با آموزش و توجیه کردن مردم، جامعه را به سمت شرکت در بازار بورس ترغیب کرد زیرا این بازار در صورت آگاهی و دانش مناسب می تواند سود خوبی را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به نوسانات حاکم در بازار بورس ایران و ناآگاهی مردم به تکنیک های آن، از بورس در شرایط فعلی به عنوان قماربازی یاد و تصریح کرد: مردم ترجیح می ‎ دهند بجای ریسک پذیری در چنین بازارهایی به سمت خرید و فروش کالاهای غیر تجارت مانند مسکن و زمین روی آورده و بازارهای موازی را انتخاب می کنند.
تجربه بد برای دادن یارانه ارزی به شرکت ها
کارشناس مسائل اقتصادی تصمیم دولت برای دادن یارانه ارزی به شرکت ها را اشتباه خواند و تصریح کرد: این مسئله در مورد بازار گوشی تلفن همراه تجربه تلخی را عاید دولت کرد کما اینکه بسیاری از شرکت ها با یارانه ارزی گوشی وارد کرده ولی با قیمت ارز رایج آن را به فروش رساندند.
بشارتده تصمیماتی از این دست از سوی دولت را شوک جدیدی به اقتصاد بیمار کشور دانست و عنوان کرد: بر حسب اینکه تصمیمی درست و منطقی باشد، شرایط کنونی اقتصاد کشور به گونه ای نیست که بخواهد خود را با شرایط و شیوه جدید وفق دهد و در نتیجه اجرای آن تصمیم متحمل پروسه زمان خواهد شد؛ لذا در شرایط کنونی وقت آزمون و خطا نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/51277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

فروش امتیاز تیم والیبال هورسان رامسر

امنیت سرمایه گذاری نیاز کشور است

تولید 960 تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران برگزار شد

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است؛ توقف سد فینسک

ریزش سنگ در طول مسیر جاده هراز

شناسنامه‌دار شدن 30 درصد باغات جویبار

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده 10 اردیبهشت

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد