پیام مازند

آخرين مطالب

حال تئاتر خوش نیست/ جشنواره زدگی هنرمندان فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند- چراغ سی امین جشنواره تئاتر مازندران از روز شنبه با شرکت شش گروه نمایشی از مناطق مختلف استان در ساری روشن شد و دلزدگی هنرمندان، دوری از مخاطب، عدم حضور هنرمندان کارکشته و برجسته را می توان در این دوره از جشنواره حس کرد.

تئاتر مازندران درحالی سودای حضور در جشنواره فجر را دارد که به اعتقاد فعالان هنرهای نمایشی، هنوز هنر تئاتر اسیر بایدها و نبایدهای و مشکلات دست و پاگیر دهه های قبل است و ضعف سیاستگذاری متولیان، هنرمندان را از تئاتر و تئاتر را از مردم دور کرده است.

وضعیت تئاتر تنکابن به گونه ای است که هنرمندان منطقه ناامید و کم کار شده اند که دلایل متفاوتی دارد

مهیار صیفوری کارگردان نمایش تکرار از تنکابن که در رشته کارشناسی ارشد نمایش تحصیل می کند و در جشنواره سی ام حضور دارد به وضعیت نمایش در شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت تئاتر تنکابن به گونه ای است که هنرمندان منطقه ناامید و کم کار شده اند که دلایل متفاوتی دارد.

وی به وضعیت جشنواره و امکانات موجود اشاره و اضافه کرد: به رغم کمبودها، سعی شد امکانات لازم را برای اسکان و اجرای نمایش توسط گروه فراهم شود.

وی رفتار متولیان جشنواره را مناسب دانست و گفت: به دلیل آنکه صبح اجرا داشتیم شب با همکاری مسئولان دکور اجرای نمایش بسته شد.

 صیفوری خواهان توجه به هنرمندان نمایش و گروههای هنری شد و گفت: مکان اجرای نمایش ها چندان مناسب نبود و علاوه بر این در نقد و بررسی های نمایش، جو پرخاشگری و عصبی حاکم است و این در شان هنر نیست درحالی که هنرمندان منطقه باید با هم کنار بیایند.

وی حاشیه پردازی هنرمندان و منتقدان را از جمله مسائل برشمرد و وضعیت استقبال از نمایش های جشنواره را مطلوب توصیف کرد.

وضعیت هنر تئاتر در بابل که سالها پیش مهد هنر نمایش بود و اکنون هنرمندان برجسته آن دست از کار کشیده و یا کوچ کرده اند نیز همانند دیگر شهرهای مازندران است و محمد شجاعی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر از بابل نیز به وضعیت تئاتر استان اشاره کرد و گفت: وضعیت تئاتر استان بحران زده است و هرچه قدر سیر زمانی تئاتر به جلو پیش رفت سیر کیفی آثار نزول پیدا کرد.

وضعیت تئاتر استان بحران زده است و هرچه قدر سیر زمانی تئاتر به جلو پیش رفت سیر کیفی آثار نزول پیدا کرد

وی بخش عمده نزول کیفی تئاتر را ناشی از مدیریت فرهنگی و هنری تئاتر بیان کرد و گفت: تئاتر را محدود و معطوف به یکسری موقعیت ها و امکانات و شرایط با سطح پایین مانند جشنواره تئاتر که با حداقل بودجه و امکانات در حال برگزاری است، کرده ایم.

شجاعی تصریح کرد: وقتی آثار با شتابزدگی به جشنواره می رسد شاهد اجرای نازل خواهیم بود و هیچ اثر کیفی بر جریان تئاتر نخواهد گذاشت و بحران زدگی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به جریان واقعی تئاتر به بازنگری اساسی نیاز داریم و این امر مستلزم آن است که مدتی یا سالی جشنواره تئاتر برگزار نشود.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بخشی از مخاطبان جشنواره تئاتر، هنرمندان گروه های مختلف را تشکیل می دهند گفت: بخشی از سوءمدیریت ها سبب دلزدگی هنرمندان شده و این امر سبب استقبال حداقلی در جشنواره جاری شده است.

شجاعی با بیان اینکه جشنواره ها برایند کیفی تئاتر استان به شمار می رود ادامه داد: این مسئله باید برای مسئولان برگزاری جشنواره مهم باشد و وقتی کارگردانی نیاز دارد تعداد تماشاگران به دلیل فرم اجرایی نمایش کم باشد باید به این خواسته گروه توجه اساسی شود.

این هنرمند تصریح کرد: درست اجرا شدن کار تئاتر باید در جشنواره ها مدنظر قرار گیرد و نباید کیفیت را فدای کمیت و یا استقبال زیاد کنیم.

وی دلزدگی هنرمندان فنی و کاربلد را محصول سیاست گذاری های نادرست متولیان تئاتر استان و جشنواره بیان کرد.

در عین حال حمید برزگر مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از افزایش استقبال گروه‌های تئاتر سراسر استان برای حضور در جشنواره تئاتر استان در دوره سی‌اُم خبر داد و با بیان این که امسال تعداد آثار متقاضی حضور در جشنواره بیشتر از چند دوره‌ اخیر بود، گفت: از سال ١٣٩٣ تا ١٣٩٦ در ٤ دوره بیست‌وششم تا بیست ونهم، به ترتیب ٢٠، ١٩، ١٤ و ٢٠ اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که در دوره بیست‌ونهم با انصراف یک اثر پیش از بازبینی، تعداد آثار متقاضی به ١٩ رسید، اما امسال برای جشنواره سی‌اُم، ٢٣ اثر از ١٢ شهرستان اعلام آمادگی کردند که در مقایسه با دوره‌های گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد.

مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: تنکابن با ٤ نمایش، آمل، ساری و نور هر کدام با ٣ نمایش، بابل و نوشهر با ٢ نمایش و جویبار، بابلسر، قائمشهر، گلوگاه، رامسر و محمودآباد هر کدام با یک نمایش در بخش بازبینی جشنواره سی‌اُم حضور داشتند.

برزگر خاطرنشان کرد: علاوه بر حضور گروه‌هایی از تئاتر شهرستان ساری در بخش نهایی سی‌اُمین جشنواره تئاتر استان که پس از چند سال خالی بودن جای تئاتر ساری در این جشنواره، به شکل قابل توجهی جبران شد، یکی از نکات دیگر، تکرار نشدن نام کارگردان‌های چند دوره اخیر در بخش نهایی این جشنواره است. تنها کارگردان حاضر در بخش نهایی جشنواره که سال گذشته نیز در جشنواره حضور داشت، سینا علیپور است که با نمایش «خانه» به بخش نهایی راه یافت.

برزگر افزود: علیپور در دوره بیست‌هشتم، بیست‌ونهم و سی‌اُم ٣ حضور پیاپی در بخش نهایی جشنواره تئاتر استان را برای خود و گروه‌اش رقم زد. نمایش «سوپ بوقلمون» به کارگردانی او، سال گذشته یکی از دو نمایش برگزیده جشنواره تئاتر استان شد و به جشنواره تئاتر فجر نیز راه یافت. از کارگردانان تئاتر سال گذشته امسال فرشته پیاده‌روحی نیز با نمایش «تنهایی مفرد شایان» متقاضی حضور در بخش نهایی جشنواره بود که پس از ٢ دوره حضور متوالی در بخش نهایی جشنواره تئاتر استان، اثرش مورد تأیید هیئت انتخاب قرار نگرفت.

جشنواره تئاتر مازندران از صبح شنبه شروع شد و ظهر امروز به کار خود پایان می دهد و نمایش «پرسه‌های موازی نوشته پیام لاریان و با کارگردانی حمید ناطقی، « یاغی های عاشق» بهنویسندگی سینا دلشادی و کارگردانی تورج زایدلی،نمایش «خانه» به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی سینا علیپور، نمایش «اژدهاک» نوشته استاد بهرام بیضایی با کارگردانی علی شعبانی اسرمی از ساری، نمایش «تکرار» به نویسندگی امیر رفیعی و کارگردانی مهیار صیفوری از تنکابن و نمایش «چهار» به نویسندگی امیر عالمی و کارگردانی مجید شعاعی از آمل اکران شد

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/52273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم