پیام مازند

آخرين مطالب

منطقه آزاد در مازندران نقطه سرخط اقتصادي

منطقه آزاد در مازندران نقطه سرخط
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- درحالی تصویب منطقه آزاد اقتصادی برای مازندران از لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی حذف شد که به گفته کارشناسان این استان به دلیل داشتن ظرفیت های بالای اقتصادی از هر لحاظ نسبت به سایر استان ها ارجعیت داشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برخورداری از 22 مزیت اقتصادی در منطقه آزاد برای سرمایه گذاری و تجارت نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی باعث شده تا داشتن منطقه آزاد برای استان هایی چون مازندران یک ظرفیت مهم اقتصادی به حساب آید.
مهمترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاها گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت 100درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است.
استان مازندران با قرارگیری در منطقه جنوبی دریای خزر و همسایگی 5 کشور حاشیه و با واسطه ارتباط با اروپا از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه و تولید سالانه 7 میلیون تن محصولات کشاورزی و امکانات زیرساختی چون بندرامیرآباد در شرق از نگاه کارشناسان اقتصادی مهمترین نقطه برای ایجاد منطقه آزاد است.
شورای برنامه ریزی مازندران پس از بررسی 3 نقطه پیشنهادی برای ایجاد منطقه آزاد با اکثریت آراء طبق نظر کارشناسان، بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیراباد را به دلیل داشتن حدود 2 هزار هکتار زمین و تجهیزات زیرساختی چون 15 دستگاه اسکله، در حال تجهیز به اسکله رورو ریلی، ظرفیت بارگیری 7.5 میلیون تنی و ارتقاء به 18 میلیون تن تا 2030 را منطقه آزاد پیشنهاد کردند که در لایحه دولت برای تصویب به مجلس قرار گرفت.
این پیشنهاد دولت اوایل شهریورماه جاری با مخالفت برخی نمایندگان مازنی در کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد و پیش از ورود به صحن ناکام ماند.
*** روز از نو
استاندار مازندران برای حفظ حقوق توسعه ای استان، هفته گذشته دوباره با مصوبه شورای برنامه ریزی مازندران پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد در امیرآباد را به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال کرد که در صورت تایید و تصویب در هیات وزیران در قالب لایحه برای تصمیم گیری قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
بر اساس گزارش ها 2 نماینده مازندران نیز برای میانبر و تسریع در تصویب منطقه آزاد در امیرآباد با رایزنی رئیس مازنی مجلس شورای اسلامی و درخواست از دولت برای ارسال لایحه منطقه آزاد امیرآباد فعالیت گسترده ای را شروع کردند تا شاید زخم ناشی از چوب مخالفت برخی نمایندگان بر تن منطقه آزاد این خطه التیام یابد.
*** نگاه منطقه محوری آسیب جدی
یک کارشناس اقتصادی می گوید: مازندران از لحاظ داشتن منطقه آزاد اقتصادی حدود دو دهه عقب ماند و این عقب ماندگی ضررهای اقتصادی زیادی را متوجه استان کرد.
دکتر محمدعلی موحدمنش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دلیل اصلی مصوب نشدن منطقه آزاد ناشی از نگرش های منطقه محور و فشارهای سیاسی دانست و گفت: ما برای توسعه یافتگی در مازندران نیاز به تغییر نگاه های منطقه ای به استانی داریم و این که این استان را در قالب کلانشهر ببینیم که توسعه هر منطقه ای می تواند سود اقتصادی را نصیب سایر مناطق نیز برساند.
وی معتقد است: از نگاه اقتصادی می توان 3 منطقه آزاد اقتصادی را برای مازندران در قالب گردشگری برای غرب، صنایع تبدیلی کشاورزی( زراعت-باغ-آبزی) برای مناطق مرکزی و صنعتی و تجاری در شرق پیش بینی کرد که بتواند از مزیت های موجود اقتصادی استانی بیشتر استفاده شود.
موحدمنش با دفاع از تشکیل منطقه آزاد صنعتی در امیرآباد شرق مازندران مخالفت برخی نمایندگان این خطه شمال کشور با پیشنهاد دولت را نکوهش کرد و اظهار داشت: امیرآباد به دلیل دسترسی به آب های آزاد ( با واسطه)، راه آهن سراسری، نزدیکی به فرودگاه ظرفیت ارتقاء به منطقه ازاد صنعتی و تجاری را دارد و به جای مخالفت با گزینه دولت باید برای سایر ظرفیت ها نیز پیگیری صورت گیرد.
*** منطقه آزاد راهکار دم دستی توسعه مازندران
یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در مازندران می گوید: ایجاد منطقه آزاد در شرایط رکود اقتصادی ناشی از تحریم به دلیل دسترسی به تجارت آزاد می تواند راهکار مناسبی برای توسعه اقتصادی این استان باشد.
دکتر معصومه حسین زاده به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیت های خوبی که مازندران برای ایجاد منطقه آزاد داشت، تاکنون از چنین مزیت هایی به دلیل نداشتن پشتوانه کارشناسی براثر لج و لج بازی نگاه های منطقه ای از بین رفت.
وی خط خوردن منطقه آزاد در فهرست لایحه پیشنهادی دولت در مجلس دهم را نیز ناشی از همین نگاه های منطقه محور بیان کرد.
حسین زاده معتقد است: باید با کار کارشناسی دقیق مناطقی از استان مازندران که ظرفیت برای منطقه آزاد دارند را شناسایی و به دولت و مجلس معرفی کرد و با پرهیز از نگاه های منطقه محوری نسبت به استقرار آن تلاش کرد.
*** اجماع بر سرمنطقه آزاد
این استاد دانشگاه می گوید: از لحاظ اقتصادی 12 نوع منطقه آزاد از کشاورزی تا گردشگری و 000 متصور است و براساس مزیت های منطقه ای و ظرفیت های موجود برای هر نقطه یک منطقه را طبق کارکرد مصوب کرد.
حسین زاده گفت: با این رویکرد پس از اجماع نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی می توان چند منطقه آزاد را همزمان برای این استان شامل گردشگری، کشاورزی، تجاری و صنعتی پیگیر کرد و به نتیجه رساند.
وی اضافه کرد: ما برای اجماع نیاز به همراهی مردم نیز داریم که برای مشارکت پذیری اکثریت و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که سود ایجاد منطقه آزاد به تمام مردم برسد.
حسین زاده خاطرنشان کرد: اگرچه صرف داشتن منطقه آزاد نمی توان مزیت اقتصادی برای منطقه ای پیش بینی کرد، ولی برای مازندران به دلیل داشتن ظرفیت های اقتصادی این مزیت ها بیشتر از ضررهای احتمالی است.
این کارشناس اقتصادی معتقد است که در صورت تصویب یک منطقه آزاد برای مازندران سایر مناطق دارای ظرفیت های مشابه می توانند به عنوان مکمل ظرفیت های خود را از طریق این منطقه دنبال کنند.
*** لایحه دولت برای منطقه آزاد در مازندران
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری برای ایجاد منطقه آزاد در این استان پس از کار کارشناسی حدود 2 ساله استانداری با محوریت امیرآباد از طریق دولت در حال پیگیری است.
علی محمد شاعری به خبرنگار ایرنا افزود: ما برای ایجاد مناطق آزاد برای سایر نقاط استان نیز مخالفتی نداشته و در صورتی که دولت موافق ایجاد چند منطقه آزاد در این خطه شمال کشور باشد، همه ما از این نقطه نظر با قوت حمایت خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی طبق کار کارشناسی بندر امیرآباد در شرق مازندران به دلیل داشتن مزیت های زیرساختی و منطقه ای، معرفی شد و پس از ایجاد ان می توان از ظرفیت های سایر نقاط استان نیز استفاده کرد.
وی خواهان تسریع دولت در ارایه لایحه منطقه آزاد اقتصادی امیرآباد در شرق مازندران به مجلس شورای اسلامی شد.
***شروع از نقطه صفر
استاندار مازندران گفت: پیگیری ایجاد منطقه آزاد برای مازندران از نقطه صفر که ارایه پیشنهاد به شورای عالی مناطق آزاد بود در حال پیگیری است و در صورت تایید برای تصویب به هیات دولت می رود.
محمد اسلامی افزود: چنانچه دولت این پیشنهاد مازندران را مصوب کند، از طریق لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال می کند و مجلس دهم در این ارتباط تصمیم گیرنده اصلی می شود.
نماینده عالی دولت در مازندران پیشنهاد شورای برنامه ریزی برای منطقه آزاد را امیرآباد در شرق پس از کار کارشناسی اعلام کرد.
***ایده ایجاد مناطق آزاد
ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که کشورهای زیادی پس از این جنگ به استقلال رسیدند و این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند.
چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد.
نکتهٔ مهم قابل ذکر این است همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شود اگر چنین مناطقی ایجاد شود بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق خواهند داشت که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت، لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرار گرفتند.
6982/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/53395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

بازگشت واحد 4 بخار نیروگاه نکا به مدار تولید

معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور

حلقه اتحاد مازندرانی‌ها در سواحل دریا

واحد 4 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت

اجرای طرح نور مطالبه عمومی است

توصیه‌های فنی برای جلوگیری از آفات در باغ‌های مازندران

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

آرامش در دریای خزر

فوت 91 نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران

لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

کل پول قرارداد مربی استقلال رفت روی هوا! | خب الان چی بخورد؟

شکل‌گیری زنجیره مردمی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل دریای مازندران

مرگ ناشی از سوءمصرف موادمخدر در مازندران 20 درصد افزایش یافت

نماینده مجلس: با دستور رئیس جمهور، حسینی‌پور در استانداری مازندران خواهد ماند

تجهیز و نوسازی 150 هکتار از شالیزار‌های آمل

91 نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند

چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل