پیام مازند

آخرين مطالب

جنجال نمایشگاه نقاشی های تهمینه میلانی، از آغاز تا لغو اقتصادي

جنجال نمایشگاه نقاشی های تهمینه میلانی، از آغاز تا لغو
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در پی حاشیه‌ ساز شدن نمایشگاه نقاشی‌ تهمینه میلانی، دو روز بعد از آغاز برپایی و «ارائه مستنداتی مبنی بر کپی بودن کارها»، گالری برگزارکننده تصمیم به لغو نمایشگاه را گرفت
نمایشگاه تهمینه میلانی، کپی برداری یا الهام از اثر
نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» از همان آغاز برگزاری، با واکنش‌ و حواشی زیادی روبه‌رو شد و عده‌ای از هنرمندان عرصه تجسمی اظهار کردند که نقاشی‌های میلانی کپی آثار یک نقاش فرنگی است.
تهمینه میلانی روز یکشنبه در پستی اینستاگرامی نوشت:
من یک گالری نقاشی گذاشتم و جامعه جوان هنر‌های تجسمی در اعتراض به اینکه چرا گالری‌ها به جای نمایش آثار انها، نقاشی‌های مرا به نمایش گذاشته اند، آشوب کردند.
او با اشاره به اتفاقات روز افتتاحیه نوشت:
روز افتتاحیه هم پای پلیس به میان آمد! متاسفانه امروز کار به تهدید اتش زدن آثار هنری خود در مقابل گالری ایوان کردند. متاسفم که اعلام کنم تا اطلاع ثانوی گالری تعطیل است. عذر خواهی ویژه دارم از دوستانی که از شهرستان برای دیدن نمایشگاه به تهران آمده اند.
تهمینه میلانی هنرمندی است که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان سینما شناخته می شود اما او علاقه زیادی به تجربه کردن در شاخه های دیگر هنر دارد. او در حوزه های دیگری همچون طراحی صحنه و لباس، تهیه کنندگی سینما و همچنین معماری و نقاشی نیز ورود پیدا کرده است. تسویه حساب، آتش بس، سوپراستار، شب های تهران، زن زیادی، مَلی راه های نرفته اش و... از جمله آثاسینمایی به کارگردانی تهمینه میلانی است.
حاشیه‌های افتتاحیه نمایشگاه نقاشی میلانی
حاشیه‌های نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی با عنوان "فیلم هایی که نساختم" از 16 شهریور ماه یعنی روز افتتاحیه در گالری ایوان آغاز شد. ارائه کار‌های بسیار ضعیف با قیمت‌های نجومی و در ادامه اثبات کپی بودن برخی از آثار میلانی به حاشیه‌ها دامن زد. حاشیه‌ها آن جا آغاز شد که در روز افتتاحیه چند هنرمند جوان مقابل در ورودی گالری ایوان ایستاده بودند و تعدادی از کار‌های هنری استادان شاخص تجسمی (از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص) را در دست داشتند و از مردم سوال می‌کردند آیا هنرمندان خالق این آثار را می‌شناسند یا خیر.

تجمع در گالری ایوان در روز افتتاحیه نمایشگاه
قصد تجمع کنندگان از این حرکت اعتراضی، نمایش هنر واقعی به مردم بود و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند. معترضان معتقد بودند که برخی هنرمندان حوزه‌های دیگر با استفاده از شهرت و رانت خود وارد حوزه تجسمی شده اند و به این حوزه از هنر لطمه وارد کرده اند. این اعتراض‌ها در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه بود، اما در متن آن جمعیت انبوهی برای گرفتن عکس یادگاری و سلفی با تهمینه میلانی و دیگر هنرمندان مشهور کشور در این افتتاحیه نمایشگاه حضور پیدا کردند.
شهرزاد دریازاده مشاور هنری گالری ایوان هم در واکنش به انتقادات گفت:
دلیل این حجم از انتقادات را متوجه نمی‌شوم و شاید در ادامه فرهنگ رایج در کشور ما که با زنان موفق برخورد می‌شود باشد.
او افزود:
«اصولا استفاده از کلمه رانت برای یک گالری خصوصی که با هزینه غیر دولتی اداره می‌شود بی مورد است و در حالی که یک گالری دار می‌تواند در حیطه فعالیت خود حتی هر هفته برای فرزندش یک نمایشگاه برگزار کند، چرا باید پاسخگوی برگزاری نمایشگاه آثار تهمینه میلانی که خود دارای رزومه و نامی شناخته شده در عرصه هنر است باشد؟»
دریا زاده در پاسخ به انتقادات درباره ورود یک کارگردان به حوزه تجسمی گفت:
«آیا اگر مرحوم کیارستمی در حیطه‌های مختلف سینما، عکاسی و دیگر هنر‌ها فعالیت می‌کرد اشکالی داشت که الان برای این هنرمند مشکل ساز بشود.
اثبات کپی برداری
اما این تنها حاشیه نمایشگاه تهمینه میلانی نبود، بعد از دو روز مشخص شد برخی آثار این نمایشگاه کپی برداری است. تعدادی از هنرمندان نقاشی‌های تهمینه میلانی را ضعیف و کپی شده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحی کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخی آثار «آمادئو مودیلیانی» نقاش مشهور ایتالیایی برشمردند. حالا پس از دو روز از افتتاح نمایشگاه، کپی برداری تهمینه میلانی تائید شده است.
نقاشی کپی تهمینه میلانی
در نهایت این کارگردان پستی را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر و از این بابت عذرخواهی کرد.
این کارگردان سینما در پستی اینستاگرامی در این باره توضیح داد. میلانی درباره شباهت یکی از آثارش با اثر یک طراح کارت پستال نوشت:
"از این بابت قلبا متاسفم این تابلو را از نمایشگاه خارج و صدمه‌ی وارد شده را جبران می‌کنم. حقیقتا نمی‌دانستم که این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال و یا در فیس بوک دیده ام و در ناخوداگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی‌شناختم و حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد. "
با وجود اینکه میلانی اینگونه به کپی بودن برخی آثارش واکنش نشان داد، اما در شبکه‌های اجتماعی در این باره جنجالی به پا شد. بسیاری از هنرمندان جوان و فعالان فضای مجازی به شدت به او تاختند. اثبات شده است که حداقل یک اثر میلانی کپی بوده است. درباره بقیه آثارش هم شک و شبه‌های فراوانی مطرح شد.
جالب اینکه «جنی میلیهوف» نقاش روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی که یکی از آثار تهمینه میلانی کپی برداری از یک اثر کارت پستالی از او بود، در استوری اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت:
"یک فرد مشهور تصویر مرا کپی کرده و فروخته است؛ و در استوری‌های بعدی از کنسل‌شدن نمایشگاه خبر داده و از بانیان تعطیلی آن قدردانی کرده است. "
منتقدان تهمینه میلانی همچنین قیمت گزاف آثار به نمایش درآمده از سوی میلانی را نیز زیر سوال بردند. آن‌ها به قیمت‌گذاری بالای این نمایشگاه اشاره و ابراز کردند که 25 میلیون و 20 میلیون تومان مناسب چنین آثاری نیست. برخی آثار تهمینه میلانی را با نقاشی‌های کودکان مقایسه کرده اند.

قیمت گراف آثار تهمینه میلانی
میلانی در واکنش به انتقادات از قیمت بالای آثارش گفت:
"در ضمن دوستانی که گالری ایوان را متهم به کسب درآمد می‌کنند، عرض می‌کنم که کلیه‌ی عواید این نمایشگاه صرف خیریه می‌شود."
منبع
«افشین پرورش» ـ عکاس ـ از جمله معترضان به نمایشگاه تهمیه میلانی بود. او پستی را حاوی این خبر که نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» لغو شد، در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت:
«در پی اعتراض گسترده‌ی هنرمندان، دانشجویان، اساتید و کارشناسان تجسمی، «گالری ایوان» به نمایش تولیدات «تهمینه میلانی» خاتمه داد. بدین‌ وسیله از تمامی عزیزانی که روز جمعه در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافته و اعتراض خود را به نمایش چنین تولیدات ضعیف و سطح پایینی نشان داده بودند، تشکر می‌کنم. فضای گالری‌ها حق هنرمندان است و هیچ فرد بی‌صلاحیتی حق این را ندارد که به واسطه ارتباطات خاص، سرمایه، شهرت و یا سکس، فضای آنها را اشغال کند. موفقیت در این رویداد خاص نشان داد که می‌شود با اتحاد و همبستگی و پیگیری مداوم، تاثیرگذار بود و جامعه تجسمی را از فساد و سقوط نجات داد.»
پرورش در بخش دیگری از مطلبش خواسته است که مظفری، مدیریت جدید دفتر تجسمی با بازنگری کامل سیاست‌های اعمالی گذشته، شرایط گالری‌ها را به نفع هنرمندان تجسمی تغییر داده و بدین وسیله علاوه‌ بر حذف جریان‌های فاسد جعل، تقلب، یغماگری و پولشویی، چرخه‌ی اقتصاد هنر را به درستی به جریان اندازد.
او اعلام کرده است که «جامعه‌ی تجسمی از این پس بیدارتر از همیشه، ناظر بر عملکرد دفتر تجسمی و گالری داران خواهد بود و به پیگیری مطالبات خود ادامه خواهد داد.»
با این حال میلانی دو ساعت قبل از انتشار این گزارش و پس از اینکه لغو نمایشگاهش را اعلام کرد، در پستی جدید اینگونه عنوان کرد که عده‌ای قصد بهم ریختن نمایشگاهش را داشته‌اند و در این ارتباط به نام افشین پرورش هم اشاره کرده است.
او توضیح داده که به زودی اخبار جدیدی برای گروهی که پیگیر نقاشی «جنی میلی هو» هستند را هم منتشر می‌کند.
میلانی در این پست جیدد گفته است که به نظر می‌رسد نقاشی وی قبل از جنی میلی هو کشیده شده است.
توضیح مدیر گالری ایوان به مستندات مبنی بر کپی بودن کارها امروز به دستمان رسید. در راستای اتفاقاتی که برای نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» تهمینه میلانی افتاد، با حوری قدیمی ـ مدیر گالری ایوان ـ که برپایی این نمایشگاه را بر عهده داشت، تماس گرفت و با او گفت‌وگو کرد.
قدیمی درباره صحت لغو نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» و علت آن گفت:
بله برگزاری نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» لغو شد. در ابتدا از کپی بودن کارها آگاهی نداشتیم. در دو روز برگزاری نمایشگاه، عده زیادی از هنرمندان و اساتید واکنش‌های منفی نسبت به نقاشی‌های خانم میلانی داشتند.
او افزود:
ما نیز از ابتدا، واکنش‌ها و حواشی آنها را دنبال می‌کردیم. اما باید بگویم که کسی به‌ طور قطع از کپی بودن کارها نمی‌گفت. امروز مستنداتی مبنی بر صحت کپی بودن نقاشی‌های میلانی به‌ دستمان رسید. به‌ همین دلیل نیز تصمیم گرفتم نمایشگاه را لغو کنم.
قدیمی همچنین بیان کرد:
البته اکثر مواقع در عرصه هنر تضادها و جنبه‌گیری‌های شخصی در رابطه با فعالیت هنری برخی صاحب‌نظران وجود دارد.
این گالری‌دار درباره دلیل خود برای برگزاری نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» در گالری «ایوان» گفت:
خانم میلانی در عرصه هنر فرد شناخته شده و صاحب اعتباری است و ما هم گمان می‌کردیم حتما آثار خوبی را ارائه خواهند داد.
او اضافه کرد:
ما نیز همانند دیگر گالری‌ها دوست داشتیم با چنین فردی کار کنیم. تهمینه میلانی سال گذشته یک نمایشگاه عکس در گالری «آریانا» داشت که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد. به‌ همین دلیل می‌خواستیم اولین گالری باشیم که از آثار ایشان در حوزه نقاشی حمایت می‌کنیم.
قدیمی در عین معتقد است که هر کسی می‌تواند از هر حوزه‌ای وارد هنر شود. حال آنکه یک هنرمند نقاش هم می‌تواند شاعر باشد.
او در همین راستا بیان کرد: هنر تنها مختص به عده‌ای خاص نیست و محدویت ندارد.
این گالری‌دار درباره واکنش تهمینه میلانی به لغو نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» گفت:
خانم میلانی از من خواستند که نمایشگاه را لغو نکنم. اما من باید منافع گالری و حرفه خودم را حفظ کنم.
حوریه قدیمی با بیان اینکه این گونه اتفاقات برای گالری‌های معتبرتر نیز رخ می‌دهد، گفت:
ما در اتفاقی که رخ داد مقصر نیستیم. در سایت گالری ایوان از همه منتقدان و هنردوستان به‌ دلیل این اتفاق عذرخواهی کردیم. قصد داریم با صبر و حوصله به کلیه نظرها و انتقادات پاسخ دهیم.
بیشتر بدانید : بیوگرافی و عکس های تهمینه میلانی به مناسبت زادروزش
منبع : isna.ir/fararu.com

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/53724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد