پیام مازند

آخرين مطالب

رفع معضل زباله تنکابن، از مشارکت مردم تا همکاری دستگاه ها اجتماعي

رفع معضل زباله تنکابن، از مشارکت مردم تا همکاری دستگاه ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - رفع معضل زباله شهرستان تنکابن تنها در سایه تعامل و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی در قالب یک مدیریت واحد و همچنین مشارکت بالای مردم امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا در سال های گذشته اقداماتی در جهت تفکیک زباله از مبداء در شهرستان تنکابن صورت گرفت اما به دلایل مختلفی نتوانست نتیجه مطلوب را کسب نماید.
مرکز انباشت زباله در منطقه پرده سر دهستان دو هزار از توابع بخش خرم آباد در زمینی به مساحت 80 هزار متر مربع تقریبا از سال 1370 با وجود جانمایی بسیار نامناسب شروع به فعالیت نمود و در اواسط دهه 70 از دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ 2 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کارخانه کمپوست در نظر گرفته شد و همراه با 760 میلیون تومان منابع داخلی روند اجرایی آن آغاز گردید.
این پروژه درسال 86 افتتاح شد اما در سال 89 سوله آن بر اثر بارش برف 30 سانتی متری فرو ریخت و کارخانه کمپوست به بهره برداری مناسبی نرسید تا اینکه در ماه های اخیر با پیگیری های مستمر شهرستانی، بار دیگر اعتباراتی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب برای این منظور در نظر گرفته شد که هم اکنون در دست اقدام می باشد.
اکنون شهرداری تنکابن با ارائه راهکارهایی جدید و بکارگیری تکنولوژی های روز در زمینه مدیریت پسماند تلاش دارد تا این تهدید زیست محیطی را به فرصتی کم نظیر تبدیل نماید.
شهردار تنکابن پیرامون آخرین وضعیت مرکز انباشت زباله پرده سر و اقدامات صورت گرفته در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در مرکز پرده سر موضوعاتی از قبیل زباله های انباشت شده، مدیریت زباله ای که تولید می شود و تکنولوژی بکار گرفته شده ، مد نظر است که برای هر یک از آنها برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است.
محمد زرودی با بیان اینکه حوزه محیط زیست جزء حوزه های جدی در مدیریت شهری است، افزود: برای زباله های انباشت شده پیمانکاری در نظر گرفته شد تا تفکیک زباله را در سایت پرده سر انجام دهد و درآمد حاصل از آن را در همین حوزه هزینه کردیم که شامل خرید یک دستگاه ماشین زباله مجهز به کارواش، یک دستگاه جارو مدرن و یک دستگاه بازو غلطان دو منظوره است.
وی با اشاره به اینکه تنکابن در بحث تفکیک زباله از مبدا، در استان مازندران شاخص است، اظهار داشت: خوشبختانه با یک برنامه ریزی مدون و تلاش و پشتکار کسانی که ما را در این مسیر یاری کردند شرایطی را به وجود آوردیم که سایت پرده سر از پیشرفت فیزیکی 24 درصد در دی ماه 96 به 85 درصد در حال حاضر برسد.
زرودی خاطر نشان کرد: متاسفانه ورود دستگاه « ترنر» به کشور به دلیل تحریم های ظالمانه با مشکلاتی مواجه شده که در صورت رفع آن، کارخانه کمپوست به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برای موفقیت در زمینه کمپوست زباله باید تفکیک زباله از مبداء به درستی صورت گیرد، تصریح کرد: اگر دستگاه ترنر هم آورده شود ولی نتوانیم تفکیک زباله از مبداء را به طور مناسب انجام بدهیم نمی توانیم در بحث سورتینگ زباله های ورودی به موفقیت برسیم و کافی است شیشه وارد چرخه تولید کمپوست بشود و در آن موقع نیز محصول تولیدی ارزشی نخواهد داشت.
شهردار تنکابن به راهکار جدید در بحث تفکیک زباله از مبداء اشاره کرد و یادآور شد: باید بحث سخت افزاری و نرم افزاری آن را از هم تفکیک کنیم و بحث سخت افزاری تفکیک زباله را به شرکت ها و پیمانکاران ذیصلاح بسپاریم.
زرودی ادامه داد: در بحث نرم افزاری که همان بحث آموزشی است، شهرداری تنکابن این آمادگی را دارد که دوش به دوش همه مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان آن را اجرا نماید.
وی به تکنولوژی جدید تولید برق از زباله اشاره کرد و بیان داشت: سرمایه گذار این پروژه حدود 18 ماه گرفتار بروکراسی اداری شده بود که با همت مدیریت شهری و اعضای محترم شورای اسلامی شهر توانستیم قرارداد مذکور را منعقد نماییم.
شهردار تنکابن اضافه کرد: برای انتقال برق تولیدی از سایت پرده سر به پست 63 مگاواتی قبل از عید نوروز 26 هزار متر زمین در نزدیکی محل پست خریداری شد که با توجه به محدودیت مالی شهرداری، اتفاق بزرگی بود.
وی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا در حوزه تفکیک زباله از مبداء در کنار مدیریت شهری قرار بگیرید.
**تصفیه شیرابه در سایت زباله پرده سر تنکابن
شهردار تنکابن در ادامه به معضل شیرابه های سایت زباله پرده سر نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه شیرابه های این مرکز به لایه های زیرین و آهکی خاک منطقه نفوذ کرده و این موضوع می تواند خطراتی را در زمینه رانش زمین به همراه داشته باشد.
زرودی با اشاره به اینکه در حوزه شیرابه متاسفانه هیچ مدل و نمونه موفق و قوی در کشور نداریم، اظهار داشت: با جلسات مستمری که در استان داشتیم سرانجام عقد قرارداد با یک شرکت آلمانی که بسیار در حوزه شیرابه ها موفق بود ، صورت پذیرفت.
وی به نحوه عملکرد سیستم جدید تصفیه شیرابه اشاره کرد و افزود: تونل هایی را به ارتفاع حدود یک متر و 60 تا یک متر و 80 سانتی متر در30 متری زیر سایت زباله حفر می کنیم تا بازچرخانی شیرابه ها صورت گیرد و در آن برهه تصفیه ای انجام نخواهیم داد .
زرودی خاطرنشان کرد: در اثر این بازچرخانی دوباره شیرابه بر روی زباله بر می گردد و بین 50 تا 60 درصد کاهش ضایعات را خواهیم داشت.
به گفته شهردار تنکابن، آب حاصل از تصفیه شیرابه در رودخانه های منطقه جاری خواهد شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
وی یادآور شد: با اطمینان می گویم که تنکابن در حوزه تصفیه شیرابه به عنوان یک شهر موفق در کل کشور معرفی خواهد شد و شهرهای دیگر برای حل این معضل از تنکابن الگو برداری خواهند کرد.
**قابلیت بالای تنکابن در تولید کمپوست خانگی
یک عضو شورای اسلامی شهر تنکابن در این باره گفت: در بحث پسماند دو رویکرد داریم که نخست بحث فنی و تکنیکال که همان ساخت مرکزی برای زباله است و همچنین یک مجموعه دیگر که در زمینه تولید انرژی به صورت همزمان در دستور کار قرار دارد.
علیرضا فلاحتکار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه در طول این سالها از رویکردهای اجتماعی یعنی کاهش زباله در جایی که تولید می شود ، غافل شدیم و این موضوع و در بین دهیاری ها، بخشداری ها و شهرداری ها به واقع دنبال نشد.
وی اظهار داشت: از سال 92 تا 96 سعی شد 195روستا و 206 مدرسه با ظرفیت 24 هزار دانش آموز را آموزش بدهیم اما به دلیل عدم پیگیری های لازم بازده کار تاکنون تنها زیر 20 درصد است .
فلاحتکار با اشاره به اینکه در شهرستان تنکابن روزانه 150 تن زباله در بین سه بخش و 4 شهر تولید می شود، تصریح کرد: تقریبا 86 هزار نفر از جمعیت فعلی شهرستان در حوزه روستایی زندگی می کنند و اگر 30 درصد زباله تولیدی خشک باشد 45 تن زباله قابل بازیافت را جمع آوری می کنیم و تنها 105 تن زباله تر باقی می ماند.
این عضو شورای اسلامی شهر تنکابن اظهار داشت: در 86 هزار نفر جمعیت روستایی تنکابن 58 تن زباله تولید می شود و حتی مناطق دو هزار و سه هزار که حیات باغچه دار دارند باز زباله هایشان را به مرکز پرده سر انتقال می دهند.
شهرستان تنکابن 165 هزار نفر جمعیت دارد.
به گفته فلاحتکار ، بیش از 90 درصد زباله تر را آب تشکیل می دهد و زمانی که در مجاورت هوا قرار می گیرد بخار می شود و مابقی تبدیل به کود می گردد.
وی با بیان اینکه در شهر شیرود بالای 90 درصد قابلیت تولید کمپوست خانگی وجود دارد، افزود: در بخش نشتا و خرم آباد نیز شرایط تولید کمپوست خانگی بسیار مناسب است و باید آموزش های لازم در این زمینه داده شود.
وی با اشاره به اینکه اگر تفکیک زباله صورت نگیرد فقط گسترش آلودگی را در پایین دست رقم خواهیم زد، اظهار داشت: باید ورودی تناژ زباله کنترل شود و بخش های سه گانه و شهرداری ها کاهش زباله را در دستور کار قرار بدهند.
فلاحتکار تاکید کرد: اگر همه دستگاه های اجرایی و مردم همراهی کنند زباله شهر را به زیر 30تن خواهیم رساند.
یکی از شهروندان تنکابن در خصوص تفکیک زباله و تهیه کمپوست در خانواده ها گفت: امروز اکثر خانواده ها تنها زباله تولید می کنند و در جهت رفع این مشکل برنامه ریزی نمی کنند اولین کار برای کاهش تولید زباله فرهنگ سازی است.
رامین محمدزاده به خبرنگار ایرنا گفت: در قدم اول باید از طریق رسانه برای کاهش میزان تولید زباله در خانواده ها آموزش داده شود تا میزان تولید زباله ها در سطح شهرستان کاهش پیدا کند.
وی افزود: از طرفی سرانه تولید زباله در منطقه بسیار بالا است ضمن اینکه در گذشته روستائیان زباله تولید نمی کردند ولی الان میزان تولید زباله ها در روستاها بسیار بالا است و این مشکل را دو چندان کرده است.
این شهروند تاکید کرد: از طرف دیگر می توان نحوه تولید کمپوست را به خانواده ها آموزش داد تا میزان تولید زباله در سطح شهر کاهش یابد.
وی پیشنهاد کرد: شهرداری با خرید تولیدات کمپوست خانگی می تواند علاوه بر کاهش میزان زباله ها و نسبت به تشویق خانواده های بیشتر برای تولید کمپوست اقدام کند.
**رفع معضل زباله تنکابن نیازمند اراده جمعی
فرماندار ویژه تنکابن نیز در آخرین جلسه شورای اداری این شهرستان که در مرکز انباشت زباله پرده سر برگزار شد، افزود : رفع معضل زباله نیازمند اراده جمعی دستگاه های اجرایی است و باید در این راه پر زحمت، مردم نیز تلاش مضاعفی بویژه در بحث تفکیک زباله از مبداء داشته باشند.
سید امیر حسینی جو اظهار داشت : باید حسایت ها نسبت به این موضوع افزایش یابد و مردم نیز بیش از گذشته نسبت به تبعات این معضل آگاه شوند.
وی خاطرنشان کرد : باید از ظرفیت 25 هزار دانش آموز ، 10 هزار واحد صنفی و 200 حوزه شورایی برای آموزش تفکیک زباله از مبداء استفاده نمود تا هر چه سریعتر به نتیجه مطلوب برسیم
/1602/7513/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/54668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد