پیام مازند

آخرين مطالب

9 سال انتظار برای اجرای کنار گذر در شهرهای غرب مازندران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- جاده کنارگذر شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران که 9 سال پیش مصوب شده بود به دلیل برخی مسائل هنوز اجرایی نشده که این امر سبب مشکلاتی برای ساکنان محلی و مسافران شده است.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این طرح به طول حدود 35 کیلومتر از سال 1388 با هدف رفع معضل ترافیک در شهرهای شامل چالوس، هچیرود، کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد و نشتارود تنکابن آغاز شد.
اگرچه از سال 1388 تا پیش از زمان شکل گیری دولت یازدهم گزارش دقیقی از میزان اعتبار پیش بینی شده و روند رشد فیزیکی این طرح به رسانه ها ارائه نشده ولی اظهار نظر برخی از شهرداران گویای آن است که این طرح فقط درشهر نشتارود تنکابن اجرایی شده و در بقیه این شهرها به علت گرانی سرسام آور زمین، تنش های محلی، کمبود اعتبار و همراهی نکردن مسئولان محلی باقی مانده است.
این درحالی است که شماری از کارشناسان و صاحب نظران فراهم کردن زیرساخت ها در بخش های مختلف بویژه درحوزه شبکه های ارتباطی و حمل ونقل مازندران را برای تسهیل در عبور و مرورخودروها همزمان با اجرای طرح ملی آزاد راه تهران - شمال ضروری می دانند.
آنان معتقدند زمانی این آزاد راه می تواند برای مازندران بویژه غرب این استان مزیت فراوان به همراه آورد که زیرساخت های آن در تمامی بخش ها مهیا شود و غیر از آن با بهره برداری از طرح ازاده راه شمال چنین طرحی می تواند برای شهروندان و روستائیان بومی این منطقه تهدید زا باشد.
جمعی از مسافران و شهروندان شهرهای غرب مازندران از کم توجهی مسئولان ذیربط در جهت احداث جاده کنارگذر انتقاد کردند و می گویند برای عبور از برخی این شهرها به دلیل نداشت جاده های کنارگذر با ترافیک چند ساعته مواجه هستند.
علی سرلک از تهران که شهرستان عباس آباد را به عنوان مقصد سفرش برگزیده در این باره به خبرنگار ایرنا افزود:‌ از شهرچالوس تا عباس آباد حدود 40 کیلومتر مسافت دارد ، مسیری که حدود 40 دقیقه زمان می برد متاسفانه حدود سه ساعت در پشت این ترافیک معطل شدم .
وی اظهار داشت:‌ اغلب مسافران تمایل دارند که از زمان مسافرت که بهترین فرصت طلایی برای گذران اوقاتشان به منظور بهره مندی از ظرفیت های خدادادی دراین منطقه است،استفاده کنند اما متاسفانه باید این فرصت ها را در پشت ترافیک بغرنج راههای این منطقه از دست دهند و از چنین وضعیتی رنج ببرند.
احمد هاشم زاده یکی از شهروندان سلمانشهری هم گفت:‌ حضور مسافران و گردشگران شاید برای عده ای از کاسبان بویژه مالکان مراکز تجاری و نیز ویلاداران مزیت های فراوانی داشته باشد ولی برای دیگر قشرهای جامعه در این شهر به علت گره کور ترافیکی عذاب آور است.
وی افزود:‌ شهروندان این شهر مگر چه گناهی کرده اند که هرسال بویژه نیمه نخست به دلیل استقبال انبوه مسافران و گردشگران برای دیدن زیبایی های طبیعی و درپی آن معضل ترافیک دردسرها و گرفتاری های فراوانی را تحمل کنند.
وی اظهار داشت: بارها دیده شده که بسیاری از شهروندان این شهر برای انجام یک کار فوری ترجیح می دهند به علت ترافیک شدید در طول مسیر، این راهها را کیلومترها پیاده طی کنند.
هاشم زاده گفت:‌ امروز راههای ارتباطی غرب مازندران پاسخگوی حجم انبوه خودروهایی که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند نیست و مسئولان باید از سال ها پیش زیرساخت های توسعه راههای ارتباطی را در این منطقه فراهم می کردند که متاسفانه چنین نشد.
شهردار هچیرود چالوس دراین باره می گوید: اجرای کامل این طرح به طول حدود 5/6 کیلومترتا حدودی مشکل ترافیک این شهر را حل خواهد کرد منوط برآنکه موانع و مشکلات موجود در مسیر اجرای آن برطرف شود.
محمد کیاکجوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ از آنجایی که این طرح از محدوده قانونی و بخشی هم در حریم شهر اجرا می شود و در مسیر اجرای آن حدود 30 هکتار اراضی متعلق به اشخاص را در بر می گیرد منتهی جهادکشاورزی دراین حوزه همراهی لازم را ندارد و مانع تراشی می کند.
وی گفت:‌ شهرداری در فرآیند اجرای این طرح نشست های متعددی با مالکان این اراضی برگزار کرده و تا حدودی توانسته موافقت این مالکان را کسب کند منتهی جهاد کشاورزی مدعی شده که این اراضی کشاورزی است.
کیاکجوری افزود:‌ تاکنون با صرف حدود یک میلیارد تومان، حدود یک کیلومتر از طول این مسیر کنارگذر برای اجرای طرح آزاد سازی شده است منتهی روند اجرای این طرح به علت مشکلات موجود به کندی پیش می رود.
یزدانقلی خزایی مدیرجهاد کشاورزی چالوس نیز گفت که این اراضی باید از سوی کارشناسان ذیربط مورد بازدید قرار گیرد و نتیجه آن به جهاد کشاورزی مرکز استان اعلام شود.
وی از ارائه اطلاعات بیشتر دراین حوزه به خبرنگار ایرنا خودداری کرد.
سرپرست شهرداری کلارآباد نیز کمبود اعتبار و گرانی زمین را مشکل اصلی عدم اجرای این طرح بیان کرد و گفت که شهرداری برای تملک حدود یک متر اراضی در مسیر اجرای این طرح باید بیش از یک میلیون تومان به مالک آن پرداخت کند که توان پرداخت آن را ندارد.
مسیح الله رودگر صفاری افزود:‌ برابر ضوابط آنچه که در مفاد اجرایی این طرح آمده شهرداری ها به تناسب پیشرفت فیزیکی این مسیر، دولت از آن ها حمایت می کند منتهی وقتی شهرداری در خریداری زمین های مسیر ناتوان باشد چگونه می تواند روند عملیات اجرایی این طرح را به پیش ببرد.
سرپرست شهرداری کلارآباد گفت:‌ تمامی زیرساخت های اجرای این طرح مانند تملک اراضی و آزاد سازی حریم به عهده شهرداری ها است، البته شهرداری ها نیز مکلف شده اند تا به این دسته از مالکان اراضی به صورت رایگان پروانه دهند و بابت عوارض وجهی دریافت نکنند.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گرانی زمین و تملک اراضی را عامل عمده کندی روند ساخت کنارگذر در شهرهای غربی مازندران ذکر کرد.
شمس الله شریعت نژاد افزود:‌ مجری این طرح شهرداری ها هستند و اغلب شهرداری ها به جز شهرداری نشتارود توانست در اجرای این طرح موفق عمل کند و سایر شهرداران در مسیر اجرا با کمبود اعتبار مواجه شده اند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:‌ پس از پی گیری ها تعدادی از شهرداران نیز در انتخاب پیمانکار برای اجرای این طرح هنوز اقدامی انجام نداده اند.
شریعت نژاد تاکید کرد که باید کمربندی در خارج از شهرهای گردشگرپذیرغربی این استان ساخته شود و تصمیماتی که به تازگی گرفته شد این است که بتوان از حریم فشار قوی بهره برد و کمربندی ساخت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران هم گفت:‌ از میان شش شهر مدنظر برای اجرای این طرح تنها در حوزه تملک و بازگشایی مسیر شهر نشتارود حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علی نبییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ مهم ترین ماموریت شهرداری ها در اجرای این طرح تملک اراضی و بازگشایی مسیر است و دولت نیز در حوزه ساخت راه تکلیف دارد.
وی اظهار داشت:‌ دولت حدود 100 میلیارد تومان برای اجرای این طرح مصوب کرده است ولی هنوز اختصاص نداده و این موضوع در حال پی گیری است و امیدوارم تا پایان سال این اعتبار مصوب محقق شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: ‌از سازمان جهادکشاورزی نیز خواسته شده برای همراهی اجرای این طرح تلاش کند تا کمترین آسیب را به زمین های کشاورزی وارد کند.
نور، نوشهر ، چالوس ، تنکابن ، عباس آباد ، کلاردشت و رامسر جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود و این مناطق به علت برخورداری از ویژگی های منحصربفر نظیر دریا، جنگل های هیرکانی، آثار تاریخی و طبیعی در تمامی فصول سال بویژه نیمه نخست پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر می باشند.
7078 /1602/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/54744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق