پیام مازند

آخرين مطالب

ریزمیوه ها؛ خوشمزه و درآمدزا! اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - "ریزمیوه‌ها" با توجه به ویژگی کم آب بر بودن و تنوع پذیری و مقاومت بالا در برابر آفات می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت دوم در مازندران باشد.
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات کشور از بن بست اقتصادی، توجه به تولید ملی است، نگاهی به کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تولید از بخش کوچک را آغاز کردند. تولیداتی که با توسعه آن بخش کوچکی از نیاز ما را برآورده کند، اشتغالزایی کرده و ارزآوری کند کم نیست، یکی از این فرصت‌ها استفاده از محصولات کشاورزی است، یکی از تولیداتی که تاثیر مهمی بر توسعه سلامت و ارزآوری دارد، میوه‌های دانه ریز است.
به گزارش ایسنا، در مازندران در کنار انگور، قابلیت کشت و کار محصولاتی مانند تمشک، انگورفرنگی، توت فرنگی و دیگر میوه‌های ریز وجود دارد؛ با کوچکترین تحقیق‌های به عمل آمده مشخص شده برای تمامی این محصولات بازار محلی، داخلی و خارجی موجود است.
* مازندران بالغ بر 3 میلیون تن در سال محصولات باغی تولید می‌کند
عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در این خصوص در دومین سمپوزیوم ملی میوه‌های ریز که چندی پیش در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، به اهمیت این تولیدات در مازندران اشاره کرد.
وی با اشاره به این‌که مازندران با دارا بودن 160 هزار هکتار باغ، بیش از 3 میلیون تن در سال محصولات باغی تولید می‌کند، تصریح کرد: مرکبات نیمی از تولید کشور را به خود اختصاص داده و کیوی هم با 70 درصد تولید رتبه نخست در ایران را داراست.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان این‌که مازندران پس از کیوی، با تولید 15 هزار تن توت فرنگی مقام دوم کشور را دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان با دارا بودن یک هکتار زمین، تا 200 میلیون تومان هم درآمد دارند.
شهیدی‌فر با اشاره به این‌که مازندران برای تولید محصولات دانه‌ریز 100 هزار هکتار اراضی مستعد در مناطق میان‌بند و نسبتا شیب‌دار استعداد دارد، گفت: کاهش بارندگی و بحران آب را باید جدی گرفت و برای این امر به میوه های کم آب‌بر بیشتر توجه شود.
*لزوم گسترش تولیدات "بری" در مازندران
وی با بیان این‌که کمتر از حدود یک هکتار ارقام "بری" در مازندران کشت می‌شود که نیازمند گسترش تولید است، خاطرنشان کرد: مازندران با وجود این‌که در حال حاضر سالانه 200 هزار تن میوه‌های سردسیر تولید می‌کند می‌تواند به عنوان یک استان کشاورزی و حاصلخیز گام موثری در رونق اقتصادی بردارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به این‌که 17 تا 22 هکتار اراضی کشت توت فرنگی به شکل کشاورزی در مازندران وجود دارد، گفت: می‌توانیم از لحاظ فنی و اقتصادی با هماهنگی دانشگاه علوم کشاورزی ساری و محققان، به عنوان مروجان بخش تحقیقات دستاوردهای علمی را به بخش تولید عرضه کنیم.
*تنوع پذیری، مقاومت در برابر آفات و کم آب بر بودن مهم ترین ویژگی‌های میوه‌های ریز
همت الله پیردشتی رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران و معاون پژوهش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حاشیه برگزاری دومین سمپوزیوم ملی میوه‌های ریز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این‌که نخستین سمپوزیوم ملی در همدان و دومین سمپوزیوم در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهارکرد: اهمیت برگزاری سمپوزیوم به خاطر یکی از محصولات باارزش کشاورزی یعنی میوه‌های ریز است.
وی افزود: میوه‌هایی مانند کیوی، انگور و تمشک از جمله محصولاتی هستند که به دلایل مختلف بسیار مهم هستند، یکی از دلایل اهمیت آن تنوع پذیری بالای این میوه‌هاست، هم‌چنین ریزمیوه‌ها نسبت به آفات از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در این راستا می‌توان برای تولید برند سالم از این محصولات استفاده کرد.
رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران از جمله مزایای دیگر این محصولات را در بی‌نیازی در به کارگیری نیروهای ماهر در فرایند کاشت، داشت و برداشت عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجایی که این محصولات در بحث مبارزه با آفات بسیار خوب عمل می‌کنند و میزبان آفت خاصی نمی‌شوند می‌توانند در بحث الگوسازی کاشت محصول بعدی در اولویت باشند و در کشت مجدد نیز در دستور کار قرار بگیرد.
پیردشتی به قابلیت دیگر ریز میوه‌ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های پنهان این میوه‌ها در سبد غذایی، توسعه پایدار و بحث اشتغال فوق العاده مهم است؛ تمام میوه‌هایی که به صورت گروهی تولید شده و نیاز به قیم دارند، جزو ریز میوه‌ها تلقی می‌شوند.
وی در مورد میزان مصرف آب این میوه‌ها و آب بر بودن آنها نیز خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تمشک و از این دسته محصولات، بومی مازندران هستند، نیاز اکولوژیکی آنها بسیار پایین است و مقاومت بسیار بالایی در شرایط محیطی دارند؛ به علاوه نیازمند سم خاص، آبیاری و نگهداری ویژه‌ای نیستند.
رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید کرد: برای توسعه الگوی کشت در استان، این دست محصولات بومی بسیار کارآمد است؛ هم‌چنین می‌تواند با کشت در اراضی شیبدار و کم بازده جایگزین مناسبی برای سایر محصولات غیر بومی باشد.
پیردشتی گفت: باید به سمت تحقیقات این محصولات برویم؛ اگر تمشکی داریم که به شکل بومی است باید جمع آوری آن انجام و اصلاح نباتی آن به صورت رقم‌های بی‌خار در دستور کار قرار گیرد و این رقم‌هایی که توسعه بالایی دارند به جای رقم‌های بومی پرورش یابند.
وی هم‌چنین تصریح کرد: می‌توان با برند سازی این محصولات یک وجه اقتصادی مطلوب برای آن در نظرگرفت و حتی به صادرات آن فکر کرد، کشور روسیه پتانسیل بالایی برای صادرات این محصولات دارد، گرفتن بازارهای رقابتی کشورهای همسایه برای ما می‌تواند حائز اهمیت باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این‌که در مازندران سطح کشت این محصولات بسیار پایین است اما ظرفیت‌های زیادی برای پرورش این نوع میوه‌ها وجود دارد، گفت: در شرق مازندران با توجه به کمبود آب می‌توان به کشت این محصولات اقدام کرد.
پیردشتی در مورد نقش اتاق فکر در این زمینه نیز گفت: اتاق فکر نیز در این راستا با بررسی راهکارهای موجود و ارایه آن یه استانداری نقش اساسی در ترویج و شناسایی محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی استان ایفا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/55805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور