پیام مازند

آخرين مطالب

درب این منازل باز است! اجتماعي

درب این منازل باز است!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - باید وارد شد، مرز، مکان و زمان نمی شناسد، اینجا عشق تقسیم می‌کنند، خانه‌هایی در روستاهای مازندران که علم عزاداری امام حسین و یاران با وفایش را سال‌ها است برپا نگه داشته‌اند و با مهربانی و خلوص نیت، درب خانه‌هایشان را برای عزاداران حسین(ع) باز گذاشته‌اند. عزاداری سید و سالار شهیدان، در میان تمام ایرانی‌ها مازندرانی‌ها موج می زند و در این میان همه در تلاشند تا با هر چیزی که دارند خود را به این خاندان کرم، متصل کنند.
روستاهایی در محمودآباد و بابل که در روزهای تاسوعا و عاشورا، همه، درب خانه‌هایشان را برای عزاداران حسینی می گشایند و با اطعام‌دهی از آنان پذیرایی می‌کنند.
عزادارانی که از صبح مشغول سینه‌زنی، زنجیرزنی، شرکت در مراسم تعزیه‌ و غیره هستند و پس از آن برای خواندن نماز و صرف ناهار وارد یکی از خانه‌های این روستاها می‌شوند.
اورتشت، روآر، درون‌کلا و غیره روستاهایی هستند که با عشق برای معشوق‌ خود دلبری می‌کنند.
علی حسن نژاد پژوهشگر آئین و سنت های مازندران  با اشاره به اطعام دهی به عزاداران حسینی در ایام محرم، اظهار کرد: در بسیاری از مراسم‌های مذهبی مانند و عزاداری شیوه پوشش مردم و فرهنگ استفاده از موادغذایی در مازندران تغییر می کند.
وی تصریح کرد: به طور مثال در عید نوروز چینش سفره ها و مواد استفاده شده بر روی آن متفاوت می‌شود به طوریکه پس از عید چینش به حالت عادی برمی گردد و در ماه رمضان نیز به همین صورت است.
این محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: یکی از ویژگی های ماه محرم این است که موادغذایی می‌تواند برکت و معنویتی به همراه داشته باشد که که این غذا برای کسانی که آن را مصرف می کنند به همراه داشته باشد.
حسن نژاد تصریح کرد: در مازندران موضوعات مختلفی در این‌باره تعریف شده است به طوری که در بعضی از نقاط استان، در ایام محرم، بانوی خانه در منزل غذا را تهیه و آماده می‌کند و پس از آماده شدن آن را داخل مجمه چیده وبالای سر گرفته و تحت عنوان کنیزان حضرت فاطمه به مسجد می برند.
وی ادامه داد: همچنین در بعضی از مناطق مواد اولیه عمده ای در شب‌های محرم به صورت خام از اهالی و افرادی که تمایل دارند در این اطعام دهی شرکت کنند جمع اوری شده و کسری ها به صورت نقدی از سوی خیرین و افرادی که اطعام عزاداران را عهده دارند، پرداخت می‌شود.
درب این منازل باز است
این محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: در این راستا در برخی از روستاهای مازندران از جمله روستاهای سوادکوه، روستای المشیر شهرستان قائمشهر و سورک ماجرای جالبی اتفاق می‌افتد؛ به طوری که هر شخص در منزل خود اقدام به پخت غذا می کند و این غذا که شامل صبحانه، ناهار و شام است اطعام دهی عزاداران حسینی را برعهده می گیرد.
حسن نژاد ادامه می دهد: این روستا به طرز ویژه ای پذیرای مهمانان هستند بطوریکه این شیوه پذیرایی زبانزد خاص و عام شده که پذیرای مهمانان از دور و نزدیک، آشنا و غیرآشنا می شود و غریبه ها نیز به دلیل آشنایی با آداب و رسوم آن محله منطقه در ایام محرم در آن محل حضور پیدا می‌کنند و خیل عظیمی از جمعیت عزاداران حسینی را به انجا می کشاند.
وی می گوید: عزاداران حسینی که به این روستاها می آیند، توسط صاحب خانه های ناشناس دعوت شده و بهترین پذیرایی از میهمانان انجام می شود، این شیوه پذیرایی مهر و مهربانی، دور هم بودن و برکت مردم مازندران است که به اسم امام حسین علیه السلام دور هم جمع می‌شوند و بهترین شیوه رفتاری غذایی را به نمایش می گذارند.
محقق و پژوهشگر مازندرانی خاطرنشان می کند: گاه در برخی خانواده‌ها این اتفاق به شکل موروثی انجام می شود به طوری که خود را خادم پذیرایی امام حسین (ع) می‌دانند و در برخی روستاها جالب است که از قبل حیوانی از جمله گاو، گوسفند، مرغ و یا غازی را در موقع تولد آن نشان می کنند و مشخصاً برای نذر امام حسین (ع) در ایام محرم در نظر می گیرند.
خواهش‌های مکرر!
حسن نژاد می گوید: روستاهایی که توانایی داشته و یا رسم اطعام دهی در ایام محرم دارند در روز تاسوعا و عاشورا اقدام به اطعام دهی از شیوه "پذیرایی با درب های باز منازل" می کنند که با شکل دیگری از مهربانی روبه رو هستیم که درب منازل باز و صاحبخانه در ورودی درب ایستاده و یا در حین مراسم عزاداری، دسته روی و یا تعزیه خوانی مهمان ها را نشان می کنند و به آنها می‌گویند خواهش می کنیم برای صرف ناهار به منزل ما تشریف بیاورید و آدرس دقیق منزل را در اختیار آن مهمان ناشناس می گذارد.
وی ادامه می دهد: نکته قابل توجه این است که این دعوت با اصرار عجیبی همراه است که می گویند حتما منتظر شما هستیم که تشریف بیاورید و حتی این مهربانی بر سر جذب مهمان ادامه‌دار می شود چرا که دوست دارند که این مهمان در این ایام محرم میهمان سفره آنها باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/57024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد