پیام مازند

آخرين مطالب

سرریز ترافیک تعطیلات پایانی تابستان به شهرهای مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- همزمانی روزهای پایانی تابستان با تعطیلات سه روزه تاسوعا و عاشورا و آخرین جمعه ماه شهریور سبب شده است تا این روزها شهروندان مازندرانی شاهد تردد پرحجم و ترافیک سنگین و نیمه سنگین در جاده های بین شهری و حتی خیابان های شهرهای مختلف باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه ترافیک جاده ای در مبادی ورودی و خروجی استان همه ساله در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی بر برنامه ریزی مسافران و گردشگران و همچنین زندگی عادی ساکنان روستاها و شهرهای واقع در جاده هراز، فیروزکوه و کندوان اثرگذاری می کند، ولی این روزها ترافیک به جاده های بین شهری و خیابان های شهرها و حتی هسته مرکزی شهر کشیده شده و زندگی عادی مازندرانی ها را تحت تاثیر قرار داده است.
تعطیلات سه روزه ای که از فردا چهارشنبه شروع می شود سبب شده است تا بسیاری از مازندرانی ها مقیم اقصی نقاط کشور برای عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا و حضور در آئین های ویژه این روزها به دیار خود بازگردند و یکی از مهم ترین علل ترافیک در جاده های بین شهری و خیابان های شهر را رقم بزنند.
همچنین بخشی از مسافران و گردشگران غیربومی که از فرصت تعطیلی این ایام استفاده کرده اند تا فصل پاییز و سال تحصیلی جدید را برای فرزندانشان با کام گرفتن از این فرصت نهایی پیوند بزنند و در عین حال در آیین های روزهای تاسوعا و عاشورا با آداب و رسوم عزاداری های مازندرانی ها بیشتر آشنا شوند، بر بار ترافیکی جاده های بین شهری افزوده اند.
بسیاری از روستاییان مازندران که به دیار علویان شهرت دارد ، در روزهای نهم و دهم ماه محرم رسم اطعام دهی بدون دعوت قبلی برای ناهار و شام دارند و به همین دلیل نیز علاوه بر مسافران و گردشگران، تردد بین شهری در استان بر خلاف روزهای تعطیل معمولی بشدت افزایش می یابد و در بعضی مقاطع ، جاده ها با ترافیک سنگین مواجه می شود.
حرکت عزاداران حسینی در خیابان های شهر طی روزهای تاسوعا و عاشورا و همچنین علم گردانی روستاییان به صورت دید و بازدید از روستاهای همجوار بویژه در مناطق جلگه ای که عمدتا در حاشیه جاده اصلی واقع هستند، بار ترافیکی جاده های بین شهری و داخل شهرها را دوچندان می کند.
در عین حال این روزها زمان پایان برداشت شالی و آغاز کشت پائیزه در مازندران است و تردد ماشین آلات کشاورزی در جاده های بین شهری و فرعی استان مزید بر بالا رفتن حجم ترافیک و خطرات احتمالی تصادفات می شود.
این روزها تردد تراکتورها و کمباین های شالی در جاده های اصلی به وفور مشاهده می شود که برای دوری از خطرات احتمالی، رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان ماشین آلات کشاورزی و هم از سوی مسافران ضروری است.
بیشتر کمربندی ها و جاده های بین شهری مازندران از وسط زمین های کشاورزی عبور می کند و روستاهای به هم پیوسته زیادی نیز در حاشیه این جاده ها قرار دارند که شاهد تردد مآشین آلات کشاورزی و خودروهای بومی هاست.
مسافران و گردشگران باید علاوه بر صبر و حوصله، با سرعت مطمئنه حرکت کنند و مراقب حرکت کند ماشین آلات کشاورزی وبه ویژه در بریدگی ها و دور برگردان ها باشند.
از آنجاییکه بسیاری از روستاهای مازندران در حاشیه جاده ها و مقابل هم در دو طرف جاده قرار دارند و تردد هیات های عزادار با لباس های تیره انجام می شود، رانندگان باید با دقت و مراقبت بیشتری تردد کنند.
بررسی میدانی و مستمر خبرنگاران ایرنا نشان می دهد حجم تردد خودروها در جاده های بین شهری مازندران از نیمه دوم شهریور رو به فزونی گذاشت و طی دو روز گذشته به اوج رسید و پیش بینی می شود با ورود مسافران و گردشگران جدید از عصر امروز سه شنبه، ترافیک در بسیاری از مقاطع جاده های بین شهری استان در صورت عدم رعایت مقررات رانندگی و هشدارها و توصیه های پلیس به وضعیت قفل شدگی برسد.
به طور معمول تردد در جاده های بین شهری تمامی مناطق غرب مازندران از رامسر تا محمودآباد به خاطر حضور مسافران و گردشگران همواره سنگین و نیمه سنگین است و در این مناطق هرگونه اختلال در تردد از قبیل رعایت نکردن مقررات رانندگی و یا تصادف سبب می شود تا جاده قفل شود.
همچنین در مناطق مرکزی مازندران هم جاده آمل به بابل ، بابل به قائمشهر و بر عکس و قائمشهر - ساری و همچنین ساری - نکا در منطقه شرقی استان به طور معمول دارای بار ترافیکی پرحجم است و در این مناطق هم با توجه به این که شهرها و روستاها در مسیر جاده اصلی واقع هستند، هرگونه بی قانونی و نادیده گرفتن توصیه های پلیسی به سرگردانی در پشت صف های طویل خودروها می انجامد که بدترین پیامد آن ایجاد اختلال در زندگی روزمره بومیان خواهد بود.
** ضرورت همکاری با همیاران پلیس در دسته های عزاداری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به وضعیت ترافیکی قابل پیش بینی برای آخرین روزهای تعطیلات تابستانی و همزمانی آن با تاسوعا و عاشورای حسینی از شهروندان بویژه مسافران خواست تا با همیاران پلیس دسته های عزاداری طی روزهای تاسوعا و عاشورا در مناطق مختلف همکاری کنند.
سرهنگ مهدی باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که چندین نشست توجیهی بین هیات امنای مساجد و تکایا و کلانتری ها برای افزایش هماهنگی با همیاران پلیس محرم برگزار شده است، افزود: تمامی مسیرهای دسته روی هیات های عزاداری در شهرها شناسایی شده و برای هر یک از این مسیر ها ، خیابان های جایگزین نیز تعریف شده است.
وی با اشاره به این که 2 هزار و 800 نیروی پلیس و سرباز نیروی انتظامی علاوه بر همیار پلیس دسته های عزاداری مسیرهای دسته روی و جایگزین برای تردد خودروهای دورن شهری و بین شهری را تحت کنترل و نظارت قرار می دهند، توضیح داد: از مسافران و گردشگرانی که به هر دلیلی وارد هسته های مرکزی شهری در روزهای آخر هفته می شوند، تقاضا می شود تا ضمن رعایت مقررات با پلیس همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس راهور استان مازندران از شهروندان خواست طی چند روز آینده در حد امکان از بیرون آوردن خودروهای شخصی و تردد در هسته های مرکزی شهر خودداری کنند.
سرهنگ باقری گفت: با هماهنگی شهرداری ها ، به اندازه کافی ناوگان عمومی شامل تاکسی و اتوبوس آماده جا به جایی شهروندان در داخل شهر و خودروهای خطی بین شهری پیش بینی شده است که در حال فعالیت هستند.
وی افزود: دسته های عزاداری نیز باید از مسیرهای تعیین شده حرکت کنند و در صورت مشاهده خودروهای امداد و نجات به ویژه ماشین های اورژانس همکاری لازم را برای عبور این خودروها داشته باشند.
رئیس پلیس راهور مازندران تاکید کرد: از رانندگان می خواهیم با توجه به حرکت دسته های عزادار در سطح خیابان ها با دقت بیشتری از کنار آنها عبور کنند تا موجب ایجاد اتفاق ناگواری نشود.
** وضعیت ترافیکی جاده های اصلی
مرکز کنترل راههای مازندران هم اعلام کرد که هم اکنون ترافیک در محور هراز مسیر جنوب به شمال در منطقه سراهی چلاو سنگین است.
بر اساس این گزارش، ترافیک در مسیر دو طرفه محدوده تونل وانا تا پلور هم نیمه سنیگین است ولی در سایر مقاطع تردد به صورت روان جریان دارد و ترافیک عادی است.
همچنین در جاده کندوان هم در مسیر جنوب به شمال ترافیک از تونل کندوان تا مرزن آباد نیمه سنگین و پرحجم است ولی در بقیه مقاطع روان و عادی است .
مرکز کنترل راههای مازندران وضعیت ترافیکی را در جاده فیروزکوه ، کیاسر و کناره هم عادی و روان اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، هم اکنون وضعیت جوی در جاده کناره و بخش هایی از جاده هراز بارندگی است ولی سایر محورها خشک است.
6990/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/57071/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع