پیام مازند

آخرين مطالب

روز جهانی جهانگردی گذشت اما؛

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی" مقالات

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی"

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر قرار باشد مازندران مسیر توسعه را بپیماید، باید بر اساس 3 مولفه اصلی منابع انسانی، کشاورزی و گردشگری برنامه‌ریزی کند و در این میان با وجود ورود سالانه میلیون‌ها مسافر به این استان، بحث گردشگری برای رسیدن به یک توسعه پایدار برای مازندران می تواند بسیار راهگشا و موثر باشد. به گزارش ایسنا مازندران، پنجم مهرماه روز جهانی جهانگردی بود، جهانگردی که خواه ناخواه با گردشگری عجین شده است و زمانی می توان از یک جهانگرد نام برد که محیط گردشگری وجود داشته باشد.
محمد حسن ذال  با اشاره به اینکه جهانگرد کسی است که به قصد سفر خانه و کاشانه خود را رها می کند و تمامی ابزارهای زندگی خود را در محیط مقصد استغاده می کند، اظهار کرد: جهانگرد با عناوین و مقاصد مختلف همچون گردشگری مذهبی، تفریحی، طبیعی و غیره شناخته می شود.
وی با اشاره به اینکه مازندران در حال حاضر میزبان جهانگردان است اما به دلیل مدیریتی که وجود دارد هنوز به عنوان مقصد نهایی به جهان معرفی نشده است، تصریح کرد: این شیوه مدیریت کاملا سنتی است و با این وجود قلب تپنده گردشگری ایران است.
عضو کارگروه گردشگری اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه برای تبدیل شدن مازندران به عنوان یک مقصد جهانگردی باید امکانات، ملزومات و تبلیغات خاص وجود داشته باشد، گفت: مازندران در حال حاضر یک مقصد صرفا داخلی است و تنها تعدادی از اعراب این استان را برای گردشگری انتخاب کرده‌اند.
مازندران برای جهانگردی خام است
وی با اشاره به اینکه مازندران در حال حاضر توان رقابت با مناطق مشابه خارجی خود ندارد، افزود: مازندران در حال حاضر به عنوان یک مقصد گردشگری و جهانگردی خام است و برای جهان همچنان بالقوه است و ملزومات گردشگری در آن به مرحله اجرا در نیامد.
ذال خاطرنشان کرد: در دنیا مناطقی مانند مازندران وجود دارند که مقصد نهایی گردشگران است، در مازندران بخش های مختلفی مانند آثار فرهنگی و طبیعت به ویژه دریا وجود دارد، سواحل در کشورهای مختلف مانند ترکیه به عنوان یک مقصد اصلی موفق عمل کرده است و نمونه‌هایی از این قبیل به وفور وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در برخی از کشورها، سواحل به منبع پول‌ساز آنها تبدیل شده است و در این میان از امارات و دبی به عنوان یک مثال موفق می توان نام برد، افزود: هزینه کرد صحیح موجب شده است که ایران با جاذبه‌های بالقوه فراوان، خواهان سفر به این کشور شود.
لزوم مطالعه تطبیقی برای تبدیل شدن مازندران به مقصد جهانگردی
وی با بیان اینکه برای موفق شدن در معرفی مازندران به یک منطقه‌ای که مقصد نهایی جهانگردان شود، به یک مطالعه تطبیقی نیاز داریم، اظهار کرد: در این مطالعه تطبیقی باید به برخی از مسائل مانند شرع نیز توجه شود اما نکات مثبت مناطق مختلف دنیا را شناخت و خود را با آن تطبیق داد.
ذال با اشاره به اینکه در کشور، متفکر در حوزه گردشگری به وفور وجود دارد، تصریح کرد: باید اراده و درک قوی و واقعی نسبت به اینکه گردشگری صنعتی پول‌ساز است در مازندران اتفاق بیفتد تا گام‌های درست را برداشت.
عضو کارگروه گردشگری اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه درست است برخی فعالیت‌ها برای رشد گردشگری صورت گرفته است اما باید بسیار بیشتر از این موارد عمل کرد، گفت: اراده واقعی که بخواهد گردشگری مازندران را به جلو ببرد، ضعیف است.
هیچ جای مازندران برای جهانگردان مناسب نیست!
وی در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم یک جهانگرد را به مازندران دعوت کنیم، کدام نقطه را به وی نشان می دهید، افزود: دارای بزرگترین دریاچه جهان به عنوان یک جاذبه طبیعی هستیم اما با امکانات موجود، نمی‌توانیم هیچ مکانی را به یک جهانگرد برای گردشگری در مازندران نشان دهیم، گردشگری که ساحل پاک کشورهای اروپایی را دیده است را نمی توانیم به سواحل خود دعوت کنیم.
ذال با اشاره به اینکه از نگاه آرمانی کوه، جنگل، کوه و جنگلی که به دریا ختم می شود و غیره بیشترین اماکنی است که می تواند مورد بازدید یک جهانگرد قرار بگیرد، تصریح کرد: میراث مازندران بسیار غنی است اما اصلا به آن توجه نشده است.
توجه به اقلیم و فرهنگ مازندران برای جذب جهانگرد
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بناهای تاریخی، آداب و رسوم خاص مازندران، جشنواره‌ها و تاریخ‌ مازندران را می توان به عنوان یک جاذبه برای حضور گردشگران در نظر گرفت، افزود: اقلیم و تفاوت فرهنگی است که گردشگران را به یک محیط جدید می کشاند.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ مازندران مانند گویش، پوشش و غیره برای رشد و رونق گردشگری نادیده گرفته شده است، تصریح کرد: صنایع دستی و انواع غذاها نیز می تواند دلایلی برای حضور گردشگران در مازندران باشد.
مدیریت سنتی و عنوان‌زدگی
ذال با بیان اینکه در مازندران به هیچ عنوان بر روی گردشگری میراث کار نشده است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در مازندران جاذبه ها پراکنده هستند و می توانستم سود فراوانی از آن به دست آوریم اما با توجه به مدیریت سنتی در گردشگری این استان، برخی از مناطق میزبان گردشگران فراوانی می شوند و در بخشی دیگر، گردشگری یافت نمی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه عنوان زده شده‌ایم، افزود: همواره آمار می دهیم که چند میلیون گردشگر وارد مازندران شده است اما هیچ وقت نپرسیده‌ایم که با وجود ورود این تعداد گردشگر، چرا صنایع دستی در این استان همچنان در رکود به سر می برد.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت

دعا سپری محکم در برابر سیل مشکلات

ضرورت شناسایی کانون های بحرانی سیل در غرب مازندران

لحاف دوزی؛ گم شده در لابه‌لای مدرنیته

پیش بینی افزایش 70 درصدی تولید گندم در مازندران

بازگشت آرامش با اما و اگرها به جاده های مازندران

متهم ردیف اول سیل مازندران کیست؟

سازه های باکیفیت در برابر سیل تخریب نمی شود

افزایش 75 درصدی آب پشت سدهای مازندران

عباس آباد با جاذبه ها طبیعی آماده میزبانی از موج دوم سفرهاست

پرستوها نحستین مهمانان بهاری به مازندران رسیدند

آخرین وضعیت مازندران 10 روز پس از سیل

گردن آویزی که از طبیعت چهار هزار سال پیش حکایت می‌کند!

اینجا "کوه تنها" به شما پیشنهاد می‌شود!

شادی های چهارشنبه سوری را با غم نیامیزیم

"قائم‌شهر"؛ شهر چند بام و یک هوا!

به شهر "نقی معمولی" خوش آمدید!

پرونده خجل ترین جانور خزری روی خط انتقال/«فک ها» به کویر می روند

اینجا جان می دهد برای لایو اینستاگرام!

مازندران به پیشواز بهار رفت/ آیین های نوبرانه نوروزی

حس تازگی در یک روستای 2500 ساله

جذابیت حضور در "میان مه، ابر و نم نم باران" را از دست ندهید!

سال تحویل بهار در شالیزارهای مازندران

منطقه ای در مازندران که تمام ایام سال دمای آن صفر درجه است!

بشارت عید با نوروزخوانی/ آئینی برای بدرقه سرما و استقبال از بهار

سفر به سرزمین رنگ‌ها

برق جاذبه های طبیعی در چشم ظرفیت گردشگری مذهبی مازندران

« دریا تا کویر»؛ مقصد بکر گردشگری در تعطیلات نوروز

افزایش 90 درصدی آمار فرار دختران در مازندران

روستاهای مازندران نقطه کانونی گردشگری نوروزی

زبانی که نفس‌هایش به شماره افتاده!

گره کور توسعه طرح های بوم گردی در رامسر

روایتی از حماسه مغفول مانده 7اسفند/تروریست ها یکساعته شکست خوردند

مادرانه‌های یک فعال رسانه‌ای در مازندران!

ویلاداران بی نام و نشان مازندران در انتظار مسافران نوروزی

پوشاک ایرانی، دست برتر اما توجه کمتر/ برندهایی که از آب نگذشته اند!

جاجیم آلاشت؛ زینت تخت شاهی در سرازیری سقوط

ترافیک ملی رامسر در بن بست کوه و دریا

گم شدن شادی در دنیای کودکان کار

گردشگری دریایی در مازندران معنا ندارد/آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم!

سایه بی اعتمادی بر سر موسسات خیریه

احداث نخستین مرکز بیماری‌های خاص در نور؛ پَر!

توسعه کشاورزی مازندران با شیرین‌سازی آب دریای خزر؟

آبخیزداری؛ ناجی "بحران آب" مازندران؟

اینجا قوها فریاد می‌کشند

رامسر؛ شهر تالاب‌ها/ ثبت 2290 تالاب در کنوانسیون عروس ایران

سنگینی کفه رژیم غذایی در ترازوی سلامتی مردم

برگی از خاطرات یک مبارز انقلابی

سرنوشت آن 12 میلیارد!؟

کلین‌خونی؛ درگیر مشکلات و مهاجرت