پیام مازند

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از یک روز حضور در کنار "دامپزشکان" نوشهری؛

دامپزشکی لباس شیک نمی خواهد/ تست‌هایی که از سلامتی دام خبر می دهد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - وقتی که می اندیشم، می بینم که چه تصور اشتباهی از کار سفیدپوشانی داشتم که این بار به جای انسان، سروکارشان با حیوانات است و حتی در تقویم یک روز به نام دامپزشک را به نام آنها اختصاص داده‌اند؛ روز 14 مهرماه روز دامپزشکی. در ابتدا که قرار شده بود سوژه یک روز با یک دامپزشک را به مناسبت فرارسیدن 14 مهر پیگیری کنم، تصور می کردم که دامپزشکان همانند سایر افراد، با لباس های شیک و کت و شلوار، به دیدار دامداران خواهند رفت و دامداران نیز با صبر و حوصله خود، دام را از طویله خارج کرده و روند درمانی انجام می شود اما اینگونه نبود.
در روز پنجشنبه به همراه دکتر مصطفی دانش‌فر کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی نوشهر و سعید متاجی دامپزشک این اداره و مسئول تست سل و بروسلوز یا تب مالت به سمت روستای صلاح الدین کلا حرکت کردیم، روزی که برای تهیه یک گزارش باید مجبور می شدم به جای لباس های شیک و بوی خوش، از لباس های ساده ای که احتمال خراب شدن آنها را می دادم استفاده کنم.
مصطفی دانش‌فر کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی نوشهر در راه رسیدن به این روستا در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: برای قرائت تست سل و انجام واکسن تب مالت که از بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است به این روستا می رویم.
دانش فر با اشاره به اینکه در 72 ساعت گذشته، در این روستا برای تست سل حضور پیدا کردیم و امروز تمامی آنها قرائت می شود، تصریح کرد: دام‌های روستاهای بخش مرکزی نوشهر که به صورت سنتی و از نژاد اصیل و دورگه هستند به دلیل نزدیکی به شهر تست بیشتری انجام می شود.
کارشناس مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی نوشهر با تاکید بر اینکه دام برای تزریق واکسنی که در بهار و تابستان انجام می شود نباید آبستن باشد، تاکید کرد: با تزریق واکسن بروسلوز(تب مالت) این دام ها دیگر آلوده نخواهند شد.
سعید متاجی دامپزشک نوشهری نیز که مسئول تست سل و بروسلوز اداره دامپزشکی نوشهر است نیز، گفت: تست سل با دو سرنگ مرغی و گاوی در قسمت بالا و پایین جلد گردن گاو صورت می گیرد و برای اندازه گیری آن باید 72 ساعت زمان گذشته باشد.
وی تصریح کرد: پس از تست سل، واکسن بروسلوز نیز تزریق می شود.
به گزارش ایسنا مازندران، زمانی که نزدیک نخستین دامداری که حدود هفت یا هشت راس گاو داشت شدیم دانش فر کارشناس بیماری شروع به آماده کردن واکسن ها کرد.
پس از پوشیدن لباس مخصوص توسط دامپزشک و کارشناس وارد دامداری شدیم، از زمان قرائت تست سل و تزریق واکسن ها تصاویری گرفتم که بیانگر زحمات این دو دامپزشک و کارشناس هست.
سپس به نوبت به دامداری های دیگر رفتیم و علاوه بر شنیدن درد دل دامداران که برخی جوان و برخی تقریبا مسن تر بودند به قرائت تست سل و تزریق واکسن پرداخته شد.
وجود سگ‌هایی با نژاد آلمانی در نزدیک این دامداری‌ها به دلیل نیاز آنها، ترس را بر هر بیننده ای قالب می کرد.
یکی از دامداری ها صاحب چند راس گاو اصیل بود که اندازه و میزان شیردهی این گاوها با جاهای دیگر تفاوت داشت، به نظر می رسد نگهداری این دام‌ها شرایط متفاوتی نسبت به سایر آنها دارد.
تست‌هایی که خبر از سلامتی می دهد
متاجی در حاشیه این اقدامات در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه برای تست سل که بین جلدی است از توبرکولین مرغی و گاوی استفاده می شود، اظهار کرد: توبرکولین مرغی در قسمت بالاتر و توبرکولین گاوی در قسمت پایین تر بین جلد گردن استفاده می شود.
وی با اشاره به شیوه این تزریق در ایران یادآور شد: در دامداری‌ها از تست بین جلدی که ازدیاد حساسیت تاخیری ایجاد می کند استفاده می شود و برای اینکار دو سرنگ داریم که یکی قرمز و دیگری آبی است، در یکی "توبرکولین مرغی" و دیگر "گاوی" وجود دارد که بین عضله جلد گردن تزریق می شود و بعد از 72 ساعت قرائت صورت می گیرد.
متاجی با بیان اینکه برای قرائت تست سل از دستگاهی به نام "کولیس" استفاده می شود، تصریح کرد: اگر قسمت مرغی که بالاتر استفاده شد بزرگتر بود و یا اینکه اگر در قسمت گردن گاو هیچ تورمی وجود نداشت پس تست به طور کل منفی است و در صورتی که تورمی وجود داشت بررسی می شود که تورم بین جلدی از قبل و یا مربوط به بیماری است چرا که در این صورت همراه با التهاب و درد دام همراه می شود.
وی در ادامه به چگونگی مثبت یا منفی بودن تست پرداخت و گفت: در صورت مشکوک بودن، مجددا از تمام دامداری و نمونه مورد نظر تست سل گرفته می شود و اگر به نتیجه قطعی آلودگی دست یابند، دام های آلوده باید به کشتارگاه فرستاده شود تا آلودگی به سایر دام‌ها سرایت نکند.
این دامپزشک با بیان اینکه بروسلوز یک بیماری موجود در دام است که در انسان تب مالت نامیده می شود، خاطرنشان کرد: تب مالت در دام علائم خاصی ندارد اما سقط جنین در آنها شایع است، بنابراین اگر دامداری متوجه افزایش سقط جنین در گله خود شد باید با اطلاع به دامپزشکی نسبت به تست تب مالت اقدام کند.
تب مالت در دام علائم واضحی ندارد
متاجی با اشاره به اینکه این بیماری در دام علائم بالینی واضحی ندارد و احتمال درگیری انسانی هم زیاد است چرا که تب مالت از طریق شیر و جگر دام به انسان سرایت می کند، گفت: در صورتی که گوشت و جگر در پروسه کشتار در پیش سردکن 24 ساعت بگذرد بروسلوز در لاشه از بین می رود و در شیر نیز قل زدن و جوشیدن شیر به مدت 5 دقیقه کمک کننده است.
وی "تب برفکی" را به عنوان یکی دیگر از شایع ترین بیماری های دام عنوان و اظهار کرد: دامداران این بیماری را به نام "سم درد دهن درد" می شناسند و برای رفع آن واکسن تزریق می شود.
در این پروسه زمانی که تست سل و بروسلوز انجام شد در یکی از دامداری ها، بر روی هر دو چشم یک گوساله، مژه‌ای رشد کرده بود، متاجی دلیل این امر را بیماری ژنتیکی عنوان و خاطرنشان کرد: این نوع بیماری ها امکان درمان ندارند و پس از مدتی باعث نابینایی دام می شود.
به گزارش ایسنا مازندران، شاید در مدت کوتاهی فعالیت این دامپزشکان مورد مطالعه مخاطبان قرار گرفت اما در استانی که منبع تولید گوشت سفید و قرمز کشور محسوب می شود، حضور و زحمات این دامپزشکان بیش از پیش احساس می شود.
چقدر لذت بخش بود دیدن چهره دامدارانی که متوجه شدند که هیچ یک از دام‌هایشان بیماری ندارد و زحمات‌شان به هدر نمی رود و به این فکر می کردم که اگر دامپزشکان نبودند چه می‌شد.
گزارش از: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/59159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است