پیام مازند

آخرين مطالب

استفاده از ترنس ها و بازیگران خارجی برای پرفروش شدن!! اقتصادي

استفاده از ترنس ها و بازیگران خارجی برای پرفروش شدن!!

  بزرگنمايي:

پیام مازند - برخی سینماگران برای آن که توجه مخاطب را به فیلمشان جلب کنند، به جای استفاده از قصه‌های بکر، قهرمان‌سازی و... روش‌های غیرمعمولی پیش گرفته‌اند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم
ترفند فیلمساز‌ها برای دیده شدن فیلم، به هر قیمتی
حتماً این روزها در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را از چهره‌پردازی ارژنگ امیرفضلی در نقش یک زن یا نیوشا ضیغمی در نقش یک مرد دیده‌اید. خب بلیت سینما گران است و سینما رفتن از سبد فرهنگی خانواده‌ها حذف شده. در این وانفسا برخی سینماگران برای آن که توجه مخاطب را به فیلمشان جلب کنند، به جای استفاده از قصه‌های بکر، قهرمان‌سازی و... روش‌های غیرمعمولی پیش گرفته‌اند. روش‌هایی از همین قبیل که نمونه‌هایش را خواندید. امروز به چهار شیوه نامتعارف و نسبتاً جدید می‌پردازیم که برای برخی سینماگران، راهی برای تبلیغ اثرشان محسوب می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این شیوه‌های غیرمعمول، میان سینماگران عمومیت ندارد. فیلمسازان بسیاری هستند که از مسیر معمول سینما خارج نمی‌شوند و از جاذبه‌های متعارف سینمایی و پیچش‌های قصه استفاده می‌کنند.
گریم‌های عجیب
اگر روزگاری اکبر عبدی در بخشی از فیلم سینمایی «آدم برفی»، با گریمی زنانه که جزئی از قصه بود، جلوی دوربین رفت، حالا دیگر این کار کاملاً مد شده است. جدای از اکبر عبدی که چند بار دیگر هم در نقش زن گریم شد، مردان زنانه‌پوش و تازگی‌ها زنان مردانه‌پوش در تبلیغات فیلم‌های این روزها حضوری پررنگ دارند؛ گریم‌های عجیب هم که جای خود دارد. مهم نیست این چهره‌پردازی فقط برای یک یا دو سکانس فیلم باشد و هیچ ربطی به خط اصلی داستان فیلم نداشته باشد، مهم این است که بتوان از تصاویر آن در مواد تبلیغاتی فیلم، استفاده کرد. مانند مورد گریم عجیب لیلا حاتمی در فیلم «خوک» مانی حقیقی یا گریم محسن تنابنده که در چند سکانس سریال «شاهگوش»، بدل یک خواننده آن‌ور آبی بود. اکران و توزیع موفق آثاری از این دست، سینماگران را بیشتر به استفاده از این شیوه ترغیب کرده است.

فیلم هشتگ
رمز موفقیت این شیوه، شبکه‌های اجتماعی‌ است که این روزها حوصله‌ها را کم کرده و مخاطبان را به دیدن عکس عادت داده است. دست‌به‌دست شدن تصاویر چهره‌پردازی شخصیت‌ها در زمان تولید و پیش از اکران، فیلم را در مرکز توجهات عمومی نگه می‌دارد و در زمان نمایش عمومی یا توزیع اثر در شبکه نمایش خانگی، به کمک آن می‌آید. معلوم است که به دلیل خط قرمزی بودن این ایده، از این روش در تلویزیون خبری نیست.
گریم های غیرمتعارف:
« ممنوعه » به کارگردانی امیر پورکیان/ نیما شعبان‌نژاد در نقش ترنس
« لازانیا » به کارگردانی حسین قناعت/ گریم زنانه ارژنگ امیرفضلی
« لازانیا » به کارگردانی حسین قناعت/ گریم ارژنگ امیرفضلی شبیه به یک خواننده خارج‌نشین
« دختر شیطان » به کارگردانی قربان محمدپور/ محمدرضا شریفی‌نیا در نقش یک داعشی
« هشتگ » به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر/ گریم مردانه نیوشا ضیغمی
« هشتگ » به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر/ گریم عجیب بهاره رهنما
اسم‌های عجیب
تازه‌ترین شیوه برخی سینماگران برای آن که نام فیلمشان را بر سر زبان‌ها بیندازند، عجیب‌ترین روش است؛ اسامی نامتعارف. اسامی این آثار همان‌قدر عجیب است که روند تولید و اکران فیلم. فیلم‌هایی که یکی دو ماهه پروانه ساخت می‌گیرند، بلافاصله پیش‌تولید و بعد فیلم برداری کوتاه‌مدت‌شان را انجام می‌دهند و به سرعت هم روی پرده سینماها می‌روند؛ یک روند کاملاً تجاری.
از سال گذشته و با مواردی چون «خالتور»، نام این فیلم‌ها هم تناسب بیشتری با روند تولید پیدا کرد و به سمت‌وسوی این اسامی نامتعارف رفت. این دسته فیلم‌ها معمولاً کمدی‌اند؛ آن هم نه کمدی فاخر. از آن دسته فیلم‌هایی که بازیگران ثابت‌شان علی صادقی، پوریا پورسرخ، سحر قریشی و لیلا اوتادی هستند و مشابه‌شان را دیگر زیاد دیده‌ایم. تنها هدف این روش، این است که خبرهای مربوط به تولید و اکران فیلم، در انبوه خبرهای رسانه‌های جمعی گم نشود و کمی توجه مخاطب عام را جلب کند. بنابراین اگر در زمان اکران، مردم نام فیلم را به خاطر داشته باشند، یعنی این روش انتخاب اسم موفق بوده.

طلاقم بده به‌خاطر گربه‌ها
از میان فیلم‌هایی با نام‌های عجیب‌وغریب در یکی دو سال اخیر، مواردی مانند «خالتور» و «دُم‌سرخ‌ها» هر دو از آرش معیریان، اکران موفقی داشته‌اند ولی «عشقولانس» محسن ماهینی، نه. با این حال ظاهراً همچنان فیلمسازان به این شیوه امیدوارند و سعی می‌کنند تا حد امکان، انتخاب عجیب‌تری برای اسم فیلمشان داشته باشند. نکته جالب، اقبال این روزهای سینماگران به این اسامی است. همین حالا فیلم‌های زیادی با اسامی عجیب در حال تولید هستند یا تولیدشان تمام شده است.
نمونه‌های جدید اسم های عجیب فیلم ها:
« خرها آدم نمی‌شوند » به کارگردانی اکبر منصور فلاح در مرحله پیش‌تولید
«قاتل بروس لی » به کارگردانی بهمن گودرزی در مرحله پیش‌تولید
« سفر تایلند » به کارگردانی محمد درمنش در مرحله پیش‌تولید
« داوود باید ترک کنه » به کارگردانی محمد غفاری، توقف فیلم برداری
« سلام علیکم حاج‌آقا » به کارگردانی حسین تبریزی در مرحله فیلم برداری
« به خاطر یک آمپول ناقابل » به کارگردانی علیرضا محمودزاده در مراحل فنی
« پالتو شتری » به کارگردانی مهدی علی میرزایی در مراحل فنی
« طلاقم بده به‌خاطر گربه‌ها » به کارگردانی محمدعلی سجادی آماده نمایش
صحنه‌های عجیب
اصل و اساس این روش بر پایه جنجال‌سازی است و بیشتر هم برای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به کار می‌رود. فیلمساز یکی دو سکانس گل‌درشت در اثر جاگذاری می‌کند که ظرفیت جنجالی شدن داشته باشد و سپس کار در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود. اگر قطعه ویدئوی مد نظر، خودبه‌خود پربازدید شد که فبها، وگرنه روابط عمومی اثر دست‌به‌کار می‌شود و آن را به صورت ناشناس برای هر کانال و صفحه ریز و درشتی که می‌شناسد می‌فرستد.

سریال پدر
موفقیت این روش به همه‌گیر شدن ویدئوی مد نظر از طریق شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد. این روش گاهی در برنامه‌های تلویزیونی هم دیده می‌شود، مانند مورد عجیب برخورد تند حمید گودرزی با شرکت‌کننده‌ای که دوست قدیمی کارگردان برنامه بود. در برخی موارد مانند سکانس جنجالی سریال «پدر» نیز فیلمساز اعتراف می‌کند که نگارش سکانس مد نظر، شیطنت‌آمیز بوده و هدفش جلب توجه مخاطبان به اثر بوده است. طبعاً این شیوه جذب مخاطب، ریسک بالاتری نسبت به بقیه روش‌ها دارد. تا جایی که گاهی این سکانس‌های جنجالی، کار دست سازندگان داده و فیلمساز مجبور به ادای توضیحات یا عذرخواهی شده یا حتی اثر توقیف شده است.
نمونه‌های جدید صحنه های عجیب فیلم ها:
سریال «پدر»/ سکانس بیرون پریدن «حامد» از پنجره/ اعتراف فیلمساز به آگاهانه بودن سکانس
سریال «ممنوعه»/ سکانس بازی حقیقت یا جرئت/ منجر به توقیف اثر
فیلم «هزارپا»/ سکانس رقص «رضا» و «منصور» با پای مصنوعی/ منجر به ادای توضیحات
مسابقه «پنج ستاره»/ برخورد شدید مجری با شرکت‌کننده/ منجر به ادای توضیحات
حضور بازیگران زن خارجی
این یکی شیوه قدیمی‌تری است. از 3-4 سال پیش بود که چند کارگردان سینما به استفاده از بازیگران زن در فیلم‌های خود رو آوردند. استقبال از آثاری چون «کتاب قانون» مازیار میری و «گذشته» اصغر فرهادی، این مسیر را به عنوان راه موفقیت در گیشه معرفی کرد؛ غافل از آن که در این آثار، بازیگران زن خارجی به اقتضای قصه در فیلم حضور داشتند و از حداقل استعدادهای بازیگری هم برخوردار بودند. اما وقتی پای سینمای تجاری در میان باشد، نه استعداد بازیگری اهمیت خاصی دارد و نه اقتضای قصه. «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور، هر دو محصول سال 94، آغازگر این جریان هستند.

فیلم تگزاس
این روش در یکی دو سال اخیر حسابی گرفته و شمار فیلم‌هایی که به هر شکلی سعی می‌کنند از یک بازیگر زن خارجی استفاده کنند، رو به فزونی گذاشته است. جالب آن که برخی مثل قربان محمدپور در «عاشقی در هانوی» و بایرام فضلی در «جن زیبا» به نمونه‌های معمولی هم قانع نیستند و حتماً باید بازیگر کره‌ای نقش «یانگوم» یا بازیگر سریال «گوزل» را بیاورند. از ابتدای همین امسال دو فیلم با این مشخصات اکران شده و بقیه هم در راه‌ هستند تا گیشه را بترکانند. همان‌طور که واضح است، موفقیت این روش به شدت به ظاهر بازیگر زن بستگی دارد و عجیب آن که تا به حال نمونه ناموفق نداشته است.
بیشتر بدانید : سام درخشانی و بازیگر زن خارجی در نمایی متفاوت در پوستر فیلم تگزاس
بازیگران زن خارجی در فیلم های ایرانی:
«مصادره» به کارگردانی مهران احمدی/ دو بازیگر زن ارمنستانی
«تگزاس» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی/ یک بازیگرزن برزیلی
«خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی/ یک بازیگر زن تایلندی
«جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی/ «نورگل یشیلچای» ستاره مشهور سینمای ترکیه
«دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور/ یک بازیگر زن هندی
«عاشقی در هانوی» به کارگردانی قربان محمدپور/ احتمالاً «لی یونگ آئه» بازیگر نقش یانگوم
بیشتر بدانید : تصاویر عجیب و غریب ترین گریم های بازیگران ایرانی
بیشتر بدانید : گریم، پوشش و حرکات جالب و غیرمتعارف بازیگران در تیزر فیلم خوک
بیشتر بدانید : بازیگر پایتخت با گریم عجیب و خنده دار + عکس
منبع :روزنامه خراسان





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

باغداران خسارت دیده کجور نوشهر کمک بلاعوض دریافت می کنند

صنعتگران برتر صنایع دستی مازندران تجلیل شدند

سه طرح کشاورزی در قائمشهر به بهره برداری رسید

18 نفر از سرگروه ها و اعضای یک شرکت هرمی در عباس آباد دستگیر شدند

90 درصد مطالبات کلزاکاران مازندران پرداخت شد

تنور سرد مسکن در بازار گرم گرانی/ نظارتی در بازار فروش و اجاره مسکن وجود ندارد

کیلکا گیران مازندران به دریا زدند

امضاهای جادویی، سد راه استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری است

80 رشته صنایع دستی در مازندران فعال است

هنر صنایع دستی قادر به حل مشکلات اقتصادی است

افتتاح 80 پروژه بخش کشاورزی در مازندران

تمامی سنگ های آهن اکتشافی در کشور فرآوری می شود

معاون وزیر: کشاورزی سنتی پاسخگوی نیازهای امروز نیست

80 طرح کشاورزی در مازندران به بهره برداری رسید

بازآفرینی شهری، گام بلند دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده

متوسط ارزش معاملات بورس به 12000 میلیارد رسید

طرح‌های اکتشافی و بهره برداری معادن به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شد

پنجره واحد سرمایه گذاری تا پایان سال 98 در مازندران گشوده می شود

صنایع دستی مازندران چشم انتظار توجه بیشتر برای ادامه حیات

ضرورت تقویت زیرساخت های معدنی/ خام‌فروشی نکنیم

نخستین همایش فرصت های سرمایه گذاری مازندران در ساری گشایش یافت

کویر سرمایه گذاری گردشگری در سواحل مازندران

تحریم ها کمترین اثر را در بخش معدن داشته است

82 درصد حجم سدهای مازندران پر شده است

انرژی ، اولویت اول همکاری روسیه - ایران است

حذف دلار ، هدف ایران در تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر

67 کشور به جاده ابریشم پیوستند

شرکت های روسی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند

تعامل اتاق های بازرگانی همکاری های اقتصادی خزر را افزایش می دهد

پیوستن به اوراسیا گام مهم توسعه تبادلات منطقه ای است

تجارت بین کشورهای حاشیه دریای خزر گسترش یابد

هیجدهمین اجلاسیه روسای اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در مازندران آغاز به کرد

سردهنه های کشاورزی تنکابن و عباس آباد آبگیری شد

گام نخست مازندران برای تامین 10 درصد گوشت قرمز وارداتی کشور

تغییر قالب سنتی به صنعتی از علل اصلی قطبی شدن اقتصاد کشاورزی مازندارن

جهش کشت برنج پرمحصول ؛ رهاورد سیلاب در مازندران

آبدهی رودخانه تجن ساری حدود 600 درصد افزایش یافت

کشورهای حاشیه خزر بازاری جذاب برای مازندران/200ظرفیت اقتصادی در مازندران شناسایی شد

سیلزدگان مازندران حدود 225 میلیارد ریال کمک بلاعوض دریافت کردند

پیش بینی اعتبار 75 هزار میلیارد ریالی برای بازسازی واحدهای مسکونی سیلزده

برداشت گندم در مازندران آغاز شد

آغاز خرید تضمینی گندم در مازندران

برنج خارجی مهمان ناخوانده بازارهای مازندران

شرکت حمل و نقل بین المللی به نام مازندران به کام دیگران

سرمایه گذاری روی ماهیان خاویاری کمک به رونق تولید است

5 شرکت حمل و نقل فعال در مازندران بین المللی است

صادرات یکی از محورهای مهم رونق تولید است

17 هزار تن کلزا در مازندران خریداری شد

صادرات مازندران ضمانت نامه یک میلیارد دلاری دریافت می کند

میزان صادرات مازندران از 400 میلیون دلار فراتر نرفته است