آخرين مطالب

ایسنا از دفاع یک پایان‌نامه دانشجویی گزارش می‌دهد؛

اندازه‌گیری تاثیر تصویر ذهنی از برند دانشگاه در جذب دانشجو علمي

اندازه‌گیری تاثیر تصویر ذهنی از برند دانشگاه در جذب دانشجو

  بزرگنمايي:

پیام مازند - در دفاع از پایان نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد، پایان نامه ای با عنوان "اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند" دانشگاه تربیت مدرس نور و ارائه راهکارهای برند، بررسی شد. تحقیقات نشان داده که ارزش واقعی، در درون محصول یا خدمات نیست، بلکه در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد می کند؛ در گذشته بازار‌یابی مخصوص دنیای تجاری بود و با آموزش عالی بیگانه و نقش موسسات آموزش عالی تنها خدمت به جامعه، درگیر شدن در فعالیت های تحقیقاتی، آموزش دانشجویان و مجهز کردن آن ها به آموزش ها و مهارت ها محسوب می شد تا در محیط کار برای آنان سودمند باشد.
به گزارش ایسنا مازندران، در فضای گسترده تر، موسسات آموزش عالی به عنوان منبعی برای توسعه دانش در جامعه مورد توجه قرار گرفتند، امروزه بخش بازاریابی موقعیت منحصر به فردی را در ساختار سازمانی موسسات آموزش عالی ایفا می کند، مدیران موسسات آموزش عالی فعالیت های بازاریابی را به اندازه ای مهم می دانند که اهمیت آن به اندازه بخش های مالی، منابع انسانی، تضمین کیفیت و سایر بخش های درون موسسات است.
بر این اساس، گروه مدیریت دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، پایان نامه ای را با عنوان "اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند" دانشگاه تربیت مدرس نور وارائه راهکارهای برند، طراحی و اجرا کرد؛ این پایان نامه به راهنمایی دکتر میثم شیرخدایی استاد دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد و از سوی مصطفی شعبانی دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دراین دانشگاه انجام، ارائه و دفاع شد.
نقش برند در بازاریابی
میثم شیرخدایی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هدف از ارائه این پایان‌نامه نشان دادن مفهوم و شهرت برند در حوزه بازاریابی سازمان های غیرانتفاعی است، اظهار کرد: برند صرفا در خصوص کالاها و موسسات انتفاعی مطرح نمی شود بلکه در پارادایم جدید برند شامل همه سازمان ها اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی است.
وی با بیان اینکه که همه سازمان ها درگیر رقابت و جذب نخبگان دانشگاهی بوده و این برندسازی دغدغه‌ای برای تمامی نهاد ها است، گفت: آموزش عالی نیز از این موضوع برای جذب دانشجویان بهتر و نخبه کمک می گیرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برند دانشگاه ها به ارتقای وجه بین المللی دانشگاه ها که آموزش عالی کشور نیز بر آن تاکید دارد، کمک کرده و ما با هر نگاه تلاش کردیم تا این مدل را در خصوص دانشگاه تربیت مدرس شهر نور بررسی و راهکارهایی برای ارائه برند و تصویر سازی مناسب برای ارتقا دانشگاه ارائه دهیم.
لزوم توجه به مفهوم برندسازی در دانشگاه ها
شیرخدایی با اشاره به اینکه تحقیق برای این نوع موضوع ها اولین قدم در کمک برای شناخت این موسسات و برند سازی آن ها خواهد بود، افزود: مفهوم برندسازی در سطح دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد و از طرفی دیگر آمارهایی که تهیه شده می تواند در سطح دانشگاه ها مفید واقع شود.
وی خاطرنشان کرد: برندسازی دانشگاه تربیت مدرس می تواند گامی برای اجرای برنامه های استراتژیک این دانشگاه در خصوص برنامه‌ریزی هایی که برای جذب دانشجو و بهبود تصویر ذهنی دانشجویان فعلی این دانشگاه انجام می گیرد، باشد.
اندازه گیری و سنجش تصویر ذهنی از برند و ارائه راهکارها
مصطفی شعبانی، دانشجوی ارشد بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آموزش عالی خزر محمودآباد، در حاشیه دفاع از پایان نامه خود در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: در این تحقیق به مقایسه تصویر سه دانشکده و دو گروه دانشجویان سال اول و دوم پرداخته و تفاوت آن ها با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تمامی دانشجویان با توجه به انتظارات خود تصاویر ذهنی متفاوتی از دانشگاه دارند بنابراین برای نخستین بار نیازهای مصرف کنندگان و بازار هدف در دانشکده آموزش عالی مطرح شده تا در راستای بقا از طریق ایجاد ارزش های متفاوت گامی برداشته شود.
این دانشجو افزود: از آنجایی که دانشگاه ها به جذب دانشجو و داشتن تصاویر ذهنی متمایز با دیگر دانشگاه ها برای افزایش رقابت اهمیت می دهند بنابراین مجموعه می تواند با برند سازی از ظرفیت های بالقوه آموزش عالی با ارزش ترین تصویر ذهنی را در بین رقبا ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه می توان در ادبیات بازاریابی از واژه برندسازی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد، گفت: یک برند خوب برای موسسات آموزش عالی به کیفیت، محصول و خدمات خوب وابسته است بنابراین توجه به مساله برندسازی در حوزه دانشگاه ها برای دستیابی به مزیت رقابتی ضروری محسوب می شود.
نیاز امروز...
به گزارش ایسنا مازندران، امروزه با توجه به نیاز جامعه به افراد متخصص، تحصیلکرده و جوانان علاقمند به تحصیلات عالیه و ظهور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متعدد در این عرصه، آموزش عالی به یکی از رقابتی ترین صنعت های خدماتی در ایران تبدیل شده است.
دانشجویان نبض دانشگاه ها بوده و ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت در دانشجو، در جهت جلب رضایتمندی یک ابزار بسیار مهم برای جذب دانشجویان جدید و کسب سودآوری دانشگاه ها از جنبه های مختلف و ماندن در عرصه رقابتی می باشد.
گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

طرح استیضاح وزیر علوم به صلاح جامعه دانشگاهی کشور نیست

کتانی هایی که به موبایل وصل می شوند

اشتغال؛ همچنان در صدر نگرانی‌ دانشجویان

5 نفر از اساتید دانشگاه مازندران در لیست 1درصد دانشمندان برتر ISI

برگزاری المپیاد ایده یابی در مازندران

منسوخ شدن طرح‌های انتقال آب در جهان/ به‌جای انتقال آب؛ جلوی هدر رفت آب در سمان گرفته شود

لزوم بهره‌گیری متقابل دانشگاهیان و صنعتگران از یکدیگر

افزایش 70 درصدی بودجه پارک های فناوری

گرمایش زمین عامل ایجاد گردوغبار است

برگزاری جشن روز دانشجو در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بابل

درخشش جوان نوشهری در جشنواره دانشمندان جوان کشور

عقب ماندگی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه

لزوم استفاده از جوانان نخبه در بدنه دولت

اتاق فکر، موتور محرکه توسعه مازندران

استفاده از گاز لندفیل برای تولید الکتریسیته در مازندران

فناوری 5G جایگزین وای‌-فای می‌شود

قارچ، معدن مواد مغذی اما همچنان ناشناخته

نابینایان هم می‌توانند از اینستاگرام استفاده کنند؟

برگزاری نوزدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در مازندران

"ورمی کمپوست" راهکاری برای استفاده بهینه از زباله در مازندران

برگزاری دومین دوره همایش ملی موتورهای درون سوز در بابل

مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در مازندران 40 درصد کاهش یافت

کم توجهی به صنعت تولید بذر/آموزش بهره برداران اصل است

بانکداری در ایران متعارف است نه اسلامی!

"فرونشست" زمین؛ شرق مازندران را تهدید می‌کند

« پیش دبستانی» جزیی از نظام آموزش رسمی کشور تبدیل شود

ساختار مدونی برای حضور نخبگان در امر توسعه وجود ندارد

برگزاری کنگره ملی اختلالات عصبی، عضلانی و اسکلتی در بابل

ارسال 80 مقاله به کنگره ملی اختلالات عصبی در بابل

"خشکه‌داران" تنها بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی

اجرای طرح حمایتی زوجین نابارور در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) بابل

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

مشارکت شهروندان در مسیر توسعه پایدار مازندران/ همایش توسعه پایدار به یک رویداد علمی تبدیل می‌‌شود

نشست علمی باستان شناسی نخستین ساکنان مازندران برگزار شد

تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده از سوی محققان مازندرانی

مازندران دارای بیشترین لکه جنگل های هیرکانی برای ثبت در یونسکو

تجاوز به حریم رودخانه ها، متهم ردیف اول وقوع سیل/ فرهنگ اضطرار در کشور وجود ندارد!

علوم انسانی در کشور ما بستری برای تجربه ندارد

دانشجویان رکن مهم توسعه مازندران

برنامه محوری در اولویت امور اجرایی قرار گیرد

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

ترجیح محصولات وارداتی بر تولید مخترعان!

شایع ترین نوع کمر درد چیست؟

توقف جذب هئیت علمی در دانشگاه های پیام نور

وراثت، عامل مهم در بروز سرطان پستان

هر آنچه باید از بیماری "سل" بدانید

شیوع بیماری فشار خون در مازندران/ فشار خون یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی عروقی

صنایع غذایی مازندران و مشکلاتی که تمامی ندارد

نشانه‌های اختلالات روانپزشکی چیست؟