پیام مازند

آخرين مطالب

نیاز جامعه به عصای سفید برای دیدن مشکلات نابینایان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- تحقق حقوق شهروندی از بایسته های قرن حاضر در هر جامعه ای است که بدون استثنا برای همه باید رعایت شود، اما در این بین گویا بسیاری قشرها از جمله معلولان و ویژه تر از آنها نابینایان گویا نادیده گرفته شده و چشم جامعه بر روی مشکلاتشان بسته می ماند.
  با وجود سهم 15 درصدی معلولان از جمعیت شهری کشور اما کمتر می توان حضور این افراد را در سطح شهرها دید، حضور کمرنگ تر قشری که می تواند به عنوان سرمایه انسانی جامعه باشد دلایل مختلفی از جمله عدم مناسب سازی معابر و کم سلیقگی در معماری و مبلمان شهری، نگاه نامناسب جامعه و کم توجهی به نیازهای روشندلان دارد.
نبود امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و نیز عبور و مرور از خیابان یکی از مهم ترین معضلات روشندلان است و با وجود قانونی شدن حق ‌تقدم عصای سفید، اما همچنان کمترین توجه به این موضوع صورت می گیرد.
بر اساس آمار کشوری 70 درصد معابر مناسب تردد نابینایان نیست، این قشر در مناطق محروم دسترسی به پزشک متخصص ندارند و 80 درصد نابینایان بیکارند و ترس از انزوا همواره همراه آنان است. اینها تنها بخشی از مشکلات این قشر است که برای حدود چهار هزار و 500 روشندل استان مازندران نیز صدق می‌کند.
** مبلمان شهری؛ مشکل همیشگی
حسین شهبازی نابینای 22 ساله ساروی  عدم مناسب‌سازی شهری را مهم ترین معضل نابینایان دانست و گفت: امکانات آموزشی تخصصی نیز برای ما کم است و برای برگزاری کلاس‌های تخصصی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.
وی افزود: اگر نابینایان آموزش‌های تخصصی خود را نگذرانند نمی‌توانند همانند دیگران در جامعه فعال باشند.
این روشن‌دل ساروی ضمن اشاره به اشغال برخی خط های عابر پیاده توسط وانت بارهای فروش اقلام مختلف و پیاده روها توسط دستفروشان گفت: متأسفانه در برخی موارد در پیاده‌روها موتورسیکلت نیز پارک شده و لذا برای عبور و مرور ما مشکلات به وجود می‌آید که باید به اینها کنده کاری های بی رویه شهرداری بدون هیچگونه علامت هشداری را افزود.
شهبازی بیکاری را از دیگر معضلات نابینایان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در اوضاع و احوال کنونی ، مشکلات بیکاری نابینایان وخیم‌تر شده زیرا اکثر نابینایان تلفن‌چی هستند و با سیستم‌های پیشرفته تلفن‌چی‌ها را حذف می‌کنند و متأسفانه یکی از شرایط استخدام در آموزش و پرورش نیز عدم معلولیت است.
وی با بیان اینکه وجود شغل برای یک معلول بسیاری از مشکلات او را برطرف می‌کند،گفت: هزینه زندگی یک نابینا و به طور کلی یک معلول بیشتر از افراد معمولی است زیرا وسایل زندگی چنین اشخاصی مخصوص هستند.
** ضرورت آموزش والدین برای مواجهه درست با فرزند
یک مشاور خانواده در این ارتباط  گفت: گاهی اوقات این نابینایی در کودکی رخ می‌دهد و والدین ممکن است بر اثر بی‌اطلاعی اقدامی نادرست انجام دهند و یا از راههای درست کمک به فرزند غافل شوند که این خود باعث می‌شود یک نیروی انسانی از جامعه حذف شود.
نرگس کیانی افزود: باید برای نابینایان فرهنگ ‌سازی صورت گیرد تا این قشر بتوانند روی پای خود باشند و بدانند چه استعدادهایی دارند و ارزش توانایی و در کنار آن محدودیت های خود را بشناسند تا از سربار بودن به سرمایه تبدیل شوند.
وی گفت: در این صورت یک فرد کم‌بینا و یا نابینا در هر رده سنی و در زمان پی‌بردن به محدودیت خود هر عملی برای بهبودی خود انجام می‌دهد، اما در این میان آگاهی خانواده و جامعه و فرهنگ سازی ارتباط با آنان نیز مهم است.
این مشاور خانواده تاکید کرد: جامعه شهری باید محدودیت های این قشر را بپذیرد و باور کند و به عبارت دیگر صبوری کند تا روشندلان از حضور در اجتماع سرخورده نشوند.
** مشاوره ژنتیکی؛ راهکاری پیشگیری از اختلالات بینایی
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بسیاری از اختلالات بینایی قابل درمان است، گفت: اگر پیشگیری نسبت به اختلالات بینایی انجام شود بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود.
سعید آرام افزود: مشاوره ژنیتکی پیش از ازدواج می تواند در پیشگیری از اختلالات بینایی موثر باشد‌ که این امر بیشتر باید جدی گرفته شود.
آرام به طرح غربالگری بینایی به عنوان یکی از اقدامات بهزیستی در جهت پیشگیری از افزایش اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته نیز بیش از یکصد هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری قرار گرفتند.
به گفته وی بیش از سه هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری دچار مشکلات بینایی بودند که اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان آنان انجام گرفت که این اقدامات از پیشروی اختلالات جلوگیری کرده و در بسیاری موارد به درمان می انجامد.
مدیرکل بهزیستی مازندران بر لزوم برنامه ریزی برای توانمندسازی نابینایان اشاره و گفت: اگر محیط مناسب برای نابینایان ایجاد شود می توانند توانایی های خود را نشان دهند.
وی افزود: مهم‌ترین مشکل نابینایان در جامعه امروز عدم در اختیار گرفتن امکانات بوده و مناسب سازی محیطی اصلی ترین خواسته نابینایان است که تمامی ارگان ها باید نسبت به این امر مهم اقدام کنند.
آرام با اشاره به اینکه مطالبات امروز معلولان بینایی تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: حضور در جامعه از مطالبات معلولان و نابینایان است که باید بستر مناسب برای نقش آفرینی آنان فراهم شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/60731/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد