پیام مازند

آخرين مطالب

تمرين پهلوان پنبه‏ها در زيرزمين‎هاي مخفي مقالات

  بزرگنمايي:

اين روزها بازار پرورش اندام گرم است و سر هر کوچه و در هر محله‌اي باشگاهي برپا است اما توجه به عمق فعاليت اين باشگاه‎ها حقايقي ناگوار را از پشت پرده نمايان مي‎کند.

کار اين مراکز در ظاهر توسعه ورزش و سلامت است اما پشت اين ظاهر دلفريب، قرص‌ها و آمپول‌هايي رد و بدل مي‌شود که ‌در کوتاه مدت بازواني حجيم و در بلندمدت افسردگي، اعتياد، تشنج، پوکي استخوان، نازايي و حتي خودکشي و مرگ را به ارمغان مي‌آورد.

تب بدنسازي بين جوانان در کشور ما بالاست که علل و عوامل خاص خود را دارد در اين بين مسئله استفاده جوانان از داروهاي نيروزا به ويژه انواع غيرمجاز آن بسيار شايع است.

اين روش ورزشي نادرست تا جايي در بين ورزشکاران اين رشته عموميت و رسوخ پيدا کرده است که به قول بيشتر ورزشکاران حرفه‌اي و کارشناسان مصرف نکردن مواد نيروزا در ورزش پرورش اندام به ويژه در رده حرفه‌اي ناممکن تلقي مي‌شود.

کارشناسان معتقدند مصرف مواد نيروزا آن هم به صورت مجاز بايد فقط براي افراد حرفه‌اي مطرح باشد ولي به دليل تاثير بسيار سريع داروها و مکمل‌هاي غيرمجاز که اثر آنها بسيار کوتاه مدت است ورزشکاران به استفاده از اين مواد گرايش پيدا مي‌کنند.

به عقيده کارشناسان اين ورزشکاران به زودي دچار عوارض بسياري از جمله افسردگي، پرخاشگري، ناتواني جنسي، سکته، خونريزي داخلي، تشنج، پوکي استخوان، لرزش دست و پا، کابوس و حتي خودکشي و قتل نيز مي‌شوند.

*تبعات جبران ناپذير  مکمل‌هاي غيرمجاز غذايي

يکي از محل‌هاي فروش داروهاي نيروزاي غيرمجاز خود باشگاه‌هاي پرورش‌اندام هستند و علت آن هم شايد اين باشد که عملکرد باشگاه‌هاي پرورش‌اندام به تدريج از تيررس نظارت‌ها خارج شده است.

اين واقعيت تلخ تا آنجا است که در اين مراکز با عناوين مختلف، داروها و مکمل‌هاي غذايي و ورزشي به صورت غيرمجاز و قاچاق و بدون هيچ‌گونه نظارت بهداشتي وارد کشور مي‌شوند در اختيار مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرد، بي‌آنکه به عوارض خطرناک آنها توجهي شود.

بيشتر اين مکمل‌هاي ورزشي سرطان‌زاست اما استفاده از اين داروها در دانشجويان بيشتر است و بيشتر نوجوانان و جوانان در معرض آسيب استفاده از داروهاي مکمل و روان‌گردان قرار دارند.

‌نگراني از عوارض ناشي از تستسترون در داروهاي مکمل ورزشي بسيار است و داروهايي که در بدنسازي استفاده مي‌شود مي‌تواند عوارض جنسي هم داشته باشد.

*شايع‌ترين مواد نيروزاي غيرمجاز

ناندرولون، تستسترون، متانديون (متان)، هورمون رشد، انسولين، سوما، LH، HCG، کلنبوترول، فوروسمايد (لازيکس)، آمفتامين (از مواد اوليه ساخت کراک مخلوط با هروئين)، مت آمفتامين (شيشه)، دي‌اکسي مت آمفتامين (اکس)، کوکائين، مواد مخدر سنتي (حشيش و ترکيبات ترياک)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنيزولون، هيدروکورتيزون، تريامسينولون، الکل، ايندرال (پروپرانول) و آتنولول از جمله شايع‌ترين مواد نيروزاي غيرمجازي است که ميان ورزشکاران ايراني رواج يافته است.

در اين ميان مکمل‌هاي مجازي هم براي استفاده در ورزش‌هاي حرفه‌اي و قهرماني وجود دارد که مورد تاييد ستاد مبارزه با دوپينگ (نادو) است که استيمول، مگامس 400، کربومس، مسيووي، فايبر کلير، ماکس گلوتامين، سنتري، وگان گلاتين اکي ناسه، سان کيست، ويتامين C و آنتي ايجينگ از آن جمله‌اند.

براساس نظرات کارشناسان امروز شاهديم به دليل قيمت بالاي مکمل‌هاي غذايي در مقايسه با قيمت ناچيز داروهاي استروئيدي در باشگاه‌هايي که افراد کم درآمد و قشر متوسط جامعه حضور دارند که به طور طبيعي استفاده از اين داروها افزايش مي‌يابد.

طبق آمارهاي منتشر شده حدود 40 هزار باشگاه ورزشي در شهرهاي مختلف کشور وجود دارد که اغلب اين باشگاه‌ها  فاقد استانداردهاي لازم هستند.

چه ‌بسا باشگاه‎هايي که به علت بي‌اطلاعي جوانان و تمايل آنها به تغيير فرم بدن‌شان، آنها را با تشويق به مصرف انواع و اقسام داروهاي زيان‎آور در معرض خطرات جدي قرار مي‌دهند.

اينجا است که سنگ بناي اعتياد پنهان در باشگاه‌هاي بدنسازي گذاشته مي‎شود اما هيچ يک از دستگاه‌هاي اجرايي در آيين‌نامه داخلي شان مسئوليتي براي مقابله با آن در نظر نگرفته‌اند.

*پهلوان پنبه‎ها در سايه مصرف مواد نيروزا

افزايش بي‌رويه مصرف مواد نيروزا و مکمل‏هاي غذايي در بين جوانان ساروي، زنگ خطر را براي سلامت نيروي مولد اين شهر به صدا درآورده است.

اگر گذرتان به طبقه پايين بعضي از پاساژهاي کوچک يا زيرزمين برخي منازل مسکوني گوشه و کنار شهر افتاده باشد مراکزي هستند که به جاي کاربري پارکينگ با دور زدن قانون شهرداري اقدام به ساخت باشگاه‎هاي پرورش اندام کردند.

در ورودي اين باشگاه‎ها مربياني را مي‎توان ديد که چشم انتظار جوانان از همه‎جا بي‌خبر هستند.

مربي در ابتداي سانس ورزش به نوآموز وعده مي‏دهد «با رژيم غذايي و تمرينات مستمر به صورت سه روز در هفته و همچنين مصرف آمپول و قرص‏هاي باصطلاح اورجينال مي‎تواند ظرف مدت کوتاهي به اندام ورزشکاران حرفه‌اي درآيد.»

مربيان اين باشگاه‎ها به اسم کارشناس يا مربي و در واقع به عنوان فروشنده مواد نيروزا و مکمل‎هاي غذايي در حال به تاراج بردن سلامت و پول جوانان شهر در طبقه‎هاي تنگ و تاريک زيرزمين هستند.

اين به ظاهر کارشناسان در کنار نوشتن برنامه تمرينات ورزشي، نسخه مصرف روزانه مواد نيروزا را براي جوانان مي پيچند بدون اينکه کمترين اطلاعي از عوارض مصرف اين داروها به آنها بدهند.

جوانان مازندراني به ويژه ساروي هم به شوق داشتن اندامي تنومند و ورزشي و با الهام گرفتن از اندام‎هاي عضلاني ورزشکاران حرفه‎ اي و ستاره‎هاي سينما روانه سالن‎هاي ورزشي مي‎شوند تا قطر بازويشان شايد نشان از مردانگيشان باشد.

 عده‌اي از جوانان شهر براي اين که در زمان کوتاه و با زحمت کم به اندام مورد علاقه خود برسند حاضرند هر کاري انجام دهند.

بايد ديد جوانان‏هاي ناآگاه، ارگان‏هاي کم دقت نظارتي که اين مراکز عرضه و فروش مواد نيروزا را نمي‌بينند، مقصرند يا صاحبان باشگاه‎هاي بدنسازي که تجارت و خريد و فروش اين داروها برايشان از سلامتي جوانان مهم‌تر است.

 امروزه رواج استفاده از داروها و مواد نيروزاي غيرمجاز در رشته ورزشي پرورش اندام به معضلي تبديل شده است معلوم نيست در مقابل اين پديده مخرب که سلامت جوانان و نسل مولد کشور را به خطر انداخته، چه کسي پاسخگو است و ما مانده‎ايم و پهلوان‎پنبه‎‎هايي که هيچ نشاني از پهلوانان ديروز ورزش ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است