پیام مازند

آخرين مطالب

یادداشتی برخاطرات موکب خدام الحسین اربعین 97

و ما ادراک اربعین؟! اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - معجزه را پدیده‌ای محیرالعقول دانسته‌اند که بشر عادی از آوردن آن ناتوان است و با حساب و کتاب معمولی و مادی نمی‌توان تحقق آن را امید داشت اما در عصر پرهیاهوی ما و در هنگامه کمرنگ شدن اعتقادات آیا می‌توان همچنان از امری غریب که فوق توان بشر باشد سراغ گرفت.
سرزمین عراق اصولا خاستگاه معجزات بوده و کربلا و نجف ذخیره تاریخ است ، از طلیعه خلقت انسان، چنین معجزه ای در حافظه تاریخ شاید به ندرت وجود داشته باشد؛ و اما معجزه حسین (ع) یک رخداد غریب، یک حادثه منحصر به فرد و غیر قابل باور به ظاهر ساده ، ولی آیا کسی باور می‌کند که این بزرگترین گردهمایی کل تاریخ بشریت با حضور ده ها میلیون انسان بدون هیچ گونه دعوت، تبلیغ و اطلاع‌رسانی و بدون هیچ گونه فراخوان، سازماندهی و برنامه‌ریزی و بدون هیچ گونه نظام سازمانی و مدیریت، هر سال بهتر از سال قبل در یک نقطه محروم و مظلوم برگزار گردد .
این جمعیت عظیم خروشان ترکیبی بس شگفت دارد، مردمانی از همه ملیت‌ها اینجا حاضرند؛ مرد و زن، کوچک و بزرگ، پیرمردها و پیرزن‌های ناتوان و برخی دیگر که علی‌رغم نقص جسمانی با مشقت مضاعف یا با عصا و ویلچر در این مسیر اعلام حضور کرده اند. کسانی بیرق به دوش، بعضی کودک در آغوش، گروهی سواره و بسیاری با پای برهنه . گویا همگی لبیک گویان تمرین جهاد می ‎ کنند.
اینجا همه بدنبال گمشده ای آمده اند یا که نه شاید خود گم شده اند و برای پیدا شدن می آیند، خیلی ها اولین بار است که قدم در مسیر عشق می گذارند و فوجی نیز عاشقان و شوریدگانی اند که اینروزها را لحظه شمار تقویم اند تا به وصال معشوق برسند.
آنکه یکبار قدم در این را گذارد مبتلای همیشگی نام خواهد گرفت، مادری به گفته پسرش توان راه رفتن ندارد اما مسیر نجف تا کربلا را خود پیاده طی کرده است، چه انرژی و جذبه ای دارد عشق، چه نیروی عجیبی است عشق، وچه مغناطیس عظیمی است کربلا، گویی بین الحرمین در اربعین قدرتی مضاعف داشته که عاشقش را از فرسنگ ها دورتر می رباید.
حدیث معتبری اربعین را افضل تر از حج معرفی کرده و منقول است که زائر اربعین در مسیر کربلا تا نجف هر قدمی بر می‌دارد یک حج عمره و هر قدمی که بر زمین می گذارد حج دیگری است که بجای می آورد.کربلا تا نجف به قولی 140 هزار گام است، خوشا عاشقان و زائرانی که ثواب 280 هزار حج عمره را در این مسیر ذخیره می کنند، کی و کجا چنین توشه گرانباری می توان اندوخت؟
زیارت سیدالشهدا در غیر از اربعین حج عمره و در اربعین حج تمتع است، تمام کارکردهای معنوی و اجتماعیِ گردهمایی بزرگ حج اینجا پر رنگ تر است، از نظر جمعیت، مشقت، مسافت و از همه مهمتر مدیریت در عین صمیمیت گامی بلندتر از آن استکه باید باشد. خستگی، ملالت، جراحت معنای خود را اینجا از دست می‌دهد، اینجا همه چیز یکدل و یک جهت است، رنگ، زبان، نژاد، قومیت و ملیت همگی حسینی است، شاید اینجا همه سفیدند، همه زلالند، ساده و یکرنگ و همه با هم به سمت یک هدف، راستی که خوش گفت شاعر بلندآوازه غزلسرای پارس: از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
*گوشه از خدمات موکب خدام الحسین فریدونکنار در کربلای معلی
زیادند عاشقانی که برای خدمت آمده اند، اینان خدام حضرت عشقند و غبار سفر از پیکر زائر می زدایند و جلای قلب خویش از این راه می جویند.
ابوالقاسم فرجی مسئول فرهنگی موکب خدام الحسین شهرستان فریدونکنار مستقر درکربلای معلی میزبانی زوار اربعین را افتخار خود دانسته و می گوید: اینجا 90 خادم ایرانی در کنار برادران عراقی دوشادوش هم فعالیت داشته و احترام خاصی برای هم قائلند.

از اقدامات فرهنگی و فعالیتهای موکب خدام الحسین می توان به برگزاری مراسم دعا، مناجات، ذکر صلوات و نمازهای یومیه و نافله، اطعام و اسکان زوار اشاره کرد.
هر روز صبح قبل از نماز، مناجات و نماز نافله برقرار است و پس از اقامه نماز توسط امام جماعت، بخشی از زیارت جامعه کبیره قرائت می شود، مراسم ختم 140 هزار صلوات به نیت چهارده معصوم جزء برنامه های ثابت موکب خدام الحسین بوده که بخش از آن انفرادی و بخشی دیگر به جماعت منعقد می‌گردد.


اینجا نیم ساعت قبل از اذان ظهر به افق روحانی کربلا، زیارت عاشورا خوانده می شود، نقل است که فضیلت زیارت عاشورا قبل از اقامه نماز ظهر است؛ سه روز آخر اما بجای آن زیارت اربعین تلاوت شد.

بعد از نماز و اقامه توسط حاج آقا آزادی امام جماعت موکب، راویان گروه که جملگی شیفته امامند به سخنرانی میپرداختند، قرائت قرآن توسط قاریان و شعرخوانی شعرا از دیگر اقدامات فرهنگی این موکب استان مازندران بود.
مابین نمازهای مغرب و عشاء نیز حاج آقا آزادی احکام و شرعیات را مرور می کردند و بعد از نماز دو صفحه قرآن مجید ختم می شد. مراسم سینه زنی و نوحه خوانی مداحان ایرانی و عراقی بخش پرطرفدار موکب بود و دو شب نیز هیئت سینه زنی به سمت بارگاه ملکوتی اباعبدالله به صورت مراسم دسته روی برگزار شد که بدلیل ازدحام و استقبال جمعیت در صحن مبارک تکرار آن محقق نشد.
ایجاد صندوق انتقادات و پیشنهادات و همچنین دفتر دلنوشته های زوار اقدامات ارزنده این هیئت در راستای خدمات دهی بهتر بود. وجود 2 پیرایشگر و 2 خیاط زبردست به همراه یک پزشک فوق تخصص، یک پزشک عمومی و 4 پرستار، تمام نیازمندیهای زائرین را تامین کرده و حداکثر رضایت را برای آنان به ارمغان داشت.

اطعام سه وعده صبحانه، نهار و شام به همراه اسکان زائران برای استراحت و استحمام با در اختیار داشتن ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس زوار از دیگر امکانات و خدماتی بود که موکب خدام الحسین شهرستان فریدونکنار ارائه کرد تا نهایت خدمت به عاشقان فراهم شود.
گفتنی است از معبر این موکب مبلغی قریب به 40 میلیون تومان بصورت هدایا و نذورات جمع آوری شد که این مقدار صرف ساخت 10 مترمربع از صحن مبارک حضرت زینب(س) که مقرر گردیده در جوار حرم ملکوتی اباعبدالله الحسین(ع) احداث گردد هزینه شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/65011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران