پیام مازند

آخرين مطالب

تنکابن، یک ماه پس از سیل همچنان سیلزده است اجتماعي

تنکابن، یک ماه پس از سیل همچنان سیلزده است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - مشکلات و خرابی های ناشی از سیلی که اواسط ماه مهر مناطق مختلف مازندران را تحت تاثیر قرار دارد با گذشت بیشتر از یک ماه همچنان در شهرستان تنکابن باقی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیل مهر ماه امسال برابر گزارش های کارشناسی بیشترین خسارت را در شهرستان تنکابن در غرب این استان بر جای گذاشت، ولی به گفته مسئولان استانی و شهرستانی هنوز کار آواربرداری و برگرداندن شرایط به حالت عادی در این
منطقه به سرانجام نرسیده است.
خسارت این سیل برای مازندران بیش از 700 میلیارد تومان برآورد شد که از جمله آن تخریب دستکم 12 دهنه پل و آسیب رساندن به بیشتر از 2 هزار و 500 واحد مسکونی، دهها واحد تجاری و صنعتی و همچنین زمین های کشاورزی، زیرساخت های اولیه مانند راه و دیگر تاسیسات بوده است.
ستاد مدیریت بحران مازندران و شهرستان تنکابن امروز جمعه پس از بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از مناطق سیلزده این منطقه اذعان کردند که بیشتر آثار و خرابی های سیل با گذشت یک ماه از سیل همچنان باقی مانده است و فعالیت های انجام شده از سوی نیروهای مستقر نه تنها برای مردم رضایت بخش نبوده، بلکه رضایت مسئولان بازدید کننده را هم فراهم نکرده است.
مسئولان بازدید کننده از منطقه با تشکیل نشست ستاد بحران در فرمانداری تنکابن با تشریح مشکلات مردم سیلزده ، راهکارهای خود را ارائه کردند که از جمله آن ضرورت پیگیری و اجرایی کردن مصوبات هیات دولت بوده است.
** ناکارآمدی نیروهای اعزامی از استان های دیگر
معاون عمرانی فرماندار تنکابن در این جلسه با انتقاد از عدم مبادله موافقت نامه با پیمانکاران بخش خصوصی، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد آنها از ادامه فعالیت در رودخانه های منطقه خودداری خواهند کرد.
حسن باقری افزود : متاسفانه روند اجرایی بعد از بحران برخی نارضایتی ها را به همراه داشت به طوری که نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم.
وی با بیان اینکه نیروها در 25 جبهه کاری مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: متاسفانه نیروهایی که از سایر استان ها آمده اند از تجربه کافی برای فعالیت در رودخانه ها برخوردار نیستند و همین مساله موجب شده تا کارایی لازم را نداشته باشند.
باقری افزود: کمبود نیروی نظارتی از دیگر مشکلات در این زمینه است که باید برای بالا بردن راندمان کار، تعداد آنها افزایش یابد.
فرماندار تنکابن نیز در این جلسه با اشاره به خسارت های صورت گرفته در حوزه کشاورزی، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ مصوبه ای در حوزه های دامداری ، شیلات و کشاورزی نداشتیم و تکلیف خسارت دیدگان هنوز مشخص نیست.
سید امیر حسینی جو افزود: روزانه به طور میانگین بیش از یکصد نفر برای تعیین تکلیف خسارت های خود در حوزه کشاورزی به فرمانداری مراجعه می کنند اما فعلا نتیجه ای حاصل نشده است.
وی با انتقاد از عملکرد نیروهای لجستیکی در مناطق سیلزده، اظهار داشت: حجم کاری آنها اصلا متناسب با ساعت کاری آنها نیست و اگر این نیروها بخواهند به همین شیوه عمل کنند بهتر است به استان های خود برگردند.
حسینی جو افزود: باید اعتبارات بازسازی هرچه سریعتر تخصیص یابد تا هر چه زودتر پاکسازی و ایمن سازی رودخانه های این شهرستان انجام شود.
** وضعیت بحرانی در برخی مناطق
فرماندار تنکابن شرایط منطقه " دوآب " بخش خرم آباد را بحرانی توصیف کرد و گفت: اگر مصالح مازاد از این رودخانه برداشته نشود با کوچکترین بارانی پنج روستای این منطقه به زیر آب خواهند رفت.
وی افزود: باید 6 نقطه حادثه خیز این شهرستان که شناسایی شده اصلاح شود تا در صورت وقوع سیلاب جدید میزان خسارت ها به حداقل برسد.
حسینی جو با بیان اینکه در بخش کشاورزی خسارت ها بسیار سنگین است، گفت: متاسفانه بسیاری از روستاییان هم محصول تولیدی و هم زمین های کشاورزی خود را بر اثر سیل اخیر از دست داده اند و برای جبران آن نیاز به اعتبارات ملی است.
در سیل اخیر راه ارتباطی 42 روستا قطع و 20 دستگا پل در شهرستان تنکابن تخریب شده بود.
** رودخانه ها، خطر بالقوه
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم دراین جلسه اعزام امکانات بیشتر برای ساماندهی رودخانه های شهرستان تنکابن هزینه بر دانست، گفت: در صورت تامین منابع مالی می توانیم امکانات لجستیکی بیشتری به مناطق سیلزده تنکابن انتقال بدهیم تا روند پاکسازی تسریع یابد.
محمد ابراهیم یخکشی افزود : حجم مصالح مازاد در رودخانه های منطقه بسیار بالاست و پراکنده و محدود بودن امکانات موجود نیز سبب شده تا اقدامات صورت گرفته بسیار اندک باشد.
وی با بیان اینکه سنگ های موجود در بستر رودخانه قدرت مانور بولدوزر ها را می گیرد، اظهار داشت : باید حتما در کنار یک بولدوزر یک بیل مکانیکی هم حضور داشته باشد تا راندمان کار بالا برود و در غیر این صورت نمی توان به سرعت مصالح مازاد رودخانه ها را ساماندهی کرد.
یخکشی گفت: تا زمانی که رودخانه ها اصلاح نشود نمی توان سردهنه های کشاورزی را احداث نمود و همین مساله سبب شده تا اهمیت کار دو چندان شود.
وی افزود: متاسفانه سیل دوم که آبان ماه در منطقه جاری شد، به برخی اقدامات انجام شده در روزهای اخیر آسیب جدی وارد کرد و باید دوباره آنها را احیا کنیم.
به منظور جبرابی خرابی های ناشی از سیل تنکابن در مرحله اول دولت 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت که از این میزان 18میلیارد و 500 میلیون تومان برای بخش های زیربنایی در روستاها و شهرها و مابقی در قالب تسهیلات بلاعوض است.
همچنین دولت در بخش معیشتی مردم مبلغ 2 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به هر سیلزده پرداخت کرد.
** خودروهایی که همچنان در سیل باقی ماندند
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران هم در این جلسه تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت های سیل اخیر در غرب استان را نیازمند پیگیری های فرا استانی دانست و گفت: نمایندگان مجلس می توانند نقش پررنگ تری در زمینه جذب این اعتبارات ایفا نمایند.
علی اصغر احمدی افزود: برای 705میلیارد تومان اعتباری که برای جبران خسارت های سیل اخیر در حوزه زیر ساخت های غرب مازندران درخواست شده بود تاکنون مصوبه ای در این زمینه نداشتیم و تنها مصوبه دولت مربوط به بنیاد مسکن است.
وی با بیان اینکه 41 میلیارد تومان اعتبار برای 6 شهرستان به طور کامل تخصیص یافته است، اظهار داشت: در حال حاضر 23 میلیارد تومان برای پرداخت بلاعوض و 35 میلیارد تومان نیز برای زیر ساخت ها به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.
احمدی گفت: از آنجا که پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان از طریق سیستم بانکی صورت می گیرد شاهد طولانی شدن روند اجرایی آن هستیم و امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل برطرف شود.
وی با انتقاد از احداث پل موقت توکله که در سیل دوم تخریب شد، افزود: باید در شرایط بحرانی تصمیمات منطقی گرفته شود تا به نتیجه مطلوب برسیم نه اینکه مورد تمسخر مردم قرار گیریم.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: بیش از یک ماه از سیل بزرگ مهرماه می گذرد و هنوز 9 دستگاه خودرو در منطقه جنگلی فلکده دهستان سه هزار این شهرستان گرفتار هستند و هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.
وی با انتقاد از عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران، تاکید کرد: این دستگاه اجرایی باید هر چه سریع تر نسبت به نجات این 9 دستگاه خودرو گرفتار شده اقدام نماید .
احمدی در ادامه شرایط پل همت آباد را بحرانی دانست و اظهار داشت : برای پل همت آباد که در مسیر جاده کناره قرار دارد هیچ اقدامی صورت نگرفته و در صورت تخریب آن راه مواصلاتی غرب به شرق استان قطع خواهد شد.
وی یادآور شد : امکانات موجود در رودخانه های منطقه برای اصلاح و ایمن سازی آنها اصلا کافی نیست و باید روند اجرایی آن تسریع یابد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران به همراه دیگر مدیران و مسئولان شهرستان تنکابن از بخش های مختلف مناطق سیلزده این شهرستان بازدید کردند.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
7513/ 1602/1654/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/65113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور