پیام مازند

آخرين مطالب

مشکلات هشت روستای بابل برای تامین اب شرب اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - هشت روستای بخش گتاب بابل با 11 هزار نفر جمعیت چند سالی است با کمبود آب شرب مواجه هستند و حل این مساله اینک به یک مشکل تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این جمعیت 11 هزار نفری متصل به شهر بابل با قطعی مکرر و طولانی مدت آب شرب که در برخی از این روستاها 16 تا 24ساعته بوده روبرو هستند و بارها پای اهالی منطقه را به صورت فردی و گروهی به فرمانداری و آبفای شهری و روستایی شهرستان و استان مازندران باز کرده است.
ملا محله، دلاور کلا، درزی کلای آخوندی پائین، درزی کلای آخوندی بالا، درزی کلای نصیرایی، سوربن، حاجی کلا و سیا کلا محله هشت روستایی هستند که برغم پیگیری های مکرر دهیاران، اعضای شورا ها و برخی از چهره های سرشناس منطقه و انتشار گزارش های متعدد از سوی رسانه ها هنوز چشم انتظار رفع مشکل آب شرب هستند.
اکرم السادات قریشی یکی از اهالی روستای درزیکلای آخوندی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: قطعی آب زندگی را بسیار برایمان سخت کرده است و این روند سال هاست که به همین شکل ادامه دارد.
وی افزود: اگر یک زمانی که فصل پر آبی است کمی از لوله ها آبرسانی شود بسیار کدر است و امسال برخلاف سال های گذشته این روند با بارش کمی باران نیز رخ می دهد.
وی اظهار داشت: بارها تاکید شده که پمپ در منزل راه اندازی کنیم ولی بدلیل اینکه آب در لوله ها وجود ندارد دو بار در طول این یک سال پمپ منزلمان سوخت.
مصیب ابراهیم نژاد درزی دهیار روستای درزی کلای نصیرایی بابل با سابقه 14 سال دهیاری در این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل کمبود آب شرب روستا از زمانی آغاز شد که تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گرفتیم.
وی بیان داشت: حدود 10 سال پیش که تحت پوشش آب و فاضلاب شهری قرار داشتیم و مدیریت آب روستا هیات امنایی بود هیچ کمبود آبی نداشتیم.
وی افزود: مدیریت هیات امنایی آب بسیار خوب پیش می رفت و هیات امنا یک آب دار انتخاب کرده بود و قبض را توزیع و پول را دریافت و هزینه آب شهری را پرداخت و از طرف دیگر شکستگی لوله ها را هم بلافاصله ترمیم می کرد و در نهایت اگر پولی هم از دریافت قبض اضافه می آمد صرف عمران و آبادانی روستا می شد.
دهیار روستار درزی کلای نصیرایی ادامه داد: شرایط جفرافیایی روستای ما به لحاظ پستی و بلندی به گونه ای است که در مناطق بالادست قرار دارد و اهالی روستا در بعضی مواقع 24 ساعته با قطعی آب مواجه هستند.
ابراهیم نژاد بیان کرد: بیش از 70 درصد اهالی روستای درزی کلای نصیرایی منبع ذخیره آب دارند اما برغم شب زنده داری اهالی روستا برای ذخیره آب تلاش آنها بی ثمر می ماند چون آبی نمی آید که ذخیره کنند.
وی افزود : آب شرب یکی از مهمترین ضروریات زندگی است و از مسئولین خواهش می کنیم برای اهالی این روستاها تدبیری انجام دهند و مردم فقط آب می خواهند حالا به هر شکلی که ممکن است باید آب شرب آنها تامین شود.
دهیار درزی کلای آخوندی بابل با 12 سال سابقه دهیاری در این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: به مدت 10 سال است که این چند روستا با کمبود شدید آب مواجه هستند.
سید مهدی صالحی گودرزی بیان داشت: در ضلع غربی روستای درزیکلای آخوندی در طول شبانه روز 16 ساعت مردم با قطعی آب روبرو هستند و در بقیه روستا با 12 ساعت قطعی آب مواجه هستند و اگر آب هم از لوله ها خارج شود به صورت قطره چکانی است.
وی ادامه داد: 90 درصد از خانواده های روستای ما در منازل منبع ذخیره آب دارند اما آبی در لوله ها وجود ندارد که مردم ذخیره کنند.
وی بیان کرد: نکته تاسف بار این است که برغم کمبود شدید آب ما با شکستگی و هدر رفت آب هم مواجه هستیم و هنگامیکه به مسئولین امر اطلاع داده می شود که جلوی شکستگی لوله و هدر رفت آب را بگیرید در پاسخ عنوان می کنند که ما برای این کار نیرو نداریم.
دهیار روستای درزی کلای آخوندی گفت: برای تامین آب شرب این چند روستا 30 لیتر در ثانیه آب نیاز داریم که در حال حاضر 11 لیتر در ثانیه آب به این چند روستا تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: این روستاها تا سال 90 تحت پوشش آب و فضلاب شهری بودند و هیات امنایی اداره می شد اما از سال 90 تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گرفتیم اما آب مورد نیاز ما را آب و فاضلاب شهری به آب و فاضلاب روستایی می فروشد و این گونه ما تحت پوشش روستایی قرار گرفتیم.
مدیر آب و فاضلاب روستایی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آخرین تقسیمات صورت گرفته بعد از پل حبیبی بابل حوزه روستایی و قبل از پل حوزه شهری محسوب می شود.
رجب جعفرزاده اظهار داشت: آب این هشت روستا باید از طریق چاه یا چشمه ای مستقل تامین شود اما چون هنوز این امکان فراهم نشد آب مورد نیاز این هشت روستا را از آبفای شهری خریداری می کنیم و در اختیار اهالی این محله ها قرار می دهیم.
وی افزود: این هشت روستا در ثانیه به 30 لیتر آب نیاز دارند اما در حال حاضر در یک جریان نوسانی در ثانیه از 11 الی 27 لیتر آب در اختیار این روستاها قرار می گیرد و این مقدار در روزهای هفته در نوسان است.
جعفرزاده بیان داشت : چون آبفای شهری قدرت تامین آب را ندارد و به علت کمبود آب به ناچار سهمیه بندی را برای این روستاها در نظر گرفتیم که به نوبت انجام می شود.
وی افزود: اگر بخواهیم برای همیشه مشکل آب شرب این هشت روستا رفع شود باید مجتمع آب رسانی این روستاها که در حال احداث می باشد تکمیل شود.
مدیر آب و فاضلاب روستایی بابل افزود: مجتمع آب رسانی به این روستاها که در روستای سوربن در حال احداث می باشد عملیات اجرایی آن از سال 94 آغاز شد و شامل تاسیسات مخزن زمینی، ایستگاه پمپاژ و تاسسیات برق و اصلاح خط انتقال است و تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: مخزن 500 مترمکعبی این طرح که 500 هزار لیتر ظرفیت ذخیره آب دارد در این مجتمع تکمیل شد اما بخش های دیگر باید تکمیل شود.
جعفرزاده افزود: تاکنون برای این طرح سه میلیارد ریال هزینه شد و برای تکمیل آن جهت رفع کامل مشکل آب شرب این هشت روستا نیاز به 9 میلیارد ریال اعتبار است.
وی نبود اعتبار را علت حرکت لاک پشتی این طرح دانست و گفت: از مجموع سه میلیارد ریالی که تا کنون هزینه شد 2میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار هستیم.
در ادامه معاون بهره برداری آبفای شهری مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هشت روستای بخش گتاب بابل که از کمبود آب گلایه دارند به آبفای شهری مازندران تحمیل شده است.
محمدرضا محمودی افزود: اصرار برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت روستایی سبب می شود که آبفای شهری آب مورد نیاز آنها را تامین کند که این یک کار غیر اصولی و غیر فنی است چرا که تا زمانیکه آبفای شهری آب مشترکان خود را تامین نکند به این روستاها آبرسانی نخواهد کرد.
وی اظهار داشت: شهرستان بابل با مشکل تامین آب شرب روبرو است و آب مورد نیاز ما برای حوزه شهری است و اگر ماههای پر آبی را داشته باشیم به این روستاها آبرسانی می کنیم.
محمودی افزود: تا زماینکه آب مورد نیاز حوزه شهری تامین نشود به این روستاهایی که به ما تحمیل شد آبرسانی نخواهیم کرد.
وی بیان کرد: این روستاها وابسته به شبکه شهری است و برای اینکه مشکل آبشان حل شود باید از مخزن ذخیره آب استفاده کنند نه اینکه از شبکه آب بگیرند.
محمودی گفت: راه اندازی ایستگاه پمپاژ آب و احداث مخزن آب از نیازهای اساسی این هشت روستاست در غیر این صورت باید منتظر باشند تا حدود پنج سال آینده تصفیه خانه دوم بابل افتتاح شود تا برای همیشه مشکل مردم بابل در تامین آب رفع شود.
وی اظهار داشت: آبفای روستایی بیش از 10 سال قبل با آبفای شهری قرار داد برای فروش آب به این روستاها منعقد کرد که می بایست هر پنج سال تمدید شود ولی اکنون دیگر قراردادی هم با آبفای روستایی نداریم ولی با این وجود ما به قرارداد توجه نکرده و به این روستاها در حد توان آبرسانی می کنیم.
معاون بهره برداری آبفای شهری مازندران اظهار داشت: وصل به شبکه شهری آب از سوی این روستاها یک کار غیر کارشناسی، غلط و غیر فنی است.
شهرستان 530 هزار نفری بابل در حدود 600 روستا دارد که از این تعداد 481 روستا قابلیت آبرسانی دارند و بقیه روستاها خالی از سکنه و صعب العبور است.
از تعداد 481 روستای دارای قابلیت آبرسانی در بابل، 331 روستا لوله کشی شده و دارای زیرساخت آبرسانی است و از آب شرب سالم بهره مند هستند ولی بقیه فاقد لوله کشی برای تامین این مایه حیاتی می باشند.
7343/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/66689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد