پیام مازند

آخرين مطالب

وام مسکن ارزان شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - کاهش توان خرید مردم در این روزها باعث شده تقاضا برای خرید مسکن نیز کاهش یابد؛ این موضوع سبب شده قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم مقداری افت کند اما به گفته کارشناسان با قیمت‌های کنونی و وام‌های تخصیصی، مردم عادی با این تسهیلات نمی‌توانند صاحبخانه شوند
وام مسکن ارزان شد
در معاملات امروز فرابورس ایران قیمت امتیاز تسهیلات مسکن بانک مسکن از 52 هزار تومان تا 55 هزار تومان شناور بود. امروز حدود قیمت اوراق تسهیلات مسکن آبان ماه 1397 حدود 52 هزار و 900 تومان است و اوراق تسهیلات مسکن مهر 1397 به 53 هزار و 700 تومان می رسید. در عین حال قیمت تسه فرودین ماه سال جاری حدود 54 هزار تومان بود.
در حال حاضر بازار سرمایه، شاهد کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن است، چراکه قیمت مسکن از ابتدای امسال تا کنون رشد چشمگیری داشته که این موضوع سبب شده تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد. طبیعی است که این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر مقدار خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز اثر می گذارد و قیمت اوراق را پایین می‌آورد.
چندی پیش نیز رضا غلامعلی‌پور - معاون توسعه بازار فرابورس ایران - این موضوع را در جمع اصحاب رسانه تایید کرد و گفت " تعدادی سوال می‌کنند که در آینده قیمت اوراق تسهیلات مسکن چقدر خواهد بود، که باید گفت قیمت تسه تابع این است که تسهیلات مسکن چه کسری از قیمت خرید مسکن را پوشش دهد. شاید این روند افزایشی که در قیمت مسکن رخ داده، باعث شده رقم وام‌ها به علاوه مقدار پس انداز مردم جوابگوی خرید مسکن نباشد و این موضوع سبب کاهش قیمت تسه در بازار شده است".
با توجه به اینکه در فرابورس ایران قیمت اوراق با سررسیدهای مختلف از 52 تا 54 هزار تومان شناور است در این گزارش حدِ وسط یعنی 53 هزار تومان مبنا قرار گرفته و هزینه وام مسکن برای اقشار مختلف محاسبه شده است.
به این ترتیب با قیمت حدودی هر برگ تسه 53 هزار تومان، زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید 10 میلیون تومان و 600 هزار تومان صرف خرید این 200 برگ کنند. به این مبلغ با احتساب 20 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 40 برگ تسه بهادار 53 هزار تومانی خرید دو میلیون و 120 هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع برای دریافت وام 120 میلیون تومانی مسکن، حدود 12 میلیون و 720 هزار تومان‌ باید هزینه شود.
همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید هشت میلیون و 480 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و 120 هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام 100 میلیون تومانی باید 10 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کنند.
علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون و 360 هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت 20 میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و 120 هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام 80 میلیون تومانی هشت میلیون و 480 هزار تومان از سوی زوج‌ها باید پرداخت شود.
مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.
با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق شش میلیون و 360 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون و 300 هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و 240 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و 120 هزار تومان دیگر هم بپردازند.
اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.
منبع: shafaf.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟