پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

وضعیت فوق بحرانی در الیمالات نور + تصاویر و فیلم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نور یکی از شهرستان‌هایی است که همانند تمامی شهرهای مازندران درگیر مشکل زباله است، زمین زباله این شهرستان در مکانی به نام الیمالات در مسیر جاده نور به چمستان به مساحت 8 هکتار قرار دارد و با وجود اینکه 15 سال از قدمت آن می گذرد همچنان اقدام زیرساختی مناسبی صورت نگرفته است و در طی این سال‌ها زباله بر روی زباله به دلیل عدم مدیریت صحیح انباشته می‌شود.
فیلم
اینکه گفته می شود وضعیت زباله در مازندران تبدیل به یک بحران شده است بحثی ناچیز از مصائب این طلای کثیف در این استان است چرا که زباله در مازندران به یک مسئله فوق بحرانی تبدیل شده و می توان گفت تاکنون تمامی روش‌های به کار گرفته شده به نتیجه نرسید یا کمترین ضریب نفوذ را نسبت به حل این مشکل دارد.

کوه‌های زباله در تمامی شهرهای مازندران در حالی سر به فلک کشیده‌اند که به آرامی سیمای این استان سرسبز را به تیرگی می‌کشاند. این مسئله فوق بحرانی امروز در تمامی شهرستان‌های استان مازندران وجود دارد و شاید درجه ابتلا به آن کمی متفاوت‌تر باشد.
به گزارش ایسنا مازندران، نور یکی از شهرستان‌هایی است که همانند تمامی شهرهای مازندران درگیر مشکل زباله است، زمین زباله این شهرستان در مکانی به نام الیمالات در مسیر جاده نور به چمستان به مساحت 8 هکتار قرار دارد و با وجود اینکه 15 سال از قدمت آن می گذرد همچنان اقدام زیرساختی مناسبی صورت نگرفته است و در طی این سال‌ها زباله بر روی زباله به دلیل عدم مدیریت صحیح انباشته می‌شود.

زباله های شهرستان نور به غیر از بخش بلده که به دلیل مسیر کوهستانی و دوری راه در همان شهر دفع می شود، به مکان تعیین شده الیمالات انتقال می یابد اما این مکان دارای معضل‌ و چالش های زیست محیطی فراوانی است.
به گفته منابع محلی، از معضل‌های اساسی "الیمالات" می توان به دفع غیر اصولی زباله و عدم لایه‌بندی مناسب به خاک رس، عدم کنترل شیرابه تولیدی به دلیل دفع غیراصولی و هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور و ایجاد تبعات سوء زیست محیطی، عدم کانال کشی کف مکان برای زهکشی و هدایت شیرابه و عدم تصفیه آن که از ضروریات مکان دفع استنام برد.

عدم آهک پاشی منظم، مناسب و مداوم، متوقف ماندن عملیات ساختمانی، احداث سوله و خط تولید کمپوست و سورتینگ، عدم کارایی فنس کشی موجود و ورود و خروج حیوانات اهلی و وحشی به ویژه سگ های ولگرد و شیوع و انتشار انواع بیماری‌ها بخشی دیگر از معضل‌های قابل مشاهده در این زمین دفن و دفع زباله است.
کارشناسان معتقدند شیرابه‌های زباله به دلیل دارا بودن سیمت بالا، وجود فلزات سنگین، انتشار گاز متان و غیره و همچنین هدایت آن به عرصه جنگلی مجاور، خاک، آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده می کند و این امر موجب خشک شدن درختان در محدوده ضلع شمالی مکان دفع شده است.

همچنین به علت دفع غیر اصولی، گرمای زیاد زباله ناشی از آتش زدن آن در تابستان و وزش بادهای گرم و خشک، احتمال آتش سوزی جنگل را هم می تواند به همراه داشته باشد.
به گزارش ایسنا مازندران و به نقل از منابع محلی، از دیگر معضلات مکان دفع زباله در نور، ورود فاضلاب‌ها و پساب انسانی توسط لجن‌کش‌ها و ماشین های حمل فاضلاب، جمع آوری و تخلیه بدون هرگونه عملیات کنترل، تصفیه، مطالعه و مجوز در مکان دفع زباله است که موجب هدایت غیر اصولی فاضلاب انسانی و شیرابه آن به عرصه جنگلی مجاور و آلودگی های زیست محیطی شده است.

همچنین ورود فاضلاب و پساب‌های انسانی علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، موجب ایجاد بوی تعفن در فصل‌های گرم سال می شود که عدم توجه به این مسائل تبعات بهداشتی، آلودگی ها، انتشار و تکثیر انواع بیماری‌های انگلی، عفونی و خطرناک را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا مازندران، این مسائل در حالی مطرح می‌شود که مدت‌ها است مسئولان به دنبال پاسخ مناسبی هستند که چرا ابتلا به سرطان در شمال کشور به ویژه مازندران بسیار بالا است، به راستی دلیل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ها در این استان چیست؟
همچنین در حالیکه "الیمالات" یک منطقه فوق العاده جنگلی در نور محسوب می‌شود به نظر می‌رسد مسئولان این شهرستان جانمایی مناسبی از محل دفن و دفع زباله انجام ندادند، سوال اینجا است در کدام نقطه از جهان، در وسط یک نقطه بکر جنگلی، زمین زباله ایجاد کرده و آن منطقه را نابود می‌کنند.
نابودی؛ تنها واژه‌ای است که می‌توان برای "الیمالات" بهشت جنگلی هیرکانی با درختان سر به فلک کشیده‌اش در انتظار داشت.
زینب تذکاری خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل