تاثیر دلالان در افزایش قیمت خودرو
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام مازند - یک کارشناس خودرو درباره اظهارنظرهای فراوان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر احتمال ورشکستگی این صنعت گفت: صنعت خودروی کشور، صنعتی بیمار است و با این شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، چنین اظهارنظرهایی میتواند صحیح باشد
تاثیر دلالان در افزایش قیمت خودرو
کاظم محمدی نیکخواه اظهار کرد: اکنون اگر قرار باشد قطعه ساز با ارز نیمایی و حدود 10هزار تومان، قطعات مورد نیاز را وارد کند و تحویل دهد برای قطعه ساز به عنوان یکی از صنایع زیربنایی صنعت خودرو مشکل ایجاد میکند.
وی افزود: قطعه سازان تعهداتی داشتهاند که با دلار زیر4هزار تومان قرارداد بسته شده بود و تا آبان و آذر سال 96 با دلار کمتر از 4هزار تومان پیش فروش شده بود.
وی تصریح کرد: همان طور که شاهد هستیم در ماههای گذشته با روند جهشی برخورد کردیم و مشکلاتی برای قطعه سازان پیش آمد و تا آنجا که توانستند و با قطعاتی که از قبل داشتند، نیاز مصرفکنندگان را پاسخ دادند و تا امروز (نیمه آذر) دعوتنامههای شهریور آمده و محصولات را گران نکردهاند و به همان نرخ سابق و قبل از گرانیها قرار است تعهدات را تحویل دهند.
محمدی نیکخواه گفت: این اقدام خودروسازان و قطعه سازان از روی ناچاری بوده و به اصطلاح دچار زیان اجتناب ناپذیر شدهاند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم ضرر 5500 میلیارد تومان که از سوی خودروسازان و قطعه سازان مطرح میشود، درست است یا خیر؛ بیان کرد: نمیتوان تایید کرد که این آمار اصلا درست است یا خیر؛ آنچه مسلم است در حاشیه بازار خودرو 70میلیون تومان عرضه میشود در حالی که در شرکتها نرخ 35 یا 36 میلیون تومان است.
این کارشناس بازار خودرو گفت: در 3تا4ماه گذشته که نوسان قیمتها و … اتفاق افتاده سبب به وجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو شده اما در هر صورت خودروسازان سعی کردهاند تعهدات خود را تحویل دهند که نمیتوان اطلاع دقیقی از داشتن قطعات و یا زیان ده بودن آنها بهدست آورد. آمار دقیقی وجود ندارد که بتوان گفت چه کسی درست میگوید و یا برعکس.
وی ادامه داد: شاهد این هستیم که قیمتها در حاشیه بازار خودرو بسیار بالاست و اما شرکتها خودرویی که سال گذشته 36میلیون تومان نرخ داشته را تا شهریور امسال نیز به همان نرخ تحویل داده است اما اطلاعی از دعوتنامهها و قیمتهای شهریور به بعد ندارم.
محمدی نیکخواه درباره سیاست توزیع قطره چکانی عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان گفت: این مسئله درست نیست زیرا قطعه سازان اکنون قطعه ندارند که به خودروسازان تحویل دهند. برای قطعه ساز ساخت قطعه با دلار 10 تا 12 هزار تومان مقرون به صرفه نیست و با دلار 4هزار تومان تحویل خودروساز دهد.
وی توضیح داد: قطعه ساز در زنجیره تولید قرار دارد یعنی این زنجیره مواد اولیه شروع به قطعه ساز، خودروساز و مونتاژ و فروش میرسد. سیاست قطره چکانی در این زمان درست نیست زیرا کم و کسر قطعه وجود دارد و البته این احتمال را به طور کامل نمیتوان رد کرد ولی بیش از احتمال درست کردن بازار کاذب به نظر میرسد نبود قطعات مسبب به وجود آمدن این شرایط باشد.
محمدی نیکخواه تصریح کرد: هیچ آمار صحیحی وجود ندارد که بدانیم چقدر مواد اولیه از گذشته وجود داشته، موجودی فعلی چه میزان است.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت سال گذشته خودرویی براساس هزینهها 36میلیون تومان پیش فروش شده و متقاضی 20میلیون پیش پرداخت داشته است اما امسال هزینهها افزایش یافته و ارزش 20 میلیون پارسال در امسال به یک سوم کاهش یافته است و این مسئله اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: لذا باید مبالغی که برای پیش فروش پرداخته شده و همچنین تورم نیز محاسبه شود و از حالا به بعد پاسخگوی مردم باشند تا حاشیه بازار نیز بهتدریج حذف شود.
وی خاطرنشان کرد: حاشیه بازار اکنون شرایط خوبی ندارد و مردم و مصرفکننده بسیار کاهش یافته و نقدینگی سرگردان دست مردم است که در اصل بازار را به این سمت کشیده است.
محمدی نیکخواه برای حل این مشکل پیشنهاد داد، گفت: باید مردم و مصرفکننده در حاشیه بازار خودرو نخرد یعنی الان در شرایطی هستیم که دلار در حال کاهش نرخ است و همان طور که افزایش نرخ دلار سبب بالارفتن قیمتها شد اکنون باید شرایطی به وجوداید تا با کاهش نرخ دلار، نرخ سایر کالاها به ویژه خودرو نیز پایین بیاید بنابراین مردم نباشد از حاشیه بازار خودرو خریداری کنند.
این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: بر اساس دلار 14هزار تومان یک ماشین 5هزار دلاری در بازار ایران 70میلیون تومان به فروش میرسد الان که دلار به 10تا11 هزار تومان رسیده باید نرخ این خودرو حداقل 25تا30درصد کاهش یابد. متاسفانه تعدادی از مردم کاوشهای کاذب و سرگردان در بازار خودرو دارند و دایم دنبال نرخ کردن خودروها هستند که سبب شدهاند در بازار خریدار کاذب به وجوداید و این خریداران موجب پایین نیامدن قیمتها هستند.
وی تاکید کرد: باید اراده ملی اجرایی شود و مردم در این شرایط اصلا خودرو نخرند و مدت کوتاهی تحریم خرید را اعمال کنند که در این شرایط هم شرکتها حواس خود را جمع میکنند و هم کسانی که خودروها را به عنوان سرمایه و ارزش افزوده و … خریداری میکنند، حساب کار خود را بکنند.
محمدی نیکخواه درباره احتمال ورشکستگی صنعت خودروسازی و راههای جلوگیری از این اتفاق گفت: معتقدم با شرایط فعلی بیکاری و اقتصاد، خودروسازان باید پابرجا بمانند اگر نمانند به حتم وضعیت بسیار بد خواهد شد. اگر این صنعت نیاز به نقدینگی دارد دولت باید با وام کم بهره به آنها کمک کند. دولت برای نگهداری این صنعت بهتر است سوبسید به صورت پلکانی اعطا کند و در مقطعی نیز قطع کند.
وی ادامه داد: راه بعدی عزم ملی برای نخریدن خودرو در بازار است تا قیمتها ثبات پیدا کند. اکنون عرضه در بازار وجود دارد و در سایتها به تعداد بینهایت خودرو برای فروش وجود دارد بنابراین مردم خودروی عرضه شده را گران نخرند.
وی خاطرنشان کرد: اگر همیاری مصرفکنندگان در نخریدن خودرو و کوتاه کردن دست واسطه ها، حمایت دولت از خودروسازان و قطعه سازان و همچنین اعطای وامهای کم بهره و سوبسید پلکانی در کنار هم انجام شود میتوان امیدوار بود که صنعت خودرو در ماههای آینده وضعیت بهتری پیدا کند.
محمدی نیکخواه گفت: باید ارزبری هر خودرو محاسبه شود و بر اساس آن 30 تا 50درصد بر قیمتها افزوده شود و در کنار آن در موعد مقرر و به آسانی خودرو تحویل مردم شود حتم بدانید حاشیه بازار از بین میرود.
منبع: ghatreh.com
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67698/