پیام مازند

آخرين مطالب

تشکل های دانشجویی، سرمایه های راکد تا فصل انتخابات فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- این که دانشگاه مبدا تحولات و کارخانه انسان سازی معرفی شده و مسئولان ارشد کشور هم در دیدارهای متعددی با دانشجویان دارند و نقطه نظرات آنها در حوزه های مختلف را جویا می شوند، بیانگر اهمیت این سرمایه اجتماعی است که باید جدی گرفته شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آنچه مسلم است این که در سال های اخیر، فعالیت تشکل های دانشجویی کاهش یافته و دلایل مختلفی هم از سوی کارشناسان و چهره های سیاسی برای این وضعیت اعلام شده است، ولی واقعیت چیست؟
برای دستیبابی به پاسخ این پرسش دفتر ایرنا مازندران میزگردی را با دعوت از تعدادی از اعضای تشکیل های دانشجویی دانشگاههای معتبر دولتی و غیر دولتی استان برنامه ریزی کرد، ولی ظاهرا بی تحرکی در این تشکل ها هم بسیار عمیق تر از آن است که تاکنون از آن پرده برداری شده است.
واقعیت این است که از چندین مهمان دعوت شده به این میزگرد که در باره هماهنگی زمان برگزاری آن با تک تکشان دستکم دو روز وقت صرف شده بود، تنها یک تن در موعد مقرر حضور یافت و بقیه حتی زحمت تماس تلفنی بابت عدم حضورشان را هم به خود ندادند.
شاید تنها همین عدم حضور اعضای تشکیل های دانشجویی در یک میزگرد رسانه ای برای بررسی موضوعی که بیشترین مدخلیت را با فعالیت آنان دارد کافی باشد تا به این نتیجه برسیم که بحران بی تحرکی در دانشگاه عمیق تر از حرف و حدیث هایی است که گفته می شود و نیازمند بررسی از زاویه دید دیگری است.
با این وصف، موضوع کم میلی دانشجویان برای عضویت در تشکل های دانشجویی و علت کم تحرکی این تشکل ها از طریق گفت و گو با تعدادی از اعضای گروههای دانشجویی دانشگاههای مازندران پی گرفته شد تا شاید پاسخی درخور برای تهیه یک گزارش به مناسبت 16 آذر روز دانشجو فراهم آید.
نکته جالب این که تمامی مصاحبه شوندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ترس از ستاره دار شدن، نحوه فعالیت بدنه فرهنگی دانشگاه، سخت گیری های شورای نظارت و مایل نبودن دانشجو برای پیوستن به تشکل های دانشجویی را از جمله مواردی برشمردند که به گفته آنان مانع رشد و فعالیت تشکل های دانشجویی می شود.
** سنگ اندازی شورای نظات
مسئول انجمن اسلامی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این باره گفت: شروع هر تحولی در کشور از دانشگاه است و دانشگاه از این منظر مورد توجه مسئولان ارشد نظام قرار دارد.
امیرحسین زارع با اشاره به اینکه اکنون درصد کمی از دانشجویان در تشکل های دانشجویی فعالیت می کنند، افزود: چون موضوع ستاره دار شدن، باعث می شود دانشجویان از این فعالیت ها عقب نشینی کنند.
وی با بیان اینکه در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان، این موضوع از سوی دانشجویان مطرح شد که فضا برای فعالیت ندارند، گفت: شورای نظارت دانشگاهها اغلب در اجرای برنامه های دانشجویی، سنگ اندازی می کند.
زارع با اشاره به اینکه افرادی که مایل به حضور و سخنرانی در دانشگاه هستند از سوی شورای نظارت دانشگاهها، رد می شود و یا برنامه را لغو می کنند، افزود: افرادی را هم که شورای نظارت تایید کند مایل به حضور نیستند و یا پاسخ تماس ما را نمی دهند.
مسئول انجمن اسلامی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه مسئولان باید تفکر کنند فرق دانشجو با دانش آموز در چیست، گفت: این فعال بودن است که دانشجو را از دانش آموز متمایز می کند اما اکنون فضایی به وجود آورده اند که دانشگاه به دبیرستان مختلط تبدیل شده است که عده ای فقط در کلاس حضور می یابند و نهایت فعالیت آنها به کافه ها و سفره خانه ها هدایت می شود.
وی با ابراز تاسف از این که از دانشجویان تنها در مقاطع خاص مانند انتخابات بهره گرفته می شود، افزود: بعد از انتخابات شاهد هستیم که به خواسته های دانشجویان پاسخ داده نمی شود.
زارع با بیان اینکه برخی نهادهای بالادستی از فعالیت دانشجویان جلوگیری می کنند، ادامه داد: بخشی از فعال نبودن دانشجویان هم مربوط به مسئولان دانشگاه است که باعث می شود حس مطالبه گری از بین برود.
وی با این وصف از دانشگاه کشاورزی ساری به عنوان محلی امن برای فعالیت های دانشجویی نام برد و گفت: البته در سال های گذشته موانعی بر سر راه بود و سخت گیری هایی انجام شد که تا حدودی کاهش یافت.
مسئول انجمن اسلامی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در عین حال از آنچه که دخالت مسئولان دانشگاه در صفحات شخصی مجازی دانشجویان نامید، ابراز دلخوری کرد و افزود: این مسائل رغبتی برای فعالیت دانشجویان باقی نمی گذارد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت حزبی می تواند به فضای سیاسی کشور کمک کند، گفت: فعالیت حزبی باعث می شود فضای سیاسی و اقتصادی جامعه رشد کند.
زارع با بیان اینکه ما از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، پشیمان نیستیم، افزود: اما نقدهایی داریم و این طبیعی است که بخواهیم وعده هایی که به دانشجویان داده شده عملی شود.
وی گفت: در انتخابات مجلس سال آینده از کسانی حمایت می کنیم که اگر قرار است فردی از سوی حزب یا گروهی معرفی شود دانشجو هم در انتخاب آن فرد به عنوان نامزد انتخابات، حق رای داشته باشد.
زارع با بیان اینکه سه دانشجو در واقعه 16 آذر جان دادند تا دانشگاه جایگاه خود را نشان دهد، افزود: امروز لازم نیست جان دهیم فقط باید فعالیت کنیم و همه دانشجویان را به این مسیر پرتلاش اما سعادت آفرین دعوت می کنم.
** افول فعالیت های دانشجویی
مسئول انجمن اسلامی دانشگاه مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت تشکل های دانشجویی در کشور کاهش یافته اما از بین نرفته است.
مهدی مشایخ با بیان اینکه فعالیت های دانشجویان ضعف هایی داشته و افول کرده، افزود: کمرنگ شدن این فعالیت ها به تغییر دغدغه و روحیه برخی دانشجویان و وارد شدن به بازی های سیاسی مربوط است.
وی با اشاره به اینکه برخی دانشجویان دغدغه مند هستند، گفت: وظیفه اینها بیدار کردن دانشجویان خاکستری است تا فعالیت تشکل های دانشجویی پرشور شود.
مسئول انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بخشی از کمرنگ شدن فعالیت جنبش های دانشجویی هم با سیاست ها دانشگاه مرتبط است، اظهار داشت: برای اینکه حاشیه پیش نیاید از برگزاری برخی برنامه ها پیشگیری می کنند و این رفتار درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی پیش فرض ها مانند برخورد با دانشجویان، مانع فعالیت تشکل های دانشجویی است، ادامه داد: مسئولان دانشگاه ها باید فضای آزاد اندیشی در دانشگاه ایجاد کنند و دانشجو در این فضای آزاد، با منطق و استدلال، سخن بگوید.
مشایخ گفت: هیچ دلیلی ندارد تشکل دانشجویی، پایگاه یک شخص برای انتخابات شود، چنانچه این تشکل ها برای برخی نامزدهای انتخابات فعالیت کنند دانشجو را از هدف اصلی دور می کند، چراکه در تشکل دانشجویی، تفکر حاکم است و نباید جنبه منفعت طلبی برای برخی ایجاد کرد.
** تاثیر مستقیم بدنه فرهنگی دانشگاه بر فعالیت های دانشجویی
دبیر کانون های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هم گفت: بدنه فرهنگی دانشگاهها، تاثیر مستقیم در کاهش فعالیت تشکل های دانشجویی دارد.
مهران برزکار با بیان این که در سال های ورودش به دانشگاه، تشکل های دانشجویی پرشور بودند، افزود: با ایجاد دلسردی از سوی بدنه فرهنگی دانشگاه، در انتخاب سخنران هم مشکل داشتیم.
وی با اعلام این که با برخی تغییرات در دانشگاه، رویکرد شورای فرهنگی هم تغییر یافته است، گفت: برخی مجوزها مثل اجرای تئاتر و موسیقی را پس از سال ها، از دانشگاه دریافت کردیم و این نوید را داریم که کانون فرهنگی جان تازه گرفت.
برزکار افزود: همان طور که جنگ را جوانان پیش بردند اکنون هم باید از نیروی جوان و دانشجو برای پیشرفت کشور استفاده کرد، مدیران کهنسال باید کناره گیری کرده و جای خود را به جوانان دهند.
وی توضیح داد: گاهی به ما جوانان فرصت داده می شود و اکنون در کارگروه توسعه استان با گروه صد نفری، برای توسعه استان برنامه ریزی می کنیم، ولی گاهی هم استفاده از دانشجو، ابزاری است و این باعث دلسری می شود.
** شبکه های اجتماعی و تحول در فعالیت های دانشجویی
یکی از دانشجویان مازندرانی هم که فعالیت فرهنگی دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه به عنوان محور تحولات دانشجو در ردای نیروی محرکه اجتماع نقش موثری در تعالی و سعادت کشور بازی می کند .
مالک جباری افزود: دانشگاه باید بتواند بسترهای لازم برای انجام فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی که در نگاه های مختلف و تفکرات گوناگون بتوانند ابراز وجود کنند فراهم کند چرا که فضای دانشگاه بهترین فضا برای آموزش و تمرین مهارت های اجتماعی سیاسی افراد به شمار می رود .
وی گفت: یکی از دلایلی که موجب کمرنگ شدن جنبش های دانشجویی شده سختگیری مسئولان به فعالیت های دانشجویی است، به نوعی که گاهی سیاست غیر مستقیم مسئولان، جلوگیری از آزادی بیان است و دانشجویان نگران امنیت بعد از بیان دیدگاه های خود هستند.
جباری با بیان اینکه شبکه های اجتماعی کانون بسیاری از پویش ها و فعالیت ها شده و تاثیرآن را در بسیاری از رخدادهای سیاسی اخیر کشور مثل انتخابات شاهد هستیم، افزود: شاهد تغییر شکل و فضای این فعالیت ها هستیم.
این دانشجو همچنین شرایط اقتصادی را بر کم تحرکی دانشجویان و رفتارها و کنش های گروههای دانشجویی تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: شاید اگر بگوییم این روزها دانشجویان بیشتر سرگرم رفع مشکلات و تامین هزینه های روزمره زندگی در خوابگاه شده چندان بیراه نگفته باشیم چرا که شرایط ایجاب می کند ضمن تحصیل کار کنند و این دلیل که چشم انداز روشنی برای خود متصور نیستند موجب کرختی میان دانشجویان نسبت به امور کشور می شود.
جباری افزود: مورد بعدی که موجب دلسردی فعالان سیاسی فرهنگی شده، بحث سوء استفاده از دانشجو است که افراد و احزاب سیاسی برای مقاصد سیاسی خود در انتخابات یا جدال های سیاسی با گروه رقیب انجام می دهند .
واقعیت این است که دانشگاه در لاک خود فرو رفته است و امسال هم همانند سال های بدون انتخابات ، 16 آذر با کمترین برنامه حتی به شکل روتین و کلیشه ای فرا رسید و در حال گذشتن است، ولی چیستی چنین وضعیتی به طور حتم نیازمند پژوهش علمی جامعه شناسانه توسط یک گروه ویژه است.
در شرایطی که پویایی در فضای مجازی از فضای حقیقی سبقت گرفته و شبکه های اجتماعی مجازی بیشتر و متنوع تر از شبکه های فضای حقیقی آدم ها را کنار هم جمع و موثرتر عمل می کنند، آیا بر داشتن موانع برشمرده شده توسط دانشجویان به تنهایی می تواند دانشگاه را از رخوت کنونی خارج کند؟
9927/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67719/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور