پیام مازند

آخرين مطالب

واسطه بازار میوه مازندران حذف می‌شوند؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائم‌شهر ظرفیت صادرات مرکبات استان مازندران را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: تعدد واسطه ها بر میزان تفاوت مبلغ محصول از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی اثر گذار است و امیدواریم این امر با تدبیر مسئولان در مازندران اتفاق بیفتد کما اینکه در تهران این عمل صورت گرفت. مهدی زینی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به تولید بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن مرکبات در این استان، اظهار کرد: ظرفیت تولید مرکبات کشور 4 میلیون و 500 هزار تن بوده که تنها 3 میلیون تن از این مقدار در کشور مصرف می شود.
زینی میزان 1.5 میلیون تن تولید مرکبات مازاد کشور را ظرفیتی بالا برای صادرات عنوان و تاکید کرد: باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا بتوان با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور مازاد مصرف به سمت صادرات هدایت شود.
هزینه های تعرفه گمرک کاهش یابد
وی مذاکره با کشورها و همچنین کاهش هزینه تعرفه های گمرکی برای صادرات را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد: هم اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر یا CIS و حاشیه خلیج فارس تمایل بالایی برای خرید محصولات مرکبات کشور داشته و امسال مبلغ خرید آنان از مردم و سورتینگ داران بیش از 4500 تومان به ازای یک کیلوگرم بوده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر عجله کشاورزان برای عرضه محصولات و افزایش عرضه بیش از تقاضا در فصل برداشت را عامل اصلی کاهش قیمت محصولات عنوان و خاطرنشان کرد: هرچه به سمت انتهای سال پیش می رویم بر قیمت محصولات مرکبات افزوده شده و به‌ویژه در فصل زمستان این مقدار نمودار افزایشی را تجربه خواهد کرد.
زینی قیمت کنونی پرتقال خریداری شده از باغداران را بین 1300 تا 1400 تومان اعلام و تصریح کرد: این مبلغ به علت انجام عملیات سورتینگ، بسته بندی و حمل و نقل در بازار بیش از 2600 تومان به ازای یک کیلوگرم برای مصرف کننده قابل عرضه است.
واسطه ها حذف می شوند؟
وی از حذف واسطه ها در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: تعدد واسطه ها بر میزان تفاوت مبلغ محصول از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی اثر گذار بوده که خوشبختانه امسال بازار میوه تهران تدابیر کاربردی را در این زمینه اجرایی کرده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر حذف واسطه را تحت تدابیر زیر اینگونه بیان کرد: امسال بازار تهران اجازه نداد هرکسی وارد میدان شده و به خریداران کلان، کارت های مشخصی داده شد ضمن اینکه مغازه‌داران بدون واسطه اقدام به خرید کردند تا به این شکل قسمت اعظم واسطه ها از میان برداشته شود.
وی آسیب به باغات میوه از جمله گردو، سیب و گلابی در بهار و زمان شکوفه دهی درختان را دلیل کاهش محصولات در بازار امسال عنوان کرد و افزود: درختان سیاه ریشه بدلیل آسیب فصل بهار یا محصول نداده یا تولید پائینی داشتند که سبب افزایش قیمت میوه در بازار شد.
کشاورزی سخت و بدون صرفه اقتصادی در شرایط کنونی
زینی کشاورزی در شرایط کنونی را بسیار سخت و غیرقابل صرفه توصیف و تاکید کرد: آنچه که بیشتر کشاورز را مشتاق به ادامه فعالیت کرده چیزی جز عشق و علاقه به کشاورزی نیست چراکه این صنعت در حال حاضر دچار رکود شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر، آموزش به کشاورزان را سبب افزایش بهره وری در واحد سطح دانست و با ذکر مثالی در تشریح آن گفت: مقدار مرکبات برداشتی از هر هکتار باغ هم اکنون بین 23 تا 27 تن بوده که با آموزش هایی که به کشاورزان پیشرو در زمینه های مختلف کشاورزی داده شد شاهد بودیم که این مقدار به 40 تا 50 تن در هر هکتار افزایش پیدا کرد.
وی افزایش بهره‏‌وری را سبب تمایل و ترغیب کشاورزان و باغداران به ادامه فعالیت کشاورزی عنوان و تصریح کرد: چنانچه برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی که هر فصل به کرات برای کشاورزان برگزار شده از سوی آنان جدی تر دنبال شود شاهد افزایش رونق اقتصادی در کشاورزی خواهیم بود.
صادرات و رابطه آن با صرفه اقتصادی باغداری
زینی با یادآوری صادرات مازاد مرکبات، از تبعات مثبت آن سخن گفت و با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: قیمت پرتقال خریداری شده از باغدار در روی درخت امسال 1300 تومان بوده که به نسبت سال گذشته علیرغم افزایش چند برابری نرخ تورم، هیچ افزایشی را تجربه نکرده است، بنابراین اتکا به صادرات می تواند باعث افزایش قیمت محصول باغداران شده تا صرفه اقتصادی آنان بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائم‌شهر با ابراز رضایت از مدیریت اعمال شده در مبحث آفات و بیماری ها تصریح کرد: خوشبختانه امسال بیش از 40 کلاس آموزشی در شهرستان برگزار شد که در بخش مربوط به دفع آفات و کنترل بیماریها همزمان و در هر بخش و متناسب با همان مقوله، آموزش های لازم با حضور مدرسین مجرب و متخصصین امر به کشاورزان داده شد.
لزوم توجه به بیمه کشاورزی
وی بیمه کشاورزی را اقدامی ارزنده دانست و تاکید کرد: به شرط پرداخت به موقع به خسارت دیدگان بیمه راه حل مطمئنی است که خوشبختانه مطالبات کشاورزان شهرستان قائمشهر تاکنون 100 درصد عملیاتی شد هرچند که برخی از آنان با تاخیر در پرداخت مواجه شدند.
زینی خطاب به کشاورزان برای اقدامات بیمه ای محصولات توصیه کرد: از آنجا که حوادث به ناگاه رخ داده و خطرات برای محصولات محتمل است بنابراین بیمه سبب دلگرمی کشاورزان شده و مانع از کوتاه ماندن دست کشاورز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان قائمشهر از تاخیر دولت در ابلاغ طرح ذخیره سازی میوه شب عید خبر داد و تصریح کرد: این اتفاق باید پیش ‎ تر انجام می گرفت تا از اواخر تابستان و اوایل فصل پائیز این دستورالعمل ها ابلاغ شوند.
وی ابلاغ این دستورالعمل را سبب تنظیم قیمت بازار و تعیین تکلیف خریدار و فروشنده بر مبنای قیمت مصوب عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته پایه قیمت 1500 تومان اعلام شد که امسال برآورد می شود به 1700 افزایش یابد اما هنوز ابلاغیه ای تحت این عنوان از سوی دولت به استان مازندران نرسیده است.
زینی محاسبه بهای تمام شده سورت، بسته بندی و عرضه محصولات را بر اساس قیمت اعلام شده در ابلاغیه عنوان و تاکید کرد: عدم ابلاغ و زمزمه هایی مبنی بر انجام نگرفتن ذخیره‌سازی میوه بشدت بر روی قیمت محصولات در بازار اثرگذار خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور