پیام مازند

آخرين مطالب

تنها بندر خصوصی کشور به مدار تجارت و گردشگری باز می گردد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت که با برنامه ریزی های صورت گرفته، فعالیت تجاری و گردشگری در بندر فریدونکنار واقع در استان مازندران گسترش می یابد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راستاد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بندر فریدونکنار در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت بنادر کشور از برنامه های محوری سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که با جدیت دنبال می شود.
وی با تاکید بر این که ظرفیت های بنادر شمالی نمی تواند و نباید صرفا متکی به واردات باشد، گفت: باید از این ظرفیت برای صادرات نیز استفاده شود و دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شود.
راستاد توضیح داد: بنادر شمالی از جمله فریدونکنار باید بخش مهم توانمندی و ظرفیت های خود را به ترانزیت و صادرات تخصیص دهند و سازمان بنادر نیز بنا دارد که در حداقل زمان ممکن از حداکثر ظرفیت ممکن بنادر استفاده بهینه بشود.
وی ادامه داد: باید در فرایند صادرات و ترانزیت بویژه اقلام غیر نفتی از بنادر شمال کشور از تجار و بازرگانان در این بخش حمایت شود، اما ظرفیت های بنادر نمی تواند تنها با اتکا به روبناهای اختصاصی برای بخش خصوصی در نوار شمالی کشور فراهم شود و به همین جهت در این بخش امکان اعطای تسهیلات و مکانیزم های حمایتی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از تمام فعالان اقتصادی استان های شمالی کشور خواست که از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه و خارج از منطقه استفاده کنند.
وی گفت: بندر امیرآباد بهشهر با پس کرانه یکهزار هکتاری، تجربه موفقی از جذب سرمایه گذار و صادرات و ارزش افزوده در نوار شمالی بنادر کشور است که می تواند برای دیگر بنادر الگو قرار گیرد.
** لایروبی، گام نخست فعال کردن بندر فریدونکنار
راستاد مهم ترین عامل بازدارنده فعالیت در بندر فریدونکنار را عمق کم کانال و حوضچه آن دانست و گفت که اولویت مهم سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی حوضچه و کانال خواهد بود که نیاز به اصلاح قرارداد این سازمان با شرکت مربوطه دارد.
وی افزود: باید به گونه ای تمهیدات انجام شود که موانع بر سر راه لایروبی این بندر رفع و در اسرع وقت با لایروبی زمینه برای ورود کشتی ها فراهم شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور لازمه ادامه حیات و فعالیت اقتصادی بنادر را تلاش دست اندرکاران برای جذب بیشتر کالا و کشتی دانست و گفت که اگر این موضوع محقق شود، میزان سرمایه گذاری که سازمان بنادر برای لایروبی بندر فریدونکنار می کند قابل توجیه خواهد بود.
وی تاکید کرد: نباید روند امور به گونه ای باشد که سرمایه گذاری ها و اقدامات زیر بنایی و روبنایی در بنادر بدون توجیه بماند و در نتیجه انتظار می رود در کنار اقدامات توسعه ای ، شاهد آمادگی سرمایه گذاران و صاحبان کالا برای جذب کشتی و کالا باشیم .
** فعال کردن گردشگری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای فعال کردن ظرفیت های گردشگری بندر فریدونکنار خبر داد و گفت: بخشی از این بندر با کاربری گردشگری دریایی طراحی شده است و مستلزم جذب سرمایه گذار است و تلاش داریم تا این بخش را فعال کنیم.
وی افزود: برای این منظور اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران برای شناسایی سرمایه گذار فراخوان داده است که امیدواریم با توجه به جذابیت بندر فریدونکنار به دلیل قرار گیری در پر تردد ترین مسیر گردشگری کشور و استان مازندران، شاهد جذب سرمایه گذار بخش خصوصی باشیم تا سازمان بنادر و دریانوردی هم بتواند مکانیزم های حمایتی خود را برای انجام سرمایه گذاری در بخش گردشگری فعال کند.
راستاد یکی از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی را محقق کردن مقوله مسئولیت اجتماعی بنادر برشمرد و توضیح داد: با محقق شدن این مقوله نه تنها شهروندان از مزایای اقتصادی و ارزش افزوده بندر بهره مند می شوند، بلکه فعالیت بندری به گونه ای ساماندهی می شود که مزاحمتی برای فضای شهری ایجاد نکند.
** منطقه ویژه، امتیاز ویژه بندر فریدونکنار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه این سازمان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار خبر داد و گفت که برخورداری بندر فریدونکنار از شرایط منطقه ویژه اقتصادی، تقویت کننده جذب سرمایه گذار و فعالیت اقتصادی خواهد بود.
بندر فریدونکنار از سال 69 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با اصلاحاتی در طرح از سال 74 وارد مرحله کارهای اجرایی شد و در پایان سال 81 ساخت اسکله ، موج شکن ها و حوضچه آن به اتمام رسید و اواخر سال 85 هم مصوبه مرز مجاز دریایی را دریافت کرد و در نیمه اول سال 86 با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی واگذار شد و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن سال 86 به صورت رسمی شروع به کار کرد.
این بندر با در اختیار داشتن حدود 69 هکتار زمین با اهداف تجاری در یکی از زیباترین سواحل دریای مازندران ساخته شد که از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به پایتخت کشور متصل می شود.
بندر فریدونکنار از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در کشور روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.
این بندر همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیک به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، کپنهاک ، استکهلم ، روتردام و غیره ارتباط پیدا می کند.
فریدونکنار از طریق دریای خزر - کانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود .
این بندر دارای سه پست اسکله به طول 380 متر است. حوضچه این بندر با آبخور پنج و نیم تا 6 متر قابلیت پهلو دهی شناور هایی تا هفت هزار تن ظرفیت را دارد.
شهرستان ساحلی 70 هزار نفری فریدونکنار دارای دو بخش است و در حدود 65 کیلومتری غرب ساری مرکز مازندران واقع است .
بندر فریدونکنار همچنین در چند سال گذشته به عنوان یکی از مناطق سه‌گانه واجد شرایط برای احداث دهکده دریایی در سطح مازندران شناسایی شد و به همین خاطر هم 15 هکتار زمین برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این بندر اختصاص یافته است.
ساخت 31 هزار متر مربع انبار سرپوشیده و سیلوی 30 هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت 26 هزار تن که تا 50 هزار تن قابل افزایش است از دیگر ویژگی های بندر فریدونکنار است.
9919/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان