پیام مازند

آخرين مطالب

رد پای مازندرانی ها در سینما حقیقت فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- امسال و در دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت که از هیجدهم آدر ماه در تهران آغاز شد، چهار مستند از فیلمسازان مازندرانی به بخش مسابقه راه یافته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران مستندسازان شناخته شده و مطرحی در سینمای مستند کشور دارد که هر سال با ارائه آثاری قابل توجه، نام مازندران را در محافل داخلی و خارجی مطرح می کنند.
جشنواره بین المللی سینما حقیقت یکی از معتبرترین جشنواره های سینمای مستند قاره کهن است و آثار راه یافته به این جشنواره علاوه بر تهران در چند مرکز استان از جمله ساری نیز روی پرده می رود.
** افتخارات گذشته
مازندرانی ها همواره حضوری پررنگ در جشنواره های سینمای مستند دارند. معمولا طی سال های اخیر نام دست کم یک مستندساز مازندرانی بین کارگردانان دارای اثر در بخش نهایی سینما حقیقت ثبت شده است. نگاهی به آثار و کارگردان های برتر 11 دوره اخیر سینما حقیقت نشان می دهد که مازندرانی ها چه جایگاهی در سینمای مستند ایران دارند.
مهدی منیری مستندساز اهل مازندران، با مستند بومی و پرمخاطب " تینار " چهار جایزه از جشنواره بین‌ المللی سینما حقیقت کسب کرده و یک دوره نیز در هیأت داوران جشنواره عضویت داشت.
" مشتی اسماعیل " اثر مهدی زمان پور کیاسری در پنجمین جشنواره سینما حقیقت جایزه ویژه بهترین فیلم مستند میان مدت جشنواره را کسب کرد.
مهدی قربان پور با مستند " زمناکو " برنده بهترین کارگردانی مستند بلند جایزه شهید آوینی نهمین جشنواره سینما حقیقت شد و یک دوره نیز به عنوان داور در این جشنواره نام خود را ثبت کرد.
مستند خاص و متفاوت " نِنا " ساخته محمدرضا وطن دوست در دهمین جشنواره سینما حقیقت نامزد ٦ جایزه شد و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. وطن دوست در دوره یازدهم نیز با مستند " لوتوس " در بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران مسابقه بین ‌الملل جشنواره سینماحقیقت شد.
فرشاد فداییان مستندساز پیشکسوت و برجسته مازندرانی هم امسال یکی از داوران بخش مسابقه فیلم‌ های مستند معدن و صنایع معدنی ایران است و یک فیلم نیز از او در بخش خارج از مسابقه پخش می شود.
امسال نیز چهار اثر با کارگردانی مستندسازان اهل مازندران در بخش نهایی سینما حقیقت وجود دارد؛ " لِسِک " به کارگردانی
محمدرضا وطن دوست، " آسِک " اثر مهدی زمان پور کیاسری، " دلبند " با کارگردانی یاسر طالبی و " وَرس" ساخته جواد وطنی آثاری هستند که می توانند باز هم سینمای مستند مازندران را در جشنواره معتبر سینما حقیقت دارای عنوان کنند.
** لِسِک
محمدرضا وطن دوست که سال گذشته و در یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت با مستند 15 دقیقه ای " لوتوس " جایزه ویژه هیات داوران مسابقه بین الملل در بخش مستندهای کوتاه و نیمه ‌بلند را کسب کرد، امسال با مستند " لِسِک " به دو بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی این جشنواره راه یافته است.
لِسِک، داستان زندگی یک زن مازندرانی ساکن روستای " سمسکنده " ساری است که از 17 سالگی به مدت 10 سال در انتظار بازگشت همسرش یحیی مانده است.
این مستند 17 دقیقه ای طی مدت یک سال ساخته شده که صبر و ایمان را در یک انتظار طولانی به تصویر کشیده است. جدیدترین مستند وطن دوست به سفارش گروه تلویزیونی شاهد و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران تهیه شده است. لِسِک در زبان مازندرانی به معنای حلزون است.
نخستین اکران این مستند بومی ساخته وطن دوست، ساعت 20 روز دوشنبه 19 آذر در سالن 4 پردیس سینمایی چارسو انجام شد که با توجه به عنوان دار بودن وطن دوست و نگاه متفاوتی که در مستندهای خود به کار می گیرد، مورد استقبال سینما دوستان قرار گرفت. دومین اکران لِسِک نیز ساعت 14 روز پنجشنبه 22 آذر در سالن یک پردیس سینمایی چارسو خواهد بود.
نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و تدوینگر لِسِک وطن دوست است و علی طالبی فیلمبرداری اثر را به عهده داشت. حسن مهدوی (صدابردار و طراح صدا)، نورالله فتاحی و علی وفایی (دستیاران کارگردان) محمود حق ‌بیان (تصویربرداری هوایی)، علیرضا احمدی (هماهنگی رنگ تصاویر)، سیدمهدی حسینی (دستیار تدوین)، شاهین خاکپور (تدوین صدا)، فاطمه وطن‌دوست (گوینده متن)، عبدالرضا باقری (ناظر فنی)، محسن پویانفر (جانشین تولید) و سارا معیری (مدیر تولید) عوامل تولید این مستند هستند.
** دلبند
یاسر طالبی دیگر مستندساز مازندرانی است که در بخش نهایی دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. دلبند که جدیدترین مستند این هنرمند مازندرانی محسوب می شود، در بخش مستندهای بلند مسابقه ملی جشنواره در کنار 23 اثر دیگر اکران و داوری می شود.
دلبند ماجرای زندگی پیرزنی 82 ساله به نام " فیروزه " است که به خاطر علاقه و وابستگی به گاوهایش به تنهایی در دل جنگل ها و رشته کوه های البرز زندگی می‌کند.
نخستین اکران داخلی این مستند 72 دقیقه ای امروز سه شنبه بیستم آذر ساعت 16 تا 18 در سالن 6 پردیس سینمایی چارسو انجام شد. با توجه به حضور موفق دلبند در معتبرترین جشنواره فیلم های مستند جهان و استقبالی که از این مستند در آن جشنواره شد، پیش بینی می شود که این فیلم اکران های پرتماشاگری را به خود اختصاص دهد.
دلبند در دومین اکران از ساعت 18 روز جمعه 23 آذر در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو روی پرده خواهد رفت.
این مستند ماه گذشته با حضور طالبی در فستیوال جهانی " آی دی اف ای idfa " معتبرترین جشنواره فیلم های مستند جهان که به میزبانی هلند برگزار می شود به عنوان یکی از مستندهای راه یافته به بخش نهایی روی پرده رفت و از نگاه مخاطبان به عنوان یکی از 5اثر برتر جشنواره از بین حدود 300 مستند حاضر در بخش های مختلف معرفی شد.
دکتر علی رمضانی ‌پاجی پژوهشگر این اثر و فرزانه فتحی نویسنده سرگذشت فیروزه در این مستند است. میثاق مدانلو (صدابردار)، حسین ابوالصدق (صداگذار)، رضا شیروانی (تدوینگر)، اکبر رستگار (آهنگساز)، الهام نوبخت (مدیر تولید)، صفر طالبی دادوکلایی (مدیر تدارکات)، محمد رضایی (طراحی پوستر و رنگ ‌آمیزی تصاویر) و حمیدرضا درواری (نقاشی پوستر) دیگر عوامل تولید دلبند هستند.
** آسک
مهدی زمان پور کیاسری مستندساز مازندرانی که با مستند بومی و مازندرانی " مشتی اسماعیل " جوایز داخلی و خارجی زیادی را کسب کرد و علاقه زیادی به ساختن مستند از سوژه های اجتماعی بومی دارد، در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت با مستندی به نام " آسک " به بخش مسابقه راه یافته است، مستندی که از نظر سوژه شباهت زیادی به مشتی اسماعیل دارد، اما کارگردان اثر معتقد است که نسبت به آثار پیشین او یک مستند محض ابا چاشنی درام محسوب می شود و مسیر مستند را به سمت مستند داستانی پیش نبرده است.
آسک روایتی از زندگی پیرمرد نابینای 80 ساله جنوبی است که نان و روزی اش را از سنگ هایی که خودش به آن ها جان می دهد به دست می آورد. سوزه زمان پور کیاسری در جدیدترین اثر او، سنگ ها را از طریق لمس کردن با دست و نوک زبان و چشیدن طعم آن ها انتخاب می کند و پس از استخراج سنگ انتخاب شده، با ابزار معمولی و سنتی، از سنگ ها ظروف سنتی می سازد و می فروشد. کارگردان آسک امیدوار است که با توجه به خاص بودن سوژه، این مستند مانند مشتی اسماعیل در جشنواره های جهانی هم مورد توجه قرار گیرد.
این فیلم 50 دقیقه ای روز دوشنبه 19 آذر در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو اکران شد. دومین اکران آسک هم سانس 20 تا 22 روز جمعه 23 آذر در سالن شماره 4 پردیس چارسو خواهد بود.
مهدی زمان پور کیاسری علاوه بر کارگردانی و پژوهش، تهیه کنندگی این مستند را نیز همراه با سمیه زراعت کار بر عهده داشت. علی شیلاندری و پویان آقابابایی (فیلمبرداران)، احسان شایگان (صدابردار)، حسن مهدوی (صداگذار)، حسین نیکزاد (تدوینگر)، سعید پرویزی (مدیر تولید)، اکبر روح (دستیار کارگردان) و منصور آزادی (عکاس) عوامل تولید «آسک» هستند.
** وَرس
جواد وطنی که عمدتا به عنوان مدیر تولید در پروژه های سینمایی و مستند حضور دارد، نخستین تجربه ساخت مستند خود را با نام
" وَرس " برای حضور در سینما حقیقت معرفی کرد که این مستند پژوهشی مورد توجه عباس امینی، مریم سپهری و سیدوحید حسینی اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند جشنواره سینما حقیقت قرار گرفت و به این بخش از سینما حقیقت دوازدهم راه یافت.
وَرس حاصل یک کار پژوهشی 5 ساله است و ایده ساخت آن از کودکی و زمانی که پل ورسک را می دید در او شکل گرفت. او در این اثر پژوهشی، تاریخچه دقیق و جامعی از روند ساخت پل ورسک ارائه کرده است که از نگاه کارشناسان و منتقدان سینمای مستند، پژوهشی کم نقس و قابل توجه است.
سال گذشته یاسر طالبی با مستند " رویای آهنی " در سینما حقیقت حضور داشت که این مستند نیز روایتی مستندگونه از ساخت پل ورسک داشت. اما وَرس یک مستند کاملا پژوهشی محسوب می شود و همین تمرکز بر پژوهشی بودن اثر در کنار غیرتلویزیونی بودن آن، وجه تمایز آن با " رویای آهنی " اثر مرتبط با پل ورسک ساخته دیگر مستندساز مازندرانی است.
نخستین اکران ورس ساعت 21 روز یکشنبه 19 آذر در سالن 6 پردیس سینمایی چارسو انجام شد که مورد استقبال مخاطبان جشنواره قرار گرفت. این فیلم در پایان روز نخست سینما حقیقت، از نگاه مخاطبان به عنوان فیلم برتر نخستین روز جشنواره معرفی شد. دومین اکران ورس نیز ساعت 15 روز پنجشنبه 22 آذر در سالن 4 همین مجموعه است.
هر چند برخی منتقدان معتقدند ورس به خاطر تمرکزی که بر پل ورسک داشت، در بخش هایی از فیلم از زندگی مردم مناطق حاشیه پل ورسک غافل شد، اما به گفته وطنی، این مستند ترکیبی از نگاه به زندگی مردم منطقه در گذشته و امروز است. با این حال ورس برای نخستین تجربه مستندسازی وطنی، کارنامه پژوهشی خوبی ثبت کرده است.
جواد وطنی مانند یاسر طالبی برای پژوهش مستند خود، به دانمارک سفر کرد تا اطلاعاتی از ساخت پل ورسک به دست بیاورد.
پویا نجفی و جواد وطنی (فیلمبردار)، منوچهر معصومی (صدابردار)، آرش زاهدی‌اصل (تدوینگر)، شاهین پورداداشی (صداگذار)، مجید برزگر و آرش زاهدی ‌اصل (گوینده)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، فربد صالحی (مدیر تولید) و مهدی منیری (عکاس) عوامل تولید این مستند هستند.
** حکایت اوسّا احمد نجار
امسال برای بخش خارج از مسابقه جشنواره سینما حقیقت 15 فیلم مستند انتخاب شده که یکی از این فیلم ها ساخته فرشاد فداییان مستندساز باسابقه مازندرانی است. فداییان که عضو هیأت داوران سینما حقیقت داوزدهم نیز است، این فیلم را سال گذشته در روستای ریکنده از توابع شهرستان قائمشهر و از زندگی یک نجار قدیمی اهل این روستا ساخت.
اوسّا احمد نجار، پیرمردی است که در ساخت بناهای چوبی مانند سقانفار و سایر ابزار چوبی به شیوه سنتی مهارت دارد. این مستند از ساعت 20 روز شنبه 24 آذر در سالن شماره 2 پردیس سینمایی چارسو روی پرده می رود.
امسال در بخش جایزه شهید آوینی سینما حقیقت، محمدهادی نائیجی فیلمنامه ‌نویس و کارگردان، اکبر نبوی روزنامه‌ نگار و تهیه‌ کننده و پناه ‌بر خدا رضایی مستندساز و کارگردان سینما داوری آثار را به عهده دارند و 29 فیلم حاضر در این بخش را داوری خواهند کرد.
بخش جایزه شهید آوینی سینما حقیقت به فیلم هایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزه‌ مقاومت اختصاص دارد.
داوری آثار بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت را نیز مهوش شیخ‌ الاسلامی پژوهشگر و مستندساز، آرش لاهوتی (مستندساز و کارگردان سینما)، وحید موسائیان (مستندساز و کارگردان سینما)، علیرضا قاسم ‌خان (تهیه‌کننده و مدیر فرهنگی)، سودابه مجاوری (پژوهشگر و مستندساز)، سعید عقیقی (نویسنده و منتقد سینما) و محمدحسن دامن‌زن (مستندساز) به عهده دارند.
فرشاد فدائیان (پژوهشگر و مستندساز)، سیدحسین حق‌گو (مدیر فرهنگی و تهیه‌ کننده) و مهرداد زاهدیان (مستندساز) نیز 16 فیلم بخش مسابقه فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران را در جشنواره امسال داوری می کنند.
** اکران فیلم های سینما حقیقت در مازندران
طبق برنامه ریزی های انجام شده از فردا چهارشنبه در سینما کانون ساری تعدادی از فیلم های مستند حاضر در دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت اکران می شود.
امسال فیلم های سینما حقیقت علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، بوشهر، تبریز و شیراز نیز اکران خواهد شد که سینما کانون ساری واقع در بلوار امیر مازندرانی، خیابان شهبند، انتهای بوستان کوشا سنگ در سانس‌های 16 تا 18 پذیرای علاقه مندان به سینمای مستند است.
رئیس هیأت مدیره خانه سینمای مستند مازندران در این باره گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، چند فیلم حاضر در بخش های مختلف سینما حقیقت دوازدهم در سینما کانون ساری از 21 تا 24 آذر اکران می شود که تماشای این فیلم ها برای عموم مخاطبان و علاقه مندان آزاد و رایگان است.
حسین نادعلی زاده افزود: اکران فیلم ها از ساعت 16 هر روز آغاز می شود. پخش این آثار فردا با روی پرده رفتن مستند " اکسدوس" ساخته بهمن کیارستمی و " پرسپولیس-شیکاگو " اثر اُرد عطاپور آغاز می شود.
وی گفت: روز پنجشنبه اکران فیلم ها با روی پرده رفتن " میریم " اثر " آلکساندرا رخکالووا " از روسیه و " محدودیت های کار " به کارگردانی " آپولنا ریچلیکووا " از جمهوری چک ادامه می یابد.
نادعلی زاده افزود: روز جمعه 23 آذر نیز " اسرار دریاچه " اثر آرمین ایثاریان و " باد " ساخته حمید جعفری اکران می شود و روز شنبه 24 آذر نیز با اکران فیلم های " زمستان یورت " ساخته میلاد میرزاباقری و " اهل آب " اثر آزاده بی زار گیتی پرونده سینما حقیقت در مازندران بسته می شود.
9927/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/67979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری