پیام مازند

آخرين مطالب

انتخاب رئیس و دبیر کمیته تسهیلگران توسعه پایدار شهرستان ساری؛

توسعه ساری در گرو همفکری تسهیلگران و نخبگان اجتماعي

توسعه ساری در گرو همفکری تسهیلگران و نخبگان
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در نخستین جلسه کمیته تسهیلگران توسعه پایدار شهرستان ساری توسعه این شهرستان در گرو همفکری تسهیلگران و نخبگان دانسته و بر مشارکت آحاد مردم در تدوین تصمیم گیری ها تاکید شد.
عباسعلی رضایی فرماندار شهرستان ساری در نخستین جلسه کمیته تسهیلگران توسعه ساری که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: در حوزه پیشرفت و آبادانی شهرستان ساری اقدامات اساسی را انجام دادیم اما خروجی همه کارها به میزان همراهی و مشارکت مردم برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه نیازمند کمک و همفکری تسهیلگران و نخبگان هستیم تا بتوان در راستای توسعه پایدار در شهرستان ساری اقدامی موثر را انجام دهیم،یادآورشد:وضعیت ذاتی ما کمک رسانی در بحث توسعه مرکز استان بوده و از آنجایی که ساری پیشانی استان است، امر توسعه آن به صورت واقعی و جدی تر باید انجام شود.

*توجه به سه اصل انسان، انرژی و محیط زیست در توسعه مهم است
واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران در نشست این کارگروه با اشاره به اینکه در اتاق فکر توسعه و تعالی استان بحث تحصیلات دانشگاهی مطرح نیست، اظهارکرد:مقصود از حضور نخبگان در کارگروه‌ها حضور افرادی که فقط مدارج علمی را طی کردند و یا کسانی که صرفا مسئولیت های اجرایی دارند نبوده است بلکه بحث اصلی حضور موثرین در کارگروه است.
وی افزود: با لحاظ کردن دیدگاه افرادی که گاها تاثیرشان از یک مدیر اجرایی و یا شخصیت علمی نیز بیشتر باشد، امکان دستیابی به اهداف توسعه تسهیل خواهد شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران تاکید کرد: برای توسعه پایدار سه اصل انسان، انرژی و محیط زیست باید مورد توجه باشد و اگر به نحوی ارتباط بین این سه برقرار نشود توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.
عبدالهیان با اشاره به اینکه تصمیم های که به محیط آسیب می زند کاملا در پروتکل های بین المللی منسوخ شده است، گفت: حتی کشور چین که افسار گسیخته است نیز در بحث محیط زیست و توسعه پایدار به طور جدی ورود کرده تا منابع حیاتی خود را حفظ کند.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان ساری نیز برنامه توسعه پایدار وجود دارد،خاطرنشان کرد با راه اندازی کمیته تسهیلگران در بخش های مختلف ضمن رفع ایرادات برنامه توسعه، کاربست برنامه و دستیابی به توسعه اقتصادی راحت تر میسر می شود.

*لزوم مشارکت مردم در برنامه های توسعه محور
رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران در مورد دلایل اجرا نشدن برنامه های توسعه محور اظهارکرد: یکی از دلایل مهم آن عدم مشارکت جمعیت هدف در این راستا است،زمانی که مردم در تدوین راه حل ها مشارکتی نداشته باشند نمی توان انتظار اجرای موفقیت آمیز پروژه های توسعه محور را داشت.
وی مهم ترین راهکار برای خروجی مناسب از کمیته اتاق فکر توسعه و تعالی شهرستان ساری را مشارکت دادن همه مردم فارغ از نگاه‌های سیاسی اجتماعی دانست و یادآورشد: زمانی که همه واقعیت ها و صداهای آحاد جامعه شنیده شود تصمیم گیری بهتری از سوی مدیران اتفاق خواهد افتاد.
رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران خاطرنشان کرد: راه دوم برای موثر بودن این کارگروه ها این است که خدمتی که در این کمیته ها ارائه می شود عام المنفعه باشد و افرادی که در جلسات این کمیته حضور دارند فارغ از هرگونه مسئولیت اجتماعی و سیاسی صرفا اندیشه‌های خود را به تبادل بگذارند.
وی گفت:قرار نیست که این کمیته را فرماندار، استاندار و نماینده مجلس یا شخص دیگری هدایت کند، این کمیته اصلاً برای تقابل با کسی نیست بلکه اعضای کمیته به ارائه راه‌حل صادقانه، تبادل نظر و پیشنهاد در این جلسات می‌پردازند.
عبدالهیان با بیان اینکه عدم اطلاع درست در بخش توسعه و دغدغه ایجاد درآمد پایدار در دستگاه ها نیز از موارد دیگر توسعه نیافتگی است، تصریح کرد: برخی دستگاه ها از ظرفیت‌هایی که در اختیار آنها قرار داده شده که می بایست در مسیر تسهیل امور توسعه بکار گیرند، استفاده درست نمی‌کنند و صرفا تبدیل به بنگاه اقتصادی شده اند که امورات کارمندان خود را مدیریت می نمایند.
وی گفت: سومین موضوع حائز اهمیت که در این کمیته باید مورد توجه قرار گیرد نقص در حوزه مدیریت دانش است،به طوری که علاوه بر اینکه هم در بخش ثبت و گردآوری و هم در بخش کاربست دانش اقدام موثری صورت نگرفته است، در این راستا تسهیل گران شهرستان می‌توانند نقش زیادی ایفا کنند.
وی افزود: دغدغه توسعه شهرستان زمانی به نتیجه می رسد که در عین تکثر، هم صدایی وجود داشته باشد و 30عضو در کمیته از 30 منظر متفاوت راهکارهای موثری در بخش رفع معضلات ارائه دهد.
*خط قرمز کمیته تسهیلگران مسائل ملی،منافع ملی و شهرستانی است
مسعود فرجاد مسئول راه اندازی کمیته های تسهیل گران توسعه شهرستانهای مازندران نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه ساری مرکز استان است وظایف ما را دو چندان می‌کند زیرا باید بدرخشد و به صورت قدرتمند ظهور پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه آیین نامه های مربوط به کمیته ها مصوب و تعیین شده است، خاطرنشان کرد: مطابق آیین نامه تعداد اعضا 15 تا 25 نفر برای کمیته شهرستان ساری پیش بینی شده است که می بایست با رویکردی غیر اداری در موضوعات توسعه شهرستان ورود کرده و ارائه نظر نمایند.
وی ادامه داد: در توسعه پایدار مشارکت های مردمی نقش دارد و در راستای مشارکت های پایدار، استفاده از مردم روستاها و همچنین حضور خیرین فکری در این کمیته ها امری ضروری است.
فرجاد با تاکید بر اینکه خط قرمز ما مسائل ملی،منافع ملی و شهرستانی است، گفت: مسائلی که قابلیت اجرایی دارند در کمیته تسهیلگری شهرستان در دستور کار قرار می گیرد.
مسئول تشکیل کمیته شهرستانی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه گروه ما دولتی نیست، افزود: امید است با اندیشه باز در این کارگروه مسائل حساس رصد شود و راهکاراهای مناسب ارائه شود.
وی گفت:با افزایش جمعیت، مازندران با چالش های بیشتری مواجه خواهد بود،به طوری که تبعاتی که افزایش بدون برنامه جمعیت در یک کشور ایجاد می‌کنند از بمب اتم بیشتر است.

* فاصله بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و دولتی باید کم شود
ابوالحسن معصومی کارشناس بانکی و عضو دیگر این کارگروه در ادامه گفت: کارگروه ها باید با شناسایی ظرفیت های شهرستان به ارائه راهکارها بپردازد.
ی افزود: در مازندران فعالیت‌های بیشماری می توان در خصوص توسعه انجام داد به طوری که در بخش کشاورزی صنعت و سایر مسائل می‌توان به توسعه استان و شهرستان کمک کرد.
این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: فاصله بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و دولتی از طریق این اتاق فکرها باید کم شود.
*توسعه صادرات و ارتقا شهرستان ساری
در ادامه این جلسه مریم نصیری تسهیل گر اقتصادی و کار آفرین خاطرنشان کرد: کشاورزی مازندران و شهرستان ساری قابلیت های بیشماری دارد و باید با توسعه صادرات ارتقای کیفی شهرستان را به لحاظ مالی و ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه پایدار را رقم زد.
وی افزود: مازندران و شهرستان ساری می تواند بازار جهانی را نیز در دست بگیرد و با توجه به اینکه در تولید مرکبات حرفی برای گفتن داریم در همین راستا ما با اقدام به تولید میوه های خشک و صادرات این میوه ها در شهرستان ساری ایجاد اشتغال و رونق توسعه ای شهرستان را رقم زدیم.
*گردشگری و توسعه ساری
علی ماهفروزی صاحب نظر اقتصاد توریسم نیز گفت: با توجه به موضوع اقتصاد کشور، فضای گردشگری را می‌توان در شهرستان شناسایی کرد .
وی افزود: الگوهای مردمی در ایجاد شغل ها و برنامه های عملیاتی تاثیر زیادی در پیشرفت شهرستان دارد.
حجه الاسلام موسوی معاون دادگستری مازندران نیز استفاده از همه قابلیت ها و امکانات موجود در توسعه شهرستان ساری را ضروری برشمرد و اظهارکرد: دادگستری مازندران آمادگی دارد در حل و فصل پرونده های مالی و تسهیل بکارگیری این منابع در راستای توسعه استان اقدام نماید.
به گزارش ایسنا مازندران،در پایان این جلسه عباسی معاون فرماندار شهرستان ساری به عنوان رئیس کمیته تسهیلگران توسعه پایدار شهرستان ساری و صادقی به عنوان دبیر کارگروه انتخاب شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/69080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال