پیام مازند

آخرين مطالب

کمربندی ناتمام فریدونکنار؛ پیست موتورسواران مقالات

کمربندی ناتمام فریدونکنار؛ پیست موتورسواران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- کمربندی جنوبی فریدونکنار که با هدف کاهش بار ترافیکی شهر فریدونکنار احداث شد اکنون به پیست موتور سیکلت سواران تبدیل شده است.
  شهرستان فریدونکنار با بیش از 70 هزار نفر جمعیت و به واسطه داشتن ساحل و بندر از نقاط گردشگر پذیر و پرتردد استان مازندران محسوب می شود و همه ساله میزبان میلیون ها مسافر است.
این شهرستان ساحلی در کنار میزبانی از گردشگران ، یکی از مسیر های اتصال شرق به غرب استان مازندران نیز محسوب می شود. به دلیل قرار گیری در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر و 2 بندر دیگر در شرق و غرب استان( بندر امیرآباد و بندر نوشهر)، روزانه حجم عظیمی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار می شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.
علاوه بر این مسافران و گردشگرانی که به غرب مازندران سفر می کنند چنانچه قصد رسیدن به شرق استان را داشته باشند باید از مرکز شهر فریدونکنار عبور کنند و همچنین سفر از شرق به غرب مازندران نیز هم نیازمند گذر از همین مسیر است.
با توجه به چنین اهمیتی ، طرح احداث کمربندی جنوبی فریدونکنار به طول هفت کیلومتر در سال 1380 کلنگ زنی شد تا حجم ترافیک درون شهری را کاهش داده و تردد در کریدور شرق به غرب مازندران را تسهیل کند، ولی پس از گذشته 17 سال از آغاز اجرای این طرح ، هنوز هم تامین اعتبار بموقع و تامین مصالح مهم ترین مشکل تکمیل آن محسوب می شود.
فقدان تامین اعتبار برای اتمام کار این کمربندی و بسته بودن ورودی و خروجی آن برای تردد خودروها، قسمت های آماده شده آن را به محلی مناسب برای حرکات نمایشی و مسابقه موتور سواران تبدیل کرده است تا به جای کاهش بار ترافیکی شهر، فقدان وجود پیست موتور سواری در این شهرستان را جبران کند.
حتی با وجود مانع سیمانی و بسته بودن 2 طرف کمربندی، روزهای تعطیل بویژه جمعه هر هفته این کمربندی نیمه کاره تبدیل به پیست موتور سیکلت سواران می شود که نه تنها موتور سواران فریدونکنار، بلکه موتور سواران شهرستان های اطراف را نیز به خود جلب کرده است.
همچنین حضور موتور سیکلت های سنگین حتی جاذبه گردشگری نیز برای افراد عادی شده است که آنها را به این کمربندی نیمه کاره کشانده است، در حالی که این شهر هر روزه با بار ترافیکی سنگینی روبرو است که شهروندان این شهر را کلافه کرده است.
علاوه بر این به گفته ساکنان محلی که اغلب از روستاهای اطراف کمربندی یا حاشیه نشینان شهر هستند، صدای غرش موتور سیکلت های سنگین و سبک به خصوص روز جمعه آسایش را از اهالی منطقه سلب کرده است .
پیش از این نیز گزارش های متعددی از وعده های مسئولان برای اتمام ساخت این کمربندی و بهره برداری از آن منتشر شد، اما در عمل تاکنون اتفاقی رخ نداد است.
حسینی از اهالی روستای ازباران گفت: روزهای تعطیل که باید زمانی برای آرامش باشد، نه خودم و نه خانواده ام به دلیل سر و صدای موتور سواران آرامشی نداریم .
وی که در اطراف کمربندی فریدونکنار نیز زمین کشاورزی دارد، افزود: برخی از روزها به دلیل حرکات نمایشی و تک چرخ زدن موتور سواران ، امنیتی برای تردد در رفتن به شالیزاری خود را هم نداریم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فریدونکنار در این باره گفت: به دلیل کامل نبودن عملیات عمرانی کمربندی جنوبی فریدونکنار، هر گونه استفاده از این محور غیر مجاز است.
محمد رضا ابراهیمی افزود: متاسفانه باتوجه به اینکه 2 طرف مسیر کمربندی پیش از این با استفاده از موانع بتنی و فلزی مسدود شد، اما موتور سواران ماجراجو آن را به جاده ای اختصاصی برای سرگرمی های خطرناک تبدیل کرده اند.
وی ادامه داد: تا کنون مکاتباتی با مسئولان پلیس راه نیز انجام شده، که آنها به دلیل ناتمام بودن محور کمربندی نظارت بر آن را از حوزه اختیاراتشان خارج دانستند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فریدونکنار همچنین گفت: این موتور سیکلت سواران ماجراجو که اغلب جوانان کم سن و سال نیز هستند، تاکنون خسارات زیادی از جمله تخریب علائم راهنمایی و رانندگی به کمربندی وارد کردند.
ابراهیمی با تکرار اینکه این جاده از نظر قانونی مسدود و غیر کاربری است، افزود: اداره حمل و نقل جادی متصدی طرح عمرانی است و برای چنین ناهنجاری هایی باید ضابطان قضایی پای کار بیایند تا امنیت مسیر تامین شود.
جانشین فرمانده انتظامی فریدونکنار هم گفت: در صورت مشاهده موتور سواران متخلف توسط نیروی انتظامی در کمربندی جنوبی فریدونکنار ، نه تنها وسیله نقلیه آنان غیر قانونی و قاچاق شناخته می شود، بلکه برخورد قضایی و انتظامی جدی با آنها خواهد شد.
سرهنگ محمود حسین زاده افزود: متاسفانه با وجود گشت های مستمر نیروی انتظامی در مسیر کمربندی، موتور سیکلت سواران به صورت غیر قانونی وارد این مسیر می شوند.
وی ادامه داد: اتمام عملیات عمرانی کمربندی و بهره برداری هر چه سریع تر از این مسیر هم در تامین امنیت و هم در جلوگیری از ماجراجویی ها موثر خواهدبود .
حسین زاده همچنین اعلام کرد که هیات های موتور سواری و دارندگان موتور سیکلت های مسابقه ای هم برای تردد در این محور باید مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت وسیله نقلیه آنان ضبط و به مراجع قضایی تحویل می شود.
جانشین فرماندهی نیروی انتظامی فریدونکنار از مردم محلی خواست تا در صورت مشاهده اینگونه افراد با پلیس تماس گرفته و آنها را با خبر سازند.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

میراث خواران ، چابکتر از میراث داران

مشکل سوخت کشاورزی در بهشهر ؛ از کندی ثبت سامانه تا چاههای غیرمجاز

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری

تور زیرزمینی در اعماق معدن/از دنیای رنگارنگ جنگل‌ تا جهان معادن

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید!

مهارت در گوش دادن؛ راهکاری موثر برای برقراری ارتباطات با دیگران

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن!

فشار خون ، قاتل خاموش اما قابل کنترل

نشان یونسکو بر پیشانی هنرهای سنتی/ گلیمچه جهانی زیر پای دلالان

سرریز فاضلاب ها و مساله شنا در دریای خزر

کتب درسی و محیط زیستی که نیست

حال ناخوش واحدهای تولیدی در سوادکوه/ کارگرانی که بیکار شدند

دوران نوجوانی دختران چگونه می گذرد؟

توقف قطار گردشگری مازندران در ایستگاه مخالفت‌ها

هویت مازندران در محاصره حفر چاه های غیر مجاز/ گنجی در کار نیست

اعتیاد و عوامل موثر در آن

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

آزادی به شرط گلریزان/ نیازمندانی که یاری خیران را می طلبند

گنحینه هایی غریب در سپهر گردشگری مازندران

زنان در پی اثبات خود در دنیای مردانه؟!

دامداری صنعتی مهمان ناخوانده روستای توبن!

قطع سالانه 50 هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا وعده های سرخرمن؟!

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

خزر؛ فاضلاب شده است؟!

سر چشمه احساس ناامنی اجتماعی زنان در جامعه کجاست؟

نقش حجاب در امنیت و آرامش روانی

دام هایی که می گویند هست اما نیست!

زخمِ نگرش های غلط بر پیکر بیماران خاص

بازگشت خاموش برندهای تقلبی خارجی به مازندران

کارگران مشغول کار نیستند/ زخم «خصولتی» بر اندام نساجی و خزر خز

همیشه پای یک انسان در میان است

«ورف چال»؛ تجربه 600 ساله مدیریت روستایی

بلوغ شورا، شاید وقتی دیگر

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری

سیل، سیل است چه فرقی می‌کند...

پرواز دوباره زنبورداری ییلاقی در مازندران از خاکستر سیل

جادوی رنگ ها در « مرداب هسل»

مزرعه ای هزاررنگ در اتاق چندمتری/ جشنواره صیفی جات در تنکابن

سدهای مازندران نمی شکند/ سرریز شدن سدها و پایان خشکی تالاب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت

دعا سپری محکم در برابر سیل مشکلات

ضرورت شناسایی کانون های بحرانی سیل در غرب مازندران

لحاف دوزی؛ گم شده در لابه‌لای مدرنیته

پیش بینی افزایش 70 درصدی تولید گندم در مازندران

بازگشت آرامش با اما و اگرها به جاده های مازندران

متهم ردیف اول سیل مازندران کیست؟