پیام مازند

آخرين مطالب

زیست بوم شکست/ رودخانه ها به گِل رسیدند گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام مازند- ثبت بیش از 56 سیل مخرب و زیانبار در چند سال اخیر در مازندران، روایتی است از ظلم رفته بر پیکره رودخانه‌ها که هنوز در باور پیشینیان، رودخانه مهد و مادر دریاها است.

تخریب و تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها در مازندران منجر به آن شده که رودخانه دیگر کارکرد قدیمی و تاریخی خود به عنوان مسیر انتقال آب را از دست داده است و بسیاری از رودخانه‌ها به محل برداشت غیرمجاز شن و ماسه، کانال هدایت انواع فاضلاب خانگی، صنعتی و کشاورزی و غیره مبدل شده است.

به تاکید کارشناسان و برخی از مسئولان بستر بسیاری از رودخانه‌های استان به گل رسیده و وضعیت اسفناک و فاجعه آوری دارد و راهکار، بازیابی اکوسیستم آن، حذف عوامل مداخله جویانه و ساماندهی رودخانه‌ها است.

یونس حسینی عالمی دادستان مازندران با بیان اینکه محیط زیست ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد اظهار داشت: وضعیت محیط زیست استان به دلیل نوع استفاده غلط از آن مناسب نیست.

طی بازدید از بستر رودخانه‌ها شاهد آن هستیم که این بستر به گل رسیده و به گل رسیدن بستر رودخانه‌ها یک فاجعه محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده مناسبی از محیط زیست نمی‌شود، حفظ محیط زیست را از حقوق عامه دانست و گفت: از اینرو دادستانی تاکید ویژه‌ای نسبت به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک محیط زیست در استان یادآور شد: متاسفانه شکنندگی محیط زیست را در سیل شاهد بودیم و خسارت هنگفتی براثر این حادثه وارد شده است.

حسینی عالمی یکی از اولویت‌های دادستانی برخورد با تخلفات حوزه محیط زیست بیان کرد و گفت: طی بازدید از بستر رودخانه‌ها شاهد آن هستیم که این بستر به گل رسیده و به گل رسیدن بستر رودخانه‌ها یک فاجعه محسوب می‌شود.


بیش از 140 رودخانه کوچک و بزرگ در مازندران جریان دارد که عبور رودخانه‌ها در حاشیه و میان شهرها و روستاها سبب شده که انواع فاضلاب‌های خانگی، زهکش شهرها و فاضلاب کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و در برخی موارد حتی فاضلابهای خطرناک بیمارستانی در رودخانه‌ها تخلیه می‌شود.

به تاکید کارشناسان، ساخت کارخانه‌های بازیافت و کمپوست زباله در مناطق شهری و روستایی، سیستم تصفیه فاضلاب، تغییر الگوی مصرف سموم و کودهای شیمیایی در مزارع و باغ‌ها و گرایش به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات، برخورد جدی با قاچاقچیان شن و ماسه، ارزیابی زیست محیطی و رعایت ملاحظات منطقه‌ای و اکولوژیک در اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی، از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند، روند خشک شدن رودخانه‌های مازندران را به تأخیر اندازد.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز با اشاره به اینکه براثر وقوع سیل بی سابقه مهرماه امسال در مازندران با اظهار اینکه عرض رودخانه‌ها به ویژه در مناطق غربی بسیار پهن شد، افزود: عوامل بسیاری همچون برداشت‌های غیرمجاز، تنگ بودن دهانه پل‌ها و ساخت و ساز غیر مجاز در بستر نهرها وقوع این حوادث را تشدید می‌کند.

مدیریت رودخانه ها نیازمند بودجه مستقل است

وی با بیان اینکه مدیریت رودخانه‌ها باید یک ردیف بودجه‌ای مستقل داشته باشد، اظهار داشت: وزارت نیرو تقریباً سه سال پیگیر این موضوع است اما تاکنون موفق نشده است و تلاش مجمع نمایندگان استان مازندران نیز بی نتیجه مانده است.

یخکشی با اظهار این که واگذاری لایروبی رودخانه از طریق مزایده به بخش خصوصی هم مشکل قانونی دیگری بود که در مازندران وجود داشت، افزود: برای برداشت مصالح از رودخانه‌ها یک دوره مزایده برگزار شد، اما به دلیل عدم استقبال پیمانکاران تصمیم گرفتیم تا رویه دیگری را در پیش بگیریم.

ساماندهی رودخانه‌ها روی میز دادگستری/ ضرب العجل یک هفته‌ای

حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری مازندران با اشاره به این مطلب که برداشت غیرمجاز شن و ماسه باعث تخریب رودخانه‌های استان شده است، تأکید کرد: این مساله وضعیت رودخانه‌ها را بحرانی کرده و موجب آسیب دیدن محیط زیست آبزیان و بستر بسیاری از رودخانه‌های مازندران از جمله بابلرود شده است.
 
 تقوی‌فرد بیان کرد: اخیراً هم مجوزهایی در رابطه با برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها صادر شده که قرار بود شرکت آب منطقه‌ای در خصوص صدور مجوز توجه ویژه داشته باشد؛ ولی طبق اعلام دادستانی مرکز استان، برخی از این مجوزهای برداشت شفاف و قانونی نبوده است که مقرر شد مدیران آب منطقه‌ای و صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص بررسی و نتیجه را ظرف یک هفته اعلام کنند.

وی که از مناطق سیلزده غرب مازندران بازدید می‌کرد، تصریح کرد: خواسته مردم، کاملاً بحق است و در بازدید از روستاها مشاهده کردیم که خسارات زیادی به اراضی کشاورزی، منازل مسکونی، راه و باغ‌ها وارد شده که باید نسبت به حل مشکلات مردم زحمتکش این منطقه اقدام شود.


رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران خواسته مردم منطقه تنکابن را ساماندهی و اصلاح بستر رودخانه دانست و گفت: این خواسته مردم بحق و درست است که باید زودتر انجام می‌گرفت؛ ضمن اینکه دیواره سازی برای کنترل مسیر آب و جلوگیری از خسارات بعدی هم دیگر درخواست مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام تقوی فرد ادامه داد: در این خصوص برخی برداشت‌های حقوقی هم مطرح بود که در این راستا مسئولان قضایی و اجرایی استان امروز از منطقه بازدید کردند تا با هماهنگی حقوقی و اجرایی در اسرع وقت نتیجه مطلوب حاصل شود.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: اعتقاد دارم دادستان مرکز استان، اداره کل بازرسی و متولیان و مسئولان اجرایی استان باید ظرف مدت یک هفته نظر خود را در این خصوص اعلام کنند چراکه در غیر این صورت، اگر سیل دیگری بیاید خسارات ناشی از آن متوجه مسئولان قضایی و اجرایی استان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی فرد با بیان اینکه امروز باید وظایف هر اداره و سازمان برای ساماندهی وضعیت موجود رودخانه‌های غرب استان مشخص شود، خاطرنشان کرد: انتظار دارم تا پنجشنبه آینده مسئول، مجری و پیمانکار ساماندهی رودخانه‌ها، مشخص و نسبت به اعلام مسئله شفاف سازی شود.

ورود انواع آلاینده و برداشت های بی رویه ضرورت ساماندهی رودخانه های مازندران را الزامی می سازد و اکنون به دلیل شکنندگی وضعیت زیست بوم رودخانه ها، هر بارندگی و جاری شدن سیل، خسارت های زیادی را به استان تحمیل می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/71706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران