پیام مازند

آخرين مطالب

موسیقی‌ آرام بشنوید و با خیال راحت پول خرج کنید! مقالات

موسیقی‌ آرام بشنوید و با خیال راحت پول خرج کنید!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - حتما برای هر کدام از پیش آمده که سالی چند بار برای خرید کردن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده‌ایم و با دیدن رنگ و لعاب و تبلیغات فروشگاه حتی بیش از آنچه نیاز داشته‌ایم، خرید کرده‌ایم. شاید گمان کنیم که این امر لزوما به واسطه تبلیغات، نوع چیدمان، رنگ‌ها و موارد دیگر باشد اما بد نیست که بدانیم یکی دیگر از عوامل خرید بی‌محابا، موسیقی است!
به گزارش ایسنا، همه ما بارها و بارها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید شنونده موسیقی آرام‌بخش بوده‌ایم.
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوع موسیقی‌ای که به کار برده می‌شود، قطعاتی با ریتم آرام هستند که گویی به ذهن آرامش می‌بخشند و این‌گونه فرد را مجاب می‌کنند که در یک فضای آرام مجال بیشتری برای خرید دارد اما خیلی وقت‌ها هم در مغازه‌های کوچک‌تر که موسیقی با صدای بلند، با کلام و ریتمیک پخش می‌شود و ما نیز احساس کنیم که فضای چندانی برای حرکت نداریم، ممکن است،‌ موسیقی موجب آزار ما شده و آن فضا را ترک کنیم.
در حقیقت اگر بخواهیم دقیق‌تر این امر را توضیح دهیم، موسیقی روی احساسات و رفتارهای ما تأثیرگذار است!
نمونه دیگر اثرگذاری موسیقی را می‌توان در سینما دید. آیا تا به حال هنگام تماشای یک فیلم یا نمایش تلویزیونی صدا را کم کرده‌اید؟ آنچه با این کار آشکار می‌شود آن است که موسیقی جوی ایجاد می‌کند که بدون آن بسیاری از صحنه‌ها بی‌معنا می‌شوند. موسیقی به طرق متعددی در لذت بردن ما از فیلم یا برنامه تلویزیونی سهم دارد. بیشتر موسیقی فیلم‌ها برای تأثیرگذاری ناخودآگاه در احساسات ما طراحی می‌شوند که اگر داستان مبهم باشد موسیقی می‌تواند سرنخ‌هایی درباره آنچه در حال وقوع است در اختیارمان بگذارد. درحقیقت وقتی که هیچ اطلاعات دیگری وجود ندارد موسیقی می‌تواند به تعریف شخصیت‌ها کمک کند.
گاهی تمی به شخصیتی تعلق می‌گیرد که معنای چنین تم‌هایی بسته به تفاوت‌های فرهنگی متفاوت است. مثلاً موسیقی‌ای که در یک فرهنگ نشان‌دهنده شجاعت است، شاید در فرهنگی دیگر نشان‌دهنده شرارت باشد.
موسیقی خیلی اوقات در ارائه اطلاعات به مخاطب مؤثرتر از دیالوگ است؛ مثلاً در نشان دادن دوره زمانی تاریخی یا آتی که کنش در آن زمان رخ می‌دهد. موسیقی می‌تواند نشان‌دهنده اضطرار باشد و وقتی قرار است، اتفاق ترسناکی بیفتد بر تنش دامن بزند در حالی که زیاد شدن صدا موجب ایجاد تصوری از توالی‌های به سرعت در حال حرکت شود. جایی که موسیقی با کنش‌ها همراه می‌شود، از آنجا که موسیقی تجربه احساسی ما را عمق می‌بخشد حال و هوای واقعه را بهتر به یاد می‌سپاریم.
هنگام خرید، صرف غذا یا صحبت تلفنی چقدر به موسیقی‌ای که در محیط پخش می‌شود، هوشیارید؟ آیا موسیقی در این بسترها شما را آزار می‌دهد یا فکر می‌کنید، تجربه شما را بهبود می‌بخشد؟ عادات ما در خرید کردن، خوردن و نوشیدن را می‌توان از طریق موسیقی دستکاری کرد. آیا می‌دانستید سرعت خرید ما رابطه مستقیمی با سرعت و میزان صدای موسیقی پس زمینه‌ای دارد که در حال پخش است؟ وقتی موسیقی کند است، زمان بیشتری صرف خرید می‌کنیم و در نتیجه به خرج کردن پول بیشتری گرایش داریم. نوع موسیقی در حال پخش می‌تواند در سرعت ما تأثیر بگذارد. طی یک تحقیق، موسیقی کلیشه‌ای فرانسوی با آلمانی در فروشگاهی پخش شد. این امر در این که نوشیدنی فرانسوی یا آلمانی خریداری شود تأثیر گذاشت، هرچند مشتریانی که بعداً با آنها مصاحبه شد از تأثیر موسیقی بی‌اطلاع بودند. به همین ترتیب موسیقی متن تجسم‌بخش طبیعت روی تصورات درباره کشور تولیدکننده آب پرتقال، هزینه آن و این که آیا پرتقال‌ها دستکاری ژنتیکی شده‌اند یا خیر و روی باورها درباره فواید نوشیدن آن برای سلامتی تأثیر گذاشت.
بنابراین از موسیقی برای ترغیب ما برای ورود به فروشگاه‌ها و چرخیدن در آنها استفاده می‌شود. موسیقی طوری انتخاب می‌شود تا برای کسانی که احتمالاً مجموعه‌ای از محصولات ارائه شده را خریداری می‌کنند، جذاب باشد. تأثیرات موسیقی مورد استفاده در این روش به تطابق بین موسیقی و ترجیحات مشتری، آشنا بودن موسیقی، میزان محبوبیت آن و حال و هوای مشتری بستگی دارد. 
یکی از روش‌هایی که از موسیقی استفاده تجاری می‌شود، این است که بر سطح بر انگیختگی ما تأثیر می‌گذارد. مثلاً، رستوران‌ها می‌توانند از موسیقی برای تغییر سرعت ما در غذا خوردن یا نوشیدن استفاده کنند. وقتی که موسیقی آرام پخش می‌شود، سرعت غذا خوردن ما کاهش می‌یابد و پول بیشتری خرج نوشیدنی‌ها می‌کنیم. موسیقی سریع بر سرعت صرف غذا می‌افزاید و این امر موجب می‌شود که در اوقات شلوغی نوبت زودتر به نفرات بعدی برسد. نوع موسیقی در حال پخش زمانی که پای تلفن در حالت انتظار قرار داریم، می‌تواند در ادامه تماس یا قطع آن تأثیرگذار باشد. اگر موسیقی را دوست داشته باشیم، احتمال این که منتظر بمانیم بیشتر است. از آنجا که ترجیحات موسیقایی در میان مردم تنوع وسیعی، دارد شرکت‌ها در مورد اینکه چه نوعی از موسیقی را پخش کنند و اینکه نکند برخی از مشتریان را فراری دهند، باید تصمیمات دشواری بگیرند. حتی شاید برخی تصمیم بگیرند که با توجه به جمیع جوانب بهتر است، هیچ موسیقی‌ای پخش نشود.
در تبلیغات، موسیقی نقشی اساسی در ترغیب ما به خرید محصولات خاص دارد. تصور می‌شود که اگر موسیقی با تلقی مشتریان از ماهیت محصول تطابق با تناسب داشته باشد، نگرش مشتریان بالقوه را بهبود می‌بخشد. مثلاً اغلب برای تبلیغ اتومبیل‌های اسپرت گران‌قیمت از موسیقی کلاسیک هیجان انگیز استفاده می‌شود؛ تبلیغات مواد غذایی معمولاً با آهنگ‌های شاد همراه‌اند که ممکن است نام محصول را در اشعار خود داشته باشند. وقتی که موسیقی به خوبی با محصول جور درآید بهتر در اذهان باقی می‌ماند. در مجموع، موسیقی در ارتقای جذابیت محصولات و به خاطر سپردن آن مؤثر است. 
ما بر اساس قاعده‌ای کلی مایلیم از موسیقی‌ای که دوست نداریم، فاصله بگیریم. این امر موجب شده که پلیس یا مقامات محلی از موسیقی استفاده کنند تا افرادی را که عناصر نامطلوب می‌شمرند به ترک اماکن عمومی مجاب کنند. معمولاً برای این منظور از موسیقی اپرا یا سایر موسیقی‌های کلاسیک استفاده می‌شود. در برخی کشورها از موسیقی با صدای بلند به منزله نوعی جنگ روانی نیز استفاده شده است. مثلاً آهنگ «مرد شنی وارد می‌شود» از گروه متالیکا را ساعت‌ها با صدای بلند در خلیج گوانتانامو پخش کرده و آن را به منزله نوعی شکنجه به کار گرفته است.
ا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/746625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود

خیزش دانشجویی در آمریکا جنایت اسرائیل را نشان داد

حادثه تلخ برای جوان معلول ساروی که نخبه دانشگاه بود

برگزاری دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در مازندران

برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ساری

پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

احتیاط کنید؛ جاده کرج-چالوس بارانی است

فیلم/شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

امام جمعه ساری: ماماها از مسئله زشت سقط جنین فاصله بگیرند

لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران

بارش شدید و رگباری باران در خرم‌آباد

آبشارهای ساعتی مخمل‌کوه خرم‌آباد راه افتادند! | ویدئو

بارش باران و احتمال ریزش سنگ در جاده چالوس

حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور

جنجال‌سازان مسابقات کشتی مازندران در انتخابی تهران!

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور

حماسه «وعده صادق» روایت فتح می‌خواهد

امام جمعه قم: مردم قدردان پلیس برای اجرای طرح نور باشند

لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه

برگزاری مراسم سالگرد شهدای «خان‌طومان» در ساری

توقف نمایندگان مازندران در لیگ فوتسال کشور

بارش باران در محورهای البرز/خطر ریزش سنگ در جاده چالوس

دریاچه «کیو» خرم‌آباد در یک روز بارانی

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان

مردم حامی اجرای طرح نور نیروی انتظامی

حماسه «وعده صادق» نیازمند تبیین و روایتگری است

حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

ماجرای تجاوز به زن جوان برای پس ندادن بدهی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: شهدا بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی

تصاویری از زیرآب رفتن خیابان‌های اهواز + عکس

نفرات برتر شش وزن نخست رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی کشور

حماسه وعده صادق باید در سطح جامعه روایت گری شود

کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه آماده همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری

داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه

مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود

مرد بدهکار از من فیلم سیاه گرفت تا شکایت نکنم

فریم به فریم با درگیری فیزیکی کاپیتان پرسپولیس و ستاره سپاهان (عکس)

محور چالوس یک طرفه شد

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

انتشار چند داستان ایرانی

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد