پیام مازند

آخرين مطالب

لایروبی دقیقه نودی رودخانه‌های مازندران/ نوشدارو پس از سیلاب مقالات

لایروبی دقیقه نودی رودخانه‌های مازندران/ نوشدارو پس از سیلاب
  بزرگنمايي:

پیام مازند - هفت هزار کیلومتر از رودخانه از دل شهرها و روستاهای مازندران می‌گذرد و بارندگی‌ها و سیلاب خسارات زیادی در استان به جای می‌آورد.
120 شاخه رودخانه اصلی در مازندران جریان دارد و هزار کیلومتر آن از محدوده‌های شهری می‌گذرد و هر بارندگی یا ناپایداری جوی لرزه بر اندام حاشیه نشینان رودخانه‌ها می‌گذرد.
بر اساس آمارهای غیر رسمی طی یک دهه گذشته بیش از 100 فقره سیلاب در استان مازندران به وقوع پیوست و خسارت‌های زیادی را به جای آورده است، لایروبی نشدن رودخانه‌ها و تجاوز به حریم و بستر آنها مهم‌ترین دلایلی بوده که خسارت سیلاب را دوچندان کرده است.
کالبد شکافی از سیلاب اخیر نیز نشان می‌دهد که تخریب و تجاوز دو عامل مهم خسارت چهار هزار میلیارد تومانی سیلاب در استان مازندران به شمار می‌رود. روند کند و دقیقه نودی لایروبی رودخانه‌های استان مازندران این جاذبه‌های زیبا و بکر را به تهدیدی فراروی شهرها و روستاهای استان تبدیل کرده است.
یک شهروند چالوسی با بیان اینکه رودخانه سرداب رود در بسیاری از مناطق آن از گل و لای و آورده‌ها انباشته شده است، گفت: لایر وبی نشدن رودخانه سبب شده تا بر اثر هر بارندگی خسارت‌هایی به اهالی و حاشیه‌نشینان آن وارد شود.
لایر وبی نشدن رودخانه سبب شده تا بر اثر هر بارندگی خسارت‌هایی به اهالی و حاشیه‌نشینان آن وارد شود
جهاندار در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بالا آمدن سطح رودخانه سرداب رود به دلیل عمق کم آن و تجاوز و تخریب به بستر و حاشیه آن سبب می‌شود تا بر اثر هر بارندگی و طغیانی شدن رودخانه سطح جاده کندوان انباشته از گل و لای و مسدود شود.
متأسفانه ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه رودخانه‌ها از جمله سرداب رود سبب شده که بر اثر هر بارندگی شاهد طغیان رودخانه‌ها و وارد شدن خسارت باشیم از مسئولان امر خواست تا مقابله جدی با این پدیده‌ها داشته باشند.
رودخانه‌های بسیار زیادی از داخل شهرهای مازندرانی می‌گذرد و رودخانه ماشلک در نوشهر از جمله آن است و پس از بارندگی و خسارات اخیر متولیان امر اقدام به لایروبی آن کردند.
یک شهروند نوشهری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال‌های سال شاهد طغیانی شدن رودخانه ماشلک و وارد شدن خسارات به حاشیه هستیم، آب گرفتگی منازل حاشیه نشین را از جمله خسارت‌ها ذکر کرد.
علی جعفری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون سیلاب‌های مخرب و زیانباری از جمله سیلاب سال 70 را در شهرستان شاهد بودیم، گفت: بر اثر این سیلاب پل منطقه ستارخان تخریب شده بود و اکنون نیز در منطقه فردوسی شاهد رانش حاشیه بستر رودخانه هستیم.
دیواره سازی رودخانه‌های مازندران نیز ازجمله طرح‌هایی است که می‌تواند شتاب تخریب ناشی از سیلاب‌های ویرانگر را کاهش دهد و در سال جاری فقط 59 کیلومتر از نقاط استان حادثه خیز استان لایروبی و 1300 متر از این نقاط دیواره سازی شده است.
مازندران 120 رودخانه اصلی به طول حدود هفت هزار کیلومتر دارد که بیش از یک‌هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها در محدوده شهری واقع شده و در مواقع طغیانی شدن رودخانه‌ها نیز بیشتر در همین محدوده‌ها شاهد بروز خسارت هستیم.
براساس اعلام آب منطقه‌ای مازندران از ابتدای امسال تا پیش از وقوع سیل اخیر با صرف اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال حدود 59 کیلومتر لایروبی رودخانه‌های استان در نقاط حادثه‌خیز انجام شد و یک‌هزار و 300 متر نیز دیواره‌سازی شد که نقش مؤثری در کاهش خسارت سیلاب داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در جلسه ستاد مدیریت بحران استان خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته به ترتیب 43 و 77 کیلومتر دیوار حفاظتی ساخته شد. حدود 3 هزار و 500 متر لایروبی نیز طی این 2 سال در استان انجام شد.
داوودیان افزود: در رودخانه سردآبرود حد فاصل سد انحرافی تا دریا نزدیک به یک کیلومتر دیواره‌سازی داشتیم که اگر این دیوارها نبود برخی روستاها مانند نجارکلا و دیوکلا دچار خسارت‌های بیشتری می‌شدند و ممکن بود شاهد آب گرفتگی شدید در این مناطق مسکونی باشیم.
رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در فاصله 6.5 کیلومتری سد انحرافی سردآبرود تا دریا 20 نقطه آسیب‌پذیر شناسایی شده که برای ایمن‌سازی این نقاط به سه کیلومتر دیواره‌سازی نیاز داریم تا در سیل‌های بعدی شاهد بروز خسارت نباشیم. زیرا در طغیان‌های بعدی قطعاً دامنه خسارت از حریم و بستر فراتر خواهد رفت.

پیام مازندوی اظهار کرد: دِبی دوره بازگشت 50 ساله رودخانه سردآبرود نزدیک به 60 متر مکعب در ثانیه است. اما در سیل اخیر دِبی پیک سیلاب 165 مترمکعب در این رودخانه ثبت شد که دوره بازگشت بیش از 200 ساله را نشان می‌دهد. دِبی دوره بازگشت 50 ساله پلنگ‌آبرود نیز 57 متر مکعب است که در سیل اخیر شاهد ثبت پیک سیلاب 135 مترمکعب بودیم.

داوودیان خاطرنشان کرد: معمولاً هیچکدام از سازه‌هایی که طراحی می‌شوند با در نظر گرفتن دوره بازگشت 200 ساله نیستند. مرسوم است که سدهای انحرافی خارج از محدوده شهرها با دوره بازگشت 25 ساله و در داخل شهرها با دوره بازگشت 50 ساله طراحی می‌شود. پل‌هایی که تخریب شدند نیز بر اساس دِبی 50 ساله طراحی درستی داشتند، اما شدت سیل اخیر با دوره بازگشت بیش از 200 سال و غیرقابل پیش‌بینی بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره دلیل وقوع سیل در چالوس گفت: بارندگی شدید در یک بازه زمانی کوتاه چنین وضعیتی را ایجاد می‌کند. ما در گذشته بارندگی‌های بیشتر از این هم داشتیم، اما خسارتی به جا نمی‌گذاشت. چون مدت بارش بیشتر بود و شدت کمتری داشت. در همین سیل نیز کلاردشت که در بالادست منطقه زوات قرار دارد بارندگی نداشت، اما بارش‌های سنگین و کوتاه‌مدت در مناطق جنگلی اطراف سد انحرافی ثبت شد که ایجاد سیل را به دنبال داشت.
در سیل اخیر بیشترین خسارت‌ها در چهار شهرستان عباس‌آباد، چالوس، نور و سوادکوه ثبت شد وبرای رودخانه‌ها در این چهار شهرستان به بیش از 7 کیلومتر دیواره‌سازی نیاز است و برای اجرای این مقدار دیواره‌سازی و تثبیت بستر باید حدود یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار تأمین شود.
حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران خسارت ناشی از سیلاب اخیر را بیش از سه هزار و 400 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: حدود 500 واحد مسکن در این حادثه دچار آسیب شدند که شش واحد تخریب کامل شده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ساخت وسازهای بی رویه وغیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها را از جمله دلایل حوادث ذکر کرد و گفت: شناسایی واحدهای غیرمجاز حریم و حاشیه رودخانه‌ها جزو اولویت‌ها قرار دارد.
وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، خواستار تلاش شهرداری‌ها و آب منطقه‌ای در این زمینه شد.
پایش هوشمند رودخانه‌های مازندران برای رصد و جلوگیری از تخلفات دستور وزیر کشور در سفر اخیر به مازندران بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/754698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود

تو بگو ماه کجاست؟

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

استقبال پاسداران سپاه سوادکوه از شهید خوشنام

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد

شاعرانه/هزار جان مقدس فدای روی تو باد

برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)

حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم

دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد

روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها

سقوط کمد سبب مرگ کودک 7 ساله در قائمشهر