پیام مازند

آخرين مطالب

حال رودخانه های مازندران بدتر از جنگل/ شیرابه ها در راه دریا مقالات

حال رودخانه های مازندران بدتر از جنگل/ شیرابه ها در راه دریا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ورود آلاینده‌ها و پساب‌های انسانی، کشاورزی و صنعتی حال و روز رودخانه‌های مازندران را تیره و تار کرده و زیست مندان موجود در آن را به ورطه نابودی کشانده است.
زخم و تیشه انسان بر پیکره رودخانه‌های مازندران را در گوشه و کنار استان می‌توان دید، از برداشت غیرمجاز ماسه‌های رودخانه‌ای و کوهی در سایه ضعف دستگاه‌های متولی نظیر منابع طبیعی گرفته تا ورود شیرابه‌هایی که حیات را به خطر انداخته و مصائب دریا و رودخانه را افزایش داده است.
کمتر رودخانه‌ای در مازندران وجود دارد که از آسیب انسان ساز مصون مانده باشد و ورود حجم بالای رسوبات آلاینده به این عرصه‌ها سبب از بین رفتن گونه‌های مختلفی از آبزیان رودکوچ شده است.
از سوی دیگر ضعف و تعلل در برداشت درختان ریشه کن و افتاده عرصه‌های واقع در حاشیه رودخانه سبب شده تا خسارت‌های زیادی به تأسیسات و ابنیه های فنی و سرمایه‌های مردم در پایین دست وارد شود و عملکرد ضعیف منابع طبیعی مازندران - ساری در این زمینه مایه انتقادهای فراوانی شده و تلاش مکرر برای کسب نظرات مدیران این اداره کل به نتیجه نرسیده است.

پیام مازند

تخلیه فاضلاب در حاشیه رودخانه از سوی خودروهای تخلیه چاه و پساب‌های خانگی نیز معضل دیرینه ای است که در مناطق مختلف مازندران جریان دارد و برخورد با متخلفان در این بخش تاکنون بازدارنده نبوده است.
رودخانه‌های تجن، ماشلک، بابلرود، نکا رود، تلار، شفارود از جمله رودخانه‌های مازندران به شمار می‌روند که حال و روز آنها چندان مناسب نیست.
یک شهروند بابلی با بیان اینکه حال و روز رودخانه بابل اسفبار و حجم تخریب‌های انجام شده در بالادست که ناشی از ضعف ناظران منابع طبیعی منطقه و استان است، سبب شده تا در هر بارندگی، رسوبات و چوب آلات و درختان افتاده و شکسته به پایین دست منتقل و سبب بروز خسارت‌های فراوانی شود.
محمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر همچنین با بیان اینکه رسوبات و آلاینده‌های زیادی نیز به رودخانه وارد می‌شود، ادامه داد: بستر رودخانه در بسیاری از مناطق به دلیل شدت بالای رسوبات و آلاینده‌های ناشی از فضولات و غیره به لجن زار تبدیل شده است.
بستر رودخانه در بسیاری از مناطق به دلیل شدت بالای رسوبات و آلاینده‌های ناشی از فضولات و غیره به لجن زار تبدیل شده است
در مرکز استان، ساری نیز حال رودخانه تجن خوب نیست و زخم ناشی از بیل‌های مکانیکی و تصرف بستر و حریم و ورود آلاینده، این رودخانه بزرگ را در آستانه خشکی و مرگ قرار داده است.
حال و روز رودخانه‌های غرب مازندران هم تعریف چندانی ندارد و فاجعه زیست محیطی ناشی از تخلیه فاضلاب و پساب‌ها را در این مناطق هم بیداد می‌کند. ماشلک در نوشهر از رودخانه‌های بزرگ و شیلاتی است که حال امروزش بدتر از دیروز است.
برخی از کاربران و فعالان مجازی طی روزهای اخیر با انتشار فیلمی از آلایندگی این رودخانه، بندر نوشهر را یکی از متهمان بروز آن معرفی کردند، در حالی که بندر این فرضیه طرح شده را رد کرده است.
«سعید کیاکجوری» مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در این باره می‌گوید: با توجه به آغاز پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، در حال حاضر این عملیات با استفاده از یک دستگاه لایروب کاتر ساکشن و اجرای خط انتقال رسوب از محدوده عملیات لایروبی به محدوده شرقی رودخانه ماشلک، ماسه و رسوبات جمع آوری شده از کانال و همچنین حوضچه بندر نوشهر در محدوده مورد نظر تخلیه خواهد شد و هیچ گونه فاضلابی از طریق بندر وارد رودخانه ماشلک نشده است.
وی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: وضعیت فعلی نشانگر این است که ساحل بخش شرقی بندر عقب نشینی و ساحل بخش غربی پیشروی کرده با انجام این روش از دریا برداشت و در دریا تخلیه می‌شود، همین موضوع لایروبی، سالیان سال نه در بندر نوشهر بلکه در همه بنادر توسط لایروب هاپر انجام و مواد حاصل از لایروبی مجدداً در دریا تخلیه می‌شد و تنها فرق آن با روش فعلی این است که در روش اول تخلیه در عمق بیشتر و در روش فعلی تخلیه در عمق کمتر و با حفظ ملاحظات زیست محیطی صورت می‌پذیرد.

پیام مازند

وی ادامه داد: این روش که یکی از روش‌های متداول لایروبی به شمار می‌رود و ضمن حل مشکل کانال دسترسی و حوضچه بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی‌های تجاری، باعث تغذیه محدوده شرقی بندر و جلوگیری از فرسایش بیشتر ساحل شرقی بندر خواهد شد.
وی افزود: پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، موجب تسهیل در اجرای طرح احداث پیاده راه ساحلی در دست اقدام شهرداری نوشهر در حد فاصل میدان لتینگان تا بندر نوشهر و نیز کاهش هزینه‌های شهرداری در تأمین مصالح مورد نیاز برای این پروژه مهم ساحلی خواهد شد.
محیط زیست مازندران نیز در مناطق مختلف نسبت به وقوع چالش‌های زیست محیطی و ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌ها هشدار داده است. در استان مازندران 120 رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر جریان دارد که بیش از هزار و 200 کیلومتر آن از محدوده‌های شهری می‌گذرد.
اجرای طرح سنددار شدن رودخانه‌ها در مازندران گامی است تا ضعف‌های دستگاه‌های متولی در حراست و صیانت از رودخانه‌ها تا حدودی جبران شود و به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران برای بهبود وضعیت رودخانه‌ها باید ریشه عوامل و تخریب که از بالادست و عرصه‌های منابع طبیعی صورت می‌گیرد را حذف کرد و خشکاند.
طبق اعلام آب منطقه‌ای مازندران تا کنون از حدود هفت هزار کیلومتر طول رودخانه‌های استان نقشه‌برداری یک‌هزار و 500 کیلومتر را انجام داده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است نقشه‌برداری 800 کیلومتر دیگر نیز تا پایان امسال انجام شود. چشم‌انداز ما رساندن طول نقشه‌برداری شده رودخانه‌های استان به 2 هزار و 500 کیلومتر تا سال آینده است.
کد خبر 5956982

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/759527/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

176 رتبه برتر آموزشی در رامسر کسب شد

موزه‌ها شنبه تعطیل است

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

دو خط کتاب/ هیچ چیز تصادفی نیست

فعالیت سامانه بارشی امروز در مازندران

مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران

مازندران بارانی می‌شود

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

داستانک/ گالری نقاشی

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود