پیام مازند

آخرين مطالب

خانواده،قربانگاه اژدهای اعتیاد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - تا یادم می آید در خانه مان بحث و دعوا بود، پدرم به مواد مخدر اعتیاد داشت و معمولا عصرها که می‌شد، درب خانه‌ به روی دوستانش باز بود تا در کنار یکدیگر زندگی‌مان را دود کنند، زندگی یعنی همان چیزی که انگار اصلا برای پدرم معنایی نداشت.
  ختر است دیگر، جنس نگاهش به موضوعات متفاوت است، از دوران کودکی اش می گوید، آن زمانی که با دو برادر خود در یک خانه به همراه پدر و مادرشان زندگی می کرد. از آن روزها وحشت دارد. هر روز داد، فریاد، کتک و ...
مرضیه یک دختر جوان مازندرانی می گوید: تا یادم می آید در خانه مان بحث و دعوا بود، پدرم به مواد مخدر اعتیاد داشت و معمولا عصرها که می‌شد، درب خانه‌ به روی دوستانش باز بود تا در کنار یکدیگر زندگی‌مان را دود کنند، زندگی یعنی همان چیزی که انگار اصلا برای پدرم معنایی نداشت.
وی ادامه می دهد:پس از آنکه سرمایه و زندگی اش را دود می کرد و حس خماری از بدنش خارج می شد، سه فرزند و همسرش به یادش می آمدند و تنها حدود یکساعت برایمان پدری می کرد، انگار یک ساعت زندگی برای همه اعضای خانواده به بهشت تبدیل می شد اما پس از آنکه حس غریب مصرف مواد از تنش خارج می شد و دوباره به آن لعنتی نیازمند می شد همه را به باد کتک می گرفت.
او از دعوای حسین(برادرش) با پدرش می گوید: برادرم تا پیش از ازدواج بارها با پدرم بر سر رفتارهای پیش و پس از مصرف مواد مخدر دعوا می‌افتاد، هرگز من را نزد، شاید چون دختر بودم اما حسابی از خجالت برادرم درآمد و حتی چند بار با چاقو تهدیدش کرد.
وی یادآور می شود:برادر کوچکم که تمام رویای بچگی اش چیزی جز بازی نبود، شیطنت های بچگی در کنار لجوج بودنی که انگار از پدرمان به ارث برده بود، باعث می شد پدرم بیشتر به او توجه کند اما باز هم در مقابل مواد، فرزندان اهمیتی نداشتند، مادرم هم مدت ها بود که فقط به عشق فرزندانش زندگی می کرد و هر بار که اتفاقی در خانه‌مان می افتاد ما را در آغوش می گرفت و می گریست اما هرگز رهایمان نکرد، امروز که به آن روزها فکر می کنم می بینم که اگر من جای مادرم بودم، حتی یک ثانیه نیز تحمل نمی کردم.
دختر قصه ما از یک ازدواج ناموفق دو فرزند 14 و 3 سه ساله دارد و معتقد است: تمام سختی هایی که در طول زندگی‌اش به وجود آمده را همان عشق به مواد مخدر به جای خانواده دوستی پدر، باعث شده است.
او می‌گوید: پدرم در 45 سالگی به دلیل نارسایی کلیه دار فانی را وداع می گوید، برادرم پس از فوت پدرم، به دلیل مسائل ارث و میراث با ما قطع ارتباط کرده و حال برادر کوچکترم نیز زیاد رو به راه نیست؛ از دستان خالکوبی کرده گرفته تا استعمال مواد مخدر؛ همه اینها نتیجه اعمال و رفتار پدرم است.
هادی پدر یک خانواده پرجمعیت است که فرزند ارشدش، با مشکل اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، وی می گوید: تا پیش از اعزام فرزندم به خدمت سربازی، همه چی آرام و معمولی به نظر می رسید اما زمانی که وی از سربازی برگشت، مشکلاتمان آغاز شد.
وی اظهار می کند:: زمانی که فرزندم از سربازی برگشت، نوع برخوردش با مسائل و خانواده متفاوت بود، هر کاری که به او می سپردیم یا انجام نمی داد و یا به شکل بدی به پایان می رساند، وقتی هم دلیل این امر را از وی جستجو می کردیم با پرخاشگری می گفت«شما اصلا پدر و مادر به روزی نیستید و سواد کافی برای درک من را ندارید».
این پدر می گوید: این ادبیات با ادبیات فرزندم متفاوت بود و برایمان جای تعجب داشت تا اینکه به صورت نامحسوس رفتار و رفت و آمدهایش را زیرنظر قرار دادم و متوجه شدم که به یک ماده مخدر، اعتیاد دارد.
وی خاطرنشان می کند: پس از این امر، موضوع را با پزشکان و روانپزشکان در میان گذاشتم و به آرامی شرایط در حال بازگشت به روزهای ابتدایی‌اش است اما نکته مهمی که در این ماجرا برایم بسیار مهم به نظر می رسید، این گفته فرزندم بود که شما به روز نیستید، در نگاه نخست این جمله برایم سخت و تکان دهنده بود اما در مجموع، من را به فکر فروداشت.
به گزارش ایسنا مازندران، اینها تنها بخش کوچکی از مشکلات چند خانواده مازندرانی است که حداقل یک فرد از آنها با مشکل مواد مخدر رو به رو بوده اند. مشکلی که از آن به عنوان یک بیماری یاد می کنند و به اعتقاد کارشناسان اگر جلوی این بیماری گرفته نشود، تبدیل به بحران های اجتماعی می شود.
*اعتیاد چهارمین بحران جهان
علی وطن دوست روانشناس و مدرس دانشگاه علامه محدث نوری در گفت و گو با ایسنا مازندارن با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی متفاوتی در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: اعتیاد به عنوان چهارمین بحران دنیا مطرح شده اما شدت و ضعف آن متفاوت بوده و در قسمت های جغرافیایی چه در کشورهای اروپایی و آمریکایی نوع ماده مخدرنیز متفاوت است.
وی با بیان اینکه اعتیاد به عنوان ‌یک وابستگی از لحاظ جسمی و فیزیکی بر روی فرد تاثیر گذار است، تصریح کرد: سندرم های بالینی مغزی درفرد باعث می شود که او اجبار در مصرف پیدا کند؛ عوامل فردی، محیطی، خانوادگی و اجتماعی آسیب هایی هستند که در مورد اعتیاد باید مورد توجه قرار گرفته شود.
این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی اوقات بعضی از افراد یک علت را باعث اعتیاد فرد عنوان می کنند، خاطرنشان کرد: بیش از پنج مورد در مبتلا شدن فرد به دام اعتیاد تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: با خبر بودن والدین از اینکه فرزندان در حال انجام چه کاری هستند یکی از مهم‌ترین عوامل است و باید و این تعامل، گفت‌وگو و سبک زندگی مقتدرانه وجود داشته باشد و لازمه اش کسب اطلاعات و بالابردن آگاهی است.
وطن دوست با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات قرار داریم و آسیب های اجتماعی بسیاری در حال شدت و افزایش است ،اظهار کرد: یک عزم ملی در پیشگیری از اعتیاد لازم است تا بتوان جامعه و نسلی که لااقل در حوزه آسیب های اجتماعی کمتر آسیب ببینید را تربیت کرد.
این روانشناس دست به دست هم دادن دولتمردان، مردم و سازمان های مردم نهاد را یکی از راهکارها دانست و افزود: با کمک هم آگاه سازی و مصون سازی را در پیشگیری انجام دهیم و با افزایش عوامل محافظت کننده بحرانی را که در این فضا وجود دارد کمتر کنیم تا ازجامعه ی سالم برخوردارشویم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/76133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

توزیع 1000 تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران