پیام مازند

آخرين مطالب

جریان جنگ صداوسیما برای افزایش بودجه چیست؟ مقالات

جریان جنگ صداوسیما برای افزایش بودجه چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در ده سال گذشته بودجه صداوسیما از 967 میلیارد تومان به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است یعنی رقمی حدود 2هزار و 380 درصد افزایش. در واقع باید گفت تلاش‌های پیمان جبلی بعد از دو سال نتیجه داد و توانست 58 درصد افزایش بودجه را برای خود و کارمندانش رقم بزند.
به گزارش خبرآنلاین، در پی طرح برخی انتقاد‌ها و حاشیه‌های پیش‌آمده درباره انتشار خبری مبنی بر افزایش بودجه 58 درصدی برای صداوسیما، روابط عمومی سازمان صداوسیما اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده افزایش نسبی بودجه صدا و سیما در برنامه هفتم با توجه به وظایف و تکالیف جدید و فراوانی است که برای صدا و سیما در بند الف ماده 77 در نظر گرفته شده است که افزایش تعهد چند برابری برخی تولیدات همچون پویانمایی، تولید هزاران قسمت مجموعه تلویزیونی، ده‌ها قسمت مجموعه الف ویژه، صد‌ها قسمت مستند فاخر و تولید مجموعه‌های تلویزیونی استانی و افزایش قابل توجه تولید برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان، جوان، خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی و برنامه‌هایی با هدف امید آفرینی و تقویت انسجام ملی و ... از آن جمله است.
توجه به این نکته ضروری است که به دلیل جهت‌گیری‌های محتوایی انحرافی که در سال‌های اخیر در بسیاری از برنامه‌های خارجی در مورد کودکان دیده می‌شود ضرورت توجه مضاعف به تولید داخلی در خصوص محتوای کودک و نوجوان بسیار جدی است. کما اینکه بر اساس رویکرد تحولی رسانه ملی در توجه به روستا‌ها و مناطق مختلف کشور افزایش تولیدات محلی و استانی لازم است. همچنین باید به همه اقشاری که بدلایل متعدد از جمله محتوای ارائه شده در برخی حوزه‌های تولید بخش خصوصی و یا هزینه‌های بالای اشتراک، نیاز به محتوای سالم و رایگان دارند توجه ویژه شود، لذا تنوع و ارتقای کیفی و فنی تولیدات رسانه ملی از جمله ضرورت‌های قطعی و غیر قابل اجتناب است. صحت و میزان عملکردن به این اطلاعیه را سال بعد می‌توان بررسی کرد، اما درحال حاضر برای واکاوی پشت پرده این افزایش بودجه 58 درصدی به گفتگو با شادمهر راستین، منتقد سینما پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
صدا و سیما و ساترا از پلتفرم‌ها سهم می‌خواستند و در این جنگ، در نهایت صداوسیما و ساترا برنده شدند، در واقع آن‌ها مضاف بر بودجه تصویب شده؛ درآمد دیگری می‌خواستند، آن هم بدون این‌که هزینه زیرساخت بدهند. زیرساختی که مربوط به مخابرات است، ولی بخشی از درآمد آن به صدا و سیما تعلق گرفت. نکته‌ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های صداوسیما مختص پرسنل است نه تولیدات. این سازمان در دوره آقای احمدی نژاد و بعد از آن پرسنل زیادی استخدام کرد که هم‌چنان قراردادهایشان پابرجاست. نکته جالب‌تر اینکه صداوسیما برخلاف تمام سازمان‌های دیگر که تعدیل نیروی پرسنلی داشتند، نه تنها تعدیل نداشته بلکه افزایش هم داشته و هیچ معیاری هم ندارد که با این افزایش پرسنل چه چیزی تولید می‌کنند یا چه خدماتی را ارائه می‌دهند؛ مثلا پالایشگاه یا معدن زمانی که تعدیل یا افزایش نیرو دارد منطبق بر تولیداتش این کار را انجام می‌دهد.
محل بحث هم همینجاست تولید صداوسیما و پرسنلش ارتباطی با هم ندارند و اتفاقا بخش عمده‌ای از تولیدات صداوسیما بیرون از شبکه انجام می‌شود و اینکه در تلویزیون با دریایی از کارمندان به نام کارمندان صدا و سیما مواجه می‌شویم که معلوم نیست شرح وظایفشان چیست، برای همه ما پریسش ایجاد می‌مند.
آن‌ها به دلیل شغلی که دارند می‌توانند در همه‌جا و در هر پوزیشنی حضور داشته باشند، اما باقی مشاغل اگر در جایی هستند، بنابر شغلشان است، اما کارمند صداوسیما با همین عنوان در هر رویدادی حضور پیدا می‌کنند، به همین علت هم این اتفاقی را که رخ داده را نباید فقط در حوزه رسانه دید بلکه بیشتر می‌توان گفت این‌ها در حوزه امنیت ملی کار می‌کنند.
به نظر برنامه ریزان و سیاست‌گذاران این کار را انجام داده‌اند؛ یعنی تلویزیون بخش عمده‌ای از تولیدات مذهبی را در همه استان‌ها برعهده گرفته که برای صداوسیما اولویت دارد و بخشی از پخش‌های زنده این رویداد‌ها را هم انجام می‌دهد، علاوه برآن خیلی از برنامه‌های جانبی را هم حمایت می‌کند. اگر معیار شما سرگرمی و آموزش است، باید بگویم خیر، از 10 سال گذشته تا به حال اصلا صداوسیما خودش را در این قضیه متعهد ندانسته، بلکه در امور دیگری در حال فرهنگ‌سازی است، مثلا بودجه سنگینی برای «ایران من» یا برای تبلیغ افزایش تولید و افزایش جمعیت می‌گذارد.
باز هم اگر به نظر سیاست‌گذاران دقت کنید، آن‌ها کسانی را به‌عنوان مخاطب می‌شناسند که از آن‌ها با عنوان «هسته مرکزی یاد می‌کنیم. هسته مرکزی کسانی هستند که به آقای رییسی رای دادند، آن‌ها جامعه الیت (نخبه) و تاثیرگذارند و بودجه یک نفر در جامعه هسته مرکزی دوهزاربرابر بیشتر از کسی است که بیرون از هسته مرکزی قرار دارد، چون کسی که بیرون است تاثیرگذار نیست، ولی کسی که آن‌جاست تاثیر دارد؛ بنابراین درست است که صداوسیما تنها 24درصد مخاطب دارد، ولی به نظر آن‌ها _باز هم تاکید می‌کنم_ به نظر سیاست‌گذاران تلویزیون آن قشر مهم و مخاطب اصلی تلویزیون هستند، نه آن 75درصدی که تاثیرگزار نیستند، بنابراین سیاست‌گزار و تنظیم کننده بودجه تعیین می‌کند همان یک چهارم جمعیت که رای داده‌اند می‌توانند از خدمات اجتماعی و رفاهی برخوردار باشند.
طبق گفته‌های اهالی صداوسیما، این سازمان فقط برای 10درصد بچه مذهبی‌ها و حزب اللهی‌ها تولید محتوا می‌کند این در صورتی است که ما برای امسال چیزی بالغ بر 58 درصد افزایش بودجه داشتیم که باید آورده‌ای برای مخاطب داشته باشد.
می‌توان گفت مهم‌ترین آورده آن‌ها این است که 10درصدشان کم‌تر نشود. یعنی قرار نیست این 10 درصد رشد کیفی یا کمی داشته باشند. نه قرار است این 10 درصد 12 درصد شود و نه قرار است که این 10درصد با جدیدترین آموزش‌های آی تی یا دیجیتال مارکتینگ در جهان آشنا شوند بلکه فقط قرار است 10درصد باقی بمانند و با ریزش هسته مرکزی همین که می‌مانند بودجه سنگینی دارند.
من دوباره این کلمات شما را تک به تک تصحیح می‌کنم. پرورش نیست، چون پرورش آداب خود را دارد. ترویج ایدئولوژی هم نیست، چون آن هم آداب خود را دارد، حتی برای سوادآموزی هم مناسب نیست بلکه فقط برای رضایت‌مندیشان از شرایط موجود است.
نمی‌توانند، چون که نیازی به افزایش بودجه نیست؛ یعنی اگر ایدئولوژی کارش را درست انجام دهد ارزش افزوده به فرد اضافه می‌کند نه این‌که ارزش افزوده را از فرد بگیرد، در نتیجه مجبور می‌شوند با ارزش ریالی آن کاستی ارزش را جبران کنند؛ یعنی پول می‌دهند که کاستی ارزش افزوده جبران شود، امروز نسبت به 20 سال پیش باید به‌طور مستقیم پول بیشتری به کسی که کارمند صداوسیماست بدهند، زیرا اگر 20 سال پیش افراد تلاش می‌کردند که وارد صداوسیما شوند امروز برای این‌که همان افراد بمانند باید پول بیشتری بدهند.
برگردیم به همان بحث اول، این‌که صداوسیما نهادی به نام ساترا بسازد که تا این حد در کار شبکه‌های نمایش خانگی دخالت کند و از آن‌ها سهم بگیرد به این دلیل که خودش توان تولید و حفظ و افزایش مخاطب را ندارد علی رغم این که بودجه هنگفتی هم دارد، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟
امیدوار بودم که مجبور باشد پول را به دیگری دهد، اما اتفاقی که در حال رخ دادن است شبیه اتفاقی است که در سوخت، دخانیات و مخابرات و ... اعمال شده است. سیاستی وجود دارد که طبق آن محصول دولتی را تخریب می‌کنند تا محصول بخش خصوصیِ معیوب را گران‌تر بفروشند که قشر ضعیف جامعه هم نتواند از این تنوعات استفاده کند.
زمانی‌که سریالی از تلویزیون پخش می‌شود حتی اقشار ضعیف جامعه هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و تلویزیون ببینند، اما اگر تلویزیون برنامه‌هایش را بی‌کیفیت کند آن‌ها مجبورند پلتفرم‌ها را دنبال کنند که در نتیجه هزینه اینترنت بالا می‌رود و بخش خصوصی هم منابع خود را تامین می‌کند تا فقط بتواند به حد تعادل برسد.
باید نسبت به بودجه کل کشور، درآمد نفتی و درآمد سرانه این موضوع را بررسی کنیم. در مقوله اقتصاد فرهنگ افزایش این چنینی بودجه به ضرر فرهنگ تمام می‌شود.
وقتی مدام برای فرهنگی شدنِ جامعه، سوبسیت و هزینه تخصیص داده شود، عملا فرهنگی بودن برای جامعه گران تمام می‌شود.
بله، هرچه قدر ما برای ایجاد جامعه فرهنگی بودجه بیشتری بگذاریم اتفاقا داریم مردم را از فرهنگ دور می‌کنیم، چون این کار باعث گران شدن محصول فرهنگی می‌شود، درست مانند بودجه‌ای که برای سلامتی کشور درنظر گرفته می‌شود و درنتیجه باعث می‌شود که مدام بیماری را حذف کنند نه این که به ترویج بهداشت بپردارند. ساختن آدمِ فرهنگی ربطی به اختصاص پول و بودجه ندارد بلکه فضای فرهنگی نیازاست.
اگر به پول ارتباطی ندارد پس به چه چیز مربوط می‌شود؟
در فضای فرهنگی، افراد فرهنگی به وجود می‌آیند وقتی بودجه را زیاد می‌کنیم، مناسبات فرهنگی بیشتر می‌شود و محصول فرهنگی گران می‌شود و به تدریج از سبد محصولات مردم خارج می‌شود.
یعنی فکر می‌کنید که تخصیص بودجه در جهت ضرر بیشتر است؛ یعنی هرچند که این پول برای اهالی صداوسیما منفعت محسوب می‌شود، چون دارند پولشان را می‌گیرند، اما برای مردم و کاهش کیفیت آثار تلویزیونی ضرر به حساب می‌آید؟
بله و از یک جهت سوم هم می‌شود به آن نگاه کرد. در 10 سال اخیر شعار کشور یک محور بیشتر ندارد و آن‌هم «تولید» است. مسئولین مدام درباره تولید حرف می‌زنند، اما تنها جایی که بودجه می‌دهند، ولی تاکید دارند که تولید باید کم‌تر شود صداوسیماست، گویی اصلا کاری به شعار رهبری ندارند. باید افزایش تولید خصوصا تولید داخلی در اولویت باشد، اما هم‌چنان می‌بینیم که آثار دوبله و فیلم و سریال‌های خارجی بیشترند و کیفیت تولیدات داخلی هم طوری نیست که وابستگی ما را کم کند.
هرچند تولید هم داریم، ولی بیشتر برنامه‌های با مضامین مذهبی یا در برگیرنده عقاید سیاسی هستند یا نهایتا مسابقه‌ای و برنامه آموزنده یا سرگرمی محور دیگری نداریم.
در دسته‌بندی صداوسیما برنامه‌های لایو یا برنامه‌های استدیویی جزء تولیدات محسوب نمی‌شوند و آن‌ها را روتین می‌دانند، در اصل تولیدی نداریم.
اگر هم بخواهیم همان‌ها را به عنوان تولید درنظر بگیریم بازهم چیز قابل دفاعی وجود دارد؟
در دولت قبلی دو نهاد با مجلس خیلی مشکل داشتند یکی خودروسازی و یکی هم صداوسیما، اما این مجلس با هر دوی این دوستان نظر مساعد دارد. شما رد تمام نمایندههای مجلس پس از پایان دوره‌اشان و استخدام شدنشان در تلویزیون را می‌توانید ببینید، عملا نمایندگان مجلس در حال سرمایه‌گذاری شغل بعدیشان هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/772671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود

تو بگو ماه کجاست؟

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

استقبال پاسداران سپاه سوادکوه از شهید خوشنام

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد

شاعرانه/هزار جان مقدس فدای روی تو باد

برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)

حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم

دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد

روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها

سقوط کمد سبب مرگ کودک 7 ساله در قائمشهر