پیام مازند

آخرين مطالب

کشاورزی مازندران از بی بنیانی تا دانش بنیانی/ تولد «امیر» با فجر مقالات

کشاورزی مازندران از بی بنیانی تا دانش بنیانی/ تولد «امیر» با فجر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در استان مازندران تولید می‌شود و بسیاری از این محصولات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان که از فکر و ایده متخصصان ایرانی و مازندرانی نشأت می‌گیرد بر سر سفره جهانیان قرار گرفته است.
حال و روز کشاورزی و کشاورزان در مازندران در دوران قبل از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، موقع برداشت محصول آن را خان‌ها و اربابان درو می‌کردند و سود حاصل به جیب آنان می‌رفت و از سوی دیگر وضعیت کشت و تولید در مازندران و دیگر مناطق ایران به صورت سنتی بود و کشاورزان برای تأمین هزینه‌های تولید چاره‌ای نداشتند تا اراضی و مزارع خود را به مالکان و و اربابان بفروشند و یا از آنان مساعده بگیرند، در واقع رنج و زحمت برای آنان بود و سود و گنج برای خان‌ها و اربابان.
به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در سایه تلاش‌ها و مجاهدت متخصصان و اندیشمندان میزان تولید و ضریب سطح کشت و عملکرد محصولات کشاورزی در مازندران رشد چند برابری یافت و بسیاری از تولیدات نیز با بهره‌گیری از ظرفیت دانش بنیان به بازارهای خارجی راه یافت.
اینک به برکت انقلاب و در سایه تلاش‌های کشاورزان و دانشمندان نام مازندران در تولید و تأمین امنیت غذایی در کشور و جهان طنین انداز است و همزمان با دهه فجر، رقم جدید برنج محصول در استان مازندران رونمایی شد.
بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: به برکت تولیدات دانش بینان سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه ضریب کشت و مکانیزاسیون بعد از سال‌های انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است، افزود: توجه خاصی طی سال‌های بعد از انقلاب به تولید و کشاورزی شده است و در در 2 سال اخیر بیش از 3 هزار و 675 میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شد.
وی به نقش دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی اشاره و از تولید رقم جدید برنج پرمحصول با نام «امیر» در مازندران خبر داد و گفت: عملکرد رقم‌های اصلاح شده برنج 7 تا 8 تن در هکتار است در حالی که این میزان در رقم برنج امیر 10 تا 11 تن، همچنین میزان نشاسته موجود در برنج امیر 20 ثبت شده که مناسب ذائقه ایرانی‌ها است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فعالیت در بخش گیاهان دارویی را یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان بیان کرد و گفت: تلاش در نفوذ دانش به سطح مزرعه تاکید می‌شود.
وی افزود: باید یافته‌های علمی را به مزرعه و کشاورز نزدیک کرد تا به امنیت غذایی حداکثری دست یافت که این امر متعاقباً تعاملات بیشتر را می‌طلبد.
دانش بنیان شدن کالاها و محصولات پدیده‌ای نو و جدیدی است که در سایه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و تلاش دانشمندان به بار نشسته است و چنین مساله در دوره رژیم منحوس پهلوی وجود نداشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به تولید 650 محصول دانش بنیان در استان گفت: مجوز راه‌اندازی دهکده فناوری و دانش بنیان کشور در مازندران صادر شد.
حسن خیریان پور در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشد شرکت‌ها و کالاهای دانش بنیان در استان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و دانش بنیان کردن تولید و خدمات موجب ارتقای کیفیت تولید و افزایش کمیت و کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی خواهد شد و ارتقای بهره وری و افزایش نرخ رشد اقتصادی در برخواهد داشت.

پیام مازند

وی افزود: جهت گیری اکثر کشورهای توسعه یافته مبتنی بر هایتِک (فناوری بالا) در محصولات جدید و نوآوری محصولی است، این در حالی است که طبق گزارش وزارت صمت، بیش از 50 درصد ارزش افزوده صنعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه مربوط به صنایع موسوم به فناوری غیر هایتِک و فناوری متوسط و پایین است.
تلاش‌های کشاورزان و محققان با تأمین زیرساخت‌ها و امکانات سبب شده تا کالاهای دانش بنیان و تولیدی استان به بیش از 62 کشور جهان صادر شود. ناظر گمرکات مازندران از صادرات 535 قلم کالا طی دو سال اخیر از گمرکات استان به مقصد 62 کشور جهان خبر داد.
سه میلیون 270 هزار تن و ارزش بیش از 721 میلیون و 483 هزار دلار از طریق 5 گمرک صادراتی استان مازندران صادر شده است
امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صادرات انواع کالا از مرداد ماه 1400 تا پایان دی ماه 1402 به وزن سه میلیون 270 هزار تن و ارزش بیش از 721 میلیون و 483 هزار دلار از طریق 5 گمرک صادراتی استان مازندران (نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و آمل) بوده است، افزود: این میزان از نظر وزنی 41 درصد و ازنظر ارزشی 42 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: تعداد کالاهای صادر شده از گمرکات مازندران بالغ بر 535 قلم بوده که عمده ترین اقلام صادراتی به ترتیب شامل سیمان، محصولات لبنی، مواد معدنی مواد پلاستیکی، فلزات و مصنوعات فلزی، انواع پوره، کیوی، گل و گیاه و… است.
وی ادامه داد: در طول این مدت انواع کالای صادراتی از گمرکات استان مازندران به مقصد 62 کشور جهان ارسال شد که عمده ترین این کشورها شامل عراق، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، امارات، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، ایتالیا است.
سالانه بیش از 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود و این استان به برکت تلاش‌های تولیدکنندگان و محققان در 14 محصول رتبه برتر کشور را دارا است.
کد خبر 6015974

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/774530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور

تداوم محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

بازدید استاندار مازندران از ورزشگاه ماهفروجک ساری

(عکس) ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز؛ دریاچه ارواح کجاست؟

خزر مواج می‌شود

هشدار هواشناسی برای مناطق کوهستانی مازندران

قلع و قمع 51 فقره تغییر کاربری در محمودآباد

مازندران از امشب سیلابی می‌شود

بالاخره دولت دستور همسان‌ سازی حقوق‌ ها را داد

بخشی از کتاب/ ما همه خواهیم مرد، همه ما

176 رتبه برتر آموزشی در رامسر کسب شد

موزه‌ها شنبه تعطیل است

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

دو خط کتاب/ هیچ چیز تصادفی نیست

فعالیت سامانه بارشی امروز در مازندران

مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران

مازندران بارانی می‌شود

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

داستانک/ گالری نقاشی

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403