پیام مازند

آخرين مطالب

چهل سال تلاش برای پرفروغ شدن چراغ صنعت در مازندران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پا به عرصه گذاشتن کارخانه های بزرگ همچون کاله، صنایع فولاد ، ریخته گری طبرستان، کشتی سازی صدرا و ایران خودرو در مازندران ، فعالیت های صنعتی در این استان شمالی کشور رونق و جان مضاعفی گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران که پیشتر و در زمان قبل از انقلاب به داشتن صنایعی همچون نساجی مازندران، چیت سازی بهشهر ، زغالسنگ البرز مرکزی و صنایع غذایی معروف بود بعد از انقلاب در گروههای دیگر صنعت از جمله فولاد، سلولزی، لبنیات و غذایی چشمگیرتر وارد عمل شد تا بتواند ظرفیت و پتانسیل خود را در عرصه های مختلف نشان دهد.
صنایع در مازندران در گذر زمان چهل ساله اکنون در هفت گروه صنعتی غذایی، فولادی، خوروسازی و تامین قطعات خودرو، سلولزی، شیمیایی ، کانی و نساجی فعال است و بیش از 80 هزار نفری در این بخش ها فعالیت دارند.
بنا به اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران سه هزار و 50 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان وجود دارد که از نظر پراکندگی نیز این واحدها در تمامی نقاط استان مستقر هستند و شهرستان فاقد واحد صنعت وجود ندارد.
معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: مازندران ظرفیت های ویژه و بالقوه ای همچون جنگل، چوب، کشتگاه پنبه برای فعالیت در زمینه صنعتی برخوردار بوده است که تا قبل از انقلاب تنها به یک بُعد از این ظرفیت ها توجه و به آن پرداخته شد.
علیرضا یوسف نژاد افزود: رویش پنبه در مازندران ظرفیتی بود که باعث شد تا در آنزمان استقرار چرخه صنعت نساجی شامل پنبه پاک کنی ، ریسندگی ، نخ ریسی و بافندگی در برخی نقاط این استان فراهم شود و چرخ این صنعت به حرکت در آید.
وی از کارخانه های نساجی مازندران، قائمشهر و بهشهر و پنبه پاک کنی گلوگاه ، نکا ، بهشهر، قائمشهر ، بابل ، آمل ، بابلسر و چالوس به عنوان تنها مجموعه های صنعتی در مازندران نام برد که قبل از انقلاب اسلامی فعالیت می کردند.
معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران که فعالیت در حوزه های صنعتی مازندران را با جهش خوب پس از انقلاب اسلامی توصیف کرد، ادامه داد: در این زمان با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های استان تلاش شد تا صنعت از حالت انحصاری تنها در یک رسته خارج شود و چرخ صنعت در بخش های دیگر به حرکت در آید.
وی اضافه کرد: اکنون کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی بزرگ و کوچک مازندران در هفت گروه صنعتی غذایی، سلولزی ، تامین قطعات خودرو ، فولادی ، کانی ، شیمیایی و نساجی فعالیت می کنند.
به گفته معاون صمت مازندران پس از انقلاب از ظرفیت های موجود استان به طور مثال از ظرفیت جنگل و درختان برای استقرار و فعالیت گروه های صنعتی سلولزی که در زمینه تولیدات ام دی اف و نئوپان می باشند ، استفاده شد و اکنون استان جز سرآمدان تولید این محصولات به شمار می رود .
وی گفت: زمانی تولید فولاد در مازندران آرزوی دست نیافتنی به شمار می رفت و اما اکنون با تولید سالانه 2 میلیون تن میله گرد ، بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید این محصول را استان برعهده دارد.
یوسف نژاد از ایجاد کارخانه های تامین قطعات خودرو و راه اندازی یکصد واحد بزرگ و کوچک در این عرصه به عنوان بخشی از کارنامه درخشان صنعت مازندران پس از انقلاب برشمرد و گفت: استان در این گروه صنعتی رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: همچنین با فعال شدن سه کارخانه سیمان، شاخه گروه صنعتی کانی ( غیر فلزی ) در مازندران رونمایی شد و فعالیت در این زمینه آغاز شده که می بایست حرکت در این بخش بیشتر شود.
یوسف نژاد با تاکید بر حفظ صنایع گذشته گفت: صنعت نساجی باقی مانده از سالهای قبل که نیاز به بازسازی و نوسازی داشتند پس از طی این مراحل در حال ادامه فعالیت هستند.
وی افزود: 50 واحد بافندگی ، 6 واحد ریسندگی بزرگ و 6 واحد الیاف نبافته بخشی از فضای فعالیت صنعت نساجی در مازندران است که در حال کار می باشند.
قائم مقام سازمان صمت مازندران تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان را سه هزار و 50 واحد عنوان کرد و گفت : بیش از 80 هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.
وی همچنین از وجود 859 واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در مازندران خبر داد و افزود : سرمایه گذاری این واحدهای صنعتی سه هزار و 900 میلیارد تومان است که با بهره برداری از این تعداد طرح 27 هزار فرصت جدید اشتغال در استان فراهم می شود.
یوسف نژاد که نمره صنعت مازندران را پس از انقلاب خوب ارزیابی کرد ، ادامه داد: مازندران در سه شاخص کشوری ارزیابی تعداد واحدهای فعال، میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی در حوزه صنعت به ترتیب رتبه های نهم، سیزدهم و یازدهم کشور را دارد .
وی امیدوار است با رفع مشکلات تامین زمین برای استقرار واحدهای صنعتی، استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه به بار بنشیند و تعداد بیشتری واحدهای صنعتی در این استان مستقر شود.
2096/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/78421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است