رئیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور:
برنامه های درسی دانشگاه فنی و حرفه ای متحول می شود
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام مازند - ساری- رئیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور گفت: تحول برنامه های درسی همراه با تحول کتاب های درسی مهارتی توسط این دانشگاه در دست طراحی و تدوین است و مهرماه 98 دانشگاه فنی با برنامه های درسی جدید در خدمت دانشجویان خواهد بود.
به گزارش ایرنا ابراهیم صالحی عمران روز چهارشنبه در حاشیه همایش هم اندیشی روسای مراکز، اعضای هیأت علمی و حراست های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در ساری در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: دانشگاه فنی حرفه ای با برخورداری از حدود 160 هزار نفر جمعیت دانشجویی و 173 دانشکده و آموزشکده و حدود 160 رشته تحصیلی یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور محسوب می شود.
وی افزود: در 111 شهر دانشکده و آموزشکده داریم و هدف اصلی این دانشگاه تربیت تکنسین و ارتقای آموزش های مهارتی با جامعه است.
صالحی عمران اظهار کرد: در شرایط اقتصادی خاص فعلی حضور فعال یک دانشگاه درعرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای عبور از بحران ها و مشکلات موجود می تواند بسیار کمک کننده باشد و دانشگاه فنی حرفه ای به عنوان یک دانشگاه ماموریت گرا می تواند در این راستا کمک شایانی داشته باشد.
وی گفت: ما سعی کردیم در این دانشگاه برنامه های کمی و کیفی تعریف کنیم، ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی در پیوند دانشگاه با جامعه می تواند کمک کننده و اثرگذار باشد.
وی افزود: برنامه تحولی ما در دانشگاه فنی حرفه ای تحول برنامه های درسی است که در حال بازنگری و تدوین مجدد 32 برنامه پیوسته کارگردانی دانشگاه هستیم که همراه با این برنامه تحول سعی می شود کتاب های درسی مهارتی هم توسط این دانشگاه طراحی و تدوین شود و مهرماه 98 دانشگاه فنی با برنامه های درسی جدید در خدمت دانشجویان خواهد بود.
صالحی گفت: اگر بخواهیم آموزش های فنی حرفه ای در جامعه جا بیفتد نیازمند یکسری اصلاحات در درون سیستم آموزش مهارت و یکسری اصلاحات در خارج از سیستم های مهارت هستیم، یک مشکل بزرگ که آموزش های فنی، حرفه ای ما در جامعه ما دارد بحث فرهنگی است، میل طبیعی خانواده ها متاسفانه بیشتر به سمت دانشگاه و مراکز عالی است.
وی افزود: تجربه کشور ما و کشورهای دیگر نشان داده مدارک آموزش عالی چون تاکید عمده اش بر دانش نظری و اخذ مدارک آموزشی است چندان در بازار کار نمی تواند موفق باشد و ما باید این فرهنگ را اصلاح کنیم که بخش عمده اش به نظام آموزش و پرورش کشور بخصوص در آموزش دوره عمومی و متوسطه برمی گردد و نگرش های لازم نیز به خانواده ها و دانش آموزان در توجه به فرهنگ کار و مهارت باید داده شود.
صالحی افزود: متاسفانه در نظام آموزشی کشور همه دانش آموزان را برای دانشگاه آماده می کنیم و مسلما این انبوه مدارک آموزشی و مدرک گرایی در اقتصاد چندان کارساز نیست بنابراین یکی از اصلاحات عمده اصلاحاتی است که باید در نگرش و توجه مردم نسبت به آموزش فنی حرفه ای صورت گیرد.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور ادامه داد: علاوه بر این یکسری تحولات در درون سیستم های مهارتی باید ایجاد شود که یکی از آنها مربوط به برنامه های درسی معطوف به بازار کار است، آموزشگاه فنی حرفه ای قطعا برنامه ای را می تواند مورد توجه قرار دهد که منتهی به اشتغال شود و بازار کار مناسبی داشته باشد و این نیازسنجی دقیق آموزشی همراه با ارائه استانداردهای آموزشی بسیار می تواند کارساز باشد که یکی از برنامه های جدی دانشگاه فنی و حرفه ای توجه به این اصلاحات و رجوع به رشته های واقعی مورد نیاز بازار کار است.
صالحی افزود: علاوه بر این ما نیاز داریم برنامه های تحولی برای مربیان و اعضای هیات علمی در نظر بگیریم و در این راستا برنامه های توانمندسازی در داخل و خارج از کشور تدارک دیده ایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: برنامه دیگر مدنظر این دانشگاه ارتقا و به روز رسانی کارگاه های آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی است، سرفصل های برنامه های درسی نیز علاوه بر این شایسته محور و براساس نیازهای دقیق صنعت و کارخانجات خواهد بود.
وی گفت : اصرار بر ارتباط مداوم و تنگاتنگ با کارفرمایان، صنعتگران و بخش های تولیدی جامعه داریم تا به اشتغال نسل جدید و بهره وری تولید کمک کنیم.علاوه بر این از لحاظ فیزیکی و زیبایی نیز توجه خاصی به کارگاه ها و دروس عملی داریم.
دومین نشست هم اندیشی نظارت ، ارزیابی و حراست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران روز گذشته در دانشگاه امام محمد باقر (ع) ساری آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه می یابد.
این همایش کارگاههای نظارتی و حراستی نیز برای مسئولان مربوط دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور برگزار می شود.
در حال حاضر 173 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 57 دانشکده اختصاصی بانوان است و حدود 160 رشته تحصیلی در آنها فعالیت دارند.
علاه بر این، هم اکنون حدود 600 هزار دانشجو در دورههای مهارتی تحصیل میکنند که این رقم با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه به بیش از یک میلیون و200 هزار دانشجو افزایش یابد.
7335/1899
-
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲:۳۵
-
۹۱ بازديد
-
-
پیام مازند
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/78448/