پیام مازند

آخرين مطالب

مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران اجتماعي

مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - بی تفاوتی به نقش چند وجهی آب بندان‌ها در اقتصاد و معیشت مردمان شمال کشور، این بار دامن منابع آبی بکر مازندران به ویژه شهرستان بابل را گرفته و برای تداوم رونق بخش کشاورزی به ویژه شالیکاری در منطقه 110 قطعه از این آب بندان ها نیازمند لایروبی فوری هستند.
با وجود اخذ ردیف اعتباری اختصاصی برای ساماندهی و لایروبی آب بندان‌های شمال کشور اما این طرح حداقل در مازندران و در شهرستان بابل در حد طرح باقی مانده و در گام اجرایی قرار نگرفته است.
آب بندان؛ استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود.
این سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن " اندون "، در گیلان " سل " و در استان گلستان " بندسار " می گویند.
بر اساس آمار رسمی، مساحت کل آب بندان‌های استان های گلستان، مازندران و گیلان حدود 33 هزار هکتار است که آب آبیاری حدود 150 هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند.
رواج سدسازی در کشور به همراه استفاده بی در و پیکر از سفره های زیرزمینی و دلخوشی به شیوه های نوین آبیاری در چند دهه گذشته سبب شد تا تعداد زیادی از آببندان های این استان ها رها شده و خشک شوند در حالی که تا اواخر دهه 40 و 50 این سازه ها تنها تامین کننده آب کشاورزی در شمال کشور بود.
آب رودخانه ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل های غیرکاشت از طریق کانال ها و پمپاژ به آب بندان‌ها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.
در این پیوند فرماندار بابل با بیان این که 110 قطعه آب بندان در این شهرستان نیاز فوری و اضطراری به لایروبی دارند، گفت: اگر با رویه فعلی لایروبی آب بندان های این شهرستان انجام شود 25 سال این مهم زمان می برد.
علی پیر فلک افزود: از مجموع 210 قطعه آب بندان شهرستان بابل 110 قطعه آن کارایی زیادی برای آبیاری شالیزارها ندارد و به صورت فوری باید لایروبی آنها آغاز شود.
وی اظهار داشت: در یک سال اخیر هشت آب بندان در این شهرستان لایروبی شد که اگر با همین رویه فعلی لایروبی ها انجام شود 25 سال زمان می برد تا همه آب بندانهای این شهرستان لایروبی شوند.
پیرفلک افزود: دیگر آب بندان های این شهرستان که در حال حاضر نیاز به لایروبی ندارد، برای چند سال دیگر به لیست آب بندان های نیازمند به لایروبی اضافه خواهد شد، که با محاسبه همه آنها لایروبی آب بندانهای شهرستان بابل 25 سال طول خواهد کشید.
فرماندار بابل با بیان این مطلب که کمبود اعتبار یکی از علت های اصلی تاخیر در لایروبی آب بندانهای این شهرستان است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم که برای شالیکاران ما بسیار حائز اهمیت است نیازمند اعتبار ملی هستیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان بابل با اشاره به این مطلب که با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود آب برای زمین های شالیزاری نقش آب بندانها برای تامین این نیاز بسیار مهم است، ادامه داد: نیاکان ما با احداث آب بندانها، نیازهای اصلی تامین آب زمین های شالیزاری خود را تامین می کردند و این مهم باید در شرایط فعلی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
فرماندار بابل خاطرنشان کرد: برخی از آب بندان های این شهرستان به خاطر عدم لایروبی تا پایان اردیبهشت ماه بیبشتر آبدهی ندارند و این امر به چالشی برای شالیکاران تبدیل شد.
این مقام مسوول تصریح کرد: به عنوان نمونه آب بندان20 هکتاری خراسان محله بابل در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت بیشتر آبدهی نداشت که در سال جاری با لایروبی که انجام شد مشکل شالیکاران برطرف شد.
استان مازندران بیش از 800 آب‌بندان بزرگ و کوچک را در خود جای داده و در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده است. و شهرستان بابل با 210 قطعه آبندان دارای بیشترین آبندانها در بین شهرهای مازندران است.
در طول 400 سال گذشته تا کنون این ظرفیت سبب شده است که کشاورزان و شالی کاران این استان بدون استفاده از فناوری های امروزی که با برق فعالیت دارند به کشت برنج بپردازند.
مردم استان همواره از این آب‌بندان‌ها برای امرار معاش زندگی خود استفاده می کردند و می کنند و با کشاورزی و صید ماهی در چارچوب قانون از این ظرفیت ممتاز برای کسب روزی حلال بهره می گیرند.
از طرف دیگر این آب‌بندان‌ها در شهرها که به عنوان یک سیستم خنک کننده و تعدیل درجه حرارت دما در تابستان محسوب می شدند در زمستان یا زمان سیلاب برای کنترل سیل در طول تاریخ برای مازندران اثربخش بودند.
مازندران دارای 2 تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل‌پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.
مازندران همچنین افزون بر 800 قطعه آب‌بندان به مساحت 17 هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان100 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیتی حدود 300 هزار بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.
بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست‌بوم مازندران شناسایی شده‌اند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی‌ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/789895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول: ایتالیا باید برای مهار بدهی‌های رو به افزایش خود اقدام فوری کند

نقدی بر سریال قطب شمال با سرمایه گذاری گروه پارس پندار نهاد

انتقاد «اسکارلت جوهانسون» از شباهت صدایش با ChatGPT

ساخت سریالی جدید به نام «آخرین شاه» درباره حکومت محمدرضا شاه پهلوی در نتفلیکس

دختر امینم ازدواج کرد! برگزاری مراسم عروسی هیلی جید اسکات با ایوان مک کلینتاک

شهرام حقیقت‌دوست پلیس شد

منظرۀ پشت سر «مونالیزا» کجاست؟

حلقه سکوت نساجی به احترام شهدای بالگرد

قاتل سه برادر در مازندران دستگیر شد

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت ایتالیا

نحوه گله کردن سعدی

بارش باران و لغزندگی راه های استان البرز

دستگیری قاتل 3 عضو یک خانواده در گلوگاه

هرچی سنگه به پای لنگه!

دستبرد 10 میلیارد تومانی به دلار‌های تاجر سرشناس تهران

محدودیت‌های رفت‌ و آمد در جاده‌های مازندران

دستگیری سارقان 10 میلیارد تومانی در تهران؛ انتقام‌گیری از تاجر با جعل عنوان مامور

مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در دانشگاه پیام‌نور شیراز برگزار شد

هرچی سنگ به پای لنگه!

صحت انتخابات حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی تأیید شد

بازدید استاندار لرستان از بازار خرم‌آباد

تأکید استاندار لرستان بر نظارت بیشتر مدیران اصناف بر بازار

دستگیری عامل قتل سه عضو یک خانواده در گلوگاه

مدیران اصناف بر قیمت‌ها نظارت دقیق داشته باشند

قاتل 3 عضو یک خانواده در گلوگاه دستگیر شد

استاندار لرستان: مدیران اصناف بر قیمت‌ها نظارت دقیق داشته باشند

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده کندوان

دستگیری عامل قتل 3 برادر

هشدار دریایی به فعالان دریای خزر

دعوت 5 ورزشکار مازندرانی به اردوی تیم ملی کبدی

قتل 3 برادر در گلوگاه مازندران؛ قاتل دستگیر شد

خواندن داستانی زیبا توسط سروش صحت

دستگیری عامل قتل سه عضو یک خانواده در مازندران

عامل قتل 3 عضو از اعضای یک خانواده دستگیر شد

حرف‌های جنجالی کارگردان مشهور آمریکایی در کن

دستور ویژه استاندار مازندران برای تکمیل زباله سوز مرکز استان

پیام تسلیت مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان ایشان

کشف بیش از 3 هزار عدد قرص غیرمجاز در نکا

اشک شوق و اندوه مازندران تنها در فاصله دو روز

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

برنامه جدید لیگ برتر / جمعه نساجی – استقلال

بلند شدن صدای سوت کارخانه نساجی مازندران در صبح شهادت آیت‌الله رئیسی

آیت االله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جهادی و مردمی که در قلب مردم جای دارد.

من چه گویم که غریب است دلم!

اجتماع مردم شهید پرور استان البرز در سوگ شهادت سیدالشهدای خدمت سید ابراهیم رئیسی

خون شهدا برکت راه نظام و بدرقه راه مسئولان است

پیام تسلیت رئیس دانشگاه شاهد به مناسبت عروج شهادت گونه آیت‌الله رئیسی و همراهانش

عزاداری در رثای رییس جمهور خدوم

حرف‌های جنجالی کارگردان مشهور آمریکایی در کن |‌ هم بایدن فاسد است هم ترامپ اما...

اهدا عضو، اهدا زندگی