پیام مازند

آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی فرهنگي

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی

  بزرگنمايي:

پیام مازند - مردی بدون سایه، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به روابط عاطفی و زناشویی انسان معاصر می‌پردازد و نگاه ویژه‌ای به مشکلات اجتماعی این روزهای جامعه دارد
مردی بدون سایه؛ فیلمی بدون مایه؟!
همیشه این بحث مطرح می شود که داستان‌های کهن ایرانی می‌توانند منبع مناسبی برای ساخت فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی باشند. علیرضا رئیسیان در جدیدترین اثر خود یعنی «مردی بدون سایه» سعی کرده چنین کاری را انجام دهد. او که جدا از کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، در این راه از بازیگران شناخته شده‌ای مانند لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم استفاده کرده اما با این وجود هم مردی بدون سایه را می‌توان به سختی تا انتها تحمل کرد.

پوستر فیلم «مردی بدون سایه»
ماهان کوشیار (علی مصفا) یک مستند‌ساز است که زندگی‌اش تحت تاثیر توقیف آخرین فیلمش که در مورد خیانت و قتل است، تغییر می‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث می‌شود همسرش یعنی سایه (لیلا حاتمی) تصمیم به کار کردن بگیرد و همین قضیه زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

لیلا حاتمی در «مردی بدون سایه»
مردی بدون سایه در اکثر پارامترها از یک سریال تلویزیونی درجه دوم فراتر نمی‌رود. تقریبا در نیمه ابتدایی، فیلم به هیچ عنوان جلو نمی‌رود و بعد از گذشتن نزدیک به یک ساعت ملال آور، رئیسیان تصمیم به تعریف کردن قصه‌ای می‌گیرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را دیده‌ایم، بازهم نصف و نیمه روایت شده و فیلم آن‌قدر درگیر جزییات عجیب و غریبی مانند اطلاعاتی در مورد زندگی کاراکترهای فرعی داستان می‌شود که حتی وقت کافی برای به سرانجام رساندن خط اصلی داستانی فیلم باقی نمی‌ماند. در انتها مردی بدون سایه با یک سکانس پایانی کاملا گنگ به پایان می‌رسد تا از خودتان بپرسید چرا کارگردان باید 1 ساعتی را صرف نشان دادن صحنه‌های اضافی مختلف و غیر ضروری بکند اما قصد به نتیجه رساندن داستان فیلم را نداشته باشد.

امیر آقایی و لیلا حاتمی در فیلم «مردی بدون سایه»
جدا از موضوع بسیار کلیشه‌ای فیلم که نمونه آن را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی آن هم اکثرا با روایت هیجان انگیز‌تری مشاهده کرده‌ایم، مشخص نیست که چرا باید کارگردانی دوباره تصمیم به ساخت فیلمی با محوریت موضوعاتی مانند شک پیدا کردن میان زوج‌ها بسازد و نتیجه‌ کارش هم دقیقا چیزی مانند سایر فیلم‌هایی که همین بحث را به عنوان موضوع اصلی خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصی را پاسخ داده و نه حرف تازه‌ای را در هیچ یک از المان‌های سینمایی خود بیان کند.

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»
قصه تکراری مردی بدون سایه با شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی همراه شده است. برای مهم جلوه دادن کاراکتر سایه که قصه فیلم هم حول محور او شکل می‌گیرد، رئیسیان بیشتر از شخصیت پردازی، درگیر نشان دادن کاراکتر سایه به عنوان زن زیبا و معصوم است. زنی که لیلا حاتمی در تعداد زیادی از تجربه‌های سینمای خود نقش آن را با ریتم کند بازی‌اش انجام داده اما بستر مردی بدون سایه حتی برای چنین کاراکتری هم فراهم نشده و شخصیت سایه با وجود حضور زیادی که در فیلم‌نامه دارد، هیچ کشمکش خاصی را با دیگر کاراکترهای فیلم حتی همسرش تجربه نمی‌کند و اصلا متوجه نخواهید شد که چرا باید نگران سرنوشت چنین شخصیت خامی در این فیلم باشید.

فیلم «مردی بدون سایه»
از سمت دیگر، تکامل شخصیت ماهان به شکلی کاملا غیر منطقی به نمایش گذاشته می‌شود. مشخص نیست شخصیتی مانند او که حتی فیلمی با محوریت خیانت و شکاکی ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد، چرا و چگونه درگیر حس شکاکی شده و چرا به طرز عجیب و غیرمنطقی روی این موضوع پافشاری می‌کند. طی مردی بدون سایه، هیچ پیش زمینه خاصی از کاراکتر ماهان برای ما تعریف نمی‌شود که کارهایی که او طی بخش دوم فیلم انجام می‌دهد را منطقی جلوه دهد.

فرهاد اصلانی در «مردی بدون سایه»
او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دلیل حضور تعداد زیادی از کاراکترهای جانبی در فیلم مشخص نیست. مثلا شخصیت مادر سایه (گوهر خیراندیش) هیچ واکنش خاصی نسبت به اتفاقات بدی که برای سایه و رابطه او با همسرش می‌افتد نشان نمی‌دهد. انگاری تنها این شخصیت در مردی بدون سایه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگیر ماجراهای عجیب و غریب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگیرد.

علی مصفا در «مردی بدون سایه»
این اتفاق در مورد مدیر سایه (امیر آقایی) و دختری که ماهان در مهمانی شبانه او را ملاقات می‌کند هم رخ می‌دهد. کاراکتر امیر آقایی در این فیلم به عنوان سوپاپ اصلی برانگیختن حس شک ماهان عمل می‌کند و تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما در بخش پایانی فیلم، کارگردان به طرز عجیبی درگیر نشان دادن فساد موجود در شرکتی که این شخص مدیرعامل آن بوده و زندگی شخصی او با همسر بیمار خود می‌شود که به هیچ عنوان ارتباطی به خط اصلی داستانی فیلم ندارند.

امیر آقایی در فیلم «مردی بدون سایه»
بخش حضور ماهان در یک مهمانی شبانه هم یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های مردی بدون سایه محسوب می شود. دیالوگ‌های عجیب و بسیار طولانی بین او و آن دختر کم سن و سال شکل می‌گیرد که هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کند و انگار تنها برای رسیدن زمان فیلم به حداقل 90 دقیقه‌ای، از چنین سکانسی استفاده شده است. مردی بدون سایه در هیچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگردانی و موسیقی فیلم گرفته تا بازی‌های نچندان خاطره‌انگیز بازیگران شناخته شده خود، نقطه اوجی ندارد. جدا از کلیشه‌ای بودن داستان فیلم، روایت جذابی هم رخ نمی‌دهد تا بتوان این قصه تکراری را تا انتها تحمل کرد و در این میان حضور شخصیت‌هایی که از یک تیپ اجتماعی فراتر نمی‌روند و رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی باعث می شود که تماشای این اثر از همان ابتدای کار طاقت‌فرسا و ملال آوری باشد.
بیشتر بدانید : اولین عکس های منتشر شده از لیلا حاتمی در اسپانیا با «مردی بدون سایه»
بیشتر بدانید : تیپ جدید امیر آقایی در فیلمی با بازی لیلا حاتمی + عکس
بیشتر بدانید : گریم متفاوت علی مصفا در فیلم جدیدش + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: rooziato.com





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرهنگ مهدوی رمز عبور دنیای اسلام از مشکلات است

برنامه «هنر در سنگر عشق» در مناطق سیل زده مازندران اجرا شد

هزینه کرد 100 میلیاردی برای اجرای نیات واقفین در مازندران

اتمام داوری 840 اثر و معرفی نفرات برتر جشنواره ققنوس در مازندران

ضرورت نهادینه شدن سبک زندگی قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت

31 فروردین ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نوروزی پلیس

24 فیلم به بخش نهایی«ترنه وا» جشنواره وارش راه یافت

جشنواره لباس ایرانی اواخر فروردین در مازندران برپا می شود

آیین بزرگداشت سلمان هراتی در تنکابن برگزار شد

پذیرایی به سبک غیر بومی بر سفره گردشگری مازندران

9 کنسرت و جنگ شادی نوروزی در رامسر برگزار شد

افزایش120 درصدی فروش صنایع دستی در نمایشگاه ملی نوشهر

من خود آن سیزدهم کز همه عالم بدرم

سرگرمی های نوروزی 85 میلیارد ریال برای مازندران درآمد داشت

بازدید 669 گردشگر خارجی از موزه های مازندران

برپایی جشن میلاد امام حسین (ع) در 300 امامزاده مازندران

سیل بازدید از موزه های مازندران را هم 35 درصد کاهش داد

بابلی ها یاد پدر مهربان سینمای ایران را گرامی داشتند

جشنواره فیلم وارش درقامت بین المللی برگزار شود

تشکیل قرارگاه فرهنگی تبلیغی برای کاهش آلام سیل زدگان

بررسی روش های مختلف برگزاری امتحان نهایی در مناطق سیل زده

خسارت 30 میلیارد ریالی سیل به زادگاه نیما یوشیج

اسکان مسافران نوروزی در مدارس مازندران 50 درصد کاهش یافت

خسارت سیل به 3 مدرسه زیرآب/ مدارس مناطق سیل زده دایر است

مازندران تعطیلات نوروزی را با 15 میلیون گردشگر پایان برد

پاسداشت روز طبیعت در مازندران

موزه کشتی در جویبار راه اندازی می شود

سیلاب به 81 مدرسه مازندران آسیب رساند

افزایش ورودی گردشگران نوروزی به مازندران پس از سیل

اقامت گردشگران نوروزی در مازندران به 12 میلیون نفر رسید

راهبرد گردشگری انبوه 70 سال پیش باید به گردشگری پایدار برسد

فروش 2.7 میلیارد تومانی صنایع دستی مازندارن در ایام نوروز

20 درصد گردشگران مازندران در روستاها اقامت کردند

فروش 2 میلیارد تومان محصولات صنایع دستی نوروزی در مازندران

بابلسر ؛ شهر رودخانه و دریا برای گردشگران

اقامت مسافران نوروزی در مازندران به حدود 10 میلیون نفر رسید

سیل بهاری به میراث 400 ساله مازندران جان دوباره بخشید

80 هزار گردشگر در ساری اقامت کردند

مازندران در رتبه نخست گردشگران مقیم قرار دارد

78 باند قاچاق اشیای تاریخی در مازندران منهدم شد

اجرای تورهای ساری گردی از امروز

تبعات سیل ، اقامت گردشگران نوروزی در مازندران را کاهش داد

عبور از گردشگری گذری اولویت اصلی مدیریت شهری شرق مازندران

بازگشت گردشگران به شهر های سیل زده مازندران

حضور 20 استان کشور در نمایشگاه صنایع دستی مازندران

سیل 86 میلیارد ریال به آثار میراث فرهنگی مازندران خسارت زد

افزایش9 درصدی اقامت گردشگران نوروزی در نور

ثبت بیش از 6 و نیم میلیون شب اقامت گردشگر در مازندران

نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان نور افتتاح شد

افزایش 13 درصدی بازدید مسافران نوروزی از موزه های مازندران