پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مطرح کرد

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران علمي

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قطعه‌سازی را مهم ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران دانست.
امید جهانیان در رابطه با ساختار موتورهای درون‌سوز گفت: موتور درون‌سوز قلب تپنده هر خودرو است، در واقع نیروی محرکه خودرو از موتور تأمین می‌شود و وظیفه تبدیل انرژی گرمایی سوخت را به انرژی مکانیکی دارد.
وی با اشاره به چالش‌های پیرامون ساخت موتور، اظهار کرد: در حال حاضر موتورهای ساخته شده در بحث آلایندگی و مصرف سوخت دچار چالش های جدی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه موتورها به دو دسته درون‌سوز و برون‌سوز تقسیم می‌شوند، افزود: دسته‌ای که انرژی گرمایی را تبدیل به احتراق و حرکت می‌کنند که به این‌ها موتور‌ درون‌سوز می‌گوییم و در مقابل موتور‌های برون‌سوز را داریم که گرما به ماده‌ای واسط داده می‌شود و آن ماده واسط توان حرکت را تولید می‌کند.
جهانیان با بیان اینکه در طراحی و توسعه فرآیند‌های‌ موتور مشکل چندانی نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین چالشی که در راه ساخت و تولید موتور داریم، فرآیند قطعه‌سازی و ایجاد شرکت‌های قطعه‌ساز است.
وی با اشاره به چالش‌های ساخت و تولید صنعت خودروسازی در کشور گفت: مشکلات اقتصادی و نقدینگی، تأمین مواد اولیه مهم‌ترین عوامل چالش ‌برانگیز صنعت خودروی کشور است.
استاد مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل همچنین یادآور شد: ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که به فناوری ساخت موتور رسیدیم و موتور‌های ملی داریم که به نام خودمان ثبت است.
جهانیان با بیان اینکه مهم ترین چالش‌های ساخت موتورهای درون‌سوز در حال حاضر، ساخت و تأمین قطعات در داخل کشور است، افزود: باید این نکته را مد‌نظر قرار دهیم که خودکفایی در ساخت و تأمین قطعه صرفاً به داشتن دانش کافی در خصوص ساخت آن محدود نمی‌شود، بلکه باید در تهیه مواد اولیه مورد نیاز و تولید انبوه آن (با توجه به تعداد تولید خودرو در کشور) نیز توانمند باشیم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.
وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر خانواده موتور ملی را در اختیار داریم که شامل موتورهای بنزینی موتور EF7 تنفس طبیعی، موتور XUM ، موتور EF7-TC (توربوشارژ) و موتور دیزل سواری ( EFD ) که با نام و برند ایران در حال تولید بوده و در تمام دنیا به نام ما ثبت شده است.
عضو هئیت ‌علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل افزود: توانایی ساخت و مونتاژ موتور L90-EU IV ، موتور M13 CNG base (پایه گازسوز)، موتور M15GS-EU IV ، موتور Z24- EU IV و موتور M13GS- EU IV نیز در کشور وجود دارد که به شرط تأمین پیش‌نیازهای اساسی، می‌تواند همه نیازهای کشور را تأمین کند.
جهانیان با اشاره به مقوله ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: یک بحث و چالش دیرینه در کشور ما وجود دارد که برطرف شدن آن نیازمند تغییری اساسی در دیدگاه هر دو طرف است.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی جوان و متخصص، چند سالی است که فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه موتورهای درون‌سوز را آغاز نموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه این دانشگاه موفق شده است که آزمایشگاه پژوهشی موتورهای درون‌سوز را راه‌اندازی نماید، تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد مشغول تکمیل رساله‌ و پایان‌نامه خود پیرامون موضوع موتورهای درون‌سوز هستند.
جهانیان یادآور شد: همچنین طی برگزاری دومین همایش ملی موتورهای درون‌سوز، تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه و شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) منعقد شد که امیدواریم سرفصل تازه‌ای در استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاهی در صنعت کشور باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه قسمت عمده قطعات (به جز مواد معدودی) در داخل ساخته می‌شوند و آنچه اکنون بیشتر قطعه‌سازان ما را آزار می‌دهد، تأمین نقدینگی و واردات مواد اولیه از خارج از کشور است،خاطرنشان کرد:حمایت از تولید داخل به جای واردات، ایجاد تفکر سیستمی در زمینه قطعه‌سازی به گونه‌ای که همزمان با توسعه و پیشرفت قطعه‌ساز و امکان تأمین مواد اولیه آن نیز وجود داشته باشد، تأمین منابع مالی و تسویه بدهی‌ها می‌تواند به رونق بخش صنعت خودروسازی در کشور بیانجامد
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فشارخون؛ بیماری پُر دردسر اما خاموش

جادوی استارتاپ ها در توسعه گردشگری مازندران

وضعیت نامناسب سهم‌بری آموزش و پرورش مازندران از اعتبارات استانی

انتقال آب خزر به سمنان طرحی مثبت برای مهار کم آبی است

مدارس مازندران یکهزار و 74 معلم کم دارد

جهرمی: ساخت 3 ماهواره جدید در دست اقدام است

رشد 20 درصدی پشت کنکوری‌های مازندران

1400 دانشجو در دانشگاه آزاد رامسر تحصیل می کنند

پلاستیک های خطرناک ناشناخته در کمین بیماری های شایع/ اسباب بازی های قدیمی کودکان خطرناک است

امسال 45 هزار کلاس اولی وارد مدارس مازندران می شوند

جهاد دانشگاهی با تمام قدرت به تولید انبوه جلبک ادامه دهد

قبضه نخستین جشنواره ایده پردازی هنرستان های کشور توسط مازنی ها

طرح مالیات بر ثروت در ایران جوابگو نیست

دلیل تقلیل معنادار باروری در کشور چیست؟

فارس من| بلاتکلیفی درمان بستر لاریجان و سکوت دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نقش برجسته رسانه و مطبوعات در دوران دفاع مقدس

مازندران بهترین پایلوت برای توسعه استارت آپ های کشاورزی است

حمایت از واحدهای فناور عامل رونق کسب و کار است

قاتلی خاموش اما قابل کنترل!

پروژه های "تغذیه مصنوعی" راهکاری برای مدیریت منابع آبی

برگزاری اولین رویداد استارتاپ حوزه آسیب های اجتماعی در مازندران

همکاری علوم پزشکی مازندران با پواتیه فرانسه

افتتاح دومین مرکز کنفوسیوس در دانشگاه مازندران

هوش تجاری در کسب و کار، راهبرد جدید تولید

مسئولان روابط عمومی نگاه رفع تکلیف بودن را از خود دور کنند

حذف رقابت محوری از برنامه های آموزش و پرورش است

تولید محلولی که برداشت قارچ را 5 کیلوگرم افزایش می دهد

برنامه بازتوانی قلب درساری اجرا می شود

چگونه باغات خود را از سرمازدگی بهاری حفظ کنیم؟

نظریه آغاز دوره "ترسالی" بعید به نظر نمی رسد

ارتباط صنعت و دانشگاه بمب بیکاری را خنثی می کند

خوشه های شغلی در دانشگاه علمی و کاربردی ایجاد می شود

دوئل آبخیزداری با غول سیلاب و خشکسالی؟!

سد بسازیم یا آب‌بندان؟

بارور کردن ابر در ایران شایعه است

دوئل آبخیزداری با غول سیلاب و خشکسالی؟!

احتمال افزایش پدیده‌های حدی مانند سیل در آینده

چه ساختمان‌هایی نیاز به مقاوم‌سازی دارند؟

شهرهایی که برای یک روز تابستانی معتدل ساخته شده اند

مافیای کنکور و کسب و کار ترس فروشی

ثبت نام برای مدارس تیزهوشان ونمونه از 19 فروردین آغاز می شود

دلایل جولان سیل های ویرانگر در شرق مازندران

سیل مازندران و تحقیقاتی که خاک می‌خورند!

نابودی شمشادها در سوادکوه دلیل اصلی رانش زمین؟!

مهارت آموزی دانش آموزان در دوره نظری الزامی می شود

68 دانش آموزنخبه علمی والمپیادی آمل تجلیل شدند

مرکز آموزش رسانه ای مازندران در آمل راه اندازی شد

ارزیابی ابعاد و مولفه های تاب‌آوری شهری به منظور کاهش خسارت ناشی از سیل

انتقال آب ، اقلیم مازندران را تغییر خواهد داد

غفلت از بانک ژن آب بندان ها در شمال کشور