پیام مازند

آخرين مطالب

ترافیک ملی رامسر در بن بست کوه و دریا مقالات

ترافیک ملی رامسر در بن بست کوه و دریا

  بزرگنمايي:

پیام مازند- برای رفع مشکل ترافیکی شهر رامسر در غرب مازندران ، جایی که کوه و دریا نزدیک ترین فاصله را در مسیر بیش از 300 کیلومتری شرق به غرب استان دارد تاکنون رویاهای زیادی توسط مسئولان و کارشناسان دیده شده اما هیچ یک تاکنون تعبیر نشده است.
زمانی صحبت از ساخت کنار گذار از بالای کوه بود ، بعدها ایجاد آن در دل کوه نقل محافل شد و سرانجام ساخت میانگذر از داخل شهر نیز با بن بست طرح های کوه محور بر سر زبان ها افتاد، ولی هیچ یک از این طرح ها به مرحله اجرا نرسید تا این که سال 91 طبق رسم و رسوم آن سال ها موضوع ایجاد کمربندی یا کنارگذر دریایی بدون اخذ مجوز زیست محیطی و احتمالا به پشتوانه حمایت یکی از شخصیت های محلی مرکز نشین و صاحب منصب شروع شد.
مسیر کنارگذر دریایی رامسر که حدود هفت سال از زمان ساخت آن می گذرد، تنها در ایجاد چند مسیر داخل دریایی به طول چند صد متر متوقف مانده است و محیط زیست در دولت دهم با توجه به آثار مخرب غیرقابل مهار این طرح اجازه نداده است مجری طرح آن را بیشتر به پیش ببرد.
عملیات اجرایی این طرح ملی اردیبهشت ماه سال 91 در قسمت ساحلی شهرگردشگرپذیر رامسر با حضور وزیران وقت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و قرار بود ظرف مدت سه سال و نیم به بهره برداری برسد.
سوابق طرح مطالعاتی اجرایی کردن این پروژه ملی از لحاظ ابعاد فنی و مهندسی در کشور به سال 1385 باز می گردد و قرار بود بر اساس آن جاده کنارگذر چهار بانده ساحلی به طول حدود 10 کیلومتر از دل دریا به همراه احداث جزیره مصنوعی با امکانات رفاهی و تفریحی ساخته شود.
اجرای این طرح البته به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و بنا بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قسمت ساحلی رامسر به طول حدود 10 کیلومتر در داخل دریا آغاز شود ضمن آن که حدود 187 هکتار نیز زمین از دریا برای بخش گردشگری استحصال شود .
میزان اعتباری لازم برای اجرای کامل این طرح ملی در آن زمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی حدود 131 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود.
ایجاد خط رفت و برگشت به عرض حدود 46 متر و نیز پیش بینی 2 خط راه آهن از دیگر مشخصات فنی این طرح بوده است.
رامسر یکی از شهرستان های غربی مازندران است که به خاطر برخوداری از موقعیت های ممتازی نظیر جاذبه های طبیعی ،تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید کاخ موزه ، آب های گرم معدنی و حتی فرودگاه به عروس شهرهای ایران شهرت دارد.
با این وجود جمعی از مسئولان ، کارشناسان و شهروندان رامسری با اشاره به ورود چشمگیر مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی به این شهر گردشگرپذیری و در پی آن بروز معضل بغرنج ترافیک خواستار اجرای کامل این طرح ملی در این منطقه شده اند.
براساس آمار موجود، در نوروز سال 97 نزدیک به سه میلیون نفر شب مسافر در رامسر اقامت داشتند.
* 10 میلیارد تومان هزینه راه دسترسی در دریا
معاون فرماندار رامسر در خصوص این طرح گفت : در مرحله اول اجرای این طرح ملی چند مسیر دسترسی در سه مسیر تا عمق 300 تا 400 متری داخل دریا احداث شده است.
علی لاریجانی در گفت و گو به خبرنگار ایرنا افزود : این راه دسترسی به عرض 8 متری در محدوده شرق ، مرکز و غرب شهر و با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان احداث شده است.
وی گفت : این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی جلوگیری شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی رامسر گفت که متولی اجرای این طرح که سرمایه گذار بخش خصوصی وابسته به وزارت دفاع ، پشتیبانی نیروهای مسلح است پس از حدود یک سال و فعالیت اجرایی در سال 92 کاملا متوقف کرد.
حمیدرضا مقتدر با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساخت این پروژه نقشی آنچنانی ندارد، افزود: برای رهایی مسافران و گردشگران از معضل ترافیک این شهر نیازمند کنارگذر است چرا که منطبق نبودن زیرساخت ها حمل و نقل عمومی پاسخگوی حجم انبوه مسافران و گردشگران ورودی به این شهر نیست.
وی طول راههای اصلی و فرعی رامسر را حدود 378 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد : از این میزان حدود 275 کیلومتر راه روستایی ، 87 کیلومتر راه فرعی و حدود 16کیلومتر نیز راه اصلی شریانی می باشد.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا مجری این طرح تمامی مجوزهای آن را به جز زیست محیطی دریافت نموده و به همین خاطر محیط زیست با ادامه عملیات آن مخالفت کرده است.
شمس الله شریعت نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع چندین بار مورد پی گیری قرار گرفت و حتی امسال نیز در نشست های مختلف مطرح و از مسئولان ذیربط خواسته شد با توجه به آنکه با صرف سرمایه ملی بخشی ازعملیات اجرایی این طرح انجام گرفته درهرصورت هرچه زودتر تکلیف این پروژه باید مشخص شود.
وی با اشاره به آنکه زیر ساخت های شهرهای گردشگرپذیرغرب مازندران در ابعاد مختلف بویژه حمل و نقل پاسخگوی نیاز حجم انبوه مسافران ورودی به این منطقه نیست تاکید کرد که باید این کنارگذر ساخته شود منتهی ارزیابی های زیست محیطی نیز باید در فرآیند اجرای آن مدنظر قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : وقتی که در شهرهای ساحلی گردشگر پذیر غرب مازندران خدمات ملی ارائه می شود باید برای توسعه زیرساخت های آن نیز با هدف رفاه ، آسایش و آرامش مسافران و گردشگران تدبیری بیندیشند تا زمینه ماندگاری بیشتر آنان با هدف تقویت و رونق گردشگری فراهم شود ضمن آنکه مردم بومی این مناطق نیز درچار مشکلات نشوند.
وی خواستار پی گیری مسئولان ذیربط برای رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه اجرای این طرح ملی در این شهرستان گردشگرپذیر شد.
** مجوز محیط زیست ضمنی بوده نه قانونی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز گفت: طبق اسناد موجود، مجری این طرح به شکل ضمنی مجوزهای زیست محیطی از استان مازندران دریافت کرده بود درحالی که باید مجوز قانونی دریافت می کرد.
محمدتقی انزانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه در دولت نهم بدون توجه به مسائل زیست محیطی و دریافت مجوز مبادرت به اجرای این طرح کرد و در نهایت پس از شکل گیری دولت یازدهم از ادامه عملیات جلوگیری شد با این وجود باید تکلیف این پروژه مشخص شود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ساخت راه ساحلی به علت فاصله اندک کوه و دریا و نیز ساخت وسازهای بی رویه در دهه های گذشته در استان های شمالی بویژه مازندران ضرورت دارد، منتهی موارد پیش شرط اجرای چنین طرح هایی ، رعایت همه موارد زیست محیطی و نیز مطالعات جامع و فنی الزامی است.
** طرح مجوز زیست محیطی نداشت
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رامسر هن گفت: با بررسی های به عمل آمده تاکنون مجوزی برای اجرای این طرح از سوی اداره کل محیط زیست مازندران صادر نشده است و البته قرار بود همزمان با مطالعه و اجرا برای عملیاتی شدن این طرح ملی آثار زیانبار زیست محیطی آن نیز پیش بینی شود که چنین نشد.
محمدرضا نیاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اداره کل محیط زیست مازندران در ماه های نخست اجرای این طرح مخالفتش را بیان کرد هرچند پیمانکار نیز سعی داشت به روند اجرای این طرح ادامه دهد ولی بعدا اجازه به او داده نشد و کار متوقف شد.
وی اظهار داشت : هم اکنون اقداماتی که در اجرای این طرح صورت گرفته که شامل ساخت سه مسیر دسترسی با طول حدود 300 متر تا 400 متر در داخل دریاست ، چنان رسوب گذاری در طرفین آنها صورت گرفته که آب به آسانی جریان ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر گفت : اداره کل محیط زیست زمانی می تواند با اجرای این طرح موافقت کند که عملیات به شکل شمع کوبی یا به عبارتی جاده کمربندی هوایی ایجاد شود تا آثار زیانبار زیست محیطی آن کاهش یابد.
نیاستی افزود : هم اکنون این نهاد از مسئولان و دست اندرکاران ذیربط درخواست کرده تا سرنوشت این پروژه را هرچه زودتر مشخص کنند . اگر قرار است طرح ادامه یابد باید منطبق با استانداردهای زیست محیطی باشد و غیر از آن باید سازه های ایجاد شده جمع آوری گردد.
استاندار مازندران نیز یکشنبه هفته پیش در همایش روستایی و شهری که با حضور وزیر کشور در هتل رامسر برگزار شده بود با ابراز نگرانی گفت که حضور گردشگر برای هر منطقه ای مفید است اما متاسفانه نبود زیرساخت های مناسب و کافی سبب شده است تا حضور انبوه گردشگران در مازندران برای این استان تبدیل به مصیبت شود.
احمد حسین زادگان افزود : آزاد راه تهران - شمال که افتخاری برای کشور است ضمن آنکه نمی تواند به صورت کامل مشکل را بر طرف کند بلکه نگرانی ما این است که با اجرای کامل این طرح ملی جمعیت مضاعفی از گردشگران به استان اضافه شود.
وی همچنین با اشاره یه پیشنهاد احداث آزاد راه دریایی اظهار داشت: این آزاد راه هزینه سنگین تملک زمین را ندارد و می تواند موجبات توسعه استان را فراهم کند.
به گفته استاندارمازندران ، آزاد راه دریایی می تواند علاوه بر مسیر شمال به جنوب، در مسیر شرق به غرب دریای خزر نیز راه اندازی شود.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با مدیر طرح ملی کنارگذر ساحلی به منظور دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع بی نتیجه ماند.
رامسر با دست کم 70 هزار نفر جمعیت ثابت و دست کم 500 هزار نفر جمعیت متغیر یکی از شهرستان های غربی مازندران است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چرا برخی از کودکان لکنت زبان می گیرند؟

غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی؟!

خانه به دوشی بیماران ام اس/ سالانه 40 بیمار در آمل افزوده می شود

جای خالی تدبیر و مسئولیت در گردشگری های نوپدید مازندران

میراث خواران ، چابکتر از میراث داران

مشکل سوخت کشاورزی در بهشهر ؛ از کندی ثبت سامانه تا چاههای غیرمجاز

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری

تور زیرزمینی در اعماق معدن/از دنیای رنگارنگ جنگل‌ تا جهان معادن

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید!

مهارت در گوش دادن؛ راهکاری موثر برای برقراری ارتباطات با دیگران

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن!

فشار خون ، قاتل خاموش اما قابل کنترل

نشان یونسکو بر پیشانی هنرهای سنتی/ گلیمچه جهانی زیر پای دلالان

سرریز فاضلاب ها و مساله شنا در دریای خزر

کتب درسی و محیط زیستی که نیست

حال ناخوش واحدهای تولیدی در سوادکوه/ کارگرانی که بیکار شدند

دوران نوجوانی دختران چگونه می گذرد؟

توقف قطار گردشگری مازندران در ایستگاه مخالفت‌ها

هویت مازندران در محاصره حفر چاه های غیر مجاز/ گنجی در کار نیست

اعتیاد و عوامل موثر در آن

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

آزادی به شرط گلریزان/ نیازمندانی که یاری خیران را می طلبند

گنحینه هایی غریب در سپهر گردشگری مازندران

زنان در پی اثبات خود در دنیای مردانه؟!

دامداری صنعتی مهمان ناخوانده روستای توبن!

قطع سالانه 50 هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا وعده های سرخرمن؟!

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

خزر؛ فاضلاب شده است؟!

سر چشمه احساس ناامنی اجتماعی زنان در جامعه کجاست؟

نقش حجاب در امنیت و آرامش روانی

دام هایی که می گویند هست اما نیست!

زخمِ نگرش های غلط بر پیکر بیماران خاص

بازگشت خاموش برندهای تقلبی خارجی به مازندران

کارگران مشغول کار نیستند/ زخم «خصولتی» بر اندام نساجی و خزر خز

همیشه پای یک انسان در میان است

«ورف چال»؛ تجربه 600 ساله مدیریت روستایی

بلوغ شورا، شاید وقتی دیگر

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری

سیل، سیل است چه فرقی می‌کند...

پرواز دوباره زنبورداری ییلاقی در مازندران از خاکستر سیل

جادوی رنگ ها در « مرداب هسل»

مزرعه ای هزاررنگ در اتاق چندمتری/ جشنواره صیفی جات در تنکابن

سدهای مازندران نمی شکند/ سرریز شدن سدها و پایان خشکی تالاب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت

دعا سپری محکم در برابر سیل مشکلات

ضرورت شناسایی کانون های بحرانی سیل در غرب مازندران