پیام مازند

آخرين مطالب

استیضاح روحانی چگونه ممکن می‌شود؟ سياسي

استیضاح روحانی چگونه ممکن می‌شود؟

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نعمت احمدی حقوقدان در روزنامه شرق نوشت: این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد که چند نماینده درصدد هستند با جمع‌آوری امضا، چنین اقدامی را کلید بزنند؛ اما قانون اساسی از نظر شکلی و ماهوی با استیضاح رئیس‌جمهور چگونه برخورد کرده است؟
استیضاح روحانی چگونه ممکن می‌شود؟
نعمت احمدی حقوقدان در روزنامه شرق نوشت: این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد که چند نماینده درصدد هستند با جمع‌آوری امضا، چنین اقدامی را کلید بزنند؛ اما قانون اساسی از نظر شکلی و ماهوی با استیضاح رئیس‌جمهور چگونه برخورد کرده است؟
الف) از نظر شکلی حسب اصل 89 قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت وزیران یا هریک از وزرا و نیز رئیس‌جمهور را با جمع‌آوری امضا استیضاح کنند. برابر بند 2 اصل 89 قانون اساسی، درصورتی‌که حداقل یک‌سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور باشند، درخواست استیضاح را امضا و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌کنند، در این صورت رئیس‌جمهور باید در یک ماه پس از طرح درخواست استیضاح، در مجلس حاضر شود و درباره مسائل مطرح‌شده در نامه درخواست استیضاح، توضیحات کافی را به نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح بدهد.
موافقان و مخالفان استیضاح رئیس‌جمهور استدلال‌های خود را چه به‌عنوان مخالف و چه به‌عنوان موافق در صحن علنی مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور هم در پاسخ، دفاع لازم را به عمل می‌آورد. پس از آن رأی‌گیری می‌شود و درصورتی‌که اکثریت دوسوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس‌جمهور رأی دادند، مراتب استیضاح رئیس‌جمهور در اجرای بند 10 اصل 110 قانون اساسی عزل رئیس‌جمهور به اطلاع مقام معظم رهبری می‌رسد.
یکی از اختیارات ایشان حسب بند 10 اصل 110 قانون اساسی، عزل رئیس‌جمهور پس از رأی عدم کفایت وی براساس اصل 89 قانون اساسی است. آیین‌نامه داخلی مجلس در مبحث استیضاح ذیل مواد 228 و بعد به نحوه استیضاح رئیس‌جمهور پرداخته است. حداکثر وقت برای مذاکره موافقان و مخالفان پنج ساعت است که به تساوی و متناوب انجام می‌شود. مدت صحبت برای هریک از موافقان و مخالفان حداکثر نیم‌ساعت خواهد بود که با رأی مجلس تا یک ساعت می‌توان آن را تمدید کرد.
برابر ماده 231 آیین‌نامه داخلی مجلس، وقت برای توضیحات و پاسخ‌های رئیس‌جمهور هم در مجموع پنج ساعت است؛ رئیس‌جمهور می‌تواند قسمتی از وقت خود را به نمایندگان موافق واگذار کند، البته این وقت، اضافه بر فرصتی است که خود نمایندگان برابر ماده 230 آیین‌نامه از آن برخوردارند، با این توضیح که رئیس‌جمهور می‌تواند بخشی از وقت خود را به نماینده یا نمایندگانی که موافق او هستند، تفویض کند.
ب) از نظر ماهیتی باید درخواست استیضاح رئیس‌جمهور حسب اصل 89 قانون اساسی روشن و معلوم باشد. نمایندگان مجلس هرگاه رئیس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور کشور ناتوان ببینند، او را استیضاح می‌کنند؛ یعنی ناتوانی رئیس‌جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریتی قوه مجریه و اداره امور کشور اعلام می‌کنند. این بخش از اصل 89 قانون اساسی کلی و به باور نگارنده نارساست.
« اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرائی کشور» مطالبی کلی است و بدون ذکر علت، عنوان، موضوع و مصداق می‌توان با کلی‌گویی هر رئیس‌جمهوری را استیضاح کرد. البته آیین‌نامه داخلی مجلس در ماده 237 این ابهام کلی را به‌نوعی برطرف کرده و صراحتا اعلام می‌کند: «تقاضای استیضاح رئیس‌جمهور که -‌باید با ذکر موارد صریح و روشن و مستدل باشد- به رئیس مجلس داده شود. این تقاضا باید در اولین جلسه قرائت شود و ضمن چاپ و توزیع بین نمایندگان برای رئیس‌جمهور ارسال شود. در این صورت است که رئیس‌جمهور باید ظرف یک ماه در مجلس حاضر شود و درخصوص مسائل مطرح‌شده توضیحات کامل بدهد».
ملاحظه می‌شود استیضاح رئیس‌جمهور با تکیه بر قانون اساسی و نیز روند آیین‌نامه داخلی مجلس بسیار مشکل است. جمع‌آوری امضا از یک‌سوم نمایندگان و اطمینان از اینکه دوسوم نمایندگان در رأی‌گیری نهایی به درخواست استیضاح رأی مثبت بدهند، موضوعی نیست که قابل انجام باشد، چراکه عملکرد آقای روحانی در مدیریت اجرائی کشور منفی نیست. می‌دانیم کلیت نظام در مقابل شرایط به‌وجودآمده‌ خواه دلخواه جریان‌های سیاسی باشد یا نباشد، مسئول است.
نمی‌دانم نمایندگانی که قصد جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور را دارند چه موضوع یا موضوعاتی را مصداق اجرانشدن وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرائی کشور می‌دانند؟ از منظر حقوقی درخواست بدون پشتوانه مردود است، به‌ویژه اگر چند نماینده در شرایط دشوار فعلی بخواهند از آن برای مطرح‌کردن خود در سال منتهی به انتخابات مجلس استفاده کنند و الا کیست که نداند در شرایط موجود و خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط ویژه اقتصادی که بر کشور حاکم شده است، نمی‌توان یک فرد یا قوه را مقصر قلمداد کرد.
نگارنده بر این باور است که از منظر تقسیم وظایف و نسبت اختیار و وظیفه، سهم نمایندگان مجلس در وضع موجود کشور کمتر از دولت نیست. آنان در تصویب قوانین اقتصادی و نیز لوایح بودجه سنواتی و نظارت بر حسن اجرای امور، باید پاسخ‌گوی موکلان خود باشند، نه رئیس‌جمهوری که در شرایط خاص و ویژه‌ کشور، در کنار هیئت دولت برای حل مشکلات می‌کوشد، هرچند ترکیب این کابینه را نسبت به کابینه دولت اول دکتر روحانی، ضعیف‌تر بدانیم باید نیاز به حضور مدیران کارآمد و باانگیزه و دارای نیروی جوانی را به دولت یادآوری کنیم.
شرایط موجود، همدلی و همراهی و وحدت را می‌طلبد نه مطرح‌کردن خود به‌عنوان طراح استیضاحی که امکان عملیاتی‌شدن آن از منظر تفسیر حقوقی شروط استیضاح، محل اشکال و از منظر سیاسی، تقریبا محال به نظر برسد.
منبع: bartarinha.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دکتر امیر محبیان: طبقه فرودست پیاده‌نظام جریان خاصی نیست

وزیر دادگستری: همراهی و همدلی سران قوا در مبانی راهبردی نظام ممتاز است

رشد 29 درصدی اعتبارات شهرستان مرزی نهبندان

اختلاف دیدگاه مسئولان قوا دلیلی بر اختلاف در مبانی نظام نیست

بررسی مسائل استان یزد در نشست مسوولان استان با جهانگیری

مهر نو نوارتر در انتظار دانش‌آموزان مازندران

استاندار مازندران خواستار حمایت جدی‌تر از طرح تنفس جنگل شد

چالش‌های حفاظت از جنگل‌های هیرکانی مازندران از نگاه استاندار

لازمه صیانت از جنگل های هیرکانی بهره گیری از ظرفیت مردمی است

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و مشکلات حفظ آن

اجرای ناقص قانون، صنایع چوب مازندران را با رکود مواجه کرد

کارخانه چوب و کاغذ مازندران 10 میلیون دلار ارز می‌گیرد

تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران به یک سوم ظرفیت کاهش یافت

سیاست مازندران در زمینه گردشگری چیست؟

آغاز آزادسازی بخشی از ساحل دریای خزر در ساری

شمارش معکوس آزادسازی سواحل خزر در مازندران

آغاز عملیات آزادسازی بخشی از ساحل دریای خزر در ساری

پایان ضرب‌الاجل یکماهه برای عقب‌نشینی پلاژهای دولتی در ساحل خزر

پایان ضرب‌الاجل یکماهه استاندار مازندران برای عقب‌نشینی پلاژهای دولتی در ساحل خزر

پیش بینی حدود 900 میلیارد تومان اعتبار عمرانی استانی برای مازندران در بودجه 97

طرح توسعه مازندران بازنگری می شود

مبارزه با فساد بزرگ‌ترین وظیفه مسئولان است

کاهش قیمت برنج مازندران؛ دلالی یا خوش‌بینی

استاندار مازندران خواستار توقف واردات و اعلام نرخ خرید توافقی برنج شد

معاون رئیس جمهوری: طرح زیست محیطی جاده تنکابن - قزوین بزودی تعیین تکلیف می شود

معاون رییس جمهوری طرح زیست محیطی تنکابن را افتتاح کرد

مرکز تصفیه فاضلاب خانگی تنکابن افتتاح شد

گفتمان محیط زیست در جامعه غالب شود

محیط‌بانان نمونه مازندران تجلیل شدند

بودجه محیط‌ زیست استان‌های کشور ملی می شود

دفن زباله، بلیه زمین، اب و هوای مازندران

رونق کشت دوم برنج در مازندران

به بار نشستن خوشه‌های برنج در نزدیک به 20 درصد شالیزارهای گیلان

برداشت برنج؛ سال پر رونق شالیکاران مازندران

قانون انتخابات به روز نیست/شاهد رهاشدگی در تبلیغات هستیم

تحرک انتخاباتی در فضای مجازی مازندران رصد می‌شود

شناسایی و جذب 13 هزار نفر برای شبکه نظارت انتخابات در مازندران

انتخاب شهردار جدید، گزینه شورای شهر ساری

مدیرکل جدید راه آهن شمال کشور منصوب شد

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی شد

مردم بخاطر ناامیدی از جریانات سیاسی ممکن است دیگر لیستی رأی ندهند

یارکشی نامزدها شروع شد/ تبلیغات خانه به خانه

استاندار مازندران: فعال‌سازی واحدهای تولیدی از اولویت‌های استان است

معاون وزیر راه و شهرسازی از روند بازسازی مسجد جامع ساری بازدید کرد

ویلاسازی تهدیدی برای گردشگری غرب مازندران است

مقاومت مهمترین راهبرد جمهوری اسلامی است

استاندار مازندران خواستار حمایت جدی‌تر از طرح تنفس جنگل شد

واردات چوب را با کول بری نمی توان انجام داد

بهره برداری مناسب از جنگل مورد توجه قرار گیرد

جانشین موگرینی کیست؟