پیام مازند

آخرين مطالب

نگرانی کشاورزان غرب مازندران از آبگیری نشدن سردهنه های زراعی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- سیل مهرماه سال جاری به بسیاری از سردهنه های زراعی در غرب مازندران آسیب زد و بلافاصله دستگاه های مربوطه نسبت به بازسازی آنها اقدام نمودند اما با این وجود بسیاری از کشاورزان و باغداران منطقه نسبت به آبگیری نشدن سردهنه ها نگران هستند.
سیل مهرماه امسال برابر گزارش های کارشناسی بیش از 700 میلیارد تومان در مازندران خسارت بر جای گذاشت که تخریب دستکم 12 دهنه پل و آسیب رساندن به 2 هزار و 500 واحد مسکونی، دهها واحد تجاری و صنعتی و همچنین زمین های کشاورزی، زیرساخت های اولیه مانند راه و دیگر تاسیسات از جمله انها بوده است.
سردهنه های سنتی در حال حاضر یکی از مهم ترین منابع آبیاری زمین های کشاورزی و شالیزاری در مازندران و بویژه غرب استان محسوب می شود.
با فروکش کردن سیل و شروع بازسازی ها 2 دستگاه اجرایی متولی در این زمینه (شرکت آب منطقه ای متولی سردهنه های اصلی و جهاد کشاورزی متولی سردهنه های فرعی ) مرمت و بازسازی این سردهنه های آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دادند و با انتخاب پیمانکاران تلاش نمودند تا بخشی از مشکلات موجود را به حداقل برسانند اما طولانی شدن روند بازسازی یا احداث مجدد سردهنه ها موجب نگرانی برخی از فعالان در حوزه کشاورزی شده است.
**روند بازسازی سردهنه های زراعی کند است
یک کشاورز تنکابنی ساکن روستای مزرک با اشاره به نزدیک شدن زمان شروع فصل زراعی جدید گفت : اکثر سردهنه های سنتی منطقه بر اثر سیل تخریب شدند و اگر به موقع بازسازی و آبگیری نشوند آبیاری مزارع کشاورزی با مشکل مواجه خواهند شد.
رحمان مدیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان و باغداران منطقه پس از برف سال 92 و 95 به سختی امورات زندگی خود را سپری می کردند و امید داشتند تا در سال جاری با فروش محصولات خود بخشی از مشکلاتشان را برطرف نمایند که بار دیگر با سیل مواجه شدند.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان با وجود حمایت های دولت ناامید از ادامه فعالیت در این عرصه هستند و اگر آبگیری سردهنه ها صورت نگیرد و آنها با مشکل تامین آب مزارع مواجه شوند دیگر قادر به ادامه کار نخواهند بود.
به گفته این کشاورز تنکابنی، فعالیت در این عرصه دیگر مقرون به صرفه نیست و اگر مجوز تغییر کاربری داده شود بسیاری از کشاورزان زمین های خود را خواهند فروخت.
وی یادآور شد: بازسازی برخی از سردهنه ها بسیار کند انجام می شود و اگر تمهیدات لازم جهت تسریع در روند آنها صورت نگیرد مسلما با مشکل مواجه خواهیم شد.
**کشاورزان نگران آبگیری سردهنه ها نباشند
مدیر آب منطقه ای شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد درباره آخرین وضعیت سردهنه های زراعی غرب مازندران گفت: در این سه شهرستان 108 سردهنه زراعی داریم که از این تعداد 7 عدد بتونی بود که 2 سردهنه آن بر اثر سیل آسیب دیده و سایر سردهنه ها سنتی هستند.
حمیدرضا افقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه سال گذشته از محل حوادث اعتباراتی در نظر گرفته شد اما تخصیص نیافته است و به همین منظور بیشتر از پیمانکاران محلی استفاده می کنیم.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته آماده سازی سردهنه ها از اسفند ماه آغاز می شد اما امسال به خاطر سیل مهرماه زودتر آغاز کرده ایم و کشاورزان در این زمینه هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تنکابن نیز با بیان اینکه سیل اخیر به سردهنه های کشاورزی، جاده های بین مزارع و کانال های زراعی خسارت زیادی وارد کرد، افزود: سردهنه های اصلی مربوط به اداره آب منطقه ای است و سردهنه های فرعی به جهاد کشاورزی تعلق دارد لذا تا زمانی که سردهنه های اصلی آبگیری نشود، سردهنه های فرعی از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.
ابراهیم کاویانی اظهار داشت: سردهنه روستای مزرک که 600 هکتار از اراضی و باغی منطقه را پوشش می دهد با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال احداث شده تا در فصول کشاورزی مردم زحمتکش این منطقه و مناطق دیگر از آب زراعی کافی برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه سردهنه خرم آباد حدود یک هزار هکتار از اراضی این منطقه را پوشش می دهد، خاطرنشان کرد:احداث سردهنه روستای مزردشت نیز بزودی آغاز خواهد شد تا مشکلات بخش کشاورزی این منطقه به حداقل برسد.
وی یادآور شد: روند احداث این سردهنه کشاورزی تا 15 اسفند ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید و کشاورزان و باغداران از برکات آن بهره مند خواهند شد.
**ضرورت مدرن سازی سردهنه های زراعی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران در آخرین بازدید از سردهنه های مسیر رودخانه روستاهای مزرک، قنبرآباد ، طیب محله و کشکو شهرستان تنکابن از آبگیری سردهنه ها تا آغاز فصل زراعی جدید خبر داد و گفت که کشاورزان نسبت به این موضوع هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
محمد ابراهیم یخکشی تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی سردهنه ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با پیگیری های صورت گرفته برای ساماندهی رودخانه ها و بازسازی سردهنه ها از محل اعتبارات متمرکز مبلغ پنج میلیارد تومان و از محل مدیریت بحران مبلغ 8 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی بر مدرن شدن سردهنه های زراعی تاکید کرد و اظهار داشت: طرح هایی در زمینه ساماندهی رودخانه ها و مدرن کردن سردهنه ها در حال تهیه است تا کشاورزان زحمتکش این منطقه در آینده ای نزدیک بدون دغدغه و در شرایطی کاملا ایمن و راحت به فعالیت های خود ادامه دهند.
یخکشی اعتبار مورد نیاز برای احداث سد کشکو را 5 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: بخشی از اعتباری را که برای این پروژه ابلاغ شده به پیمانکار پرداخت خواهیم کرد تا روند احداث این سد تسریع یابد.
وی یادآور شد: از آنجا که احتمال دارد که سد کشکو تا آغاز فصل زراعی جدید آماده نشود مقرر گردید تا همزمان با احداث سد ، آب کشاورزی مردم منطقه نیز تامین گردد و هیچگونه جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی مشکلات محیطی، اعتباری، تامین مصالح و همزمانی بازسازی با آبگیری سردهنه ها را از عوامل اصلی کند بودن روند بازسازی برخی سردهنه ها اعلام کرد.
**90 درصد سردهنه های زراعی در تنکابن سنتی هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه تنکابن نیز با اعلام اینکه در سیل مهر ماه تمامی سردهنه های زراعی تخریب شده بود، گفت: بازسازی سردهنه های اصلی به واسطه آنکه باید در دو طرف آن دیواره سازی صورت گیرد بسیار کار سختی است اما در تلاش هستیم تا آن را به انجام برسانیم.
حسن باقری افزود: 2 سردهنه روستای مزرک و طیب محله بسیار حساس و حیاتی هستند که مراحل بازسازی آن در حال انجام است و امیدواریم در فصل زراعی جدید آبگیری شود.
وی با بیان اینکه بستر 90 درصد رودخانه های منطقه مملو از مصالح مازاد است، اظهار داشت: بر اثر سیل بسیاری از رودخانه ها هنوز مسیر اصلی خود را پیدا نکرده اند و شکل ظاهری آنها تغییر کرده است.
باقری تصریح کرد: تنها نگرانی در زمینه سردهنه ها این است که در صورت بارش شدید باران پس از آبگیری ، بار دیگر سردهنه ها تخریب شوند که برای این منظور نیز تدابیری اندیشیده شده است.
اما با وجود اظهارات امیدوارکننده مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به آماده شدن سردهنه های آسیب دیده تا آغاز فصل زراعی جدید، فرماندار ویژه شهرستان تنکابن همچنان نسبت به این موضوع نگران است و بر ضرورت تسریع در روند بازسازی سردهنه ها تاکید دارد.
سید امیر حسینی جو در جلسه اخیر شورای اداری شهرستان تنکابن با اشاره به این موضوع گفت: آبگیری سردهنه های زراعی الزامی است و باید تلاش مضاعفی در این زمینه صورت گیرد.
وی خطاب به مدیران شهرستانی اظهار داشت: اگر یک درصد احتمال داده می شود که سردهنه ای برای فصل جدید آبگیری نمی شود حتما این موضوع را به فرمانداری اطلاع دهید تا تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.
حسینی جو خاطرنشان کرد: عدم آبگیری سردهنه ها می تواند به یک موضوع اجتماعی در شهرستان تبدیل شود و باید قبل از هرگونه اتفاقی نسبت به رفع مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/80853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

رابط مردمی سازی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان منصوب شد

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است

پلی استیشن 5 پرو برای اجرای 60fps بازی‌ها هدف‌گذاری می‌کند

دستمزد دلاری و نجومی انتقال یک تن شیشه به تهران!

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه