پیام مازند

آخرين مطالب

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟ گفتگو

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟

  بزرگنمايي:

پیام مازند- محمدرضا اورمزدی  رویکرد نمایشگاه های بین المللی داخلی را صرفا اجرای هرساله یک نمایش تبلیغاتی دانست و اظهارکرد: برگزاری سالانه این نمایشگاه ها با تکرار صحنه های گذشته توام شده و اتفاق نوینی در غرفه ها و پس از اتمام آن در جهت بهبود صنعت گردشگری نمی افتد.

وی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه ها باید علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی با ظرفیت بالاتری انجام گرفته و محصولات ارائه شده طراحی به روزتر و جذاب تری نسبت به سال گذشته داشته باشند، گفت: عدم حضور کشورهای مطرح و صاحب نام این صنعت در نمایشگاهی که نام بین المللی را یدک می کشد چیزی بیشتر از یک نمایش تبلیغاتی نبوده و مشخصا خروجی مطلوبی ندارد.

این کارشناس گردشگری با انتقاد از برگزاری چنین نمایشگاه هایی خروجی آن را نامشهود و بی تاثیر عنوان کرد و افزود: در واقع باید پس از برگزاری یک نمایشگاه بین المللی حقیقی، اتفاقات مناسبی در حوزه گردشگری برای کشور رخ داده و پیشرفت آن با حضور گردشگران مشهود باشد.

اورمزدی با اشاره به سند توسعه چشم انداز افق 1404 و جایگاه مشخص گردشگری در آن اظهار کرد: باید با اتکا به روابط بین المللی در سیاست خارجی از طریق سفرا و نمایندگان سایر کشورها حوزه فعالیت را گسترش داد، در غیر این صورت تکرار صحنه های قبل به معنای درجا زدن است.

وی از نمایشگاه فیتور اسپانیا به عنوان یک نمایشگاه بین المللی مناسب یاد کرد و افزود: نمایشگاهی موفق خواهد بود که بتواند در سطح بین المللی بازتاب مطلوب و رضایت بخشی داشته باشد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: اینکه چه تعداد خبرنگار خارجی از رسانه های متنوع جهان در نمایشگاه بین المللی ایران حضور داشتند و یا چند نماینده و سفیر از کشورهای صاحب نام این صنعت در نمایشگاه دعوت شدند، باید مورد بررسی قرار گیرد؛ آیا می توان مدعی بازتاب بین المللی  این نمایشگاه ها شد یا نه.

اورمزدی جایگاه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را در سطح ملی و منطقه ای ارزیابی کرد و افزود: یک نمایشگاه بین المللی باید ارزآوری داشته و سبب حضور گردشگر در منطقه شود اما غیر از ورود مسافران عراقی نمود و بازتاب دیگری مشاهده نشده است.

این کارشناس و مجری تورهای گردشگری با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری مازندران و به ویژه غرب استان ضمن انتقاد از عدم حضور آزانس های مسافرتی این منطقه در نمایشگاه گفت: عدم حضور حداکثری آژانس ها، مراکز اقامتی، جامعه هتلداران و مراکز تفریحی استان مازندران یکی از نقاط ضعف و بحث برانگیز نمایشگاه امسال است.

وی با یادآوری توانمندی و ظرفیت بالای کشور اعم از چهارفصل بودن، تاریخ 8 هزار ساله و دارابودن بیش از یک میلیون و 200 هزار صنایع دستی تاکید کرد: جایگاه واقعی ایران با این حجم از توانایی اکنون رضایت بخش نیست و نیازمند ارتقا است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه سفارتخانه ها نقش رایزنان فرهنگی در جذب گردشگر را دارند، گفت: چنانچه سفارتخانه های ایران در سایر کشورها نقش خود را با ارائه پکیج های شکیل و تبلیغات جذاب درست ایفا کنند می توان شاهد حضور گردشگران بین المللی از سراسر دنیا بود.

اورمزدی مباحث تبلیغاتی در گردشگری را بسیار ضعیف توصیف و خاطرنشان کرد: پکیج های تبلیغاتی گردشگری در ایران نهایتا در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توزیع می شود در حالیکه در یک نمونه بین المللی ترجمه به چندین زبان رایج دنیا از جمله فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و غیره به چشم می خورد.

وی نمایشگاه را یک رویداد، گذرگاه و بارانداز توصیف کرد و با اشاره به شهر دبی که اکنون کانون برگزاری بسیاری از نمایشگاه های متنوع جهانی است، گفت: اکنون دبی به عنوان یک هاب ( Hub ) بین المللی معرفی شده و اکثر کشورهای جهان برای شرکت در نمایشگاه های این شهر اعلام آمادگی می کنند.

این کارشناس و مدیر تورهای گردشگری از ورود پر قدرت کشورهای امارات، عمان و کویت به عرصه برگزاری نمایشگاه های بین المللی سخن گفت و تصریح کرد: آیا امروز نمایشگاهی در کشور وجود داشته که یارای رقابت با کشورهای همسایه را داشته باشد، بنابراین لزوم حضور پر قدرت ایران در تمامی عرصه ها به خصوص گردشگری ابتدا در منطقه، سپس در آسیا امری قطعی است.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه به رقبای سرسخت آسیایی اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند چین، تایلند و هندوستان گوی سبقت را از ایران ربوده و با سرعت روز افزون در حال تسخیر بازار گردشگری جهانی هستند.

اورمزدی فعالیت در کلاس جهانی را نیازمند نگرش بین المللی دانست و اظهار کرد: برای نگرش جهانی باید کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی را تحت نظر گرفت و با مطالعه نسبت به رفتار آنان در مباحث گردشگری خود را برای رقابت در کلاس جهانی مهیا کرد.

وی شناخت بازار، بازاریابی، بازارسازی و بازارداری را گام های متوالی در جهت پیشرفت و لازمه حضور در میادین رقابتی دانست و تصریح کرد: ابتدا باید بازار منطقه را خوب بشناسیم سپس بازاریابی درستی داشته باشیم تا بتوانیم بازار خود را ساخته و در نهایت مابین کشورهای منطقه بازارداری کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه توریسم هدف کلی از شرکت در نمایشگاه بین المللی را اینگونه معرفی کرد: ماحصل و چکیده گردشگری یک کشور یا اقلیم با شرکت در نمایشگاه به رخ جهانیان کشیده شده تا کسب و کار جدیدی در این زمینه توسعه پیدا کند، در واقع تجارت و کاری ایجاد شده است که با شرکت در نمایشگاه توسعه و ترویج می یابد.

اورمزدی سیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران در سالهای اخیر را لاکپشتی توصیف و تصریح کرد: ایران اکنون نیازمند حرکت خرگوشی همراه با خیزش و گام های بلند در زمینه گردشگری است تا بتواند به اعتلای صنعت گردشگری و جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پارسال 28 نفر براثر برق گرفتگی در مازندران جان باختند

مبارزه با مواد مخدر نیازمند جهت گیری واحد است

مرگ مشکوک یک زن میانسال در فریدونکنار

پلاژهای دولتی حاشیه دریای مازندران در یک قدمی تعطیلی

ترویج تولیدات روستایی مازندران موجب رونق اقتصادی می شود

برخی پروژه های شهری بهشهر به دلیل کارشکنی شورا عقیم مانده است

استفاده از فناوری نانو برای مرمت کاخ موزه رامسر

دادستان مازندران: هنجارشکنان سد البرز سوادکوه شمالی دستگیر شدند

3 صیاد غیرمجاز در آمل دستگیر شدند

شخصیت حضرت امام راحل محدود به زمان و مکان خاصی نیست

32 پروژه عمرانی از محل زکات در مازندران ساخته شد

سکونت 10 هزار مددجوی مازندران در خانه های غیرمقاوم

80 درصد خسارت سیل کشاورزی بیمه شده مازندران پرداخت شد

47 درصد علل مرگ در تنکابن بیماری های قلبی و عروقی است

اعلام مسیرها و ساعت راهپیمایی روز قدس در مازندران

حال خوش حیات وحش مازندران/ مشاهده رد خرس قهوه ای

خیران قائمشهری 570 میلیون تومان به نیازمندان کمک کردند

پاسگاه انتظامی در بخش دشت سر آمل ایجاد می شود

نمایشگاه های خودرو در آمل معضل جدی ترافیک شهری است

موزه مردم شناسی برسه تنکابن نیازمند نیم نگاه مسئولان

تسهیلات اشتغال روستایی باید دارای شناسنامه بیمه ای باشد

متلاشی شدن باند قاچاق درختان جنگلی در ساری

هوای مازندران گرم می شود

دامداران بیماری تب كریمه كنگو را جدی بگیرند

13 گردنه در راه‌های مازندران برفگیر است/ فرسودگی ناوگان باری

ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر از سرگرفته شد

کاهش شناگاه های آلوده در مازندران

روزه برای بیماران دارای نارسائی شدید کلیه ممنوع!

نیکوکاران آملی برای ساخت 30 خانه ایتام پیشقدم شدند

کابوس بحران آب در مازندران!

رگبار و رعد و برق در راه مازندران

باغداران در مبارزه با آفات از روغن امولسیون استفاده نکنند

آنفلوآنزای پرندگان کنترل شد/ثبت سفارش واردات 10 درصد گوشت

راه روستایی بخش بلده نور به علت طغیان رودخانه تخریب شد

انفجار سیلندر گاز سبب سوختگی 3 نفر در آمل شد

4000 لیتر گلاب در آمل تولید شد

کمتر از 10 درصد اراضی زراعی و باغی مازندران بیمه هستند

پایگاههای انتقال خون مازندران در ماه رمضان فعال هستند

دولت 1.5 میلیارد دلار برای اشتغال روستایی اخصاص داد

عدم تولید نمایش نامه، یکی از آسیب های جدی تئاتر

مجلس با افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی مخالف است

270 پرونده قضایی موقوفات در مازندران تعیین تکلیف شده است

آیا امسال تابستان گرمی خواهیم داشت؟

ضعف تحقیقات واکسن دامی؛ پاشنه آشیل دامپزشکی!

برگشت زندگی دوباره به سایت تکثیر گوزن زرد کشور

امکان پیش‌بینی سیل وجود دارد؟

خسارت بارش برف بهاری به هزار و 500 هکتار از باغ های کجور

اردوی تیم ملی کانوپولوی مردان در نوشهرآغاز شد

سرقت و مواد مخدر بیشترین آمار جرایم در رامسر است

تردد در راههای مازندران روان است