پیام مازند

آخرين مطالب

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟ گفتگو

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟

  بزرگنمايي:

پیام مازند- محمدرضا اورمزدی  رویکرد نمایشگاه های بین المللی داخلی را صرفا اجرای هرساله یک نمایش تبلیغاتی دانست و اظهارکرد: برگزاری سالانه این نمایشگاه ها با تکرار صحنه های گذشته توام شده و اتفاق نوینی در غرفه ها و پس از اتمام آن در جهت بهبود صنعت گردشگری نمی افتد.

وی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه ها باید علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی با ظرفیت بالاتری انجام گرفته و محصولات ارائه شده طراحی به روزتر و جذاب تری نسبت به سال گذشته داشته باشند، گفت: عدم حضور کشورهای مطرح و صاحب نام این صنعت در نمایشگاهی که نام بین المللی را یدک می کشد چیزی بیشتر از یک نمایش تبلیغاتی نبوده و مشخصا خروجی مطلوبی ندارد.

این کارشناس گردشگری با انتقاد از برگزاری چنین نمایشگاه هایی خروجی آن را نامشهود و بی تاثیر عنوان کرد و افزود: در واقع باید پس از برگزاری یک نمایشگاه بین المللی حقیقی، اتفاقات مناسبی در حوزه گردشگری برای کشور رخ داده و پیشرفت آن با حضور گردشگران مشهود باشد.

اورمزدی با اشاره به سند توسعه چشم انداز افق 1404 و جایگاه مشخص گردشگری در آن اظهار کرد: باید با اتکا به روابط بین المللی در سیاست خارجی از طریق سفرا و نمایندگان سایر کشورها حوزه فعالیت را گسترش داد، در غیر این صورت تکرار صحنه های قبل به معنای درجا زدن است.

وی از نمایشگاه فیتور اسپانیا به عنوان یک نمایشگاه بین المللی مناسب یاد کرد و افزود: نمایشگاهی موفق خواهد بود که بتواند در سطح بین المللی بازتاب مطلوب و رضایت بخشی داشته باشد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: اینکه چه تعداد خبرنگار خارجی از رسانه های متنوع جهان در نمایشگاه بین المللی ایران حضور داشتند و یا چند نماینده و سفیر از کشورهای صاحب نام این صنعت در نمایشگاه دعوت شدند، باید مورد بررسی قرار گیرد؛ آیا می توان مدعی بازتاب بین المللی  این نمایشگاه ها شد یا نه.

اورمزدی جایگاه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را در سطح ملی و منطقه ای ارزیابی کرد و افزود: یک نمایشگاه بین المللی باید ارزآوری داشته و سبب حضور گردشگر در منطقه شود اما غیر از ورود مسافران عراقی نمود و بازتاب دیگری مشاهده نشده است.

این کارشناس و مجری تورهای گردشگری با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری مازندران و به ویژه غرب استان ضمن انتقاد از عدم حضور آزانس های مسافرتی این منطقه در نمایشگاه گفت: عدم حضور حداکثری آژانس ها، مراکز اقامتی، جامعه هتلداران و مراکز تفریحی استان مازندران یکی از نقاط ضعف و بحث برانگیز نمایشگاه امسال است.

وی با یادآوری توانمندی و ظرفیت بالای کشور اعم از چهارفصل بودن، تاریخ 8 هزار ساله و دارابودن بیش از یک میلیون و 200 هزار صنایع دستی تاکید کرد: جایگاه واقعی ایران با این حجم از توانایی اکنون رضایت بخش نیست و نیازمند ارتقا است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه سفارتخانه ها نقش رایزنان فرهنگی در جذب گردشگر را دارند، گفت: چنانچه سفارتخانه های ایران در سایر کشورها نقش خود را با ارائه پکیج های شکیل و تبلیغات جذاب درست ایفا کنند می توان شاهد حضور گردشگران بین المللی از سراسر دنیا بود.

اورمزدی مباحث تبلیغاتی در گردشگری را بسیار ضعیف توصیف و خاطرنشان کرد: پکیج های تبلیغاتی گردشگری در ایران نهایتا در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توزیع می شود در حالیکه در یک نمونه بین المللی ترجمه به چندین زبان رایج دنیا از جمله فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و غیره به چشم می خورد.

وی نمایشگاه را یک رویداد، گذرگاه و بارانداز توصیف کرد و با اشاره به شهر دبی که اکنون کانون برگزاری بسیاری از نمایشگاه های متنوع جهانی است، گفت: اکنون دبی به عنوان یک هاب ( Hub ) بین المللی معرفی شده و اکثر کشورهای جهان برای شرکت در نمایشگاه های این شهر اعلام آمادگی می کنند.

این کارشناس و مدیر تورهای گردشگری از ورود پر قدرت کشورهای امارات، عمان و کویت به عرصه برگزاری نمایشگاه های بین المللی سخن گفت و تصریح کرد: آیا امروز نمایشگاهی در کشور وجود داشته که یارای رقابت با کشورهای همسایه را داشته باشد، بنابراین لزوم حضور پر قدرت ایران در تمامی عرصه ها به خصوص گردشگری ابتدا در منطقه، سپس در آسیا امری قطعی است.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه به رقبای سرسخت آسیایی اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند چین، تایلند و هندوستان گوی سبقت را از ایران ربوده و با سرعت روز افزون در حال تسخیر بازار گردشگری جهانی هستند.

اورمزدی فعالیت در کلاس جهانی را نیازمند نگرش بین المللی دانست و اظهار کرد: برای نگرش جهانی باید کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی را تحت نظر گرفت و با مطالعه نسبت به رفتار آنان در مباحث گردشگری خود را برای رقابت در کلاس جهانی مهیا کرد.

وی شناخت بازار، بازاریابی، بازارسازی و بازارداری را گام های متوالی در جهت پیشرفت و لازمه حضور در میادین رقابتی دانست و تصریح کرد: ابتدا باید بازار منطقه را خوب بشناسیم سپس بازاریابی درستی داشته باشیم تا بتوانیم بازار خود را ساخته و در نهایت مابین کشورهای منطقه بازارداری کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه توریسم هدف کلی از شرکت در نمایشگاه بین المللی را اینگونه معرفی کرد: ماحصل و چکیده گردشگری یک کشور یا اقلیم با شرکت در نمایشگاه به رخ جهانیان کشیده شده تا کسب و کار جدیدی در این زمینه توسعه پیدا کند، در واقع تجارت و کاری ایجاد شده است که با شرکت در نمایشگاه توسعه و ترویج می یابد.

اورمزدی سیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران در سالهای اخیر را لاکپشتی توصیف و تصریح کرد: ایران اکنون نیازمند حرکت خرگوشی همراه با خیزش و گام های بلند در زمینه گردشگری است تا بتواند به اعتلای صنعت گردشگری و جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اولین جشنواره ماهی سفید در شیرود برگزار شد

بارندگی همراه با کاهش دمای هوا در مازندران ادامه می یابد

کاهش عملکرد محصولات زراعی براثر سیلاب در مازندران

اسرار پشت پرده بارندگی های امسال چیست؟

مددجویان سیلزده بهزیستی مازندران مستمری سه برابری گرفتند

پایداری آب شرب در شهرستان های سیل زده مازندران

تداوم ممنوعیت تردد اتوبوس در کندوان

طرح بوم گردی در 160 روستای مازندران اجرا می شود

بناهای غیرمجاز حریم رودخانه های رامسر تخریب می شوند

کمک به همنوع دستور دینی و قرآنی است

اندر احوالات شهرستان جویبار پس از سیل ویرانگر

لوزام خانگی پنج نوعروس سیلزده نیازمند در سیمرغ تامین شد

بسته بودن جاده ها ، بازارفرودگاههای مازندران را پر رونق کرد

بیش از یکصد تن خوراک دام در مناطق سیلزده مازندران توزیع شد

ترافیک سنگین محور هراز را یکطرفه کرد

23مرکز غیربهداشتی در مازندران پلمب شد

ارتباط مخابراتی مناطق سیل زده مازندران وصل شد

سیل به 400 خانوار مددجوی کمیته امداد مازندران خسارت زد

جاده کندوان برفی و ترافیک در مسیر جنوب به شمال سنگین است

سیمرغ از وضعیت بحرانی خارج شد

افزایش پروازهای نوروزی در فرودگاه نوشهر

سیلزدگان مازندران 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض می گیرند

هشدار آمادگی برای تخلیه منازل حاشیه نکا رود

محورهای مازندران برفی است

چرخ پنجر گردشگری فرهنگی مازندران در رقابت با طبیعت گردی

2 میدان جدید در کتالم و ساداتشهر ایجاد می شود

اعزام 100 جهادگر مازندرانی به خوزستان

سواحل نوشهر در اختیار ارگان‌های دولتی!

پایان سال مازندران بارانی است

چالوس برای اسکان بیش از 140 هزار گردشگر نوروزی آماده شد

طرح مازندران پاک در شهر امامزاده عبدالله اجرا شد

تکمیل باغ بانوان ساری/ 10 میلیارد برای حصارکشی نیاز است

102 پایگاه امداد و نجات نوروزی در مازندران برپا می شود

مرمت 207 بنای تاریخی در مازندران

مساجد مازندران برای میزبانی از مسافران نوروزی شبانه روزی شدند

89 پایگاه اورژانس نوروزی درمازندران آماده شد

تفاوت فاحش مزایا و حقوق معلمان با سایر کارمندان دیگر دولت/فاکتورهایی که برای معلمان رنگ بهبود نمی گیرد!

تولیت موروثی مساجد مازندران مانع فعالیت کانون فرهنگی است

کشف و ضبط بیش از 170 هزار رشته دام فلسدار در مازندران

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در مازندران

طلاب مازندران صاحب شناسنامه پژوهشی می شوند

انتقال آب دریای خزر فاقد پیوست اقتصادی و اجتماعی است

حال خوش حیات وحش در قرق های اختصاصی/خطر انقراض گونه های بومزاد

حوزه علمیه مازندران دوره کارشناسی ارشد برگزار می کند

نیروگاه زباله سوز نوشهر در کشمکش پیمانکار و شهرداری

افزایش 400 هزارتومانی حقوق با نرخ تورم مطابقت ندارد/ افزایش دستمزدها تنها یک مسکن!

مرگ 487 نفر براثر حوادث ترافیکی در مازندران

وقوع آتش‌سوزی مهیب در انبار چوب بابل

گوش هایی که بدهکار قانون نیست!

چرا در نوروز نرخ هتل ها گران تر می شود؟