پیام مازند

آخرين مطالب

نیم نگاهی بر نمایش « جشن تولد جان گو» در ساری از نگاه یک منتقد تئاتر

نمایشی موزیکال با طعم شیرین مازنی فرهنگي

نمایشی موزیکال با طعم شیرین مازنی

  بزرگنمايي:

پیام مازند - کارشناس و منتقد تئاتر مازندرانی گفت: نویسنده و کارگردان «جشن تولد مه جان گو» این نمایش را با گرایش ویژه به فرهنگ اصیل و نجیب مازندران برای نخستین بار به طور کامل با گویش شیرین مازندرانی نوشته و به اجرا گذاشته که به هیچ وجه لهجه و گویش را مستمسک طنز و لودگی به قیمت خنداندن مخاطب قرار نداده است .
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی درباره اجرای نمایش بومی محلی مازندرانی « جشن تولد جان گو» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد شاهنده کارگردان پیشکسوت و فعال نمایش های بومی محلی مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهارکرد: بهزاد شاهنده هنرمند فعال و پیشکسوت عرصه هنر های نمایشی استان مازندران و سرپرست گروه تئاتر کله ونگ ساری که فعالیت های هنری خود را از سال 68 آغاز کرده و بیش از 20 اثر نمایشی به را به روی صحنه برده است.
وی افزود: از میان این آثار، تعداد 6 اثر آن به فرهنگ بومی محلی مازندران می پردازد که جهت به روی صحنه بردن این نمایش ها پژوهش های دقیقی را در باره فرهنگ و هنر بومی مازندران انجام داده است.
کارشناس و منتقد تئاتر مازندرانی با بیان اینکه شاهنده سال های سال است علاوه بر بازیگری و کارگردانی های متعدد نمایش ها و فعالیت های خود را در حیطه فرهنگ بومی و آیین ها و مراسم مازندرانی آغاز کرده است، تصریح کرد: وی نمایشنامه های متعددی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از قبیل «گل آقا در جنگل دوستی ها» در سال 73، «آل » در سال 80 ، «هراس» در سال 81 و «مازرون بهشته» درسال 91 را در این حیطه به رشته تحریر در آورده و کارگردانی کرده که ازدغدغه های این هنرمند مازندرانی است.
گل محمدی ادامه داد: پس از گذشت هشت سال غیبت در سطح استان، اخیرآ از تاریخ 23 بهمن ماه 97 شاهد اجرای نمایش جدید وی با نام «جشن تولد مه جان گو» با موضوع رفاقت و دوستی و روابط بین آدم‌ها که برای قشر کودک و بزرگسال، بر اساس رمانی از «واهه کاچا» به نام «قرعه‌ایی برای مرگ » طراحی آن صورت پذیرفته و به رشته تحریر درآورده و برای اولین بارکاملا به گویش مازندرانی از دسته مرکزی گویش های مازندرانی به روی صحنه برده است بودیم.
این کارشناس ومنتقد تئاتر مازندرانی خاطرنشان کرد: نویسنده و کارگردان «جشن تولد مه جان گو» این نمایش را با گرایش ویژه به فرهنگ اصیل و نجیب مازندران برای نخستین بار به طور کامل با گویش شیرین مازندرانی نوشته و به اجرا گذاشته که به هیچ وجه لهجه و گویش را مستمسک طنز و لودگی به قیمت خنداندن مخاطب قرار نداده است .
وی ادامه داد: قصه نمایش به ماجرای اهالی روستایی می پردازد که مورد تهدید گرگ هایی قرار می گیرند که بابستن آب بر روی اهالی می خواهند از آن ها بهره برداری کنند و در ازای دریافت احشام از اهالی روستا مسیر آب را بر روی اهالی بازکنند، که با تدبیر گت ننا و گت بابا «پدر بزرگ و مادر بزرگ» گرگ ها فریب می خورند و با حیله گت بابا که موجب تفرقه گرگ ها می شود اهالی می توانند بر گرگ ها غلبه کنند و از تعرض آن هابه روستا محفوظ بمانند.
گل محمدی با بیان اینکه نمایش در قالب داستانی کودکانه به حفاظت و حراست از کشور می پردازد که مورد حجمه دشمنان قرار گرفته است، افزود:موسیقی مازندرانی در بدو ورود تماشاکنان نوازشگر گوش های آن هاست که تماشاکنان را توام با آرامشی بر روی صندلی های تماشاخانه دعوت به نشستن می کند.
وی با اشاره به اینکه تماشاکنان پس از جایگزینی بر روی صندلی ها، با فضای صحنه ای از سازه و لوازم و وسایل چوبی که مختص موقعیت خاص اجتماعی و جغرافیایی منطقه جنگلی کوهستانی استان هست روبرو می شوند که هوشیاری و دقت طراح صحنه نمایش را در بر دارد، گفت: با ورود بازیگران به روی صحنه و ایجاد تابلوی بسیار زیبا، تماشاکنان در جای خود میخکوب شده و نمایش آغاز می شود.
این متقد تئاتر با اشاره به اینکه نمایش ، نمایشی موزیکال وکودکانه که موسیقی های آن برگرفته از موسیقی محلی مازندران است، خاطرنشان کرد: پس از اجرای هرصحنه توسط بازیگران به صورت دسته جمعی همراه با حرکات مورون بسیار زیبا خوانده می شود و به شرح حال داستان و نتایج حاصله از آن صحنه می پردازد.
وس ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر بازیگران این نمایش از بازیگران بازی اولی بودند اما با درایت و هوشمندی کارگردان با اغماض از ضعف یکی دو بازیگر در اجرا، اجرای بسیار خوبی از این بازیگران برجای گذاشته شد و طراحی لباس، گریم و ساخت عروسک و موسیقی در خدمت نمایش بود که نشان از هوشمندی و درایت کارگردان در روند پیشرفت نمایش داشته است.
گل محمدی با ارایه این مطلب که بازیگران با توجه به وجود وسایل صحنه از وسایل صحنه به جا و درست بهره مند بودند، گفت: استفاده به جا و مناسب از سازه دوطبقه چوبی که شبیه سقاتالار های مازندران است به عنوان دکل نگهبانی نیز از ویژگی های این نمایش در استفاده کاربردی مناسب از این سازه در نمایش بوده است.
وی با بیان اینکه کاربرد استفاده از وسایل مدرن و گریز زدن به برخی از مسایل امروزی نیز از تدابیر کارگردان بود، تصریح کرد: کارگردان در ارایه این کاربا موفقیت روبرو بوده ، یکی از خوبی های کار بهزاد شاهنده این است که پس از اجرای نمایش در طی 10 تا 15 روز کار را تعطیل نمی کند و کار را در شهرستان های مختلف استان در نوبت هایی دیگر به روی صحنه می برد.
به گزارش ایسنا، دراماتورژی این نمایش را فرزاد شیرزاد و بهداد علی پناه و دستیاری کارگردانی را حسین اسکندر‌پور و عرفان شاهنده به‌عهده دارند.
در این نمایش رویا ابراهیمی تهیه‌کننده و مشاور کارگردان، محمد اباذری مدیر صحنه، کوثر متولی منشی صحنه، رویا ابراهیمی طراح و تولید لباس، مهرانه فلاح‌پور طراح گریم، ماسک و جورچین لباس یاری‌گر نمایش بودند.
حسین اسکندر پور، مهرناز تالانه، مهدی شجاعی‌کیاسری، عرفان شاهنده، شایان شاهنده، مهرانه فلاح‌پور، امیرمحمد ابراهیمی، امیرمحمد کاوه، سیدمحمد ابراهیمان، سحر محسنی‌کیاسری، بیتا منتظری و امیرحسین صداقتی به بازی پرداختند.
این نمایش تا هشتم اسفند ماه در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری ساری راس ساعت 17 و 30 دقیقه و 19و 30دقیقه در دونوبت به روی صحنه می رود.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یک سوم کلاس های درس مدارس مازندران نیازمند نوسازی است

نمایش هشت فیلم درباره جنگل های هیرکانی درجشنواره وارش

سیل اخیر 8 میلیارد تومان به واحدهای آموزشی مازندران آسیب زد

آغاز فعالیتهای فرهنگی و هنری در مازندران با نگاه به سیلزدگان

گرد انتظار بر مجوز انتشار دانشنامه مازندران

53 فیلم به بخش مسابقه ملی جشنواره بین المللی فیلم وارش راه یافت

گران فروشی ، آفت نوظهور گردشگری مازندران

گردگیری هنری در یک جلسه

سرمایه گذاری یک هزار میلیارد ریالی خیرین مدرسه ساز در بابل

مدارس مازندران روز شنبه اینده باز است

پنج فیلم ایرانی بخش بین الملل جشنواره فیلم وارش معرفی شد

رقابت فیلمسازان 6 کشور حوزه دریای خزر در جشنواره وارش

دریافت پاسخ به شبهات مهدویت در 300امامزاده شاخص مازندران

افزایش 20 درصدی اعضای فعال کتابخانه های عمومی مازندران

اتمام داوری 840 اثر و معرفی نفرات برتر جشنواره ققنوس در مازندران

جشن شعبانیه در تمامی کانون های مساجد مازندران برگزار می شود

فرهنگ مهدوی رمز عبور دنیای اسلام از مشکلات است

برنامه «هنر در سنگر عشق» در مناطق سیل زده مازندران اجرا شد

هزینه کرد 100 میلیاردی برای اجرای نیات واقفین در مازندران

اتمام داوری 840 اثر و معرفی نفرات برتر جشنواره ققنوس در مازندران

ضرورت نهادینه شدن سبک زندگی قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت

31 فروردین ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نوروزی پلیس

24 فیلم به بخش نهایی«ترنه وا» جشنواره وارش راه یافت

جشنواره لباس ایرانی اواخر فروردین در مازندران برپا می شود

آیین بزرگداشت سلمان هراتی در تنکابن برگزار شد

پذیرایی به سبک غیر بومی بر سفره گردشگری مازندران

9 کنسرت و جنگ شادی نوروزی در رامسر برگزار شد

افزایش120 درصدی فروش صنایع دستی در نمایشگاه ملی نوشهر

من خود آن سیزدهم کز همه عالم بدرم

سرگرمی های نوروزی 85 میلیارد ریال برای مازندران درآمد داشت

بازدید 669 گردشگر خارجی از موزه های مازندران

برپایی جشن میلاد امام حسین (ع) در 300 امامزاده مازندران

سیل بازدید از موزه های مازندران را هم 35 درصد کاهش داد

بابلی ها یاد پدر مهربان سینمای ایران را گرامی داشتند

جشنواره فیلم وارش درقامت بین المللی برگزار شود

تشکیل قرارگاه فرهنگی تبلیغی برای کاهش آلام سیل زدگان

بررسی روش های مختلف برگزاری امتحان نهایی در مناطق سیل زده

خسارت 30 میلیارد ریالی سیل به زادگاه نیما یوشیج

اسکان مسافران نوروزی در مدارس مازندران 50 درصد کاهش یافت

خسارت سیل به 3 مدرسه زیرآب/ مدارس مناطق سیل زده دایر است

مازندران تعطیلات نوروزی را با 15 میلیون گردشگر پایان برد

پاسداشت روز طبیعت در مازندران

موزه کشتی در جویبار راه اندازی می شود

سیلاب به 81 مدرسه مازندران آسیب رساند

افزایش ورودی گردشگران نوروزی به مازندران پس از سیل

اقامت گردشگران نوروزی در مازندران به 12 میلیون نفر رسید

راهبرد گردشگری انبوه 70 سال پیش باید به گردشگری پایدار برسد

فروش 2.7 میلیارد تومانی صنایع دستی مازندارن در ایام نوروز

20 درصد گردشگران مازندران در روستاها اقامت کردند

فروش 2 میلیارد تومان محصولات صنایع دستی نوروزی در مازندران